Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آناهیتا رحیمی: ترافیک سنگین، افزایش تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر و نمایشگرهای سنجش آلودگی که شرایط مناسبی را نشان نمی‌دهد.

طرح زوج و فرد خودروها طرحی است که با هدف کاسته شدن از بار ترافیک و کاهش آلاینده‌های جوی، از دوم شهریور ماه آغاز شده است اما جای بحث اینجاست که آیا این طرح می‌تواند از حجم خودروها بکاهد و قدری از میزان آلاینده‌های جوی بکاهد یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تابلوهایی که نشان دهنده ساعات و مسیرهای طرح زوج و فرد خوروهاست اما آیا تمام سرنشینان خودروها این طرح را رعایت می‌کنند و معتقدند که این طرح، عامل بسیار مؤثری برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا است. خبرنگار خبرگزاری مهر در همین رابطه با رانندگان خودروها گفت و گویی داشته تا خوب و بد این طرح را از زبان آنان جویا شود.

اجرای طرح زوج و فرد ترافیک در کلانشهر تبریز، طرحی نیست که نتیجه بدهد. این را رضا، راننده ۳۶ ساله‌ای می‌گوید که بخاطر شغلی که دارد بیشتر عمر خود را صرف رانندگی می‌کند.

او معتقد است این طرح در کلانشهر تبریز، جایی ندارد چرا که کمتر کسی آن‌را رعایت می‌کند و اکثراً تمام پلاک‌های زوج و فرد در روزهای تعیین شده در مسیرها در حال حرکت هستند و به طور یقین می‌توانم ادعا کنم که این طرح در کلانشهر تبریز نتیجه نمی‌دهد.

مسئولان باید در کنار طرح زوج و فرد خودروها به کمبود پارکینگ در کلانشهر تبریز نیز توجه کنند

کلانشهر تبریز علاوه بر ترافیک، از کمبود پارکینگ نیز رنج می‌برد در اکثر خیابان‌ها خودروها در دو ردیف ساعت‌ها پارک می‌کنند و دنبال کار خود می‌روند؛ مسئولان باید در کنار طرح زوج و فرد خودروها به کمبود پارکینگ در کلانشهر تبریز نیز توجه کنند.

سعید یکی دیگر از رانندگانی است که طرح زوج و فرد خودروها را عامل بسیار مهمی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌داند.

او ادامه می‌دهد: در اکثر خیابان‌ها خودروهای تک سرنشین دیده می‌شود و این به نظرم مهم‌ترین علتی است که می‌تواند در تمام ایام و به خصوص در روزهای بازگشایی مدارس، موجب تشدید ترافیک شود.

انتطاری که از مسئولان دارم این است که طرح زوج و فرد خودروها را به طور جدی ادامه دهند و با رانندگانی که خلاف قانون برخورد می‌کنند برخورد شود.

سهم ۷۰ درصدی خودروها در آلاینده‌های جوی

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: طبق آخرین مطالعات، ۷۰ درصد آلاینده‌های کلانشهر تبریز، وسایل نقلیه هستند.

داوود قاسم زاده ادامه می‌دهد: قطعاً طرح زوج و فرد خودروها علاوه بر کاهش ترافیک در کلانشهر تبریز، غلظت آلاینده‌های جوی را نیز کاهش می‌دهد؛ عوامل بسیاری در بحث آلاینده‌های جوی دخیل هستند اما هم چنان که گفته شد خودروها، ۷۰ درصد از آلاینده‌های جوی را موجب می‌شوند که کنترل ترافیکی می‌تواند از میزان غلظت آلاینده‌ها بکاهد.

طرح زوج و فرد خودروها از دوم شهریور ماه بر حسب تعرفه مصوبه شورای ترافیک استان، آغاز شده است که جنبه ارشادی دارد و طی روزهای آتی کارگروهی تشکیل و اعمال جریمه‌ها مشخص خواهد شد

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، با اشاره بر اینکه طرح زوج و فرد خودروها از دوم شهریور ماه بر حسب تعرفه مصوبه شورای ترافیک استان، آغاز شده است که جنبه ارشادی دارد به خبرنگار مهر می‌گوید: طی روزهای آتی کارگروهی تشکیل و اعمال جریمه‌ها مشخص خواهد شد.

اصغر آدی بیگ ادامه می‌دهد: نقشه محدوده طرح زوج و فرد در سطح شهر اطلاع رسانی شده است که از ساعات ۱۰ الی ۲:۳۰ و ۵ الی ۷:۳۰ با هدف کاهش پیک ترافیک و تردد در محدوده‌های مشخص از جمله چای‌کنار، دانشسرا، خاقانی، میدان ساعت، باغ گلستان و ارتش انجام می‌گیرد.

وی بحث فرهنگ سازی در موضوع ترافیک را یکی از اهداف اصلی این طرح دانسته و بیان می‌کند: خودروهای حمل و نقل عمومی، خودروهای آتش نشانی، بانکی و دارای پلاک قرمز، حق تردد در مسیرهای مشخص شده را دارند اما سایر خودروهایی که حتی به ادارات تعلق دارند باید قانون را رعایت کنند. امید است با همکاری مردم و رعایت مقررات، این طرح به خوبی اجرا شود.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز، تعداد اتوبوس‌های بالای ده سال را ۳۶۴ دستگاه شمرده و به خبرنگار مهر می‌گوید: ۳۱۲ دستگاه از تعداد گفته شده در بخش خصوصی و ۱۶۷ دستگاه در بخش دولتی وجود دارد که باید تعویض شوند.

