امام جمعه مشهدمقدس گفت: انقلاب و دگرگون‌سازی جامعه مهمترین دستاورد قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است. ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در اجتماع «رهروان زینبی» با بیان این‌که امروز به‌عنوان نخستین روز فصل دوم انقلاب عاشورای سیدالشهدا(ع) مطرح است اظهار داشت: بزرگداشت امروز به‌عنوان رسالت به عهده شما خواهرانی است که به‌عنوان رهرو راه زینب(س) بعد از هزار و سیصد و چند سال در عرصه این انقلاب حضور دارید و در جای‌جای حرکت انقلابی در این جامعه و کشور وجود شما در پاسداشت راه زینب اثرگذار است.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که ما در امروز به‌عنوان یک سؤال با آن سر و کار داریم و شاید برای بعضی شما خواهران تحصیل‌کرده و باسواد به‌عنوان یک مطلب قابل پرسش مطرح باشد، این است که «عامل اصلی حضور 84 زن و بچه در عرصه میدان جنگ و منجر شدن سرنوشت آنان بعد از شهادت عزیزانشان به این اسارت جانکاه و فجیع چه بود؟»، «آیا یک جریان اتفاقی بود یا جریان ارادی از پیش برنامه‌ریزی‌شده؟»

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که برداشت عمومی مردم این است که بعد از شهادت سیدالشهدا(ع) و یارانش، دشمن به‌طور طبیعی بر خانواده آنان مسلط بشود، افزود: دشمن نیز بر حسب حقد و کینه‌ای که در اجرای آن، سیدالشهدا(ع) را به شهادت رسانده، اهل‌بیت سیدالشهدا(ع) را سرکوب کند و به انواع سرکوبگری‌ها آنان را مورد شکنجه قرار دهد.

روایت تسنیم از بزرگ‌ترین اجتماع تعزیه‌خوانی شمالغرب کشور؛ ‌ارمغانخانه زنجان عاشورای دیگری بودگردشگری مذهبی با رویکرد آئین‌های عاشورایی در اصفهان توسعه می‌یابدروایتی از شور جوانان عاشورایی اندیمشک؛ طنین مهربانی جوانان در عزاداری سالار شهیدان+تصاویر

وی با تأکید بر این‌که مظالم وارد شده بر اسرا بر اثر حقد و کینه با سیدالشهدا(ع) نبود، خاطرنشان کرد: افرادی که دشمن سیدالشهدا(ع) و خاندان امیرالمؤمنین(ع) بودند، یک اقلیت شاید کمتر از 100 نفر بودند، این‌ که وقتی سیدالشهدا(ع) در میدان در مقابل لشکر می‌فرماید «چرا خون مرا حلال می‌شمارید؟» و بعد فریاد می‌زنند «به خاطر بغضی که از پدرت داریم»، این جواب از همان خوارج درون لشکر داده شد.

علم‌الهدی یادآور شد: آنان به جنگ امام حسین (ع) آمدند تا به یزید ثابت کنند در اردوی امام حسین(ع) نیستند، وفادار حکومت بنی‌امیه هستند، از این حکومت امتیاز بگیرند و فردا مورد تاخت‌ و تاز و لعن حکومت بنی‌امیه دور باشند.

وی با تأکید بر این‌ که هم لشکر عمر سعد و هم حضرت زینب(س) و کودکان برای اسارت برنامه داشتند، اظهار کرد: در دوره‌ای که رسانه‌های ارتباطی وجود نداشت، در گوشه بیابانی زدوخوردی انجام‌ شده و تمام می‌شود چه کسی کشت و کشته شد، به بیرون منعکس نمی‌شود چرا جنگیدند؟ چرا 72 نفر به جنگ نابرابر در مقابل 30 هزار نفر ایستادند؟

امام‌ جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: سیدالشهدا(ع) این 84 زن و بچه را با خود به کربلا آورد در نقطه مرکزی کشور اسلام، مسیری را به‌عنوان اسارت طی کنند، همه‌جا مردم را توجیه کنند، بیدارسازی به وجود بیاورند و این زدوخورد یک‌روزه عاشورا، به انقلاب و دگرگون‌سازی که جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و در آن تحول ایجاد کند، مبدل شود؛ اسارت اهل‌بیت(ع) کتک خوردن، گرسنگی و تشنگی کشیدن نبود، اسارت اهل‌بیت(ع) حرکت رسانه‌ای قوی برای تبدیل زدوخورد در عاشورا به انقلاب و دگرگون‌سازی بود.

وی افزود: این‌طور نبود دخترخانم را سیلی بزنند و تمام شود برود، آنان قیام می‌کردند، حرف می‌زدند، بیدارسازی و هشیارسازی داشتند، روزی که اهل‌بیت(ع) را وارد شام کردند، مردم شام جشن گرفتند، فاصله ورود و خروج اهل‌بیت(ع) به شام 10 روز نبود اما وقتی اهل‌بیت(ع) از شام خارج می‌شدند شام سیاه‌پوش شد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اسارت اهل‌بیت(ع) برای از بین بردن تبار پیامبر(ص) بود، آن‌قدر اسرای کربلا را تحت فشار قرار بدهند تا هویت و تبار خود را زیر پا بگذارند و پس از آن دیگر کسی درصدد خون‌خواهی حسین بن علی(ع) قیام نکند.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی:

نخستین تصاویر از شبنم نعمت‌زاده در دادگاه

واکنش سحر قریشی به درگذشت دختر آبی

ریزش کوه در شهرک باغمیشه تبریز+ عکس

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۶۷۲۵ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

ناگفته‌های کوچک‌ترین رزمنده ایران از جنگ تحمیلی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی فرجود کوچک‌ترین رزمنده کشور در دوران دفاع مقدس است، وی متولد رشت است که در سن ۱۰ سالگی به صورت داوطلبانه عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد و افتخار هشت سال حضور در جنگ، قریب به ۶ ماه اسارت و جانبازی ۲۵ درصد جنگ تحمیلی را در کارنامه خود دارد.

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟

بنده علی فرجود معروف به سعید، متولد ۱۴ مهر سال ۴۹ هستم، در محله سرخبنده رشت به دنیا آمدم و دو فرزند به نام های مائده و امیرعباس دارم، چند سالی به همراه خانواده در تهران زندگی کردیم و مجددا به رشت بازگشتیم و دوران ابتدایی خود را در دبستان رشدیه و رودکی در محله باقرآباد رشت گذراندم، در مقطع سوم ابتدایی بودم که به جبهه رفتم و تنها برای امتحانات به مدرسه می‌آمدم‌.

برخود خانواده با موضوع اعزام شما به جبهه چگونه بود؟

فضایی که آن زمان در کشور حاکم بود موجب آگاهی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان می‌شد، آن زمان مساجد شب‌ها نیز برای گردهمایی‌ها و خدمت‌رسانی باز بود و خانواده‌ها از حضور فرزندان خود در مساجد اطلاع داشتند و نسبت به راهی که در پیش گرفته بودیم مطمئن بودند، از آنجایی که برادرانم نیز در همین مسیر اعتقادی پیش رفته بودند و فعالیت پدرم در جهاد سازندگی موجب شده بود که بتوانم رضایت قلبی را برای جبهه رفتن از خانواده بگیرم، در ابتدا و به دلیل سن کم، والدینم مخالف حضورم در جبهه بودند، اما من برای رفتن به جبهه و دفاع از اسلام و انقلاب شور و اشتیاق داشتم و لذا در طول هشت سال دفاع مقدس رضایت پدر و مادرم را کسب کردم.

در خصوص دیگر اعضای خانواده بگویید، گویا برادرانتان نیز از رزمندگان هستند.

بله، برادران من نیز (سیاوش و سیامک) هر دو جانباز و از رزمندگان دفاع مقدس هستند اما با وجود اینکه من پسر آخر هستم اما زودتر از همه به جبهه اعزام شدم.

چه چیزی موجب شد برای جبهه رفتن ترغیب شوید؟

شاید برخی گمان کنند ما تحت تأثیر جریانات حاکم بر جامعه دچار هیجانات شدیم و یا برخلاف میل خود به جبهه رفتیم، اما ما با وجود فضایی که در جریان بود و نشستن پای منبر و سخنرانی‌های افرادی نظیر شهید ابوالحسن کریمی و سروش اکبرزاده با حقیقت این مسیر آشنا شده بودیم و گویا خواست خدا بود که در این سن به آگاهی برسیم و راه درست را انتخاب کنیم.

نخستین بار چه تاریخی به جبهه اعزام شدید؟

نخستین بار به صورت انفرادی در اسفند ماه سال ۵۹ به جبهه اعزام شدم در آن زمان تنها ۱۰ سال داشتم و تا ۱۸ سالگی نیز پس از ۶ ماه تحمل اسارت از جبهه بازگشتم.

در کدام یک از عملیات‌ها شرکت داشتید؟

در عملیات‌های رمضان، شیاکو، بیت المقدس و والفجر مقدماتی و برخی از عملیات‌های برون مرزی نیز شرکت داشتم.

در کدام عملیات و در چه سالی مجروح شدید؟

اولین مجروحیت من در سال ۶۰ بود، یک هفته پیش از قبل از عملیات فتح المبین از ناحیه سر، چشم، گوش و کتف راستم مجروح شدم.

چگونه به اسارت در آمدید، خاطراتی از نحوه اسارت خود دارید؟

بنده حدود ۶ ماه در ترکیه اسیر بودم، چرا که باید برای رسیدن به پایگاه‌های خود در شمال عراق از مرز ترکیه عبور می‌کردیم، همان‌طور که می‌دانید نمایندگان ایران از سال ۶۳ وارد شمال عراق شدند، افرادی مانند شهید دل آزار که مسؤول اطلاعات عملیات بود، ما باید به قرارگاه می‌رفتیم اما برای اینکه پایگاه‌های عراق را رد کنیم و وارد درگیری‌های بی مورد نشویم از خاک ترکیه مسیر را دور می‌زدیم، من آخرین فردی بودم که ستون را نگه داشته بودم در این حین حضور هلی‌کوپترها ما را مشکوک کرده بود و میان رفتن و ماندن دو دل بودیم که به اسارت نیروهای ترکیه در آمدیم.

آیا بعد از بازگشت از اسارت تحصیلات خود را ادامه دادید؟

من علاقه زیادی به هنر داشتم و می‌خواستم در دوره دبیرستان هنر بخوانم اما مشاورین مدرسه می‌گفتند به دلیل عدم حضورم و مشغول بودن در جبهه نمی‌توانم به این رشته بپردازم، بنابراین؛ رشته علوم انسانی را ادامه دادم و اکنون کارشناسی مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی دارم.

با کدام یک از فرماندهان به نام همرزم بودید؟

متأسفانه تمام اعزام‌های من انفرادی بود و کمتر پیش آمده که در گردان رزمندگان گیلانی باشم، اما ورودم به جبهه با ملاقات شهید حسن باقری همراه بود، آقایان رحیم صفوی، سردار رشید، سردار رئوفی و شهید باکری در زمانی که در لشکر عاشورا بودم نیز از عزیزانی بودند که در طول جبهه افتخار آشنایی و همرزمی با آن ها را داشتم؛ همچنین سردار سالک نیز که آن زمان فرمانده بسیج کل کشور بودند از افرادی بودند که بعدها در کمیته با وی همراه بودم، چراکه در مناطق عملیاتی شوش زمانی که داشتیم پیکر شهدا را بر می‌گرداندیم و برادر سردار سالک نیز در بین همین شهدا بود پس از آن علاقه و ارتباط ما بیشتر شد.

هنوز با همرزمان خود ارتباط دارید؟

من در تیپ تکاوری امام حسن (ع) حضور داشتم که بیشتر رزمندگان این تیپ از اهواز و خرم آباد در آن حضور داشتند، این تیپ به حدی فعال بود که آقای محسن رضایی در آن زمان حکم لشکر به این تیپ داده بود چرا که مجهز به توپخانه مستقل نیز بود و افرادی نظیر حسن عباسی و حکیم الهی نیز در این لشکر حضور داشتند.

