نقاشی دیواری مشهور تپه تاکستان نیشابور در سالن اصلی موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گزارش ایران آنلاین، طبق گفته جبرییل نوکنده رییس موزه ملی ایران این اثر نفیس و منحصر به فرد پس از طی مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران قرار گرفت.

وی افزود مضمون این نقاشی رنگی روی گچ  مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است.

 طبق گفته کرم میرزایی، مسئول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران، نقاشی مرد قوشچی در واقع جزء کهن‌ترن نقاشی های دیواری پس از اسلام در ایران بوده که در هنگام کاوش های موزۀ متروپولیتن نیویورک در نیشابور کشف شد. این اثر نمایشگر یک صحنۀ شکار مربوط به سدۀ سوم هجری قمری است و در محدودۀ تپۀ تاکستان نیشابور به دست آمده است. وی افزود: این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی 140 سانتی متر  و  پهنا 120سانتی متر  جای گرفته  است. وی در ادامه گفت : ساختار نقاشی سوار کار نیشابور صرف نظر از صورت مرد، با خطوط محیطی ضخیم و نازک رنگ و قلمی محکم و استوار  بر روی گچ نقش اندازی شده و با هنرمندی فاخر بودن لباس را به بیننده الهام می کند و در عین حال یادآور نقش برجسته های دوره ساسانی است. بررسی های انجام گرفته بر روی این نقاشی نشان می دهد که سوارکار، افسار  اسب را  با یک دست گرفته و  با مهارت مرکب خود را هدایت می کند . بر روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته است. طبق گفته میرزایی نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه تر از سوار کار ترسیم کرده  و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است. مسئول موزه همچنین افزود: این مرد که چهرۀ اش تخریب شده دارای  دو شمشیر و سه تسمۀ چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیۀ گوهر نشان و جزئیات کاملی از نقش های آذینی بر روی جبه با گل های چهار برگ محاط شده در دوایر و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می شود. میرزایی در خاتمه گفت به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگارۀ نمادین با مضمون  سنت شکار در این دوره را یاداوری می کند.  این اثر هنری نشانی از استمرار  هنر نقاشی ایرانی و شیوه هایش از دوران پیش از اسلام و تحولات پس از آن است . لازم به ذکر است که این اثر مربوط به دورۀ سامانیان است و به شمارۀ موزه 3281 در تالار صدر اسلام موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزۀ ملّی ایران در  نمایش یکی از کهن ترن نقاشی های دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران بنا به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران نقاشی دیواری مشهور تپه تاکستان نیشابور در سالن اصلی موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفت. طبق گفته جبرییل نوکنده رییس موزه ملی ایران این اثر نفیس و منحصر به فرد پس از طی مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران قرار گرفت. وی افزود مضمون این نقاشی رنگی روی گچ  مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است.  طبق گفته کرم میرزایی، مسئول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران، نقاشی مرد قوشچی در واقع جزء کهن‌ترن نقاشی های دیواری پس از اسلام در ایران بوده که در هنگام کاوش های موزۀ متروپولیتن نیویورک در نیشابور کشف شد. این اثر نمایشگر یک صحنۀ شکار مربوط به سدۀ سوم هجری قمری است و در محدودۀ تپۀ تاکستان نیشابور به دست آمده است. وی افزود: این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی 140 سانتی متر  و  پهنا 120سانتی متر  جای گرفته  است. وی در ادامه گفت : ساختار نقاشی سوار کار نیشابور صرف نظر از صورت مرد، با خطوط محیطی ضخیم و نازک رنگ و قلمی محکم و استوار  بر روی گچ نقش اندازی شده و با هنرمندی فاخر بودن لباس را به بیننده الهام می کند و در عین حال یادآور نقش برجسته های دوره ساسانی است. بررسی های انجام گرفته بر روی این نقاشی نشان می دهد که سوارکار، افسار  اسب را  با یک دست گرفته و  با مهارت مرکب خود را هدایت می کند . بر روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته است. طبق گفته میرزایی نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه تر از سوار کار ترسیم کرده  و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است. مسئول موزه همچنین افزود: این مرد که چهرۀ اش تخریب شده دارای  دو شمشیر و سه تسمۀ چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیۀ گوهر نشان و جزئیات کاملی از نقش های آذینی بر روی جبه با گل های چهار برگ محاط شده در دوایر و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می شود. میرزایی در خاتمه گفت به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگارۀ نمادین با مضمون  سنت شکار در این دوره را یاداوری می کند.  این اثر هنری نشانی از استمرار  هنر نقاشی ایرانی و شیوه هایش از دوران پیش از اسلام و تحولات پس از آن است . لازم به ذکر است که این اثر مربوط به دورۀ سامانیان است و به شمارۀ موزه 3281 در تالار صدر اسلام موزۀ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزۀ ملّی ایران در 

منبع: ایران آنلاین

مطالب پیشنهادی:

روایت کتایون ریاحی از تصمیم و اقدامش به خودسوزی مقابل قوه قضاییه

بازداشت و عذرخواهی صبا کمالی، بازیگر زن سینما بخاطر پست اینستاگرامی‌ جنجالی‌اش+عکس

واکنش تند دختر سردار سلیمانی به هتاکی صبا کمالی و ماجرای دختر آبی

منبع این خبر، وبسایت www.ion.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۵۸۹۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

بی توجهی به پژوهش های زمین شناسی نقصی بزرگ است

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آیت الله رسول فلاحتی نماینده، ولی فقیه درگیلان در جریان بازدید از مرکز پژوهش‌های زمین شناسی و اکتشافی گیلان بعد از بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز در جمع مدیر و کارکنان آن گفت: در حفظ و صیانت زمین به ویژه زمین کشاورزی باید بیشتر بکوشیم و به آن توجه کنیم، چرا که محور آبادانی و توسعه است.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه بی توجهی به پژوهش‌های زمین شناسی نقصی بزرگ است که در آینده مشکلات فراوانی را منجر می‌شود افزود: دستگاه‌های متولی باید از تحقیقات زمین شناسی برای برنامه ریزی و تصمیم سازی آینده و توسعه استان گیلان بیشتر استفاده کنند.

نماینده، ولی فقیه در گیلان با تاکید بر اینکه باید از وجود کارشناسان زمین شناسی در برنامه ریزی‌های استان استفاده شود افزود: بهره گیری از توان کارشناسان زمین شناسی علاوه بر کاهش آلاینده‌های زیست محیطی می‌تواند در بهبود وضعیت زندگی گیلانیان هم موثر باشد.

آیت الله فلاحتی در بازدید از مرکز پژوهش‌های زمین شناسی و اکتشافی گیلان با رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت گیلان تماس تلفنی برقرارکرد و از وی خواست به پژوهش‌های زمین شناسی بیشتر توجه کند.

نماینده، ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه ایده‌های متخصصین امر باید عملیاتی شود، تصریح کرد: صرفا داشتن مکان و بودجه تاثیری در انجام کار‌ها ندارد بلکه تلاش افراد می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

پانته آ گیاهچی  مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان هم گفت: توجه جدی نداشتن به مقوله زمین شناسی در برنامه ریزی‌های کلان از مهم‌ترین مشکلاتی است که مرکز پژوهش‌های زمین شناسی و اکتشافی گیلان درگیر آن است.

او افزود: از مسولان می‌خواهیم که بیش‌تر از گذشته از نتایج تحقیقات این مرکز در تصمیم گیری‌ها بهره گیرند.

انتهای پیام/آ

تاکید بر استفاده دستگاه‌های متولی از تحقیقات زمین شناسی برای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین نمایشگاه خط و نقاشی در حمایت از بیماران پسوریازیس
  • تداوم فعالیتهای مشترک باستان شناسی ایران و المان در سایت ریوی خراسان شمالی
  • پیشرفت 10 درصدی موزه منطقه‌ای باستان‌شناسی جیرفت
  • در جستجوی بخش گمشده تاریخ ادبیات عامیانه/ شبیه‌نامه‌ها کهن‌ترین متن‌های نمایشی مکتوب در ادبیات نمایشی ایران هستند
  • کتیبه باستانی ایرانی به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو بازگشت
  • بازگشت کتیبه باستانی ایرانی به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو
  • تداوم فعالیت‌های مشترک باستان شناسی ایران و آلمان در سایت ریوی خراسان شمالی
  • نقاشی که با اسپری دیوارها را دگرگون می‌کند
  • مهد تمدن در موزه ملی ایران
  • توسعه دپارتمان‌ هنر اسلامی موزه لوور
  • تامین اعتبار موزه باستان‌شناسی جیرفت
  • فروش ویژه کاغذ دیواری
  •  تاریخ اجتماعی ایران؛ اثری گرانبها در زمینه جامعه‌شناسی تاریخی
  • افتتاح نمایشگاه آثار سفال و سرامیک ایران در گالری بومیلار برلین
  • نقاشی روی چرم سنتی‌تر از هنر نگارگری است
  • نمایش ۳۰۰شیء تاریخی اسپانیا در موزه ملی ایران
  • نمایش ۳۰۰ شی تاریخی اسپانیا در موزه ملی ایران
  • کهن‌ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران به نمایش درآمد
  • افتتاح نمایشگاه «هنر عاشورایی» در گالری نجما