Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس جمهور آمریکا دیروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که این کشور به دنبال رسیدن به توافقی با ایران است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی گفت که وی اشتباهات زیادی مرتکب شده بود و با افراد مهمی در دولت همراهی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی طی بیانیه‌ای افزود که پنج نفر را که بسیار شایسته سمت مشاور امنیت ملی هستند در نظر گرفته است.
وی در پاسخ به سوالی که آیا به دنبال دیدار با رئیس جمهور ایران است که پاسخ داد برای این دیدار تلاش نمی‌کند.
رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که به دنبال رسیدن به توافقی با ایران است اما اگر این توافق حاصل نشد نیز مشکلی وجود ندارد.
وی همچنین درباره کاهش تحریم‌ها علیه ایران برای فراهم کردن مقدمه دیدار با روحانی گفت که باید ببینیم چه پیش می‌آید.
ترامپ همچنین در واکنش به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت که اقدام ایران برای غنی سازی اورانیوم برای این کشور بسیار خطرناک خواهد بود.

ترامپ در تدارک دیدار با روحانی است؟
یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع مطلع مدعی شده رئیس‌جمهور آمریکا به منظور فراهم کردن زمینه‌های دیدار با رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد کاستن از تحریم‌ها را مطرح کرده که با مخالفت شدید جان بولتون رو به‌رو شده است.
منابع آگاه دیروز چهارشنبه گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده برای فراهم کردن زمینه‌های دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد رفع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده است که با مخالفت جان بولتون، مشاور اکنون عزل‌شده امنیت ملی کاخ سفید روبرو شده است.
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به نقل از سه منبع مطلع ادعا کرده جان بولتون به شدت با پیشنهاد دونالد ترامپ در این زمینه مخالفت کرده است.
بلومبرگ مدعی شده این پیشنهاد در دیداری که دوشنبه در در دفتر کار ترامپ برگزار شده مطرح شده و «استیون منوشین»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا از آن به عنوان روشی برای باز کردن باب مذاکره با ایران حمایت کرده است. ساعاتی بعدتر همان روز، ترامپ تصمیم گرفت بولتون را اخراج کند.
منابع مطلع ادعا کرده‌اند کاخ سفید تدارکات برای دیدار با روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را آغاز کرده است. بلومبرگ نوشته پاسخ ایرانی‌ها به برگزاری چنین دیداری در حالی که تحریم‌ها پابرجا هستند کاملاً روشن است.
دو منبع ادعا می‌کنند یکی از سناریوهای مطرح در کاخ سفید این است که ترامپ به دیداری میان «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و روحانی ملحق شود. این منابع گفته‌اند هنوز نشانه‌ای درباره تحقق چنین سناریویی وجود ندارد.
با آنکه ترامپ تمایل خود برای دیدار با حسن روحانی را پنهان نکرده او برای محقق کردن چنین آرزویی با موانع سیاسی بی‌شماری رو به رو است. بلومبرگ نوشته صرفنظر از این موانع اخراج «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید احتمال چنین دیداری را افزایش می‌دهد.

موافقت ترامپ با پیشنهاد مکرون برای حفظ برجام
سناتور آمریکایی "کریس مورفی" روز پنجشنبه از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت 15 میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد.
کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در صفحه کاربری توییتری خود نوشت: ترامپ به ایران 15 میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی می دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد.
در ماه‌های اخیر، امانوئل مکرون تلاش‌هایی برای کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا آغاز کرده بود. رفت وآمدها و گفت وگوهایی نیز بین مقامات ایران و فرانسه انجام شد و نقطه اوج این تلاش‌ها حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بیاریتز فرانسه و رایزنی با لودریان وزیر خارجه و نیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در حاشیه نشست سران گروه 7 بود.
رئیس‌ جمهوری فرانسه در هفته های اخیر اقدامات فشرده‌ای را در جهت دستیابی به توافقی با ایران انجام داد؛ اقداماتی که اوج آن دعوت از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان برای حضور در حاشیه اجلاس گروه 7 دربیاریتز فرانسه بود. ظاهراً قرار بود پاریس یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری در اختیار تهران قرار دهد که به دلیل مخالفت آمریکا این طرح ناکام ماند.
اما امروز سناتور آمریکایی "کریس مورفی" از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت 15 میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد.