خب طبیعی است که زیاد همرزمان خود را با این مسافت نمی‌بینم اما بعد از چندین سال با برخی از آن‌ها صحبت کردم و متوجه شدم هر ساله در یادمان شهید غلامی در هویزه یک دورهمی و مراسمی با رزمندگان این تیپ برگذار می‌شود که رزمندگان در آن مکان گرد هم آمده و یاد آن دوران را گرامی می‌دارند من نیز چند دوره از این همایش را شرکت کردم.

شهید حق وردیان

به خاطر دارید چند نفر از همرزمان شما به شهادت رسیدند؟

 آن زمان که من در جبهه بودم، برخی از رزمندگان گیلانی از تیپ‌ها و گردان‌های دیگر سه شب قبل از عملیات بیت المقدس از من خواستند که به گردان آن ها ملحق شوم، در بین آن‌ها شهید حق وردیان و شهید دانا، شهید دل آزار و شهید حاجت پور، شهید فرشته و شهید آلیانی حضور داشتند، من آن زمان در یک گردان دیگر بودم و متأسفانه توفیق حضور در بین رزمندگان گیلانی نصیبم نشد، سه شب بعد همرزمان دیگرم خبر از شهادت این عزیزان دادند، من دچار گیجی و سردرگمی و از این بابت بسیار غمگین شدم، چرا که شهید حق وردیان در آن زمان منتظر به دنیا آمدن فرزندش بود که متأسفانه هرگز دخترش فاطمه چهره پدرش را ندید.

یک سوال کلیشه‌ای، اگر باز هم جنگی شود به جبهه خواهید رفت؟

این سوال بسیار از من پرسیده می‌شود، باید بگویم که با وجود تلفات و زیان‌هایی که جنگ تحمیلی به کشور زد اما زیبایی‌های خاصی نیز داشت، در نظر بگیرید در یک خانواده ممکن است بگو مگوها و قهر و آشتی‌هایی باشد که شما را ناراحت کند اما در جبهه اگر کسی حرفی می‌زد که احساس می‌کرد همرزمش ممکن است از دست او دلخور شده باشد تا از او حلالیت نمی‌گرفت آرام و قرار نداشت، جنگ نعمتی بود که هیچ چیز بر رزمندگان غلبه نمی‌کرد، همه اقوام، ترک، کرد و لر و بلوچ و گیل همه در کنار هم و با یکدیگر مهربان بودند و با عشق به دفاع از وطن می پرداختند، در میدان مین می‌خوابیدند تا دیگر رزمندگان بتوانند از مسیر بگذرند، این‌ها واقعیت‌هایی است که شاید برای نسل جوان قابل درک نباشد اما این حد از ایثار در بین رزمندگان وجود داشت و با این خاطرات مطمئنا تمام رزمندگان و جانبازان با وجود جنگ باز هم به میادین جبهه باز می‌گردند.

آیا حاضرید فرزندان خود را برای جنگ به جبهه بفرستید؟

خوشبختانه جوانان امروز قادر به تحلیل مسائل هستند و نسبت به مسائل روز جامعه و دنیا با اندکی تحقیق به آگاهی می رسند، آن‌ها هم موظف به دفاع از این آب و خاک هستند و اگر برای جنگ هدف درست و منطقی داشته باشند و تحت تاثیر فضای حاکم و بدون اعتقاد و آگاهی‌گیری نکنند خودم داوطلبانه اجازه می‌دهم که به جنگ بروند.

در هفته دفاع مقدس چه احساسی پیدا می‌کنید؟

سال‌های دفاع مقدس را سراسر ایثار، فداکاری و شهادت طلبی می‌دانم و یاد آن دوران مجدد به ذهنم خطور می‌کند اما متاسفانه شرایطی به گونه‌ای شده که برخی خبرنگاران و مسؤولان تنها در همین دوران به یاد رزمندگان می‌افتند، باید در طول سال نیز پای صحبت این افراد نشست و از مشکلات آن‌ها جویا شد، حرف ‌ایشان را شنید و برایشان ارزش و حرمت بیشتری قائل شد چرا که برخی از رزمندگان و جانبازان مشکلات و حرف‌های ناگفته‌ای دارند که مسؤولان مربوطه باید به آن‌ها گوش دهند و مشکلاتشان را مرتفع کنند‌.

