Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،  با آغاز محرم ۱۴۴۱ هجری قمری این سؤال برای بسیاری از مردم مطرح شد که با توجه به گرانی‌های یک سال گذشته آیا هنوز هم دیگ‌های غذای نذری برای اطعام عزاداران امام حسین (ع) بار گذاشته خواهند شد؟

مصطفی بحق، رئیس اتحادیه صنف خواروبار فروشان اصفهان اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت عدس، لپه و برنج که بیشترین مصرف را در ماه محرم دارند تا امروز حجم خرید هیأت‎های عزاداری نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی دقیق‌تر به دنبال هیأتی تماماً مردمی رفتیم تا نتایج این بررسی به واقعیت نزدیک‌تر باشد، بر همین اساس با اسماعیل خدادادی، مدیر اجرایی هیأت عشاق الحسین چمگردان، به گفتگو نشستیم تا برای ما از شرایط امسال هیأت بگوید.

خدادادی اظهار کرد: از سال ۱۳۴۸ هر ساله روز عاشورا در مسجد موسی‌بن‌جعفر از محل نذورات مردم چلو خورشت قیمه نذری پخت می‌شود.

مدیر اجرایی هیأت عشاق الحسین چمگردان ادامه داد: مردم محله از یک روز قبل در منزل خادم مسجد حاضر می‌شوند و پس از قرائت زیارت عاشورا و شرکت در مجلس روضه اباعبدالله نذورات نقدی و غیرنقدی مانند گوشت و برنج را به مسؤولان هیأت تحویل می‌دهند، تعدادی از افراد محل که تجربه قصابی دارند نیز از ظهر همان روز شروع به خرد کردن گوشت‌ها می‌کنند.

او با اشاره به این که بیشتر مردم منطقه برنج‌کار هستند و برنج مورد نیاز هیأت نیز از سوی کشاورزان تأمین می‌شود، عنوان کرد: پخت غذا از شب عاشورا در آشپزخانه مسجد آغاز می‌شود، نکته اینجاست که غذای این هیأت برای پخت برون‌سپاری نمی‌شود بلکه در محله آشپزی داریم که با کمک تعدادی از جوانان اقدام به پخت می‌کنند.

خدادادی عنوان کرد: برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از مصرف بی‌دلیل ظروف پلاستیکی یک بار مصرف از ظروف ملامین مسجد استفاده می‌کنیم که پس از پایان مراسم نیز از سوی اهالی مسجد شسته می‌شود.

مدیر اجرایی هیأت عشاق الحسین چمگردان اضافه کرد: توزیع غذا در مسجد و ظروف مردم به صورت همزمان پس از نماز عصر آغاز می‌شود، نذر‌های مردم منحصر به پرداخت کمک نقدی یا غیرنقدی نیست بلکه تعدادی از زنان و دختران محله نذر پاک کردن سبزی هیأت، جارو زدن مسجد و شستن ظروف را دارند و از این طریق به هیأت کمک می‌کنند.

او در مقایسه میزان پخت غذای سال قبل و امسال هیأت تصریح کرد: سال گذشته پخت نذری ۴۵ من (معادل ۲۷۰ کیلوگرم) برنج و ۶۰ کیلوگرم گوشت انجام شد، اما امسال با توجه با بارندگی‌های خوبی که داشتیم برنج اهدایی از سوی مردم ۵۰ من (۳۰۰) و میزان گوشت نیز ۵۰ کیلوگرم بود که اگر قیمت‌ها را مقایسه کنیم تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است.

سعید پرورش مسؤول هیأت مجموعه فرهنگی باران در گفت‌وگویی با همین موضوع بیان کرد: این هیأت به مدت ۱۱ شب و هرشب به طور میانگین ۶ هزار پرس غذا توزیع می‌کند که آمار آن نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

مسؤول هیأت مجموعه فرهنگی باران تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت گوشت در این رابطه با مشکل مواجه شدیم، میزان کمکی که هر فرد امسال انجام می‌داد نسبت به سال قبل کمتر شده بود، اما تعداد افراد مشارکت‌کننده افزایش یافته که در نتیجه آن تغییر محسوسی در میزان غذای توزیع شده نداشتیم.