فعالیت ۱۰۶ دستگاه اتوبوس در مسیرهای بی آرتی

فرخ جلالی ادامه می‌دهد: روزانه ۶۵۰ هزار نفر مسافر در بخش خصوصی و ۱۵۰ هزار نفر در بخش دولتی در کلانشهر تبریز جابجا می‌شوند. نزدیک بر ۷۷۳ دستگاه اتوبوس در کلانشهر تبریز وجود دارد اما علیرغم عدم کمک دولت در سال ۹۵، ۱۰ دستگاه آکیا و ۳۴ دستگاه دو کابین و هم چنین در سال ۹۶، ۱۰ دستگاه آکیا و ۴۲ دستگاه مینی بوس و در سال جاری نیز ۴۰ دستگاه دیگر تنها با هزینه شهرداری به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شده است‌.

وی در پایان توضیح می‌دهد: متأسفانه طی سه سال اخیر، هیچ هزینه‌ای از سوی دولت برای خرید اتوبوس پرداخت نشده است.

طرح زوج و فرد خودروها آغاز شده اما تا مراحل عملی شدن آن باید منتظر بود

در نهایت اینکه طرح زوج و فرد خودروها آغاز شده اما تا مراحل عملی شدن آن باید منتظر بود؛ آن چنان که پیداست این طرح طرفداران و حتی مخالفانی را نیز با خود همراه ساخته و به یک بحث داغ در بین رانندگان تبدیل شده است.

نخستین هدف از اجرای این طرح، کاهش پیک ترافیک و آلودگی هوا است اما باید گفت این طرح زمانی نتیجه می‌دهد که تمام رانندگان، آن‌را رعایت کنند و این طرح نیز به گونه‌ای اجرا شود تا نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 4712614

منبع: مهر

کلیدواژه: ترافیک طرح زوج و فرد خودروها جریمه ماه محرم قزوین بوشهر شیراز مراسم عزاداری ایلام عاشورا اربعین حسینی گرگان شهرکرد ماه محرم و صفر خرم آباد تاسوعا و عاشورا کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۴۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

آخرین وضعیت محورهای کشور برای امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آخرین وضعیت راه‌های کشور تا امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ به شرح زیر است:

بر اساس آخرین داده‌های ترافیکی، شاهد ترافیک سنگین در محور چالوس مسیر (جنوب به شمال) حدفاصل پل زنگوله تا سیاه بیشه هستیم.

همچنین تردد روان در محورهای هراز و فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) برقرار و محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

ترافیک در آزادراه تهران - کرج - قزوین حدفاصل شهرک جهان نما تا پل فردیس و حدفصل مهرشهر تا گلشهر و آزادراه قزوین - کرج حدفاصل پل فردیس تا پل کلاک سنگین است.

شاهد بارش باران در برخی از محورهای استان‌های فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و یزد هستیم.

محور خرم آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود است و تردد از محور جایگزین خرم آباد - کوهدشت و آزادراه خرم آباد - پل زال انجام می‌شود؛ همچنین محور رودبار جنوب - ایرانشهر نیز مسدود است.

طبق داده‌های موجود، محورهای مسدود شامل محورهای زیر اعلام شده است:

محورهای مسدود غیرشریانی

۱- هشتگرد - طالقان

۲- کمربندی جدید خرانق - یزد

۳- اسپکه - بمپور

۴- یزد - دربید

۵- یزد - خضرآباد

۶- اسفندیار - صفاشهر

۷- جکیگور - سرباز

۸- بهاباد - یزد

۹- حاجی آباد - آبیز

۱۰- حاجی آباد - شاهرخت

۱۱- حاجی آباد - آهنگران

۱۲- ایرانشهر - مهرستان

آخرین وضعیت جوی استان‌های کشور

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در بیشتر مناطق نیمه شرقی، در بعضی ساعات رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

وی افزود: روز جمعه در کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و بعضی نقاط در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و ارتفاعات البرز مرکزی، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: شنبه در چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات هرمزگان و غرب فارس، افزایش ابر و رگبار باران و احتمال رعد و برق پیش بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: یکشنبه در بخش‌هایی از جنوب غرب و جنوب و دوشنبه در ارتفاعات خوزستان و ایلام، بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود و طی دو روز مذکور در سایر مناطق کشور جوی آرام حاکم خواهد بود.

وی گفت: طی پنج روز آینده وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت و در بعضی از ساعات روز وزش باد شدید و گرد و خاک رخ می‌دهد؛ همچنین پنجشنبه تنگه هرمز و دریای عمان و جمعه شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

کد خبر 747772

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس
  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • مقاومت ژاوی در تمرین: جواب هیچکس را نداد
  • ترافیک سنگین در محور دامغان - سمنان
  • وضعیت جاده‌ها / ترافیک سنگین صبحگاهی در آزادراه‌های البرز
  • بعد از گل‌محمدی، کدام مربی گزینه هدایت تراکتور است؟
  • واژگونی تانکر روغن به دلیل خواب‌آلودگی راننده
  • در معابر لغزنده پایتخت فاصله طولی را رعایت کنید
  • ترافیک سنگین در آزاد راه کرج - تهران