Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-29@01:08:23 GMT

زمان توزیع آخرین قسمت سریال هیولا

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۱۲۷۰

زمان توزیع آخرین قسمت سریال هیولا

نویسنده «هیولا» درباره‌ی دشواری‌های نگارش متن این سریال که نقدی اجتماعی را با زبان طنز بیان می‌کند، می‌گوید: ماجرای «هیولا» کمی سخت‌تر از این حرف‌هاست؛ چرا که ماجرای فساد را به راحتی می‌توان با زبان طنز بیان کرد، اما یکی از تلخ‌ترین موضوعات عالم بشریت، سقوط انسانیت است که ما به آن در قصه‌ی «هیولا» پرداختیم و این کار ما را سخت تر می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امیر برادران که با سرپرستی پیمان قاسم‌خانی سریال هیولا را به نگارش درآورده است، در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه روند کاری و تعامل برای نگارش متن این سریال چگونه بوده است؟ توضیح داد: تعامل ما برای نگارش این سریال خیلی خوب بوده است و به این صورت بود که آقای پیمان قاسم‌خانی به عنوان طراح داستان، طرح کلی و خلاصه قسمت و اتفاقات را طراحی می‌کردند و سکانس‌بندی و همین‌طور دیالوگ‌نویسی را من انجام می‌دادم.
 از «خداروشکر» مدیری تا «لوله‌کردنِ لب» برای گفتن اعداد!
وی درباره‌ی تکیه‌کلامهای سریال «هیولا» که مانند اغلب سریال‌های مهران مدیری در بین مخاطبان رایج شده است، در پاسخ به اینکه آیا این تکیه‌کلام‌ها توسط خود او در متن آمده یا به پیشنهاد بازیگران بوده است؟ اظهار کرد: تکیه‌کلامی مثل «خداروشکر» برای خود آقای مدیری است که پیشنهاد دادند، تکیه‌هاکلام‌های شخصیت داود هم توسط خود بازیگر طراحی شده است. تکیه «لب و لوله‌کردن» برای گفتن اعداد، مدل دیالوگ‌های خانم مقدمی مثل «شیر بیشه‌ی زندگی من»، «هوشنگم»، «مدیرعاملم» و ... را خودم نوشتم و واقعا به نظرم خانم مقدمی کار را بی‌نظیر اجرا کرده است.
وی افزود: من در تمام متن‌هایی که تاکنون ارائه کرده‌ام، در همین سطح شوخی می‌نوشتم. منتهی در این سریال ما یکسری بازیگر داشتیم به جای اینکه به دنبال  این باشند که بداهه بگویند و از خودشان نمک اضافه سر صحنه بریزند، دیالوگ‌ها و شوخی ها را سر صحنه به بهترین شکل ممکن بیان می کردند. به نظرم این مهم‌ترین عامل موفقیت کار است. وقتی دیالوگ‌ها را به بازیگران ارائه می‌کنیم اینگونه نیست که بخواهند خودشان هم چیزی اضافه کنند. بلکه به بهترین شکل ممکن دیالوگ را بیان می کنند و چون ما خودمان زمانی که می‌خواهیم بنویسیم می دانیم که هر سکانس چه شوخی باید داشته باشد و روند آن باید چگونه باشد، این درست در می‌آید.
هیولا عین کلاس بازیگری بود
نویسنده «درحاشیه» در ادامه درباره ی پیاده کرده برخی دیالوگ های طنز که آیا مطابق  است با آن چیزی که نویسنده در متن به دنبال آن بوده؟ توضیح داد: قبلا در کاری سکانسی نوشته بودم که اتفاقا سکانس لایی بود و به سکانس بعدی ربط پیدا می کرد، اما یک سری بازیگر بانمک بازی در آورده بودند و آن سکانس ۷ دقیقه شده بود. در حالی که ۳۰ ثانیه بیشتر نبود. کلید واژه‌ای هم که کار را به سکانس بعدی ارتباط می داد فراموش کرده بودند. ولی به نظرم  سریال هیولا یک جاهایی میتواند مثل کلاس بازیگری برای کسانی که می خواهند بازیگر طنز شوند، باشد؛ مثل دونفره‌های آقای مدیری و آقای اصلانی و یا دونفره‌های خانم مقدمی و خانم خیراندیش، به نظرم این بازیگران در سکانس‌ها آن‌قدر خوب شوخی‌ها را اجرا می‌کنند که واقعا مثل کلاس آموزشی می ماند.
همکاری با پیمان قاسمخانی در «مسافران»، «ساختمان پزشکان» و «در حاشیه»
برادران درباره‌ی همکاری‌اش با مهران مدیری و تیم او که از چه زمانی این همکاری شکل گرفت؟ توضیح داد: اولین متنی که در زندگی‌ام نوشتم، از سوی پیمان قاسم‌خانی دیده شد و این از شانس‌های بزرگ زندگی من بود. زمانی که آقای قاسم‌خانی سر سریال مسافران بودند. یکی دو متن در «مسافران» نوشتم، همچنین ساختمان پزشکان. کاشف من آقای قاسم‌خانی بوده و نسبت به ایشان هم دین دارم و هم باعث افتخار است. با آقای مدیری هم سریالِ «در حاشیه» را با نویسندگان دیگری همکاری کرده بودم. زمانی که آقای مدیری وارد مرحله‌ی پیش‌تولید برای هیولا شده‌ بودند که همزمان با پخش فیلم سینمایی «هزارپا» شده بود! آقای احمدی و آقای مدیری کار را دوست داشتند، با آقای قاسم خانی مشورت کردند و ایشان هم لطف مضاعفی به من داشتند و این شد که همکاری جدیدی با این تیم شروع کردم. این سریال دومین همکاری من با آقای مدیری و سومین همکاری‌ام با آقای قاسم‌خانی است.
برادران درباره‌ی موضوع سریال هیولا که با نگاهی طنز به فساد اقتصادی می‌پردازد و اینکه پرداختن به این موضوع جدی از دریچه طنز انرژی بیشتری را از نویسنده طلب می کند، چرا که کوچکترین اشتباه منجر به این می‌شود که مخاطب کار را پس بزند، اظهار کرد: ماجرا کمی سخت‌تر از این حرف‌هاست،   ماجرای فساد را به راحتی می‌توان با زبان طنز بیان کرد اما یکی از تلخ‌ترین موضوعات عالم بشریت سقوط انسانیت است که ما در سریال «هیولا» به آن پرداختیم و این کار را سخت تر می‌کرد.
شوخی‌هایی که رئال بودند
وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به نظرم سریال هیولا تفاوت عمده‌ای با کارهای دیگر آقای مهران مدیری داشت و آن اینکه بسیار رئال و در زمان حال است و خیلی از اتفاقات، همزمان با پخش سریال ما صورت می گرفت؛ مثلا با تعطیلات شوخی کرده بودیم که با تعطیلات خرداد ماه همزمان شد. ماجرای زندان‌های لوکس که آقای مدیری مطرح کردند هفته‌ی بعد آن ماجرای زندان‌های لوکس از رسانه‌ها منتشر شد و یکسری اتفاقات دیگر نیز هم‌زمان شده بود. به نظرم آقای مدیری ریسکی که در این کار کردند این بود که به خاطر رئال شدنِ کار، قید ایجاد شخصیت‌های فانتزی که تخصص ایشان است را زدند و پذیرفتند که نمی‌توانند شخصیت فانتزی در این کار بگذارند و می‌بینید که خیلی از شخصیت‌ها فانتزی نیستند. به دلیل اینکه صدها بار از آدم‌های اطرافم شنیدم که مثلا شخصیت شهره عین خاله‌شان است، یا هوشنگ عین شوهر عمه‌شان است؛ یعنی مخاطبان نمونه‌های این بازیگران را در اطرافشان دارند. و این خودش باعث شد در بحث شوخی‌ها، کار سخت‌تر شود و از طرفی هم کمک کرد برای مردم سمپاتی شود. نمی‌دانم این خوب است یا بد که خیلی از مردم ما به این فکر کردند که آیا اگر جای هوشنگ بودند راه او را می‌رفتند یا نمی‌رفتند.
به ما انتقاد کردند که چرا قبح یک سری مسائل را می‌ریزیم
وی در همین زمینه گفت: خیلی‌ها به ما انتقاد کردند که چرا ما قبح یکسری مسائل را می‌ریزیم و آدم ها را ترغیب می کنیم که مثلا حق دارند مسیر اشتباه را بپذیرند. کسی فکر نمی‌کند که شرایط جامعه آنقدر بد شده است که شخصی مجبور به پا گذاشتن بر روی شرافتش می‌شود و کجا هستند کسانی که باید کمکش می‌کردند که سقوط نکند. این را به چالش کشیدیم که اگر شریف‌ترین انسان‌ها از جمله فرهنگیان هم تحت فشار  باشند ممکن است سقوط کنند. اتفاقا ما شرایط اقتصادی و اجتماعی آحاد مردم را به چالش کشیدیم. یک آدم‌هایی که زود قضاوت می‌کنند در مورد مسائل اقتصادی هم اینگونه می‌گویند که ما اختلاس را عادی می‌کنیم. در صورتی که ما هم اگر بخواهیم سقوط کنیم، چه کسی باید این مسائل را بگوید. حداقل این است که ما آن تلنگری که باید را می‌زنیم.
وی درباره ی اینکه «هیولا» یک قسمت دیگر چه پایانی خواهد داشت، اظهار کرد: هیولا یکی از پایان‌های خوب را در سریال‌های طنز خواهد داشت. اما لزوما یک پایان خوش نیست.
شخصیت‌هایی که هیولا را تغییر دادند
برادران درباره‌ی چینش شخصیت‌ها که آیا از همان اول نوشته شده‌ بودند و یا به تناوب و جذابیتی که داشتند نقش آنها بیشتر شد؟ توضیح داد: ما در ابتدا تعاریفی از شخصیت‌ها داشتیم که مثلا چه طور هستند. کمی جلوتر که رفتیم به عنوان مثال در ارتباط با کاراکتر خانم مقدمی؛ نقشی که در ذهن ما بود این بود که روند قصه بیشتر به سمت موضوع اقتصادی و در خاف اتفاق بیفتد تا خانواده. اما هم خانم مقدمی هم خانم خیراندیش از بازیگرانی بودند که با توجه به سبقه و توانشان ما را به این تصمیم رساندند که اگر کار را به خانواده بکشانیم بهتر می‌شود. بنابراین ما کم‌کم شروع به پررنگ کردن نقش‌هایشان کردیم. آقای مدیری هم تاکید داشتند که نقش خانم تیرانداز و آقای بحرانی بیشتر شود و کم‌کم خانواده‌ها را پررنگ‌تر کردیم. مثلا آقای بحرانی صرفا عاملی در کنار ماجرا بود که بیایند و یک سری قصه را راه بیندازند، ولی واقعا دیدیم انقدر خوب هستند که حضورشان به بهتر شدن کار کمک می‌کند و همین حالا هم که قسمت‌های مربوط به چمچاره و مینا را داریم، می‌بینیم که در طنز رشد خوبی داشتند. در ارتباط با کاراکتر داود هم باید گفت ایشان قرار بود در قسمت‌های ابتدایی حضور داشته باشند، زمانی که راش‌ها را دیدیم به این نتیجه رسیدیم که بودنشان به کار کمک می‌کند. ایشان سابقه تئاتر دارند و خیلی توانمند هستند. در یک قسمت احتیاج به یک مشاور املاک داشتیم و دوباره این بازیگر را در آن نقش گذاشتیم و بعد دیدیم که بازیِ خوبش یک اتفاق نبوده و در پایان بندی هم از ایشان و همچنین آقای بحرانی و سیما تیرانداز استفاده کردیم. ما هر بازیگری که خوب بود سعی کردیم تا پایان استفاده کنیم و حضور داشته باشند.
شخصیت‌های جانبی که به سریال کمک کردند
وی درباره‌ی شخصیت‌های جانبی سریال هیولا که از اتفاقات خوب این سریال بوده است، توضیح داد: اتفاق جالبی در این کار افتاد و آن اینکه من معمولا نقش‌های جانبی می‌نویسم اگر هزارپا را دیده باشید پر از شخصیت‌های جانبی است. معمولا این شخصیت‌ها در سریال‌ها سخت انتخاب می‌شوند و معمولا هم خوب جواب نمی‌دهند و سکانس‌ها و کار لطمه می‌خورند. ولی در این سریال بیشتر از ۷۰ درصد بازیگران مهمانی که آوردند خوب بودند که جای تشکر از گروه کارگردانی دارد.   مثلا خانم السا فیروزفر، در شمال منشی و  آبدارچی و کاراکتر قاضی خیلی خوب بودند و به کل ماجرا کمک کردند.
دیالوگ مهمی که از «هیولا» حذف شد
این نویسنده سریال‌های طنز درباره‌ی اینکه آیا «هیولا» به واسطه‌ی پرداختن به موضوعاتی حساس از قبیل فساد، سانسور و یا حذفیاتی داشته‌ است؟ اظهار کرد: وزارت ارشاد همکاری خیلی خوبی داشت و به نظرم خیلی کم بخش‌هایی حذف شد.   یک دیالوگ طولانی بود که من آن را خیلی دوست داشتم که مربوط به دیالوگ آقای مدیری بود و حذف شد اما به روند قصه آسیب نزد. در سریال دیالوگ‌هایی هست که فکر می‌کنم رد اثر من در این کار است. مثل اینکه از شرافت شر و آفت آن برایمان نمانده،   اینها تک دیالوگ‌هایی است که نویسنده دوست دارد و فکر می‌کند نقطه اثرش همین دیالوگ‌هایی باشد که نوشته است. در مجموع واقعا اذیتمان نکردند و تا جایی که توانستند همکاری کردند.
اگر «هیولا» در تلویزیون ساخته می شد
برادران در پاسخ به اینکه اگر سریال «هیولا» در تلویزیون ساخته می‌شد آیا به همین شکل بود؟ اظهار کرد: در هر صورت شرایط تلویزیون مشخص است و نمی‌شود انتظار بی‌خودی هم داشت. فضای تلویزیون عمومی‌تر است و طیف بیشتری از  آدم‌ها را باید به عنوان مخاطب ببینید. در شبکه‌ی نمایش خانگی اگر کسی اثری را دوست داشته باشد خریداری می‌کند و اگر دوست نداشته باشد، نمی‌خرد. تلویزیون چون عمومی‌تر است شراط خودش را دارد.
تابوهایی وجود دارد که تلویزیون باید از آن عبور کند
وی درباره‌ی گرایش هنرمندان به سمت کارهای نمایش خانگی و دوری از تلویزیون گفت: به هر صورت آدم‌ها دنبال این هستند که کارشان دیده شود و اثرگذاری‌اش بیشتر باشد. این اتفاق کمی به تلویزیون لطمه خواهد زد؛ کما اینکه لطمه هم خورده است. چرا که معتقدم تلویزیون‌های اینترنتی جای خودشان را باز کرده‌اند و خیلی محبوب شدند و مردم هم زمان کمتری را به تلویزیون سراسری اختصاص می‌دهند. اینکه درست است یا نه را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم تلویزیون باید همتی کند؛ خیلی وقت‌ها چیزهایی که الان ممیزی می‌کنند در واقع قبلا از تلویزیون پخش شده و هیچ اتفاق وحشتناکی هم نیفتاده است. همین حالا هم اگر  تلویزیون «شب‌های برره» را پخش کند، کسی کشته نمی‌شود. یک سری تابوهایی وجود دارد که به نظرم اگر تلویزیون از آنها عبور کند، به خود تلویزیون کمک می‌شود.
همکاری با پیمان‌قاسمخانی برای یک سریال جدید
برادران در پایان گفت‌وگو با ایسنا از همکاری جدید با پیمان قاسم‌خانی خبر داد و گفت: پیشنهادهای زیادی شده؛ خوشبختانه قرار است یک سریال دیگر را شروع کنیم و طراحی آن آغاز شده است. البته در کار ما چیزی تا لحظه‌ی آخر قابل پیش بینی نیست اما در این مورد جدی هستیم.
به گفته‌ی نویسنده، آخرین قسمت از  مجموعه «هیولا» هفته‌ آینده توزیع خواهد شد.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: سریال هیولا مهران مدیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۱۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آنتن» دیگر گروگان «تولید» نیست/ ۱۴۰۳ بهار تولیدات سیمافیلم

مرکز سیمافیلم رفته رفته و پس از گذشت حدود یک سال از تغییرات ساختاری درخورتوجهی داشت، جان گرفته و روی پای خودش ایستاده‌است و رسانه ملی که طی بیش از یک سال اخیر به‌شدت تحت فشار آنتن بود و انتقاداتی در باره خالی بودن آنتن از مجموعه‌های نمایشی کیفی و ارزشمند از سوی افراد و محافل مختلفی دریافت می‌کرد، اکنون جدول پخشش را تا اردیبهشت سال ۱۴۰۴ بسته است، بیش از ۲۰ فیلم نامه مصوب در دست ساخت دارد و ۱۸ سریال دوربین روشن، مراحل تولید را می‌گذرانند.

 سریال‌سازی در تلویزیون رونق گرفته و مخاطبان عزیز رسانه ملی از همین نوروز، شاهد به بار نشستن تلاش‌های چندین ماهه این مرکز خواهند بود. در ادامه گفت‌وگو با مهدی نقویان رئیس مرکز سیما فیلم را می‌خوانید: 

 از تغییر و تحولات مرکز سیمافیلم در دوره جدید مدیریتی رسانه ملی شروع کنیم. تحول در سیمافیلم را چه‌طور ارزیابی می‌کنید، آیا آسیب‌شناسی در مسیر جدید اجرا شده است؟

هر تحولی نیازمند تغییرات ساختاری و اداری است که این تغییر در مرکز سیمافیلم اتفاق افتاده است. قبلاً گروه‌های فیلم‌وسریال در معاونت سیما هم در شبکه‌ها و هم در سیمافیلم مستقر بودند و تعاملی دوسویه وجود داشت. بخشی از تولید سریال‌ها در سیمافیلم و بخش‌هایی در شبکه‌ها صورت می‌گیرد. اینکه نیمی از سریال در یک جا و نیمی از آن در جای دیگر تولید می‌شد، آسیبی بود که مدیران قبلی هم به آن توجه کرده‌بودند، اما به دلایل مختلف نتوانسته بودند ساختار را اصلاح کنند. در مقاطع مختلف، جسته و گریخته اصلاحاتی در ساختار رخ می‌داد، اما هیچ‌گاه به‌صورت کامل این اتفاق نیفتاد تا آنکه در دوران تحول عملیاتی شد و گروه‌های فیلم‌وسریال در شبکه‌ها به‌صورت کامل حذف و در سیمافیلم ادغام شدند. البته حذف به معنای کوچک شدن نیست، بلکه فیلم‌وسریال شبکه‌ها تحت یک مدیریت واحد قرار گرفتند و مرکز سیمافیلم که پیش از این یک گروه «الف ویژه» و یک گروه فیلم و سریال داشت، اکنون به غیر از «الف ویژه» دارای چهار گروه «تاریخی»، «اجتماعی»، «حادثه‌ای» و «طنز» شد که هرکدام زیرگروه‌های متنوعی دارند. مثلاً در گروه تاریخی دارای زیرگروه‌های دفاع مقدس، انقلاب، پهلوی، ایران، اسلام و... هستیم. این تنوع گونه‌ای خودش را در تولیدات به شکل ملموس‌تری نشان می‌دهد. اداره‌کل فیلم‌نامه هم که پیش‌ازاین در مرکز سیمافیلم بود از این مرکز جدا شد و ذیل معاونت سیما قرار گرفت. به‌عبارت‌دیگر اکنون مرکز سیمافیلم تولیدکننده است و فیلم‌نامه‌هایی را که در دفتر فیلم‌نامه مصوب و به این مرکز ارسال می‌شود را تولید می‌کند.

 آیا در آینده تغییرات دیگری از حیث ساختار و روند حرکت شاهد خواهیم‌بود یا مرکز سیمافیلم تثبیت شده است؟

همان‌طور که گفته شد وظیفه اصلی مرکز سیما فیلم تولید سریال است و بر همین مأموریتش متمرکز می‌شود و از حیث ساختار، تثبیت شده‌است. یک مزیت و کارکرد مثبت این تغییرات این است که کاغذبازی‌های اداری حذف شده و مدیریت واحد، ناظر بر تولیدات است، قیمت‌گذاری‌ها یکدست شده، موازی‌کاری حذف و تنوع گونه‌ای (ژانری) افزایش یافته‌است.

 وضعیت تولید چگونه است؟ چه تعداد از طرح و فیلم‌نامه‌های تصویب شده در دفتر فیلم‌نامه به دست گروه‌های چهارگانه سیمافیلم رسیده و در مراحل تولید قرار گرفته است؟

مرکز سیمافیلم، مرکز صبا، مرکز سیمرغ، دفتر فیلم‌نامه و مرکز تولید آثار کوتاه، پنج مرکز تولید برای آنتن هستند که هرکدام وظایفی برعهده دارند. بنده یک سال است که در مرکز سیمافیلم حضور دارم. ابتدا به علت تغییرات یادشده، ارسال فیلم‌نامه به سمت مراکز تولید کم بود، اما اکنون به یک استاندارد رسیده‌ایم. تا سه چهار ماه قبل این نگرانی وجود داشت که فیلم‌نامه و طرح، کم است، در حالی که باید سالانه چندین سریال ساخته شود. اکنون این نگرانی رفع و این خلأ پر شده‌است. برخی از فیلم‌نامه‌ها خارج از کاغذبازی اداری تصویب شده‌اند تا آنتن خالی نماند و اکنون به یک‌روال معمول رسیده و در چرخه‌ای درست و منظم قرار گرفته‌ایم. بالغ بر ۱۲۰ فیلم‌نامه در دفتر فیلم‌نامه معاونت سیما در دست اجراست و کار در مراحل مختلف به‌صورت موازی پیش می‌رود. الان ۵۲ کار در مراحل مختلف تولیدی داریم که از این تعداد ۱۸ کار در حال تولید است. ۱۲ کار در مرحله پیش‌تولید است که به‌زودی باید مقابل دوربین بروند و پنج کار نیز تولیداتشان تمام شده و مراحل پس‌تولید را می‌گذرانند. ۱۷ فیلم‌نامه هم تصویب شده و اکنون در دست ماست. با این اوصاف به نظر می‌رسد سال آینده را بتوان سال بهار تولیدات سیمافیلم نامید.

در ماه مبارک رمضان تولیدات جدید روی آنتن رفتند. کیفیت کار‌ها مقبول است و موضوعات متنوعی داریم که به برخی از آنها برای نخستین‌بار در تلویزیون پرداخته شده‌است. هرتحولی ممکن است اختلال‌ها و وقفه‌هایی در پی داشته‌باشد و یک توقفی رخ دهد تا تولیدات با نظام جدید کلید زده شود. تلویزیون در دو سال گذشته چنین دورانی را پشت سر گذاشت، اما اکنون دیگر مراکز تولید پنج‌گانه معاونت سیما روی روال افتاده‌اند. اتفاق مهمی‌که رخ‌داده این است که آنتن دیگر در گروگان تولید نیست. ما تا اردیبهشت سال ۱۴۰۴ جدول پخشمان مشخص و بسته شده‌است.

اکنون فرصت برنامه‌ریزی برای آنتن به وجود آمده و ما زمان مناسبی هم در اختیار داریم تا بتوانیم تبلیغات خوبی برای کار‌ها انجام دهیم. قبلاً نمی‌دانستیم یک ماه بعد چه سریالی قرار است روی آنتن برود که تبلیغاتش را شروع کنیم، اما حالا می‌دانیم که تا یک سال بعد چه سریالی روی آنتن است. این یک امتیاز بزرگ است که تولید از آنتن پیشی گرفته‌است و کار‌ها ذخیره و در زمان مناسب خودش پخش می‌شود. ویژگی مهم دیگر احیای سریال‌های مناسبتی است. مدتی بود که کار دفاع مقدسی، کار دهه فجری و... نداشتیم. خوشبختانه برای ایام محرم و صفر کار در حال تولید است که تیرماه به آنتن می‌رسد. برای دفاع مقدس سریال داریم، برای دهه فجر سال آینده هم دو سریال خواهیم‌داشت.

 در برنامه هفتم که بودجه درنظرگرفته‌شده برای اجرای آن حواشی بسیاری در زمستان سال ۱۴۰۲ به همراه داشت، رسانه ملی مکلف شده‌است که هرساله یک سریال «الف ویژه» و تعدادی سریال در موضوعات مشخص تولید کند. سیمافیلم در سال آینده برای عمل به برنامه هفتم توسعه چه خواهدکرد؟

 در یکی دو سال گذشته بار‌ها مطرح کرده‌ایم که تلویزیون این آمادگی را دارد که هم‌زمان ۱۰ سریال «الف ویژه» را جلو ببرد، اما فقط اراده تلویزیون نیست و باید نهاد‌های تصمیم‌گیر برای آن هزینه کنند، زیرا طرح‌های عظیمی هستند. در بودجه برنامه هفتم توسعه، یکی از بخش‌هایی که مشمول افزایش بودجه شده ساخت سالانه سریال‌های «الف» است. همین حالا دو سریال الف ویژه «سلمان فارسی» و «موسی (ع)» هم‌زمان پیش می‌روند و هزینه‌های هنگفتی دارند، چراکه مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی ساخته می‌شوند و جزو چند اثر سنگین دنیا هستند؛ هم انتقال فناوری و هم ساخت‌وساز‌های عظیمی دارند. با تکلیف جدید که برعهده سازمان قرار گرفته فیلم‌نامه‌های آماده‌ای وجود دارند که می‌توانیم همین حالا کلیدشان را بزنیم و سال بعد آنها را مقابل دوربین ببریم.

 روند تأمین بودجه و پیشرفت دو سریال الف ویژه «سلمان فارسی» و «موسی (ع)» چگونه است؟

اینکه بگوییم مشکل مالی ندارند درست نیست، اما با تدابیر اتخاذ شده و برگزاری جلسات مرتب هفتگی با حضور مدیران ارشد تلویزیون، هرگاه به مشکلی برمی‌خوریم مشکل را رفع و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. «سلمان فارسی» طبق زمان‌بندی در حال تولید است. حدود یک سال دیگر تولید فصل ایران طول می‌کشد و فصل سوم که صدر اسلام است عمدتاً در شهرک نور فیلم‌برداری خواهدشد.

 سال ۱۴۰۲ شاهد پخش چند سریالی بودیم که پخششان برای چند سال به تعویق افتاده‌بود؛ آیا سریال‌های بلاتکلیف دیگری باقی مانده‌اند که برای آنها تصمیم‌گیری نشده‌باشد؟ سریال آقای عیاری چه سرنوشتی پیدا کرد؟

یکی از کار‌هایی که در یک سال گذشته انجام دادیم تعیین تکلیف سریال‌های در آرشیو مانده بود. وضعیت حدود ۹۰ درصد از سریال‌های بلاتکلیف روشن شد و به کمک آنها بخشی از خلأ آنتن را هم پرکردیم که شاهکارشان «سرزمین مادری» بود. پخش «سرزمین مادری» به علت داشتن برخی حواشی، آسان نبود. جلسات داخلی و بیرونی بسیاری برگزار شد و افراد بسیاری کمک کردند تا پخش «سرزمین مادری» را آغاز کنیم که به لطف خدا حاشیه جدیدی نداشت. اکنون تقریباً کاری که بلاتکلیف مانده باشد به‌جز کار آقای عیاری نداریم. این کار مطمئناً از تلویزیون پخش نمی‌شود و قبل از حضور بنده در سیمافیلم تعیین تکلیف و قرار شده‌بود به بیرون از سازمان واگذار شود که مذاکرات صورت گرفته و دوستان بیرون از سازمان باید پاسخ دهند.

چرا آثار نمایشی تازه‌تولید و جدیدی که در چند ماه اخیر شاهد پخش آنها بودیم، برخی به لحاظ کیفی در رتبه بالایی قرار نداشتند؟

صادقانه بخواهم بگویم آنتن در یک سال گذشته خالی بود و تمام عزممان را جزم کرده بودیم که کمّیت را به یک استانداردی برسانیم که موفق هم شدیم. در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۲ هیچ‌وقت زیر ۱۵ سریال دوربین روشن نداشته‌ایم. این، آورده‌ای برای تلویزیون داشت که بهره‌اش را در سال ۱۴۰۳ می‌بینیم. خیالمان آسوده شده‌است که ۱۴۰۳ آنتن با رسیدن تولیدات جدید، خالی نخواهدماند.

گام دوم ما کیفی‌سازی تولیدات است. می‌پذیریم توانی که باید برای کیفیت می‌گذاشتیم، چون آنتن از تولید عقب بود به آن اندازه که باید بالا نبود و تمرکز زیادی روی آن نداشتیم، اما حالا که دغدغه سریال‌سازی از حیث کمّی برطرف شده، در زمینه کیفی‌سازی تلاش خواهیم‌کرد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • نگاهی متفاوت به قسمت چهاردهم «گناه فرشته» که بازتاب‌های بسیاری به همراه داشت
  • بازگشت مهران مدیری و جناب‌خان به تلویزیون | رامبد جوان از تلویزیون خداحافظی کرد؟
  • (ویدئو) آخرین قسمت «زیرخاکی»؛ آیا فریبرز به گنج می‌رسد؟
  • تازه‌ترین تیزر «زیرخاکی» منتشر شد/ آیا فریبرز به گنج می‌رسد؟
  • «زیرخاکی» به انتهای فصل چهارم می‌رسد +تیزر
  • پخش قسمت‌های پخش شده «جومونگ ۳: جا میونگ گو» از شبکه تماشا
  • علی‌اصغر رضایی‌نیک دوبلور تلویزیون درگذشت
  • «آنتن» دیگر گروگان «تولید» نیست/ ۱۴۰۳ بهار تولیدات سیمافیلم
  • (ویدئو) خنده‌دارترین بخش قسمت چهارم برنامه اسکار مهران مدیری؛ برگهایم کو!
  • «کاوه» داستان قسمت آخر زیرخاکی ۴ را لو داد!