Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیخی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سختی ها و تحریم ها امتحانی برای سنجش عملکرد دولت است که متاسفانه فرصت های مغتنم از دست رفت و دولت همچنان به دنبال گشایشی در برجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: اولین گام دولت در راستای برقراری ثبات ارزی در کشور کاهش تقاضای ارزی است به عبارت دیگر دولت باید با توجه به شعار سال که رونق تولید است به واحدهای تولیدی توجه ویژه ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: نیاز ارزی با رونق تولید در داخل کشور به صورت تنازلی کاهش پیدا می کند، عمده بحران ارز در کشور ما مربوط به عرضه ارز نیست بلکه به تقاضای ارز باز می گردد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: تقاضا در بازار ارز به صورت یک حباب است که به دنبال حفظ قدرت خرید پول داخلی ایجاد شده بنابراین اگر دولت به بخش تولید بها دهد و رونقی مناسب را در این بخش ایجاد کند در نهایت قیمت ارز تثبیت خواهد شد.

شیخی تصریح کرد: باید توجه داشت که تثبیت قیمت ارز به تنهایی اهمیت چندانی ندارد بلکه باید کاهش قیمت ارز و افزایش قدرت خرید پول داخلی صورت گیرد، این امر تنها با تقویت تولید داخلی محقق خواهد شد.

لزوم جایگزینی صادرات فرآورده های نفتی به جای خام فروشی آن در اقتصاد کشور

وی یادآور شد: گام دوم دولت در راستای دستیابی به ثبات ارزی صادرات فرآورده های نفتی است، تحریم فرصت بزرگی را برای شکوفایی اقتصاد کشور به همراه داشت تا به واسطه آن استعدادهای درونی خود را شناسایی کرده و به کار بندیم که متاسفانه دولت آن را از دست داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی  اذعان داشت: ما باید صادرات فرآورده های نفتی را جایگزین خام فروشی آن کنیم، در راستای تحقق این امر رسانه ها می توانند با مطالبه گری خود مسئولان را وادار به حرکتی عظیم کنند.

شیخی بیان کرد:صادرات فرآورده های نفتی باید به گونه ای باشد که در واحد مقیاس درآمد ارزی بدون افزایش وزن صادرات رشد چشمگیری به وجود آید همچنین ارزش افزوده در داخل بالا رفته و درآمد ارزی نیز افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی در ارتباط با چگونگی تحریک متغیرهای واقعی اقتصاد همچون سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در فضایی متاثر از تحریم ها به خبرنگار ما گفت: در اینجا باید به معنای دیگری از رونق داخلی اشاره کرد از این رو توجه به افزایش ظرفیت بنگاه های داخلی می تواند سبب افزایش حجم سرمایه گذاری در این بنگاه ها شود همچنین افزایش سرعت سرمایه گذاری در این بنگاه ها عامل محرکی برای رونق تولید محسوب می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت باید به بنگاه ها و استارت آپ ها فرصت فعالیت بیشتر را دهد تا تحصیل کردگان جویای کار به میدان عمل ورود کرده، به وسیله امکاناتی که در اختیار آن ها قرار می گیرد و با تکیه بر خلاقیت خود کار کنند.

تامین شرایط برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی استارت آپ ها توسط دولت

شیخی خاطر نشان کرد: دولت همچنین باید زمینه تجاری سازی محصولات آن ها را در داخل فراهم کند در نهایت دستاوردهای پژوهشی استارت آپ ها به مرحله تجاری سازی خواهد رسید و موتور اقتصاد کشور به حرکت در می آید.

وی ابراز داشت: اقتصاد ایران همچون سایر کشورها بیم ها و امید هایی دارد از این رو با تاکید بر آیات قرآن کریم و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بعد از هر سختی آسانی است و گشایش های بزرگی در انتظار اقتصاد ایران است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با آغاز اصلاحات اقتصادی توسط دولت در کشور به خبرنگار راه آرمان گفت: متاسفانه دولت تاکنون اقدامات اساسی در راستای اصلاح اقتصاد کشور انجام نداده و مواردی که می بینید اقدامات معمولی است که صورت گرفته و خلاقیتی در عمل نشان نداده است.

شیخی افزود: سختی ها و تحریم ها امتحانی برای سنجش عملکرد دولت است که متاسفانه فرصت های مغتنم از دست رفت و دولت همچنان به دنبال گشایشی در برجام است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: با وجود مشکلات عدیده نظام جمهوری اسلامی ایران پا بر جا، قدم در راه تحقق اهداف عالی خود برداشته و با همراهی ملت ایران مستدام باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات و ایجاد برخی گشایش های اقتصادی در کشور مطرح کرد: دولت کنونی با توجه به این که فرصت های اقتصادی و سیاسی زیادی که ازدست داده نزد مردم بی اعتماد شده است، از این رو تلاش می کنند تا در عرصه قدرت باقی بماند .

