Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@11:37:29 GMT

خشکسالی، تامین آب و مسئله فرونشست زمین

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۸۰۶۳

خشکسالی، تامین آب و مسئله فرونشست زمین

حجم مخازن سد های کشورپس از بارش‌های سیل آسای اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین امسال به ۸۲ درصد رسیده بود و این موضوع نوید دهنده فاصله گرفتن از دوران ۱۰ ساله خشکسالی ها بود،  اما با دور شدن تدریجی از فصل بارش‌های خوب و وارد شدن به فصل تابستان کم کم آب ذخیره شده در پشت سدها روبه کاهش نهاد تا براساس تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران درصد پرشدگی سدها تا ۲۲ مردادماه امسال با کاهش ۶۹ درصدی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کاهش حجم آب مخازن سدها درحالی است که میزان بارش‌های سال آبی جاری(مهرماه۹۷ تا ۱۶ شهریور۹۸) ۳۴۰.۲ میلیمتر گزارش شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با بارش ۱۶۹.۵ میلیمتری  از رشدی ۱۰۱ درصدی برخودار شده است.

روندکم بارش‌ها و نیز کاهش حجم مخازن سدها و تداوم آن نشان می دهدکه برای تامین نیاز آبی کشور چاره ای جز استفاده از منابع آب زیرزمینی باقی نمی ماند و برداشت بی رویه از این منابع کسری جبران نشدنی به همراه دارد که یکی از بدیهی ترین آثار وخسارت های این کسری بروز پدیده فرونشست زمین است.

محمدعلی مصطفوی، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران هشتم مردادماه امسال  گفته بود که میزان کسری مخازن آب‌های زیرزمینی کشور از آستانه تحمل آبخوان‌ها فراتر رفته است.

وی افزود: در حال حاضر میزان کسری مخازن آب زیرزمینی به عنوان منابع حیاتی برای حفظ تمدن ایران به بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده است که  حدود ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از این رقم مربوط به ۲۰ سال گذشته است.
مصطفوی ضمن تاکید بر اینکه کسری مخازن آب‌های زیرزمینی با یک سال بارندگی مناسب جبران نخواهد شد، گفت: بایستی در نوع رفتار و نگاهمان نسبت به آب‌های زیرزمینی و همچنین اصلاح نوع بهره‌برداری و مصرف این منابع تغییر جدی داشت تا بتوان صدمات وارده شده به منابع آب زیرزمینی را جبران کرد.

این درحالی است که براساس آخرین  گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران،  ۵۹ شهر کشور امسال از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز (یعنی کمبود بیشتر از ۲۰ درصد) قرار دارند و در اوج مصرف روزانه احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد.

کسری مخازن سد ها و تلاش برای برداشت از منابع زیرزمینی آب پدیده خطرناک فرونشت زمین را به همراه دارد موضوعی که  مورد تاکیدکارشناسان بخش آب است.

پدیده فرونشست زمین، پدیده‌ای است که در اثر آن، زمین نشست می‌کند و استحکام و پایداری خود را از دست می‌دھد. یکی از عوامل موثر در وقوع پدیده مخرب نشست زمین، استفاده از آب ھای زیرزمینی از طریق چاه ھای مجوز دار و بدون مجوز است.

 برخی کارشناسان اعتقاد دارند که ایران رکورددار میزان فرونشست زمین است و ورامین تهران و شهرهای حومه سالانه ۳۶ سانتی متر نشست زمین دارند و این درحالی است که سرانه مصرف آب شرب مشترکان تهرانی، تابستان امسال در زمان اوج مصرف بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز بود که این سرانه دو برابر استانداردهای جهانی است.

روند برداشت آب در کشور مان یکی از بدترین مثالھا در دنیا است. به طوری که الان چیزی حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد آب کشور برداشت می‌ شود این برداشت های بی رویه که حاصل کاهش روان آب‌هااست خطر فرونشست زمین را تشدید می کند پدیده خطرناکی که اگر فکری اساسی برای آن نشود سرنوشت شومی را برای ساکنان این آب و خاک رقم خواهد زد.

مطابق با ماده ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، "تخصیص و اجازه بهره برداری از منابع عمومی آب برای مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و سایر مصارف در انحصار وزارت نیرو است" (مجلس شورای اسلامی، ابلاغیه مورخ اول اردیبهشت ماه سال ۶۲)

حال این سوال مطرح است که آیا وزارت نیرو پاسخ گوی روند غیربهینه بهره برداری از منابع عمومی آب در ۳۶ سال گذشته از زمان ابلاغ این قانون تاکنون هست؟

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت مدیریت منابع آب ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۸۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین اخبار درباره طرح کالابرگ الکترونیک ۱۴۰۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تامین منابع کالابرگ به خوبی توسط دولت انجام گرفته است. در این مرحله که از بهمن ماه شروع و تا اردیبهشت ادامه دارد در این مرحله منابع به صورت کامل تامین شده است.

کد خبر 745128

دیگر خبرها

  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • آب‌رسانی سیار به ۲۸۵ روستا در استان مرکزی
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال
  • خطر فرونشست زمین در شریان‌های حیاتی کشور بررسی شد
  • جدیدترین اخبار درباره طرح کالابرگ الکترونیک ۱۴۰۳
  • فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد
  • کاهش ۴۸ درصدی ورودی آب سد آیدوغموش میانه
  • دریای خزر دریاست یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
  • فروچاله‌ها خطری جدی برای مناطق مسکونی