به نظر می‌رسد اگر چه فشار اقتصادی بر مردم قابل ملاحظه است، اما محبان امام حسین (ع) اگر هم از لحاظ مالی در مضیقه باشند سعی می‌کنند سهمی در سفره اطعام عزاداران داشته باشند و حتی شده با اهدای بخشی از دست‌رنج کشت برنج خودشان ارادشان را به اباعبدالله نشان بدهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

تاثیر گرانی ها بر غذای نذری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرم 98 ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟

«دنیای اقتصاد» نوشت: نگاهی به روند قیمت‌ها در این بازه زمانی نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون بهای خودروهای داخلی در بازار به طور میانگین ۴۷میلیون تومان، معادل ۷.۱درصد، رشد داشته است. محصولات مونتاژی اما در همین مدت زمان کمتر تحت‌تاثیر رشد قیمت بوده‌اند و بهای آنها به طور میانگین ۲۸.۸میلیون تومان افزایش یافته تا رشدی ۱.۸درصدی را ثبت کند.

فروردین، ماه پرتلاطمی برای بازار خودروی ایران بود. طی تعطیلات نوروزی قیمت خودرو رو به رشد رفت اما شیب چندان شدیدی نداشت. با این وجود بعد از ۲۵ فروردین و اوج‌گیری چالش‌های منطقه‌ای، بهای خودرو گام بلندی برداشت و به سقف خود رسید. با این وجود طی چهار روز اخیر قیمت خودرو مسیر کاهشی را پیش گرفته، البته این کاهش به قدری نبوده که رشد قیمتی را که از ابتدای فروردین یا حتی پس از تعطیلات نوروزی اتفاق افتاده بود جبران کند.

رشد قیمت خودرو در فروردین‌ماه امسال را می‌توان متاثر از سه عامل اساسی تورم انتظاری، اتفاقات سیاسی و رشد نرخ ارز دید که البته چندان هم از یکدیگر منفک نیستند. البته تورم انتظاری عاملی بود که از اسفندماه سال گذشته تاثیر زیادی روی بازار گذاشت. با گذشت نزدیک به یک سال از آخرین قیمت‌گذاری رسمی خودرو، بسیاری انتظار داشتند که سال نو با اعلام قیمت‌های جدید آغاز شود. بنابراین از همان اسفندماه رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر انتظارات تورمی کلید خورد، موضوعی که در تعطیلات نوروزی همچنان نقش مهمی را ایفا می‌کرد و شیب نمودار قیمت خودرو را مثبت نگه داشته بود. همین انتظارات تورمی ناشی از نزدیک شدن به قیمت‌گذاری است که باعث شده بهای خودروهای داخلی با شیب بسیار تندتری نسبت به محصولات خودروسازان خصوصی پیش برود.

همچنین نرخ ارز بر بهای خودرو به‌شدت موثر بوده است، موضوعی که البته در بیشتر مواقع صادق است، چراکه نمودارهای قیمت خودرو همیشه وفاداری خود را نسبت به نوسانات نرخ ارز به اثبات رسانده‌اند. بهای ارز در بازار آزاد از ابتدای فروردین رو به رشد بوده، که باعث شده قیمت خودرو نیز همان نوسانات را در پیش بگیرد. اتفاقات سیاسی‌ و چالش‌های منطقه‌ای نیز عاملی بود که نقش مهمی در بازار فروردین‌ماه خودرو ایفا کرد، به طوری که ۲۶فروردین بسیاری از خودروها قله قیمتی خود را لمس کردند. البته همان‌طور که اشاره شد، طی چهار روز گذشته شاهد افت جزئی قیمت خودرو بودیم.

اگر اتفاق سیاسی غافلگیرکننده‌ای رخ ندهد و فعلا خبری از رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو نباشد، می‌توان گفت روند کاهشی قیمت خودرو ادامه خواهد داشت؛ سناریویی که البته چندان محتمل به نظر نمی‌رسد، چراکه سه‌شنبه بعدازظهر وزیر صمت جلسه‌ای با شورای رقابت داشت که این موضوع احتمال رشد قریب‌الوقوع قیمت رسمی خودرو را تقویت کرده است. بنابراین اگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که زیرمجموعه وزارت صمت است، در آینده‌ای نزدیک دست به اعلام قیمت‌های جدید خودرو بزند احتمالا باز هم شاهد موج دیگری در رشد قیمت‌های بازار خواهیم بود. همچنین اگر باز هم در زمین روابط بین‌المللی کشور، اتفاق غافلگیرکننده‌ای رخ دهد، سایه خود را روی بازار خودرو نیز خواهند انداخت. به‌هرصورت پیش‌بینی این مورد چندان آسان نیست و باید منتظر ماند و دید آیا بازار خودرو می‌تواند روند رو به کاهش قیمت‌ها را حفظ کند؟

دیگر خبرها

  • حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران
  • تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد
  • علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است
  • هزینه حج بسیار سنگین است/بدلیل گرانی عده‌ای از استطاعت خارج شدند
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • داوران جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • توزیع ۲۸ هزار تن کالای اساسی در استان اصفهان
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • ۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و علم‌کشی در شمیران + فیلم و عکس
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی