Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@14:49:47 GMT

ذخایر گاز ایران تا چه زمانی پاسخگوی مصرف است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۵۶۱۱

آفتاب‌‌نیوز :

تا چند دهه گذشته اغلب ایرانیان از سوختی به جز گاز در مصارف خانگی، ‌صنعتی و حتی تولید برق استفاده می‌کردند اما کم کم با رونق تولید گاز و گسترش شبکه‌های انتقال، ‌ گاز به عنوان سوخت طلایی ایرانیان جای خود را باز کرد.

این امر حتی به خودروها نیز رسید و سی. ان. جی اکنون ۲۰ درصد سوخت خودروهای سبک کشور را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال دسترسی آسان به گاز باعث شد تا بد مصرفی سوخت نیز در بین ایرانیان رواج پیدا کند تا آنجا که در حال حاضر، میزان مصرف انرژی در کشور در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و... حدود چهار برابر و میزان مصرف گاز حدود سه برابر میانگین مصرف جهانی است که به طور قطع موجب هدر رفت منابع انرژی کشور در درازمدت خواهد شد.

این موضوع باعث شده تا با وجود آنکه ایران همچنان با دارا بودن حدود ۳۳ تریلیون متر مکعب ذخیره قابل استحصال گازی به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی در دنیا به شمار رود اما در عین حال نگرانی‌هایی برای تامین درازمدت این سوخت ایجاد شود.

در کنار بد مصرفی همچنین بالا رفتن سن تاسیسات گازی و نزدیک شدن چاه‌های برداشت گاز به نیمه دوم عمر خود بر این نگرانی دامن زده است.

با توجه به این مهم، ‌ توسعه میدان گازی پارس جنوبی به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین گاز کشور و هزینه کرد حدود ۸۰ میلیارد دلار در چرخه توسعه و تولید از این میدان که شامل حفاری، ساخت و نصب سکو و خطوط لوله، ساخت پالایشگاه و ...می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر برنامه‌ریزی لازم جهت نگهداشت توان تولید گاز و استفاده از کمپرسورهای تقویت فشار در فازهای مختلف این میدان نیز انجام گرفته و یا در حال انجام است. بر همین اساس طی سال‌های ۹۴ تاکنون فازهای ۱۶، ۱۵، ۱۸-۱۷، ۱۹ و ۲۱-۲۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تولید اولیه از فازهای ۱۴-۱۳، و ۲۴-۲۲ نیز طی‌سال‌های ۹۷ و ۹۸ آغاز شده است.

اما این تمام ماجرا نیست. نگرانی دیگری که وجود دارد کاهش فشار میدان پارس جنوبی و افت تولید در سال‌های آینده است. بر همین اساس قرار بود تا در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از سکوهای تقویت فشار استفاده شود و سپس به مرور زمان این سکوها به سایر فازهای پارس جنوبی برسد.

اگرچه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از خروج آمریکا از برجام و بد عهدی توتال هنوز آغاز نشده اما درخصوص جلوگیری از کاهش فشار میدان پارس جنوبی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

بر همین اساس، ‌ در توسعه میادین گازی به ویژه میادین مشترک و تکمیل فازهای ۲۴ گانه میدان گازی پارس جنوبی تاکید شده و خطر هرگونه بحرانی از منظر تولید و تامین گاز مصرفی تا سال ۱۴۰۴ و پس از آن رد شده است.

البته به موازات سرمایه‌گذاری در میدان گازی پارس جنوبی، ‌توسعه سایر میادین گازی جهت تامین مصارف خانگی، پالایشگاهی، نیروگاهی، صادرات و تزریق گاز نیز همواره مدنظر بوده و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای نیز در این زمینه انجام شده است.

توسعه فاز دوم میدان گازی تنگ‌بیجار، برنامه‌ریزی جهت توسعه آتی میدان گازی تابناک، هما و وراوی و انجام فعالیت‌های اجرایی جهت راه‌اندازی فاز اول میدان گازی کیش تنها بخشی از فعالیت‌های بی‌شمار شرکت ملی نفت در این خصوص می‌ باشد.

با توجه به مجموع فعالیت‌های صورت گرفته، ‌ ایران حدود ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصال در اختیار دارد و تولید تجمعی سالیانه فعلی نیز حدود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب است بنابراین در سال ۱۴۰۴ بحرانی در تامین گاز وجود نخواهد داشت و ذخایر گازی موجود برای تامین نیاز کشور تا بیش از ۵۰ سال آینده نیز کافی خواهد بود.

این در شرایطی است که ایران همچنان پهنه‌های بزرگی در اختیار دارد که هنوز فعالیت‌های اکتشافی در آنها انجام نشده است. همچنین استفاده و بهره‌برداری از منابع غیرمتعارف گازی نیز در ایران صورت نگرفته که انجام این فعالیت‌ها می‌تواند روند افزایش تقاضای گاز را جبران کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ذخایر گاز ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۵۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌ توجیه پروژه و بررسی ریسک‌های اقتصادی، در طرح توسعه میدان نفتی یاران به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش شانا به نقل از صندوق توسعه ملی، صندوق توسعه ملی با توجه به مجوزهای قوانین بالادستی همسو با تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت، سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک نفت و گاز را کلید زد.

یکی از خلأهای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، بهره‌برداری ناکافی ایران از میدان‌های نفت و گاز مشترک در مقایسه با همسایگان است که صندوق توسعه ملی، با رویکرد افزایش منابع ملی و پررنگ‌تر شدن نقش ایران در میدان‌های مشترک، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام و قوانین بالادستی نیز این مجوز را صادر کرد.

بر این اساس و با درخواست شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اهلیت شرکت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران سرمایه‌گذاری کرد، همچنین کارگروه سرمایه‌گذاری و ریسک صندوق توسعه ملی ضمن بررسی پروفایل ریسک و بازده طرح تصمیم به تأمین مالی این طرح از طریق مشارکت در قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران به مقدار ۴۵ درصد به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار گرفت.

شایان یادآوری است که میدان مشترک نفتی یاران، متشکل از میدان‌های یاران شمالی و یاران جنوبی، در واقع امتداد میدان مجنون در عراق است که در محدوده ۱۲۰ کیلومتری غرب اهواز، غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد، این میدان نفتی شامل سه مخزن سروک، گدوان و فهلیان می‌شود که نفت درجای آن در دو بخش شمالی و جنوبی یک میلیارد و ۶۰۰ بشکه برآورد می‌شود.

دیگر خبرها

  • آمادگی پالایشگاه های نفت ژاپن برای استفاده از ذخایر اضطراری
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • رئیس‌جمهور طرح توسعه واحدهای گازی نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد
  • انتخاب کولر مناسب برای منزل شما: گازی یا آبی؟
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر می‌کند؟
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر نمی‌کند/ پرمصرف ها نقره داغ می‌شوند
  • تعرفه برق مشترکان خانگی تغییر نمی کند/ پرمصرف ها نقره داغ می شوند
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز
  • برق کولرهای گازی شما را نگیرد! | بالاخره کولر گازی بخریم یا نه؟
  • گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست