Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:09:23 GMT

۶ هزار حلقه چاه غیر مجاز در زنجان وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۴۹۸۲

۶ هزار حلقه چاه غیر مجاز در زنجان وجود دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به  مجموع منابع آبی استان گفت: با احتساب چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره برداری و چاه‌های فاقد مجوز بهره برداری یعنی غیرمجاز، چشمه ها و قنوات موجود، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی موجود استان است که توسط بهره برداران مجاز و غیرمجاز برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوسف رضاپور افزود:حدود چهار میلیون مترمکعب نیز آب سطحی در استان برداشت می‌شود که از طریق رودخانه‌ها و سدهای استان که بر سرشاخه های این رودها احداث شده تامین می‌شود.

این مسئول در ادامه به میزان بارندگی‌های امسال اشاره کرد و اظهار داشت: در سال آبی ۹۸-۹۷ که از مهرماه سال گذشته شروع شده است، بارندگی خوبی در استان رخ داد، بطوریکه این میزان به حدود ۴۱۵ میلیمتر رسید.

به گفته رضاپور این میزان تغییرات نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد و نسبت به بلند مدت حدود ۲۴ درصد افزایش نشان می دهد.

رضاپور افزود: وضعیت ذخایر سدهای استان و آب ورودی به سدها نسبت به سال گذشته خوب ارزیابی شده است بطوری که سد تهم ۴۱ میلیون مترمکعب، گلابر ۱۹ میلیون، کینه ورس ۴۷ و تالوار ۱۷۵ میلیون مترمکعب ورودی داشتند که در مجموع ۲۸۳ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای استان را شامل می‌شود.

وی یادآوری کرد: این میزان ورودی به سدها نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد یعنی حدود  پنج برابر افزایش نشان می دهد.

این مسئول ادامه داد: حدود ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی، هشت درصد شرب و بهداشت، پنج درصد صنعت و مابقی در خدمات مصرف می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چاه های غیرمجاز بارش باران شرکت آب منطقه ای زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۴۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ضمن بیان اینکه ۶۳ درصد از مجموع حجم مخازن سد‌های کشور معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب پرشده است، گفت: با اینکه امسال مقدار ورودی به سد‌ها ۹ درصد کاهش داشته است، اما میزان خروجی سد‌ها تقریبا مانند سال گذشته است. 

سخنگوی صنعت آب درباره بارندگی‌های اخیر استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال به طور متوسط ۵۶ میلی‌متر بارش دریافت می‌کند، اما به دنبال سامانه بارشی مستقر در این منطقه، بیش از ۵۰ درصد کل بارش سال آبی خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کرد.

به گفته سخنگوی صنعت آب میزان ورودی سد‌های استان سیستان و بلوچستان طی سیلاب اخیر ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

قاسم‌زاده همچنین به شرایط دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: هم اکنون تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتری‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۰۰ کیلومتر مربع است و ۲.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه نیز درخصوص شرایط کلی سد‌های سیزده‌گانه کشور اینگونه گزارش داد: مدیریت مصرف آب چاه‌های کشاورزی با استفاده از کنترل برق مصرفی این چاه‌ها سیاستی است که وزارت نیرو از سال گذشته در پیش گرفته است تا بتواند از اضافه برداشت آب در بخش کشاورزی جلوگیری کند.

طبق گفته سخنگوی صنعت آب با اجرایی شدن این طرح ۶ الی هفت میلیارد مترمکعب یعنی معادل ۲۵ درصد مصرف چاه‌های کشاورزی مدیریت می‌شود. 

قاسم زاده همچنین درباره روند اجرایی شدن این طرح گفت: برنامه مصرفی چاه‌های کشاورزی توسط پیامک به مالکان آنها اطلاع رسانی می‌شود، اگر به این پیامک‌ها توجه نکنند در چندمرحله به آنها هشدار داده می‌شود و در صورت پیروی نکردن از دستورالعمل مصرف، جریمه و برق چاه‌های کشاورزی به برق خانگی تبدیل می‌شود و اینگونه دیگر نمی‌توانند از چاه برداشت داشته باشند.

وی در ادامه افزود: از آغاز سال تاکنون نیز دو مرحله اطلاع‌رسانی به مردم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • پاکسازی ورودی شهر سراب به مناسبت هفته زمین پاک
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • ورودی بناهای تجاری غیر مجاز تهران مسدود شد
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیر مجاز در منطقه ۱۹ پایتخت