در خصوص کتاب زندگی‌نامه خود کمی توضیح دهید؟

اسم این کتاب هفت ستون است و خلاصه‌ای از خاطرات بنده از جنگ است که در ۴۰۰ صفحه به چاپ رسیده، دلیل انتخاب این نام برای کتاب نیز تجمع انقلابیون و حزب اللهی‌ها و اقشار رشت در کنار هفت ستون واقع در میدان شهدای ذهاب در کنار کتابخانه ملی رشت بود، شهیدان اسلام پرست، قلی پور، کریمی و دیگر افراد در این مکان تجمع می‌کردند، که در این حین و بحبوحه جنگ آقای فتح اللهی در آن مکان ترور شد و اکنون جانباز است.

چه توصیه‌ای برای نسل جوان دارید؟

از جوانا می‌خواهم حرمت جانبازان و ایثارگران را بیش از پیش نگه دارند، همچنین جوان‌ها باید تحقیق کنند و به هرآنچه در فیلم‌ها درباره شهدا و جانبازان می‌بینند اکتفا نکنند چرا که رشادت رزمندگان ما بسیار فراتر از این‌ها بوده و باید با واقعیت و مستندات جنگ آشنا شوند، در هر چیزی فکر و اندیشه کنند و بعد تصمیم گیری کنند تا به آنچه منطقی و عقلانی است، برسند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خاطرات ۴۷ آزاده خط لوله نفت کشور از دوران دفاع مقدس
  • آشنا: حمایت قاطع از مردم یمن مهمترین دستاورد اجلاس آنکارا بود
  • خوشنویسی که دوست دارد تمام عمرش را یاحسین بنویسد و قاب کند/ ماجرای خطاطی که با خون صدام قرآن نوشت
  • اهل بیت(ع) را با ادب صدا بزنیم
  • معرفت و تبعیت از اهل‌بیت(ع)، اولین گام‌ها برای ادعای دوست داشتن‌شان است
  • حماسه‌سازی یمنی‌ها و انصارالله/ سعودی‌ها منتظر عملیات شماره ۳ باشند؟!
  • چه ضرورتی ایجاب کرد امام حسین(ع) زنان و کودکان را به کربلا ببرد؟/ حضور خانواده‌ها بسیاری از اسرار عاشورا را فاش کرد
  • تهران| فرهنگ اهل بیت(ع) زمینه‌ساز اتحاد مردم است
  • مأموریت جدید دریایی برای موشک‌های ۲۰۰۰کیلومتری سپاه
  • ترکیب دگرگون پرسپولیس برابر صنعت نفت
  • اربعین تجلی محبت اهل بیت در قلوب مردم است/دشمن از وحدت پیاده روی اربعین ترس و هراس دارد
  • همگرایی و اتحاد مسلمانان و به ویژه پیروان مکتب اهل بیت (ع) امری مهم است
  • حماسه شکوهمند عاشورا؛ چگونه نگاه کنیم؟
  • گزارش ویژه تسنیم| ماموریت جدید دریایی برای موشک‌های ۲۰۰۰ کیلومتری سپاه/ از غدیر تا خرمشهر مهیای ماموریت جدید
  • آموزش 570 قرآن آموز در مؤسسه قرآن و عترت محبان اهل بیت(ع) میانه
  • دستاورد‌های دانشگاهیان باید مطابق با نیاز روز عرضه شود
  • رییس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس ارتش: جوانان به گذشته خود افتخار کنند
  • در گفتگو با پیرغلام حضرت سیدالشهدا(ع) بررسی شد: اخلاص، شرط اصلی نوکری امام حسین(ع) است
  • رییس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس ارتش: جوانان برای امید به آینده به گذشته خود افتخار کنند