Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:17:41 GMT

صلح با اسراییل در آستانه فروپاشی است

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۲۳۹۱

صلح با اسراییل در آستانه فروپاشی است

"نضال الطعانی" امروز (جمعه) در گفت وگو با خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه گفت: اظهارات نتانیاهو در چارچوب اقدامات تحریک‌آمیز مستمر وی در منطقه صورت می گیرد و این کار نقض آشکار قوانین و معاهدات بین‌المللی است.

وی افزود: نتانیاهو تلاش می کند، با کشاندن بحران های داخل اسراییل به کشورهای همجوار، کشورهای عربی را تحریک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده مجلس اردن ادامه داد: این اقدام اسراییل یا بصورت مسلحانه و حمله پهپادی (مانند لبنان) و یا با اقدامات تحرک آمیز  نظیر الحاق غور اردن به اسراییل انجام می شود، اما تمامی این اقدامات نقض آشکار قوانین و کنوانسیون های بین المللی است.

الطعانی در پاسخ به این سووال که اگر نتانیاهو، وعده خود را عملی کند، اردن چه پاسخی به این کار خواهد داد، افزود: در اینصورت، معاهده صلح دو طرف در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت و در صورتی که این اقدام، خطری برای حقوق مردم فلسطین و اردن ایجاد کند، امان از این معاهده خارج می شود.

وی در پاسخ به این سووال که چرا با وجود درخواست‌های مکرر نمایندگان مجلس اردن برای قطع روابط با اسراییل، دولت امان اقدامی انجام نداده، گفت: نظر نمایندگان با اینکه دیدگاه سیاسی به موضوع داشته باشید، متفاوت است، اردن نقش سیاسی خود  را ایفا می‌کند و قطع روابط با اسراییل نیز ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم برادران فلسطینی را تحت الشعاع قرار دهد، اما اگر منفعت عمومی بر قطع روابط با تل آویو و خروج از معاهده صلح باشد اولین کسانی خواهیم بود که این کار را می کنیم.

نتانیاهو روز سه ‌شنبه (۱۹ شهریور) اعلام کرد، در صورت پیروزی در انتخابات آینده کنست (پارلمان) قصد دارد بخش‌هایی از کرانه باختری شامل "غور اردن" و شمال "بحرالمیت" را به اراضی اشغالی ملحق کند.

بدنبال شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، قرار است انتخابات کنست ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور ماه) برگزار شود.

این سخنان در حالی مطرح می شود که نتانیاهو پیش از انتخابات شکست خورده ۲۰ فروردین‌ ماه نیز وعده الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین اشغالی را داده بود.

بسیاری از سازمان های بین المللی و کشورها و شخصیت ها از جمله اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی، سوریه، قطر، ترکیه، اردن علیه اظهارات نتانیاهو هشدار داده و "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان با اشاره به اینکه تصمیمات نخست وزیر اسراییل بر خلاف قوانین بین المللی است، تأکید کرد، در صورت عملی شدن این طرح، تشکیلات خودگردان تمامی توافقات خود با تل آویو را لغو خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امور خارجه مجلس اردن درباره از سرگیری روابط کشورش با سوریه هم این اقدام را ضروری دانست و گفت: از سرگیری روابط با دمشق برای ما جنبه راهبردی دارد و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ضروری است.

وی افزود: باید روابط دمشق و امان به پیش از سال ۲۰۱۱ (آغاز جنگ داخلی سوریه) باز گردد و ما از روز اول این درگیری ها اعلام کردیم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

الطعانی در خصوص ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هم گفت: دمشق ستون اصلی برای اقدامات مشترک کشورهای عربی است و طبیعی است که خواهان بازگشت آن باشیم زیرا از اعضای مؤسس آن بوده و دولت اردن از لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه حمایت می کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی اردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما به دنبال تنش نیستیم/ اگر اسراییل خطا کند، پاسخ شدید می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) در تماس تلفنی نخست‌وزیر سوریه، ضمن تبریک روز ملی سوریه بر گسترش روابط دوجانبه دو کشور تأکید کرد.

وی ضمن قدردانی از پیام تسلیت دولت سوریه در پی هدف قراردادن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق گفت: حمله به ساختمان کنسولگری ایران، اوج استیصال آن رژیم خبیث در برابر مقاومت فلسطین و گروه‌های مقاومت را نشان داد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه طوفان الاقصی منطقه را وارد فضای جدیدی نموده، اظهار داشت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مخبر با اشاره به اهمیت راهبردی سوریه و ضرورت تعمیق و گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، بر لزوم تشکیل «کمیته‌های مشترک پیگیری همکاریهای اقتصادی دو کشور» و تلاش برای اجرایی شدن توافق‌ها و قراردادهای امضا شده میان تهران و دمشق تاکید کرد.

توجه بیشتر به توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مشترک تجاری، تسهیل فعالیت بخش خصوصی دو کشور، لزوم همکاری در حوزه حمل و نقل، ترانزیت و نیز گردشگری از جمله محورهای این گفت‌وگوی تلفنی بود.

نخست وزیر سوریه نیز در این تماس تلفنی ضمن تسلیت شهادت جمعی از مستشاران جمهوری اسلامی و شهروندان سوری در حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، آن را نقض قوانین و مقررات بین المللی عنوان کرد.

حسین عرنوس از عملیات اخیر سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به عنوان پاسخ دندان شکن به اقدامات رژیم صهیونیستی یاد کرد و با تبریک این رشادت به دولت و ملت ایران افزود: جمهوری اسلامی تنها تأسیسات و زیرساخت‌های نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار نداد، بلکه این اقدام شجاعانه موجودیت رژیم صهیونیستی و اعتبار آن و متحدان این رژیم را زیر سوال برد و به چالش کشید.

نخست وزیر سوریه از آمادگی کامل ارتش و نیروهای مسلح این کشور برای حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت و مقابله با اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: ارتش سوریه آماده است به تجاوزات و اقدامات رژیم صهیونیستی پاسخ دندان شکن دهد.

وی از عزم و اراده جدی دولتمردان جمهوری اسلامی برای پیگیری و اجرایی شدن اسناد و توافق‌های فیمابین دو کشور تقدیر و بر توسعه روند همکاری‌های مناسب دو کشور در زمینه تجارت آزاد و همچنین امور بانکی تاکید کرد.

کد خبر 6082059 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • نتانیاهو: موجودیت اسراییل در خطر است
  • ما به دنبال تنش نیستیم/ اگر اسراییل خطا کند، پاسخ شدید می‌دهیم
  • قطر: در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح بازنگری می‌کنیم
  • گاردین:ایران و اسرائیل را از آستانه جنگ بزرگ دور کنید / حمله به تاسیسات هسته ای ایران تشدید تنش خواهد بود
  • نگاهی به نیم قرن سیاست اعراب درباره رژیم اسرائیل؛ از اکتبر 1973 تا اکتبر 2023، استحاله عربی چگونه رقم خورد؟ + اسناد
  • نتانیاهو؛ آقای شکست
  • نتانیاهو آقای شکست؛ ۱۷ باخت بزرگ نخست‌وزیر جنجالی
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو توجهات را از غزه دور می‌کند
  • پیام مهمی که ایران مخابره کرد!
  • پیش‌بینی شهید باقری از سکوت دولت‌های عرب در قبال حملات اسراییل