به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین عصر امروز در تجمع رهروان زینبی که در امامزاده عبدالله(ع) همدان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: هدف امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) از حرکت خود واحد است و هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای اصلاح امت جدش و پدرش قیام کرده و امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، گفت: امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اعلام کرده و تا روز عاشورا توسط ایشان بوده و از عصر عاشورا توسط اسرا به فرماندهی امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س) ادامه پیدا می‌کند بنابراین هدف حضرت زینب(س) هم همین است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات است، ابراز داشت: بر ما واجب است که این موضوع را جدی بگیریم؛ امر به معروف و نهی از منکر واجب مطلق نیست بلکه واجب مشروط است اگر آن شرط باشد واجب می‌شود و اگر نباشد واجب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف هم دارای شروطی است و چهار مرتبه دارد که شهید مطهری در کتاب 10 گفتار به آن اشاره کرده و شرط اول این است که باید بدانیم آنچه که ترک شده واجب است، وقتی علم ندارید اصلاً جلو نروید چون نمی‌دانیم بر ما نهی از منکر واجب نیست.

حسینی‌یمین با اشاره به سخنان شهید مطهری تصریح کرد: علم به زمان، مکان و اولویت دادن به مسائل از شروط امر به معروف و نهی از منکر است و کسی که می‌خواهد امر به معروف کند باید یک علم جامعی داشته باشد و اولویت‌ها را خوب بشناسیم و بدانیم چه می‌کنیم.

وی عنوان کرد: احتمال تأثیر دومین شرط امر به معروف است اینکه احتمال دهیم امر به معروف ما مؤثر واقع شود چراکه گاه نتیجه مهم است تا به قرب برسیم؛ ما در امر به معروف و نهی از منکر موظف به نتیجه هستیم و در این امر عقل و تدبیر اهمیت دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه سومین شرط این است که امر به معروف و نهی از منکر نباید برای شخص و دینش مفسده‌ای داشته باشد، گفت: گاهی مواقع امر به معروف، دین را کم رنگ می‌کند بنابرابن امر به معروف کار کسی است که اینها را مدنظر داشته باشد.

وی شرط چهارم را در عدم تکرار دانست و ابراز داشت: امر به معروف سه مرحله دارد؛ مرحله قلبی که برخی مواقع دوستی و مودت است و با رفتار نیکوی خود کار را انجام می‌دهیم.

حسینی‌یمین با بیان اینکه مرحله دوم لسانی است، ابراز داشت: در این مرحله باید با زبان خوش اقدام کرد، نه اینکه به طرف مقابل توهین کرد معنای امر به معروف و نهی از منکر این است که ما طرف مقابل را دوست بداریم.

وی خاطرنشان کرد: مرحله سوم عمل است یعنی انسان با عمل خود به طرف مقابل نشان دهد که چه کار باید انجام دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما از نیروی انتظامی درخواست داریم که بدون مسامحه کار امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد، گفت: ما به عنوان کسانی که دولتی نیستیم اگر می‌خواهیم امر به معروف کنیم حق درگیری نداریم و رهبر معظم انقلاب هم در فتوای خود حق این اجازه را ندادند، این از مراتب امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف فقط در بحث حجاب نیست، تصریح کرد: بزرگ‌ترین امر به معروف، امر به معروف مسئولین دولتی است که اگر مسئولین اصلاح شوند جامعه اصلاح می‌شود.

حسینی‌یمین با بیان اینکه باید در زندگی بهترین تربیت فرزند و سالم‌ترین خانواده را داشته باشیم، گفت: اگر این امر در جامعه اتفاق بیفتد خوشبختی به وجود می‌آید این راهکارها را جدی بگیریم و امر به معروف را با تمام مراتب انجام دهیم و دنبال قاعده‌ای برویم که نتیجه و خروجی خوبی بگیریم.

در ادامه گروه همخوانی نورالمهدی به اجرا پرداختند، سپس  مداح اهل بیت کیانی مداحی کردند و در پایان میثاق نامه قرائت شد.

انتهای پیام/

منبع: بسیج نیوز

مطالب پیشنهادی:

عکس| مهناز افشار با پوشش متفاوت

پسر هوادار استقلال دست به خودکشی زد+عکس

مستر المپیا 2019؛ تاریخ سازی بزرگ هادی چوپان با کسب عنوان قهرمان مردم و مدال برنز

کلیدواژه: حسینی یمین رهروان زینبی همدان محرم امر به معروف و نهی از منکر تربیت

منبع این خبر، وبسایت basijnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۸۹۸۷ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

یادداشت| سوت‌زنی و فرهنگ نهی از منکر

یک کارشناس حوزه مبارزه با فساد اقتصادی در یادداشتی به بررسی رابطه میان مبارزه با مفاسد اقتصادی و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر که از اصلی‌ترین دلایل قیام امام حسین‌ (ع) بود، پرداخته است. ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، مهدی غیرتمندکارشناس حوزه مبارزه با فساد اندیشکده سیاست گذاری امیرکبیر در یادداشتی با عنوان  "سوت‌زنی و فرهنگ نهی از منکر" به بررسی رابطه میان مبارزه با مفاسد اقتصادی و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر که از اصلی‌ترین دلایل قیام امام حسین‌ (ع) بود، پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است: 

پرونده‌ی «نظارت جمهور»|شوشتری: فساد بانک سرمایه را گزارش کردم؛ خانه‌نشین شدم/ حمایت از سوتزنی «قانون» می‌خواهدپرونده نظارت جمهور/ سخنگوی قوه قضائیه: افشاگران فساد تشویق می‌شوندامام حسین(ع):

"قیام من بر مبنای تمایلات نفسانی نیست، من به منظور طغیان و فساد و تباهی و ستم خروج نمی کنم، بلکه انگیزهام اصلاح امت جدم رسول خدا است و مقصود و منظورم امر به معروف و نهی از منکر است."

سید الشهدا(ع) در واقعه کربلا معنای بسیطی از امر به معروف و نهی از منکر را ارائه می‌کند.سپاهیان حسین(ع) نشان می‌دهند امر به معروف و نهی از منکر معنایی گسترده‌تر از تذکر به بدحجابان یا نکوهش روزه خواران داراست.در تاریخ مشهور است لشگریانی که در مقابل یاران سیدالشهدا می‌جنگیدند در رود فرات غسل می‌کردند که ثواب جنگیدن‌شان علیه حسین(ع) بیشتر شود! یا اینکه در مقابل حسین (ع) جانباز و یار امیرالمومنین (ع) در صفین ایستاده بود،کسی که به تجهد مشهور بوده و شانزده بار با پای پیاده به سفر حج رفته است.

اگر با معنای ناقصِ امر به معروف و نهی از منکر به لشگریان یزید نظاره شود دلیلی برای جنگیدن و امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد زیرا بسیاری از آنها با پیشانی‌های پینه بسته از سجده‌های طولانی به کربلا آمده بودند. آنچه حسین (ع) در مقابل آن قیام کرد ظلم حاکمان، غارت بیت المال مسلمین، تزویر و انحراف ناشی از کمرنگ شدن آرمان های اصیل اسلامی و بسنده کردن صرف به ظواهر بود. در حکومتی که یزید سردمدار آن بود پاسخ این امر به معروف و نهی از منکر با شمشیر داده شد و منادی این امر به معروف و نهی از منکر در قتلگاه به شهادت رسید و مصیبت‌های عظیمی بر خانواده ایشان روا  داشته شد.

از دیدگاه اسلام، هیچ عملى نمى ‌تواند با دو فریضه امر به معروف و نهى از منکر، برابرى کند و امت اسلامى، مادامى بهترین امتهاست که به این دو واجب شرعى عمل کند. قرآن کریم در این باره مى فرماید:

"شما بهترین امتى بودید که پدید آمدید ( از این جهت که ) امر به معروف و نهى از منکر مى‌کنید و به خدا ایمان دارید."(ال عمران110) در این آیه امر به معروف و نهى از منکر در کنار ایمان به خدا قرار گرفته و این نشانه اهمیت و عظمت این دو فریضه است.

همچنین قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را از مهم ترین آرمانهاى تشکیل دهندگان حکومت اسلامى معرفى کرده و بیان می‌کند:"همان کسانى که هرگاه درزمین به آنان قدرت بخشیدیم نماز رابرپا مى دارند، وزکات مى دهند، وامر به معروف و نهى از منکر مى کنند، و پایان همه کارها از آن خداست."(حج 41)

حضرت على (ع) امر به معروف و نهى از منکر را از همه نیکىها حتى از جهاد، به مراتب برتر و مهم تر شمرده و مى‌فرماید:

"تمام کارهاى نیک و (حتى) جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر، جز به قطره‌اى در برابر دریاى بى‌کران نمى‌مانند."(نهج البلاغه حکمت374)

برترى امر به معروف و نهى از منکر بر سایر اعمال در این است که قوام و استوارى سایر نیکی‌ها در گرو برپایى این فرایض است. فرد و جامعه وقتى مى‌تواند در مقاومت و جهاد علیه دشمن خارجى به موفقیت نایل شود که موانع و مفاسد داخلى را در پرتو امر به معروف و نهى از منکر ریشه کن کرده باشد.امر به معروف و نهى از منکر، نقش ارزنده‌اى در اجراى احکام و حدود الهى داشته و پشتوانه محکمى براى تثبیت ارزش‌ها و ریشه کنى مفاسد اجتماعى است.تجربه نشان مى‌دهد که در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، هرگاه مسلمانان نسبت به یک مسئله احساس مسئولیت مى‌کردند و به وقایع پیرامون خود واکنش نشان می‌دادند، دیگر دستورات الهى نیز ارزش واقعى خود را در متن جامعه پیدا مى‌کرد و اعمال خلاف در جامعه کمتر رخ مى‌نمود، به عکس هرگاه امر به معروف و نهى از منکر به صورت دو ارزش فراموش شده در مى‌آمد و مورد غفلت یا کم توجهى قرار مى‌گرفت، دیگر احکام الهى اسلام از قبیل نماز، روزه، زکات، حج نیز هر روز کم رنگ‌تر و بى فروغ‌تر مى‌گشت.

در عصر حاضر که حدود 1400 سال از واقعه کربلا می‌گذرد، با تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی که محصول انقلاب برآمده از آرمان‌های اسلامی است،انتظار می‌رود کارگزاران بیش از سایرین در مقابل امر به معروف و نهی از منکر که به صورت نقد و پیشنهاد ارائه می‌گردد منعطف باشند.همچنین به دلیل وجود قانون اساسی و ساختارهای مبتنی بر اسلام، امر به معروف و نهی از منکری که مربوط به مفاسد اداری و حاکمیتی باشد نه به صورت برخورد شخصی بلکه با گزارش دهی به مراکز ذی صلاح انجام می،شود. اخبار ناگواری که هر از چندگاهی به گوش می رسد نشان می‌دهد در برخی موارد نه تنها از شخص گزارش دهنده تقدیر و تشکر نمی‌شود بلکه با او برخورد هم صورت می‌گیرد.مثلا مدیر بانکی که فساد اقتصادی موجود در بانک را به مراجع گزارش می‌کند مورد غضب مسئولان بالادستی خود قرار گرفته و بعد از کاهش حقوق از کار اخراج می شود، متاسفانه تعداد این موارد کم نبوده و وقوع آن در جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر از اصول رفتار اجتماعی آن است به هیچ وجه پسندیده نیست. روزگاری در حکومت بنی امیه، سیدالشهدا به عنوان بزرگترین ناهی از منکر به شهادت رسید و 1300 سال بعد جمهوری اسلامی بر پایه آرمان‌های ایشان شکل گرفت اما با توجه به مثال ذکر شده و مثال‌های مشابه مشهود است که هنوز امر به معروف و نهی از منکری که حسین(ع) از آن تفسیر عملی برای تاریخ بر جای گذاشت در شئون اجتماعی ما ملموس نشده است.

برای جلوگیری از برخورد با گزارش دهندگان تخلف لازم است قوانینی با ضمانت اجرایی بالا مصوب گردد که این ناهیان از منکر را در مقابل آسیب‌های مادی و معنوی که ممکن است به آن ها وارد شود محافظت کرده و حتی مورد تقدیر قرار دهد.همچنین ایجاد بسترهای مناسب و امن گزارش‌دهی در کنار تصویب قوانین مذکور باعث می‌شود مردم با آسودگی خاطر بیشتری  در مقابل خطرات احتمالی اقدام به گزارش‌دهی تخلفات کنند که موجب کاهش مفاسد مالی و اداری شده و مسلما کاهش این مفاسد موجب اعتماد بیشتر مردم به حاکمیت و همچنین توجه به دیگر ارزش‌های دینی‌می شود.

انتهای پیام/

R1455/P/S1,1412/CT12 واژه های کاربردی مرتبط مفاسد اقتصادی

دیگر خبرها

  • رعایت امر به معروف و نهی از منکر در عرصه انتخابات
  • امر به معروف و نهی از منکر در عرصه انتخابات رعایت شود
  • راه‌اندازی شورای امر به معروف در ۷۰ اداره فارس
  • مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر، امر به توانمند سازی خانواده های تحت حمایت است
  • امر به معروف و نهی از منکر در جایگاه واقعی خود قرار گیرد
  • دعوت به نیکی کردن و پرهیز از گناه و معصیت، پیام روشن امر به معروف و نهی از منکر است
  • جشنواره «ایده‌پردازی نماز و امر به معروف و نهی از منکر» در ارومیه برگزار می شود
  • امام جمعه شیراز: امر به معروف و نهی از منکر به معنای بی ادبی نیست
  • در سایه امر به معروف و نهی از منکر، امنیت در جامعه برقرار می‌شود
  • پست جلیل محبی درباره اقدام انگلیس برای مقابله با فریضه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر
  • ایجاد انگیزه؛ اولین قدم در احیای واجب فراموش شده/ خشم و خشونت بازدارنده گناه نیست
  • ایجاد انگیزه؛ اولین قدم در احیای واجب فراموش شده
  • بزرگترین منکر در جامعه غفلت از خانواده است
  • انگیزه؛ اولین قدم برای انجام فریضه امر به معروف/ بزرگترین منکر موجود در جامعه غفلت از خانواده است
  • فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی نهادینه شود
  • مدل محرک توسعه فرهنگ امربه معروف و نهی ازمنکر در فضای مجازی طراحی می شود
  • برگزاری جشنواره «ایده‌پردازی نماز و امر به معروف و نهی از منکر» در ارومیه
  • هدف نهی از منکر رامنحرف نکنید / رفع مشکلات اقتصادی ، مصداق امر به معروف / ایستادگی در برابر تبعیض ورانت هم امر به معروف است
  • تلاش نيروي انتظامي در حوزه امر به معروف و نهي از منکر قابل تقدير است