Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - پرداخت تسهیلات توسط بانک توسعه صادرات به شرکت‌های دانش‌بنیان رشد قابل‌توجهی درچند سال اخیر داشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، روابط عمومی بانک توسعه صادرات در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درباره همکاری‌های بانک با بخش‌های دانش‌بنیان با اعلام این مطلب اعلام کرد: همکاری با صندوق پژوهش و فناوری شریف از سال 1390با اعطای خط اعتباری با مبلغ اولیه یکصد میلیارد ریال با نرخ ترجیحی حداقلی (2درصد کمتر از نرخ سود سایر تسهیلات) آغاز شد که طی سال‌های همکاری، این میزان متناسب با درخواست‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر از روند رو به رشدی برخوردار بوده به‌طوری‌که از رقم 100میلیارد ریال در سال 1390به رقمی بالغ بر 2هزار و 600میلیارد ریال در سال 1397افزایش یافت. همچنین طی 5ماه سال‌جاری نیز تسهیلاتی معادل 800میلیارد ریال به این گروه از شرکت‌ها پرداخت شده است.
در خصوص برنامه‌ریزی‌های آینده و وضعیت اقتصادی کشور نیز اعلام شده که آمارها نشان می‌دهد، تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان در سطح جهانی به سرعت در حال افزایش است و تولید و صدور محصولات با فناوری و ارزش افزوده بالا از مزیت‌های رقابتی اقتصاد کشورها محسوب می‌شود. براین اساس توجه به ظرفیت‌ها و تخصص‌های دانشی موجود در کشور و توجه به سهم ایران در مقیاس جهانی، لزوم حمایت و کمک به رشد و توسعه شرکت‌های فعال در این زمینه را، مضاعف می‌کند.
همچنین براساس اسناد بالا دستی از جمله اهداف کلان اقتصاد مقاومتی و سند چشم‌انداز 20ساله و منشور گام دوم انقلاب و لزوم رهایی از اقتصاد تک محصولی به سمت صدور کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا، توجه به افزایش سهم تولیدات دانش‌بنیان متناسب با روند رو به رشد آن در سطح جهانی، دوچندان شده است. سرمایه‌گذاری در این بخش از اقتصاد، یکی از عوامل دستیابی به رشد پایدار بوده که علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در سطح کشور، نیازمند حمایت نهادهای پولی و مالی و طراحی سازوکار تامین مالی متناسب با ماهیت این نوع شرکت‌ها است.
اداره روابط عمومی بانک توسعه صادرات از برنامه‌های پیش روی بانک در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هم خبر داده و اعلام کرده که با توجه به لزوم حمایت و طراحی برنامه‌های آتی در سطح کشور بانک توسعه صادرات نیز چارچوب برنامه‌های حمایتی خود را در دو بخش تامین مالی و مشاوره‌ای تدوین کرده است. از جمله برنامه‌های تامین مالی، تخفیف 30درصدی در کارمزدهای قابل ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه خدمات بانکداری شرکتی به شرکت‌های دانش‌بنیان درحال رشد و پذیرش هزینه‌های مربوط به اخذ گواهینامه‌های کیفیت و سایر گواهینامه‌های پیش‌نیاز صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول به منظور تامین مالی و اعطای تسهیلات است.
همچنین خرید دین چک‌های مشتریان معتبر شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیل وثایق دریافتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و اخذ وثایق نوع یک حداکثر تا 70درصد تسهیلات و مابقی دریافت چک و سفته، انتقال دانش و تجربه از شرکت‌های فعال صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق شبکه‌سازی بر حسب بخش‌های اقتصادی و حوزه فعالیت مشتریان، توسط کارشناسان بانک از جمله برنامه‌های این بانک است.
اداره روابط عمومی بانک توسعه صادرات در مورد رتبه بانک در میان بانک‌های کشور در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرده که تاکنون نظام رتبه‌بندی مشخص مبنی بر تعیین سهم بانک‌های کشور در حوزه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود نداشته است، اما همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، این بانک از سال 1390با تاسیس صندوق پژوهش و فناوری شریف و تخصیص خط اعتباری نسبت به تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کرده و در حال حاضر نیز از محل منابع بانک و از طریق خط اعتباری تخصیص یافته از محل منابع صندوق توسعه ملی در سطح گسترده‌تری حمایت‌های لازم صورت می‌پذیرد.
با توجه به استراتژی بانک مبنی بر افزایش حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان، این تسهیلات با نرخ سود ترجیحی و با تسهیل فرآیند بررسی و اعتبارسنجی، به شرکت‌های مذکور پرداخت می‌شود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۵۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی ۳۰ واحدی در دانشگاه ایلام