ترامپ در آستانه انتخابات به یک پیروزی دیپلماتیک نیاز دارد
روزنامه «نیویورک‌تایمز» با اشاره به سیگنال‌های آمریکا برای گفت‌وگو با ایران، نوشته است که «دونالد ترامپ» در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به یک دستاورد در سیاست خارجی نیاز دارد.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی با موضوع اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو با ایران، نوشته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، به یک پیروزی دیپلماتیک نیاز دارد.
این روزنامه با بیان اینکه ترامپ در اظهارات تازه خود احتمال کاهش تحریم‌ها با هدف رسیدن به یک دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران را رد نکرد، نوشته است: «آقای ترامپ که سال آینده با انتخابات مواجه است، در تلاش برای دستیابی به یک پیروزی دیپلماتیک با مشارکت حریفانی چون کره شمالی، ونزوئلا و طالبان در افغانستان بوده است. در طول تابستان، نشانه‌هایی از تلطیف [رویکرد] آقای ترامپ در قبال ایران ظاهر شده است.»
نیویورک‌تایمز همچنین نوشته است که اعضای دولت ترامپ از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دیگر کمتر از شروط 12 گانه‌ای که پیشتر برای ایران تعیین کرده بودند، صحبت می‌کنند.
«گری سیک» تحلیلگر امور ایران در دانشگاه کلمبیا و عضو شورای امنیت ملی آمریکا در طول دهه‌های 70 و 80 میلادی، در این مورد می‌گوید: «ترامپ واقعا پیش از انتخابات به چیزی [در سیاست خارجی] نیاز دارد و ایران این را می‌داند. بنابراین، در عمل ایران دارد از موضع قدرت گفت‌وگو می‌کند.»
وی همچنین می‌گوید که از ابتدا مشخص بود که مقام‌های ایرانی در برابر تحریم‌های آمریکا کوتاه نمی‌آیند و نظام ایران نیز با این فشارها فرونمی‌پاشد.
در روزهای گذشته، در رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های متعددی در مورد تلاش واشنگتن برای متقاعد کردن تهران به انجام گفت‌وگو منتشر شده است. این رسانه‌ها عمدتا نوشته‌اند که ترامپ از درخواست برای گفت‌وگو با ایران اهداف انتخاباتی دارد و آنطور که پایگاه «دیلی بیست» نوشته است، وی صرفا به دنبال یک عکس تاریخی است تا خود را در قامت یک «معامله‌کننده بزرگ» به تصویر بکشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: روحانی ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۶۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است

روزنامه حریت اعلام کرده که اسرائیل در تلاش است تا مانع دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او شود.

سفر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا قرار است نهم ماه مه برگزار شود، رسانه‌های مخالف ترکیه نوشتند که این سفر در آستانه لغو است.

اردوغان بار‌ها به شدت از اسرائیل به خاطر عملیات در غزه انتقاد کرده است. برا‌ی مثال روز سه شنبه نتانیاهو را "هیتلر زمان حال" نامید.

روزنامه حریت به نقل از یک منبع در دولت ترکیه گزارش داد آنکارا هیچ اطلاعاتی در مورد لغو سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آمریکا برای گفتگو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دریافت نکرده است. 

این نشریه می‌گوید: "هیچ اطلاعاتی از ایالات متحده مبنی بر لغو سفر اردوغان رئیس جمهور به ایالات متحده وجود ندارد. آمریکایی‌ها از قبل خواهان انجام این سفر هستند. "

خاطرنشان می‌شود که مذاکرات اردوغان و بایدن قرار است نهم ماه مه برگزار شود. در حال حاضر وزارت خارجه ترکیه و وزارت روابط خارجی زیر نظر رئیس جمهور هیچ دستورالعملی برای لغو این سفر دریافت نکرده اند.

اردوغان در سفر ماه مه به ایالات متحده، قصد دارد با بایدن در مورد خطرات ناشی از وضعیت فعلی اوکراین گفتگو کند. روسای جمهور همچنین درباره وضعیت غزه و به طور کلی خاورمیانه گفتگو خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