آیین دسته بنی اسد با قدمت تاریخی بیش از نیم قرن صبح امروز در روستای حصار بخش بایگ تربت حیدریه با حضور باشکوه مردم منطقه و مهمانانی از سایر نقاط استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ بر اساس روایت و نقل قول های رسیده از بزرگان سه روز بعد از واقعه عاشورا قبیله بنی اسد با حضور در کربلا  قصد داشتند بدن های شهدای کربلا را دفن کنند اما با توجه به اینکه سرها از بدن جدا شده بود و ابدان شهدا پاره پاره بود نمی دانستند که کدام بدن مطهر متعلق به کدام شهید کربلاست.

 

در این روایات نقل شده که امام سجاد علیه السلام با استفاده از نعمت امامت و ولایت خود را به کربلا رسانده و ابدان شهدا را شناسایی و خود آن حضرت شخصا بدن سیدالشهدا علیه السلام را دفن کردند.

بیش از نیم قرن است که  روز سیزدهم محرّم به مناسبت روز دفن حضرت امام حسین(ع) و شهدای کربلا دسته بنی‌اسد تشکیل می‌شود و عده‌ای لباس عربی می‌پوشند و حرکت نمادین قبیله بنی اسد را به تصویر می کشند.

امسال این مراسم در روز 12 محرم در روستای حصار بخش بایگ تربت حیدریه با حضور با شکوه مردم منطقه و مهمانانی از سایر نقاط استان خراسان رضوی صبح امروز برگزار شد.

اهالی روستای حصار تربت حیدریه دوازدهم محرم در کنارهیأت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، کاروان اسرای خاندان رسول الله(ص) و هیأت تدفین شهدای کربلا را به تصویر می‌ کشند.

در روستای حصار عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) از ابتدای محرم با آئین علم بندان در محل حسینیه قدیمی آغاز می شود و در دوازدهم محرم با راه افتادن دسته بنی اسد به اوج خود می رسد.

آنچه عزاداری های محرم روستای حصار را از دیگر نقاط متمایز می کند، سنت دیگری است، هر چند محرم و صفر ماه حزن و اندوه شیعیان است ولی معمولا عصر عاشورا مراسم عزاداری به اتمام می‌رسد، اما مردم حصار علاوه بر تعزیه‌خوانی عصر عاشورا، روز دوازدهم محرم هم برای مصیبت کربلا اقامه عزا می‌کنند.

بانیان هیأت بنی‌اسد مقدمات عزاداری را فراهم می‌کنند، کودکان و جوانانی که می‌خواهند در قامت کاروان اسرا یا هیأت بنی‌اسد در کوچه‌های روستا عزای امامشان را برپا کنند، صبح زود به حسینیه روستا می‌روند و لباس‌های مخصوص هیأت را به تن می‌کنند.

نقل شده قبیله بنی اسد در واقعه عاشورا در سال ۶۱ به سه دسته تقسیم شدند؛ موافق با سیدالهشدا علیه السلام، مخالف و بی‌طرف.حبیب بن مظاهر، انس بن حرث، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر، موقع بن ثمامه و عمرو بن خالد صیداوی از سران موافق بودند و حرمله بن کاهل، قاتل طفل شیرخوار، از سران مخالف بود.

همچنین در ادامه این نقل های رسیده آمده؛ گروهی از دسته سوم (بی‌طرف‌ها) پس از کشته شدن حسین بن علی علیه السلام، زنانشان بر میدان جنگ گذر  و اجساد را دیده و تحت تأثیر قرار گرفتند و به سرزمین خود رفته و مردان را جهت دفن اجساد، خبر کردند.

ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا روان شدند. پس ازمدتی وجدان مردان بنی اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال زنان راه افتاده به دفن اجساد کشته‌شدگان پرداختند.

ادعا شده در این هنگام امام سجاد علیه السلام به صورت ناشناس در جمع آنان حاضر و یکی یکی بدن‌ها را به بنی اسد معرفی کرده و آن‌ها بدن‌ها را دفن می‌کردند. پس از دفن آن‌ها وی خود را به آنان معرفی کرده‌است.

این اقدام سبب شهرت این قبیله شد و از آن پس شیعیان به نظر احترام و محبت به قبیله بنی اسد می‌نگرند.

عکاس: سید حسین هدایتی

انتهای پیام/

منبع: دانا

مطالب پیشنهادی:

"دختر آبی" در بازجویی چه گفته بود؟| توضیحات سخنگوی قوه قضاییه: "سحر خدایاری" شخصیت متعادلی نداشت اما آنقدر شخصیت داشت که اشتباه خود را بپذیرد

عکس جنجالی ساره بیات و محمدرضا گلزار

نوحه‌خوانی مداح عرب در دیدار موکب‌داران عراقی با رهبر انقلاب + فیلم

منبع این خبر، وبسایت www.dana.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۵۵۹۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

قرآن از حصار صوت و لحن خارج شود

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی حسنی، استاد حفظ و قرائت قرآن کریم، روز گذشته، 25 شهریور‌ماه، در نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با نخبگان و فعالان قرآنی که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: همواره اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از نهادهایی است که می‌تواند همانطور که در زمینه فعالیت‌های قرآنی در کنار حوزه‌های مختلف دیگر از جمله نقاشی، تئاتر، موسیقی و... موفق عمل کند، در این حوزه نیز مؤثر باشد و می‌تواند عملکردی داشته باشد تا قرآن از حصار صوت و لحن خارج شود که البته این اداره‌کل نیز به فعالیت‌های قرآنی که دارای اهمیت بوده توجه ویژه‌ای داشته است.

وی افزود: امروزه قرآن به سمتی رفته است که بیشتر به صوت و لحن آن توجه می‌شود و همین امر باعث تخصصی شدن جلسات قرآن شده است و سبب شده افرادی که در زمینه صوت و لحن متخصص هستند، بیشتر در جلسات قرآنی حضور داشته باشند و آن دسته از افرادی که در این زمینه تخصص ندارند به نوعی از قرآن بی‌بهره می‌شوند و این کار درستی نیست که عده‌ای از افراد، عده دیگری را به این جلسات راه ندهند.

حسنی با بیان اینکه حتی در قرآن هم آمده است که این کتاب برای همه افراد آمده است، عنوان کرد: با این وجود باید گفت که امروزه سفره قرآن تنها برای عده خاصی پهن شده است. از این رو دغدغه من این است که روزی برسد که همه افراد پای سفره قرآن حاضر شوند و راهکار این موضوع این است که باید آنچه را که در آن افراط و تفریط کرده‌ایم به درجه توازن برسانیم.

این استاد صوت و لحن قرآن کریم اظهار کرد: کشور عربستان قرائت قرآن را حرام می‌دانند یعنی در این کشور یک قاری قرآن مانند قاریان ما پیدا نمی‌شود و دلیل این امر هم این است که قرائت را مفسد تجوید می‌دانند و بر این باور هستند که صدای قاری هنگام قرائت قرآن با صوت و لحن باعث می‌شود که توجه به صوت بیشتر از توجه به مفهوم قرآن باشد که این کار درستی نیست.

وی افزود: بنابراین قرآن باید به‌گونه‌ای باشد که قرائت قرآن اول مورد توجه قرار گیرد نه اینکه صدای قاری بیشتر مورد توجه باشد. به همین دلیل است که عربستان چنین کاری را حرام می‌داند. براساس اینکه در کشور ما در این زمینه تخصصی وجود ندارد، همه مردم گمان می‌کنند که قرآن تنها به همین قرائت‌ها خلاصه می‌شود.

صوت و لحن زیبا اشباع شده است

حسنی بیان کرد: از این رو من اگر روزی به‌عنوان یکی از مدیران این کشور انتخاب شوم، قطعاً یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام می‌دهم این است که جلوی قرائت قرآن را خواهم گرفت و مردم را بیشتر به علم و عمل به قرآن راهنمایی خواهم کرد، زیرا متأسفانه امروزه آنگونه که باید از قرآن بهره گرفته نمی‌شود.

این فعال قرآنی عنوان کرد: همواره در کشورهای عربی یکی از معیارهای انتخاب آن‌ها برای مدیران ارشد، حافظ قرآن بودن است که متأسفانه ما شاهد این موضوع در کشور خود نیستیم. اداره ارشاد اسلامی که کارش ارشاد مردم است و همچنین دستگاه‌های دیگری که مرتبط با قرآن هستند، باید به‌گونه‌ای فعالیت داشته باشند که بتوانند الگوهای خوبی برای مردم باشند و اگر از مردم جلوتر نیستند، حداقل کاری نکنند که در این زمینه از مردم عقب‌تر باشند و اگر در این حوزه بتوانند گام‌های خوبی بردارند و پیشگام شوند، قطعاً می‌توان شاهد آثار خوبی در جامعه بود.

وی تأکید کرد: بنابراین در حال حاضر تعداد جلسات قرآنی کمتر و کم رونق شده، زیرا مردم دیگر از صوت و لحن زیبا خسته شده‌اند و این صوت و لحن زیبا دیگر اشباع شده است. در واقع نگاه ما به قرآن تنها نباید نگاه به زیبا بودن آن باشد، بلکه باید از آن استفاده شود که متأسفانه در کشور ما اینگونه نیست که اگر این توجه وجود داشت ما شاهد مدینه فاضله بودیم.

حسنی اظهار کرد: من پس از 30 سال خواندن قرآن به این نتیجه رسیدم که تا کی باید دنبال زیبا خواندن باشیم و چه موقع باید به‌دنبال فهم و عمل باشیم و تمام هزینه‌ها برای زیباخواندن که حکم پوسته را دارد، باید صرف شود و این تغییر حاصل نخواهد شد مگر اینکه هر یک از ما خودمان یک نوع تغییری را در وجود خود ایجاد کنیم.

صوت و لحن؛ جبهه‌گیری معنوی و هنری قاری

در ادامه این نشست حسین آمنا، دیگر استاد صوت و لحن قرآن کریم در مشهد، بیان کرد: همواره صوت و لحن یعنی جبهه‌گیری معنوی و هنری قاری، در مقابل فهم آیات و در جهت اجرای این جبهه‌گیری با توجه به قرائت به وسیله علم، قلب و ابزار خود قابل استفاده خواهد بود.

وی گفت: در واقع با توجه به صحبت‌های گفته شده باید بیان کرد که صوت و لحن به موت و لحن تبدیل شده است که یک معضل بزرگ در جامعه امروزی محسوب می‌شود. با این وجود در صوت و لحن دچار اشباع شده‌ایم و با توجه به سختی‌هایی که در این مسیر داشته‌ایم، خداوند هم به مردم خود قول داده کسی که در راه ما تلاش می‌کند ما خود آن راه را برای آن‌ها باز خواهیم کرد.

این فعال قرآنی ادامه داد: همچنین معضل دیگری که در جامعه قرآنی وجود دارد قرآن‌سوزی هنری است و توسط مسابقات قرآنی انجام می‌شود، این در حالی است که مقام معظم رهبری به‌طور مداوم در خصوص کرسی‌های تلاوت سخن گفته‌اند، اما هیچ اشاره‌ای به مسابقات قرآنی نداشته‌اند، پس چرا امروزه مدام به برگزاری مسابقات قرآنی دامن زده و برای برگزاری آن نیز تلاش می‌شود.

در ادامه این نشست جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی طی سخنانی بیان کرد: مشهد از قدیم مهد تلاوت، آموزش، قرائت و حفظ قرآن بوده است. همچنین در تفکر تفسیر و در عمل به قرآن نیز پیشتاز بوده که این موفقیت را مدیون فعالان قرآنی این استان است.

وی افزود: مشهد قطب قرآنی شناخته شده و جلسات قرآنی که در این شهر برگزار می‌شود به یک نهضت عمومی تبدیل شوند و از این رو باید تلاش کرد تا توزیع متناسب کلاس‌های قرآنی را در سطح استان و مشهد داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پایان، هدف از این جلسه را تقدیر و تجلیل از این پیشکسوتان و همچنین شنیدن نقطه نظرات و انتقادات این نخبگان دانست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یادداشت| استعفای گرینبلات؛ اختلاف با ترامپ یا آغاز بخش جدید معامله قرن؟
  • رشد ۱۰ درصدی سطح زیرکشت پسته در تربت جام
  • اهدای بسته‌های مهربانی سپاه به دانش آموزان تربت جامی
  • مطالبه کنید تا با شفاف سازی، آرای مصلحتی آشکار شود
  • تاکید اسد بر ادامه حمایت سوریه از محور مقاومت
  • بشار اسد: جنگ علیه سوریه اقتصادی بود
  • اسد:حامی محورمقاومت باقی میمانیم
  • گالری تتوهای رنگی در حصار پلیس+عکس
  • گالری تاتوهای رنگی در حصار پلیس + تصاویر
  • قطاری که از دل تاریخ می‌گذرد +تصاویر
  • پاسخ جوادی حصار به پناهیان: به قطب سوم اجازه ظهور نداده و نمی دهید
  • خادمیاران رضوی از تربت حیدریه تا بجستان هم قدم با کاروان انصار الحسین(ع)
  • انتقاد از عدم توجه به کنترل و پیشگیری از آسیب فضای مجازی/ امروز آسیب در خانه‌ها از طریق فضای مجازی بسیار خطرناک‌تر از محیط بیرون است
  • رئیس‌جمهور لبنان درباره «معامله قرن» فراخوان داد
  • تاکید رئیس‌جمهور لبنان به بیداری در مقابله با معامله قرن
  • فراخوان رئیس‌جمهور لبنان به بیداری در مقابله با «معامله قرن»
  • يك كشته و 5 مصدوم در واژگوني پرايد
  • زهر فکور صبور در قزل حصار+عکس
  • سطح زیر کشت پسته تربت جام افزایش یافت