استاندار ایلام ضمن تاکید بر افزایش امکانات رفاهی در دانشگاه ایلام، گفت: ساخت خوابگاه متاهلی ۳۰ واحدی در دانشگاه ایلام در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حسن بهرام نیا
امروز سه‌شنبه- بیست و هشتم فروردین- در دیدار با رئیس و معاونین دانشگاه ایلام ضمن تبریک عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که موجب شادی و غرور ملی شده است، اظهار کرد: دانشگاه موحب تحول هر جامعه است زیرا با تولید علم و فناوری به رشد و توسعه کشور در همه حوزه‌ها کمک می‌کند.


وی افزود: تحولات بسیار خوبی در دانشگاه ایلام از نظر علمی و فرهنگی صورت گرفته است که این موفقیت‌ها گویای دغدغه‌مندی و تلاش همه جانبه رئیس و مجموعه مدیران دانشگاه است.

استاندار ایلام ادامه داد: در حوزه زیرساخت، دانشگاه ایلام در مقایسه با گذشته متحول شده که برگرفته از کار جهادی است.

بهرام نیا با اشاره به جذب حدود ۳۹۰ دانشجوی عراقی در بهمن‌ماه سال گذشته و تحصیل بیش از ۵۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه ایلام، گفت: تحصیل بیش از ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه ایلام به دلیل جایگاه علمی خوب این دانشگاه است که در معرفی دانشگاه ایلام در کشور نیز بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اخذ مجوز دکترای دو رشته تحصیلی در دانشگاه ایلام، خاطرنشان کرد: اخذ مجوز برای دو رشته تحصیلی (مهندسی شیمی و نانو شیمی) در مقطع دکترا در راستای آمایش سرزمین استان است چرا که استان ایلام در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ظرفیت‌های فراوانی دارد.

استاندار ایلام با اشاره به کسب رتبه برتر دانشگاه ایلام در هجدهمین جشنواره شهید رجایی گفت: این موفقیت موجب مباهات برای جامعه دانشجویی و مردم استان است.

بهرام نیا با بیان اینکه در مقیاس ملی هم گام‌های بلندی در راستای توسعه همه جانبه استان برداشته شده است که شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور در این راستا نقش‌آفرین بودند، ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها پیشران توسعه هر استان هستند.

وی با تاکید بر ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و ایجاد مراکز دانش‌بنیان متعدد در استان، گفت: در دولت سیزدهم شرکت‌های دانش‌بنیان استان از یک مرکز به ۸ مرکز افزایش یافته که رشد ۷۰۰ درصدی مراکز دانش‌بنیان در دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.


استاندار ایلام اضافه کرد: برای ارتقای تولید و بهره‌وری نیازمند فعالیت مراکز دانش‌بنیان هستیم بنابراین ضمن افزایش امکانات رفاهی در دانشگاه ایلام باید ساخت خوابگاه متاهلی ۳۰ واحدی در دانشگاه ایلام در دستور کار قرار گیرد.


بهرام‌نیا ادامه داد: ایجاد خوابگاه‌های متاهلی در جذب دانشجویان به ویژه دانشجویان خارجی بسیار مؤثر است‌.

وی خواستار افزایش نشست‌های مشترک با دانشگاهیان شد و تصریح کرد: آمادگی داریم در نشست‌های مشترک برای توسعه استان از نظرات دانشگاهیان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی استفاده کنیم.

کد خبر 745219

دیگر خبرها

  • ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی ۳۰ واحدی در دانشگاه ایلام
  • دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است
  • افزایش مراکز دانش‌بنیان در استان ایلام به ۸ مرکز
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش بنیان توسط ایرانیان خارج از کشور
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • تولید برای اثرگذاری در اقتصاد، باید دانش‌بنیان باشد
  • پیش‌نویس سند نقشه راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور بررسی شد
  • پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان از مصادیق مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد است
  • گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان