مشاهده اخبار داغ روز

آفتاب‌‌نیوز :

مارتیک مارتین فیلمنامه‌نویس فیلم‌هایی چون «گاو خشمگین»، «نیویورک نیویورک» و «Mean Streets» از مارتین اسکورسیزی، در سن ۸۲ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

به نوشته ورایتی، وی از خانواده ای آمریکایی در ایران متولد شده و در عراق بزرگ شده بود و همانجا وقتی یک نوجوان بود به عنوان توزیع کننده فیلم کار کرده بود.

پس از آن او راهی آمریکا شد و در رشته اقتصای در دانشگاه نیویورک تحصیل کرد و بعد جذب سینما شد و سال ۱۹۶۱ با ملاقات با اسکورسیزی به این مسیر وارد شد. او به زودی در یکی از فیلم های اولیه اسکورسیزی که فیلم کوتاهی با عنوان «چه کسی به در من می زند؟» و مستند «آمریکایی های ایتالیایی» همکاری کرد.

مارتین سال ۱۹۷۳ در همکاری با اسکورسیزی فیلمنامه «خیابان های پایین شهر» را نوشت و بعد با همکاری یکدیگر «نیویورک، نیویورک» را نوشتند. پس از نقل مکان کردن به هالیوود وی با چارتوف وینکلر همکاری کرد و فیلمنامه «والنتینو» را برای کن راسل نوشت.

گرچه فیلم «آخرین والس» اسکورسیزی در سال ۱۹۷۸ یک فیلم مستند درباره آخرین کنسرت یک گروه موسیقی بود، اما مارتین در نوشتن فیلمنامه آن با اسکورسیزی همکاری کرد و همین کار را برای مستند «پسر آمریکایی: پرونده استیون پرنس» نیز انجام داد.

مارتین برای فیلمنامه «گاو خشمگین» یک سال و نیم تحقیق کرد و در نهایت پل شریدر این فیلمنامه را نوشت.

منبع: خبرآنلاین

منبع: آفتاب

منبع این خبر، وبسایت aftabnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۷۹۰۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
مطالب پیشنهادی:

فیلم| توهين و تمسخر علی دایی در صداوسیما

خبر نوبخت درباره حقوق بازنشستگان

معرفی شهردار جدید صدرا

کلیدواژه: سینما

خبر بعدی:

پژوهش، خشت خام مستند صنعتی

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری، تهیه‌کنندگی را باید یکی از نقش‌های کلیدی در سینما، تلویزیون و به طور کلی در تولید آثار هنری تصویری به شما آورد. نقش تهیه‌کننده در طول زمان تغییرات متعددی را از سرگذرانده است؛ چنانچه زمانی صرفا مباحث مالی را شامل می‌ شده اما در دوره‌ای دیگر، مباحث هنری نیز به آن افزوده می‌شود. مباحثی که البته با تفکیک تخصصی کارها طی نیم دهه گذشته و شکل‌گیری نقش‌هایی مانند  «دستیارتهیه‌کننده» و یا «کارگردان هنری» از دوش تهیه‌کننده برداشته شده است.

اگرچه امروز تهیه‌کنندگان در کلیت کاری و حرفه‌ای خود شباهت‌های بسیاری دارند اما در برخی جهات بشدت منشعب شده‌اند و یکی از حوزه‌هایی که می‌توان این تفاوت فاحش را مشاهده کرد، تفاوتی است که بین تهیه‌کنندگی مستند و به ویژه مستند صنعتی، با سایر ژانرهای تولید فیلم وجود دارد.

پژوهش، تحقیق و تفحص که به عنوان سنگ بنا و خشت اول در مستند صنعتی شناخته می‌شود را می‌توان از تفاوت‌های بارز یک تهیه‌کننده مستندصنعتی با سایر تهیه‌کنندگان دانست.

آنچه در ادامه می‌آید گفت وگوی پژوهشگر ایرنا با «سپیده منصوری» پژوهشگر و تهیه‌کننده با سابقه است. منصوری که سابقه ۱۲ سال فعالیت تخصصی تهیه‌کنندگی را در کارنامه دارد، به عنوان پژوهشگر وارد حوزه مستند شده و به تدریج در سایر بخش های فیلمسازی یعنی تهیه کنندگی و حتی کارگردانی به تولید اثر پرداخته است.

خشت خام مستند صنعتی

منصوری که مدت زیادی است روی پروژه های شهری تمرکز کرده است (از دریاچه چیتگر گرفته تا پل‌ها و پروژه های مختلفی چون سدسازی در شهر تهران را انجام داده و همچنین مجموعه ای مفصل را به عنوان پژوهشگر روی کارون ۳ و سدکرخه کار کرده است) در ابتدا و در پاسخ به این سوال که اساسا تهیه‌کنندگی مستند صنعتی با داستانی چه تفاوتی دارد، بیان داشت: در مستند صنعتی اغلب با سفارش دهنده روبرو هستیم. البته گاهی مستند صنعتی بدون سفارش دهنده هم تولید می‌شود؛ مثلا زمانی که کسی موضوعی را جذاب یافته و تلاش می‌کند تا خودش منابع مالی برای آن فراهم کند. نکته مهمی که در این داستان هست، بحث ادبیات و پژوهش است که از دنیای متفاوتی می آید؛ یعنی دنیای صنعت، دنیایی است که واژگان، علم و ادبیات خودش را دارد. در نتیجه این که پژوهش آن درست و اصولی انجام پذیرد، بسیار مهم است. کارهای خیلی خوب از نظرم کارهایی هستند که یا پژوهشگران خیلی خوبی را برای کار صنعتی‌شان به کار گرفته‌اند و یا تهیه‌کنندگان به نحوی با آن صنعت آشنا هستند و خودشان را به شدت با آن صنعت درگیر می‌کنند. این کارها معمولا نسبت به کارهای تهیه‌کنندگانی که تا این حد با صنعت آشنا نیستند، برجسته‌تر و موفق‌تر هستند.

«به نظرم این تفاوت در کیفیت کار، کاملا خودش را نشان می دهد؛ یعنی برای یک خروجی (فیلم) خوب یا باید پژوهشی بسیار قوی صورت گرفته باشد یا خودت با صنعتی که قرار است در آن کار کنی، آشنا باشی. اهمیت این موضوع درباب دانش و آشنایی تهیه کننده با صنعت حتی بیشتر از کارگردان است، چرا که می تواند مواد کافی به کارگردان بدهد تا کار خوبی را تولید کند. در نتیجه مهم است که تهیه‌کننده وارد این واژگان و فضا شود و دقیقا بفهمد که چه تولید می کند. صنعت مقداری از زندگی روزمره ما دور است، بر این اساس این که بخواهی به آن برسی، دو سه قدم بیشتر از سایر سوژه ها به تلاش نیاز دارد».

این عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند تصریح کرد: در باب مقایسه تهیه‌کنندگی سینمای مستند و داستانی کلیت یکی است؛ یعنی در هر دو تهیه‌کننده مانند یک مدیر پروژه است. کسی که هم منابع مالی را تامین و مدیریت و هم منابع انسانی (شامل: پژوهشگر، کارگردان و سایر عوامل) را انتخاب و مدیریت می‌کند. در نتیجه اصل ماجرا یکی است اما به جز تهیه‌کنندگی صنعتی که اغلب سفارشی کار را انجام می دهد، این که تهیه کننده بتواند با سفارش دهنده دیالوگ برقرار کند، با او حرف بزند و حرفش را بفهمد از اهمیتی بالایی برخودار است و این چیزی است که تقریبا در سینمای داستانی نداریم؛ یعنی سینمای داستانی یک منبع مالی را جذب می کند و آن را تبدیل به یک اثر داستانی کرده و می‌فروشد. در حالی که سینمای صنعتی اغلب برای فروش ساخته نمی شود و زیر نظر یک سفارش دهنده ساخته می‌شود. اساسا تهیه‌کنندگی مستند صنعتی تفاوت چشمگیری با تهیه کنندگی داستانی دارد؛ تهیه کننده در سینما هرگز نیازی به پژوهش انجام دادن ندارد و بیشتر درگیر مباحث مالی و اجرایی است.

نقطه عطف فیلم صنعتی کجا است؟

منصوری تصریح کرد: کار ما بسیار تابع صنعت است؛ یعنی زمانی که صنعت شکوفا است و رونق دارد، وضعیت برای ما هم خوب است؛ چنانچه در دوره‌های شکوفایی صنعتی، رونق کاری ما هم بالا بوده است. امروز که صنایع وضعیت خوبی ندارند، کار ما هم وضعیت جالبی ندارد و به لحاظ اعتبار در جامعه هنری انگار جزو بدنه جامعه هنری فیلمسازان محسوب نمی‌شویم. شاید هم هستیم ولی من خیلی درگیر آن نبوده ام. با این که سال ها است که عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند هستم اما باز هم آن ارتباطی که بچه‌های سینمای هنری می‌توانند برقرار کنند را ما نمی‌توانیم. در نتیجه انگار فاصله‌ای بین ما هست.

این تهیه کننده در ادامه و در اشاره به تنها فضای موجود برای حداقل تعامل مستندسازان صنعتی افزود: جشنواره فیلم‌های صنعتی* از این باب خوب است که حداقل یک صدا و گفت وگویی از آن بیرون می آید، رسمیتی ایجاد می شود. ما این رسمیت را در حد مطلوب و به عنوان بخشی از بدنه صنعت سینما نداریم اما به عنوان بخشی از صنعت شناخته می‌شویم. انگار ما به صنعت بیشتر مرتبط هستیم تا به سینما یعنی صنعت بیشتر ما را جدی می‌گیرد. شاید چون منابع مالی ما از آنجا تامین می شود و حیات ما به آن وابسته است و اوست که دنبال ما می گردد تا پیدا کند که چه کسی حرفش را می فهمد که کار را سفارش بدهد. در نتیجه انگار ما در این فضای صنعت شناخته‌شده‌تر هستیم تا فضای هنر.

وی افزود: به نظرم برگزاری جشنواره کار درستی است و پتانسیل خوبی دارد اما از این منظر که تاثیری روی کار ما داشته ، باید عرض کنم که بر روی کار من تاثیری نداشته است. نقد من این است که جای صنعت در این جشنواره خالی است. جشنواره‌ای که درباره فیلم صنعتی حرف می‌زند، باید مخاطب صنعتی‌اش حضور داشته باشد. باید صنعت بیاید و انتظاراتش از این سینما را بگوید و ما این حضور را در اینجا نمی بینیم و تا وقتی این اتفاق نیافتد، فکر نمی‌کنم تاثیری روی کسب و کار و حتی کیفیت کار ما بگذارد. فقط خودمان در کنار هم داریم فیلم‌های هم را می‌بینیم. همین خوب است، دست‌کم با یکدیگر آشنا می شویم، می‌توانیم تبادل تجربه کرده و پتانسیل های جدید را کشف کنیم، بچه‌های جدیدی که کار می کنند را پیدا کنیم یا در بخش نمایش، فیلم های خارجی را نگاه کنیم و ببینیم که آن طرف (خارج از ایران) اوضاع چگونه است. اینها همه خوب است ولی کافی نیست. صنعتگران باید در اینجا باشند، فیلم ها را ببیند، نشست‌ها و کارگاه‌های مشترک برگزار شوند تا از خلال آن یک گفت وگویی شکل بگیرد.

* پنجمین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، فردا، با هدف پیوند و آشتی بین هنر و صنعت، مهرماه ۹۸ و از سوی جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر، در تهران برگزار شد.

دیگر خبرها

  • واکنش‌های نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه به درگذشت الایجا کامینگز
  • تازه‌های شبکه مستند به مناسبت اربعین حسینی
  • مستند زندگی علی دایی ساخته می شود
  • الایجا کامینگز، منتقد سرسخت ترامپ درگذشت
  • الایجا کامینگز درگذشت
  • ساخت مستند راهپیمایی حرم تا حرم اربعین دزفول توسط صدا و سیمای خوزستان
  • چرا نیویورک‌تایمز هنوز زنده است؟
  • اعتراف اسپانسر آمدنیوز به فریب خوردن روح الله زم از دستگاه‌های اطلاعاتی ایران/ تاثیر مستند ایستگاه پایانی دروغ بر زندگی زم + فیلم
  • بوکسور آمریکایی سه روز بعد از رفتن به کما درگذشت
  • راهیابی ۲ مستند خراسان جنوبی به جشنواره بین المللی فیلم مستند دالارنا
  • نماینده ولی فقیه درگذشت امام جمعه موقت سنندج را تسلیت گفت
  • ‏اولین تولید مشترک مستند ایران و افغانستان در ‏جشنواره ایدفا
  • ۲ مستند برنده جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند
  • ۲۱۰ فیلم مستند متقاضی جایزه شهید آوینی شدند
  • مستند زندگی علی دایی در اردبیل تولید می شود
  • زندگی «علی دایی» مستند می‌شود
  • دهمین دوره «جایزه شهید آوینی» پذیرای ۲۱۰ فیلم مستند شد
  • نمایش مستند تلویزیونی «۴۰ جلوه یک حماسه» در شبکه چهار سیما
  • پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حسین دهلوی