شیخی در خاتمه بیان داشت: دولتی که با شعارها و وعده های اقتصادی روی کار آمد، اکنون با گذشت 6 سال، علاوه بر اینکه نتوانسته رونقی در اقتصاد ایجاد کند بلکه به عزت و آبروی ایران با تصویب برجام خدشه وارد کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۵۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با بیان اینکه مشارکت مردم و تحول در تعامل دولت و تولیدکنندگان لازمه تحقق جهش تولید است گفت: اقتصاد کشور رشد نزدیک به  ۶ درصدی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دامغان، داود منظور امشب در نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری شهرستان دامغان که با حضور نماینده مجلس و فرماندار این شهرستان در محل سالن جلسات مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه دامغان برگزار شد با اشاره به نام سال که نشان دهنده جایگاه تولید در اقتدار و آینده کشور است، اظهار داشت: باید بررسی شود چه کنیم که امسال جهش تولید محقق شود و مهمتر از آن چه کنیم که مشارکت مردم این جهش تولید را رقم بزند، طبیعتاً سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی غیر دولتی باید در این مسیر بیشترین نقش را ایفا کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: پشتیبانی نظام بانکی و ارزی، تسهیل گری وزارتخانه‌ها، تسهیل در فرآیندهای نظام اداری برای تولید‌کنندگان، استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش میزان نقش دانش در تولید با توجه به دانش بنیان‌ها نیز از جمله مهمترین وظایف دولت در تحقق این مهم است.

منظور گفت: فعالان عرصه تولید و سرمایه‌گذاری بهترین مشاوران دولت در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: شما فعالان عرصه تولید و سرمایه‌گذاری بهترین مشاوران دولت در تحقق این اهداف هستید، افق کار و این تحول را برای خلق حماسه‌ای اقتصادی که جهش تولید را ایجاد کند، شما بهتر از هرگروهی می‌توانید هدایت کنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: اینجانب در سفر به همه استان‌ها و شهرستان‌ها نشست با فعالان اقتصاد و تولید و آشنایی از نزدیک با مسائل دغدغه‌ها و مشکلات آنها را در رئوس برنامه‌های خود قرار داده‌ام؛ به واقع نقش ما و شما مکمل یکدیگر است و با این تعامل سازنده یک مشارکت عمومی و خصوصی شکل می‌گیرد، نتیجه این همفکری، همراهی و همکاری علی رغم همه فشارهای دشمنان، تحریم‌ها و محدودیت های موجود ان‌شاالله به جهش تولید تبدیل خواهد شد.

منظور با اشاره به توفیقات دولت سیزدهم در عرصه زیربنای اقتصادی و رشد قریب به 6 درصدی اقتصاد کشورمان در سال 1402 با وجود همه تحریم‌ها و فشارها، گفت: رشد اقتصادی عربستان در سال گذشته  1.7، در پاکستان 1 درصد و عراق منفی بوده،کشورهایی مثل عربستان که نه تنها با تحریم روبرو نیستند بلکه به آنها کمک می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به بخشی از سفر امروز خود به دامغان و افتتاح کارخانه بزرگ فروسیلیس در این شهرستان، افزود: کارخانه فروآلیاژپارس نمونه ارزشمند و مهمی است که به جای صادرات مواد خام معدنی برای کشور تولید ارزش افزوده و ثروت می‌کند و ارزآور است؛ اینکه از خام‌فروشی به سمت صنایع تبدیلی اشتغالزا و ارزآور و از تولید سنتی به سمت استفاده از توان علمی و دانش بنیان‌ها پیش می‌رویم، گامی مهم در زمینه جهش تولید است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی به لطف دلاورمردان کشورمان و فناوری بومی موشک هایپرسونیک و کروز قدرتمند تولید می‌شود و گنبد آهنین را روی سر صهیونیست‌ها خراب کند حاصل همین نگاه و تفکر است و باید در حوزه‌های دیگر همچون کشاورزی ارگانیک مبتنی بر دانش روز ، سیستم‌های نوین آبیاری، معادن و فرآوری محصولات آن ، صنایع دارویی و هسته‌ای و نانو و دیگر حوزه‌ها بیش از پیش به‌کار گرفته شود.

انتهای پیام/362/

دیگر خبرها

  • پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب آبروی جهان اسلام شد
  • نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن این ۲ کشور شد | ماجرای جلسه فوری و محرمانه در دفتر او
  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ تورم‌های سهمگین در راه است؟
  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم
  • مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند