Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:49:55 GMT

آب در افق ۱۴۰۳ به خراسان جنوبی می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۹۷۹۵

آب در افق ۱۴۰۳ به خراسان جنوبی می‌رسد

محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در نشست ۴.۵ ساعته خود با نخبگان خراسان جنوبی گفت: انتقال آب به خراسان جنوبی مکمل سند سازگاری با کم‌آبی است و در افق ۱۴۰۳ به میزان ۶۰ میلیون مترمکعب آب به خراسان جنوبی از دریای عمان منتقل می‌شود.

 وی ادامه داد: در این طرح دولت هیچ سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد و مجوزهایی برای سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتمدیان گفت: از هفته آینده تشکیل کمیته‌ای را داریم که بتوانیم مسیر انتقال خط لوله را شناسایی کنیم و تملک اراضی را انجام و در اختیار شرکت مربوطه قرار دهیم، شروع استارت کار با سیستان و بلوچستان است و در مرحله آخر آب بعد از خراسان جنوبی به خراسان رضوی می‌رسد.

وی بیان کرد: بر اثر خشکسالی‌ها ۵۰ درصد روستاهای خراسان جنوبی خالی از سکنه شده و در این خصوص شاهد پدیده‌های نو اجتماعی از جمله زباله‌گردی در استان هستیم.

مهندسی مهاجرت معکوس در استان طراحی شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: مهندسی مهاجرت معکوس را در استان طراحی کردیم و در این خصوص به دنبال این هستیم که وضعیت معیشتی مرزنشینان را تقویت کنیم و در حال حاضر در هر مرحله ۷۱۴ هزار تومان به حساب مرزنشینان استان واریز می‌شود.

معتمدیان افزود: سند توسعه روستاهای خراسان جنوبی براساس ظرفیت‌های استان تدوین شده است و در این خصوص برای هر روستا شناسنامه‌ای طراحی شده و در هر روستا بیش از ۱۷ زمینه برای اشتغال شناسایی شده‌است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نعمت‌ها و مواهب الهی در تمام شهرستان‌ها برخوردار است، اضافه کرد: معادن، مرز و محصولات استراتژیک از جمله مزیت‌های این استان است.

معتمدیان افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات ما به معرفی نشدن این ظرفیت‌ها برمی‌گردد که باید توجه حاکمیت و کشور را به این منطقه جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه چند موضوع را به عنوان پیشران‌های توسعه استان در دستور کار داریم، اضافه کرد: یکی از مهمترین فرصت‌های استان بحث مرز است و که در این خصوص ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان را داریم و امنیت پایدار نیز در مرزهای ما وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: علیرغم اینکه کشور افغانستان یکی از کانون‌های ناامنی در جهان است اما به امید خدا امنیت کامل در مرزهای خراسان جنوبی حاکم است.

معتمدیان گفت: یکی از ویژگی‌های مرز ما بحث دسترسی به بازار آسیای میانه است و خراسان جنوبی نزدیک‌ترین مسیری است که می‌توانیم مسیر ترانزیتی ۱۱ کشور آسیای میانه را ۴۰۰ کیلومتر کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات خراسان جنوبی در بن‌بست قرار گرفتن و دوری از مرکز کشور است که این موضوع یکی از مهمترین معضلات در بحث توسعه‌ای است.

معتمدیان افزود: در بررسی‌های مختلفی که در واحدهای تولیدی استان انجام شده مخرج مشترک تمام مشکلات واحدهای تولیدی بازار فروش و عدم رقابت با تولیدکنندگان سایر استان‌ها است که بخش عمده این مشکلات به دلیل نداشتن زیرساخت ارتباطی است که باعث قیمت تمام شده محصولات تولیدی می‌شود.

وی با بیان اینکه از مرز افغانستان علیرغم تمام مزیت‌هایی که دارد نتوانسته‌ایم به خوبی استفاده کنیم، اضافه کرد: یکی از جهت گیری‌هایی که دنبال کردیم این است که بحث تجارت بین‌الملل را در استان افزایش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از گلایه‌های افغان‌ها از ما بحث یک طرفه بودن داد و ستدها است، هم اکنون حدود ۳۵ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود که سهم خراسان جنوبی از این مقدار ناچیز است.

معتمدیان گفت: توجه جدی به بازارهای بین‌المللی از جمله بازار کشور افغانستان و پاکستان را داریم در تلاش هستیم که روش‌ها و ارتباطات مستندی را با این کشورها همسایه پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۹ درصد وسعت کشور اما یک درصد جمعیت کشور را داریم، افزود: این موضوع هم فرصت و هم آسیب است، فرصت از این جهت که منابع بیشتری در اختیار استان است و آسیب از این لحاظ که کارهای زیرساختی در استان هزینه‌بر است.

معتمدیان ادامه داد: اینکه نتوانسته‌ایم بعد از ۴۰ سال خط راه آهن، بزرگراه و آزاد راه ایجاد کنیم به خاطر شرایط اقلیمی و وسعت زیاد استان است.

 وی با اشاره به اینکه چالش بزرگ شرق کشور و استان خراسان جنوبی مشکل کمبود منابع آبی است، اضافه کرد: به دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های ۲۰ ساله در استان مجبوریم تعدادی زیادی از روستاهای استان را با تانکر آبرسانی کنیم و یا برای آبرسانی پایدار به روستاها ده‌ها کیلومتر چاه حفر و تجهیز کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در زمینه احداث بزرگراه و زیرساخت‌ها یکی ار موضوعات کم جمعیت بودن خراسان جنوبی است، یکی از عمده‌ترین مشکل مناطق محروم کشور همین موضوع کمبود جمعیت است چرا که یکی از شاخص‌ها در تخصیص اعتبارات درصد جمعیت است.

معتمدیان افزود: خراسان جنوبی تازه تاسیس است و با شرایط تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها مواجه شدیم و زمانی که باید دولت‌ها بر روی توسعه استان متمرکز می‌شدند آنان درگیر کمبود اعتبار بودند.

وی اظهار داشت: امسال از جمله سخت‌ترین سالهاست که کشور درگیر مباحث بودجه‌ای است و انقباضی‌ترین لایحه بودجه را ما در سال ۹۸ داشته‌ایم و بحث اقدامات عمرانی به عنوان شاخص توسعه به شدت کاهش یافته است.

معتمدیان گفت: به دنبال هستیم که ظرفیت‌های استان را شناسایی و مسیرهای میانبری را انتخاب کنیم تا در کوتاهترین زمان به اهداف خودمان برسیم.

وی از نخبگان استان خواست در زمینه اجرای سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی به مسئولان کمک کنند، در تمام نشست‌های توسعه‌ای استان از نظر مشاوران علمی و اساتید دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

دنبال ایجاد پیوند بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستیم

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: دنبال این هستیم که پیوندی بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برقرار کنیم، ما باید در کنار همدیگر ضمن استفاده از دانش افراد دانشگاهی از تجربیات دستگاه‌های اجرایی هم استفاده کنیم.

معتمدیان اظهار داشت: تدوین سند سازگاری با شرایط کم آبی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت که در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور به تصویب رسید و خراسان جنوبی نخستین استانی است که به صورت پایلوت این طرح که نقش کلیدی در توسعه استان دارد را اجرایی می‌کند.

وی عنوان کرد: در اجرای سند سازگاری با شرایط کم آبی استان به دنبال توسعه کشت گلخانه‌ای، احداث سامانه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت هستیم و هرگز در این شرایط اقتصادی به دنبال کاهش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استان نیستم.

معتمدیان با بیان اینکه میانگین استفاده از منابع آب زیرزمینی در چند سال گذشته در کشور ۶۰ درصد و در خراسان جنوبی ۸۵ درصد بوده است، افزود: علیرغم کمبود آب در استان برنامه‌ای برای مدیریت منابع آب نداشته‌ایم.

وی گفت: علیرغم کمبود منابع آبی در استان در چند سال گذشته شاهد کاشت محصولات آب‌بر بوده‌ایم که نتیجه آن نشست زمین در دشت‌های این استان است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با وجود اینکه ۹۱ درصد آب در بخش کشاورزی استان استفاده می‌شود، تنها ۲۸ درصد اشتغال خراسان جنوبی در این بخش است و این در حالی است که بخش صنعت ۲ درصد مصرف آب استان را دارد اما ۳۸ درصد اشتغال در این بخش است که این موضوع نشان از این است که مسیر را انحرافی رفته‌ایم.

معتمدیان با اشاره به اینکه در زمینه آبخیزداری در گذشته توجه جدی نشده‌ است، ادامه داد: در گذشته هفت سد در استان با بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه احداث کردیم که حداکثر ذخیره آب در این سدها ۲۵ میلیون متر مکعب است در حالی که ۲ یا سه برابر نرم کشوری تبخیر آب را در استان داریم.

وی افزود: در زمینه آبخیزداری در چند سال گذشته بیش از ۲ هزار سازه با کمتر از ۶۰ میلیارد تومان احداث کردیم که این سازه‌ها ۷۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارند.

معتمدیان عنوان کرد: میانگین سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب روان آب از دسترس استان به طریق مختلف خارج می‌شود که این رقم بالایی است.

وی گفت: در تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور بنا است در این پروژه چندین ساله با اعتبار چهار میلیارد دلار، ۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد استان شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ۲۱۷ میلیون مترمکعب نیاز آبی استان در افق ۱۴۲۵ است که ۶۰ میلیون مترمکعب از خارج از استان تامین و بقیه نیاز آبی استان باید با اجرای برنامه‌های مختلف سازگاری با اقیلم تامین شود.

جاده ماهیرود به فراه تکمیل می‌شود

معتمدیان با اشاره به اینکه به دنبال هستیم که در وضعیت ترانزیتی استان تحول ایجاد کنیم، اضافه کرد: جاده مرزی ماهیرود خراسان جنوبی به استان فراه افغانستان چند سال راکد بود که با پیگیری‌های صورت گرفته تقریبا ۲ میلیون دلار به این پروژه اختصاص یافته و در مدت ۱۸ ماه آینده این مسیر تکمیل شود.

وی اظهار داشت: در زمینه واردات از افغانستان وارد مذاکره شده‌ایم و نگاه دولت نسبت به افغانستان تغییر کرده است.

معتمدیان عنوان کرد: یکی از مزیت‌های مهم ما در استان بحث مرز و تجارت بین‌الملل است که در این خصوص داد و ستد دو طرفه مد نظر است.

وی با بیان اینکه ما در خراسان جنوبی جزیره منفصله هستیم که تقریبا کشور به ما نیازی ندارد، اضافه کرد: مرز فرصت خوبی است که می‌تواند چسبندگی را افزایش بدهد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی از نظر تنوع و تعداد زیاد معادن در کشور بی نظیر است، در چهار و پنج پهنه‌ای که سال گذشته به بخش دولتی واگذار شد، حدود ۲۱ تن طلا  قابل برداشت است.

معتمدیان گفت: یکی از مشکلات ما در زمینه معادن این است که مطالعاتی که در گذشته انجام شده، انحصاری و توسط شرکت‌های دولتی انجام شده که از وزارت صنعت و معدن درخواست کردیم این اطلاعات در اختیار استان قرار گیرد.

وی افزود: تاکنون در یک سوم پهنه‌های استان مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شده که با این اقدام زمینه شناسایی معادن دیگر در استان فراهم شده و وزارت صنعت حدود ۵۰ میلیارد تومان در زمینه اکتشاف معادن استان سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

خام فروشی چالش معادن استان

معتمدیان مهمترین چالش در زمینه معادن استان را خام فروشی ذکر کرد و ادامه داد: از این پس اگر قرار است معدنی در استان واگذار شود، شرایط اصلی ما بحث فرآوری این معادن در استان است، خام فروشی هیچ عوایدی برای استان ندارد و نه ثروت و نه اشتغالی ایجاد می‌کند.

وی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته با وزارت صمت تفاهم نامه‌ای را امضا کردیم که این وزارتخانه هزار و ۵۰۰ میلیارد به شرکت‌های دولتی اختصاص دهد تا بتوانند در استان سرمایه گذاری داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه توفیقی در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان نداشته‌ایم، افزود: به دنبال این هستیم که با حضور شرکت‌های بخش دولتی اعتماد سازی را در استان ایجاد کنیم که زمینه برای حضور بخش خصوصی فراهم شود.

معتمدیان اظهار داشت: ۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ شناسایی شده در کشور در شهرستان طبس است که حدود ۶۰۰ و ۷۰۰ میلیارد سرمایه گذاری در این بخش انجام خواهد شد.

 وی با اشاره به خام فروشی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی افزود: متاسفانه علیرغم ظرفیت‌های خوب استان شاهد خام فروشی این محصولات ارزشمند هستیم که تمرکز بر فرآوری این محصولات از اولویت های ما در استان است.

معتمدیان افزود: به دلیل خام فروشی محصولات کشاورزی استان وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و حدود هفت درصد محصولات استراتژیک در استان فرآوری می‌شود و سود اصلی این محصولات به جیب دلالان می‌رود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰۰ میلیارد به عنوان تسهیلات ارزان قیمت برای تمرکز بر فرآوری محصولات کشاورزی استان در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: هر اقدامی در جهت توسعه استان باید متمرکز بر مبانی فرهنگی و ارزشی استان باشد، ضمن توجه به مبنای فرهنگی استان به دنبال توسعه گردشگری در استان هستیم.

معتمدیان گفت: در زمینه انرژی‌های نو هم اقدامات خوبی انجام شده و با توجه به ۳۶۰ روز آفتابی و وجود بادهای ۱۲۰روزه تلاش می‌کنیم که ورود موفق‌تری در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۸۰۰ نوع گونه گیاهان دارویی داریم، اضافه کرد: بر مزیت‌های استان متمرکز شده‌ایم، براساس تفاهم‌نامه با وزارت صمت شرکت ایمیدور در زمینه فرآوری گیاهان دارویی نیز ورود پیدا خواهد کرد.

معتمدیان اظهار داشت: علیرغم کمبود اعتبارات تکمیل زیرساخت‌های استان را به جد دنبال هستیم، یکی از دلایل توجه دولت به استان همین بحث رفت و آمدها است که در تصمیم‌گیری‌ها موثر بوده است.

وی عنوان کرد: راه آهن به عنوان یک از مطالبات مهم مردم را دنبال کردیم، در بحث توسعه شرق کشور چند کار مهم از جمله انتقال آب، اتصال ریلی چابهار به سرخس و کریدور شمال شرق به جنوب شرق مهم است.

عملیات اجرایی راه آهن بیرجند - قاین آغاز می‌شود

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با رایزنی‌های انجام گرفته کنسرسیومی از پنج شرکت مهم در کشور که ۷۰ درصد منابع اش تامین وام از طریق صندوق توسعه ملی است، ۲۰ درصد آورده این کنسرسیوم و ۱۰ درصد منابع مالی دولتی است، به دنبال هستیم که طی یک برنامه چهار ساله بیرجند را به گناباد متصل کنیم.

معتمدیان عنوان کرد: خط دیگری از مسیر فردوس به بافق مشهد متصل می‌شود که برای این طرح ۹۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی گذاشته شده و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی پروژه ۳۲ کیلومتری راه آهن بیرجند به قاین به زودی در سفر آقای جهانگیری به استان آغاز می‌شود، این‌ها از جمله اقداماتی است که دولت علیرغم مشکلات در استان در دستور کار قرار دارد.

معتمدیان با اشاره به نهضت گازرسانی در استان گفت: همه شهرهای استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا هفته دولت سال آینده گازدار می‌شوند. 

وی بیان کرد: در دیدار که با حجت‌الاسلام مروی تولیت جدید آستان قدس رضوی داشته‌ایم، قرار شد آستان قدس سرمایه گذاری جدی در استان داشته باشد و ایشان در مدت ۲ تا سه ماه آینده به استان سفر خواهند داشت.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات خوبی به فولاد قاینات اختصاص یافته است و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این کارخانه تزریق شده و فاز نخست آن در سال جاری به اتمام می‌رسد.

۷۵۵۶*۶۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریای عمان خراسان جنوبی آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش توان و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح در رژه روز ارتش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی و گرامیداشت قهرمانی‌های نیروی زمینی، یگان‌های منتخب نیرو‌های مسلح مستقر در خراسان جنوبی در مسیر بلوار صیاد شیرازی بیرجند رژه انجام دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی
  • دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش
  • لطافت باران در خراسان جنوبی
  • احتمال وقوع سیل بر اثر تشدید بارش‌ها در سه استان کشور 
  • نمایش توان و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح در رژه روز ارتش
  • لغزندگی اکثر محورهای خراسان جنوبی
  • آذربایجان غربی از استان‌های امن کشور
  • برگزاری رژه نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیروهای مسلح خراسان جنوبی