Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@11:35:23 GMT

۸۵ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۰۷۴۳

۸۵ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی

رئیس مرکز ملی خشکسالی مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی را طی یک دهه و یک سال گذشته اعلام و تأکید کرد که بیش از ۸۵ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت و انباشته است.

به گزارش ایمنا، صادق ضیائیان در مورد جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در ۱۰ سال گذشته گفت: با توجه به شاخص ۱۰ ساله (SPEI) منتهی به مرداد ۹۸، ۱۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۲۱.۵ درصد خشکسالی متوسط ، ۳۲.۵ خشکسالی شدید و ۲۰.۷ با خشکسالی بسیار شدید هستند و تنها سه دهم درصد از جمعیت کشور در شرایط ترسالی بسیار شدید، سه دهم درصد ترسالی شدید، دو دهم درصد ترسالی متوسط و هفت دهم درصد با ترسالی ضعیف قرار دارند و ۱۲.۷ درصد جمعیت از شرایط نرمال برخوردار هستند. 

وی با اشاره به جمعیت تحت تاثیر از خشکسالی کوتاه‌مدت ایران تصریح کرد: بررسی‌های وضعیت بارش ، دما، تبخیر و تعرق در یک سال گذشته منتهی به مرداد ۹۸ حاکی از آن است که ۲۱.۴ درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۴.۸ خشکسالی متوسط، ۲.۲ خشکسالی شدید و یک دهم درصد خشکسالی بسیار شدید هستند و در مقابل ۱.۴ درصد از جمعیت کشور در شرایط ترسالی بسیار شدید، ۲.۹ درصد ترسالی شدید، ۶.۳ ترسالی متوسط و ۱۰.۴ ترسالی ضعیف قرار دارند و ۵۰.۵ درصد جمعیت تحت تاثیر وضعیت نرمال هستند. 

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه مساحت دچار خشکسالی در ایران را در دو بازه کوتاه‌مدت و بلندمدت تشریح کرد و گفت: نتایج بررسی‌های پارامترهای دما ، بارش، تبخیر و تعرق در ۱۰ ساله گذشته منتهی به مرداد ۹۸ نشان می‌دهد که  ۹.۲ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف، ۱۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۲۸.۷ درصد خشکسالی شدید و ۲۹.۸ درصد خشکسالی بسیار شدید است. 

ضیائیان با اشاره به اینکه بر اساس شاخص ۱۰ ساله (SPEI) تنها ۱۱.۴ درصد از مساحت ایران در وضعیت نرمال قرار دارد، اظهارکرد: در ۱۰ سال گذشته تا پایان مرداد ۹۸، چهار دهم درصد از مساحت ایران در شرایط ترسالی بسیار شدید و چهار دهم درصد نیز در شرایط ترسالی شدید قرار دارد همچنین در همین بازه زمانی شش دهم درصد از مساحت کشور از ترسالی متوسط و ۱.۳ درصد ترسالی ضعیف برخوردار بوده است. 

وی در پایان در مورد مساحت دچار خشکسالی در ایران در یک سال گذشته گفت: در دوره یکساله منتهی به مرداد ۹۸، ۲۲.۶ درصد از مساحت ایران با خشکسالی خفیف، ۸.۳ درصد با خشکسالی متوسط ، ۱.۴ درصد با خشکسالی شدید و یک دهم درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه بوده است. از سوی دیگر سه درصد از مساحت ایران در شرایط ترسالی شدید، ۶.۵ درصد ترسالی متوسط و ۸.۸ درصد در ترسالی ضعیف است همچنین ۴۸ درصد از مساحت کشور در وضعیت نرمال قرار دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 389259

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مرکز ملی خشکسالی اثرات اجتماعی تر سالی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد

متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

 در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۳ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها:

در این گروه، اقلام " گوشت گوسفند" با ۵.۶ درصد، " گوشت گاو و گوساله" با ۱.۸ درصد و "کنسرو تن ماهی" با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شیر خشک" با ۴.۳ درصد و " کره پاستوریزه" با ۱.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " تخم مرغ ماشینی " با ۲.۰- درصد و "روغن نباتی جامد " با ۰.۱- درصد می‌باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "پرتقال" با ۱۵.۲ درصد، "لیمو ترش" با ۱۳.۹ درصد و" انار " با ۱۰.۵ درصد می­باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " هندوانه " با ۱۴.۷- درصد است.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به"" پیاز" با ۲۹.۵ درصد، " هویج فرنگی" با ۱۳.۶ درصد و فلفل دلمه ای" با ۱۰.۷ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " خیار " با ۳.۰- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" شکر " با ۲.۹ درصد، " سس گوجه فرنگی " و" قند " با ۱.۸ درصد است.

منبع: روابط عمومی مرکز آمار ایران 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور
  • نقدینگی تا کجا رشد خواهد کرد؟
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • پیش بینی وزش باد و گرد و خاک در آبادان و خرمشهر