Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@17:01:23 GMT

همه فواید چرت نیم‌روزی برای قلب و مغز

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۲۴۵۸

همه فواید چرت نیم‌روزی برای قلب و مغز

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان داده است که چرت زدن روزانه یک یا دوبار در هفته می‌تواند خطر حملات قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد.

محققان بیمارستان دانشگاه لوزان سوئیس ارتباط بین دفعات چرت زدن و مدت زمان و خطر عوارض کشنده و غیر کشنده بیماری قلبی عروقی را بررسی کردند.

آنها یک گروه ۳،۴۶۲ نفره در سنین ۳۵ تا ۷۵ ساله را برای بیش از پنج سال زیر نظر گرفتند و دریافتند که افرادی که در گاه به گاه و یک یا دو بار در هفته، به مدت پنج دقیقه تا یک ساعت چرت می‌زنند، ۴۸ درصد کمتر از کسانی‌که چرت نمی‌زنند، دچار سکته قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این محققان افرادی که هفته ای یک یا دو بار چرت می‌زنند ، کمتر در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند و این موضوع هیچ ارتباطی با مدت طولانی‌تر چرت زدن یا تعدد آن در طول یک هفته ندارد.

به گفته محققان قبلا گزارش شده است که الگوهای خواب با طیف وسیعی از شرایط پزشکی ارتباط دارند.

نوید ستار، استاد طب متابولیک در دانشگاه گلاسگو  نیز در این رابطه اظهار داشت: در حالی که این مطالعه تا حدودی جالب بود، اما به نظر می‌رسد کسانی که هفته‌ای یک یا دو بار چرت می‌زنند ، دارای شیوه زندگی سالم‌تر یا سازمان یافته‌ای هستند، اما ممکن است کسانی‌که روزانه چرت می‌زنند بیشتر بیمار شوند. به این معنی است که به طور کلی چرت زدن روزانه و دائمی می‌تواند نشان دهنده سبک زندگی ناسالم باشد و ریسک بیماری‌ها را افزایش بدهد.

وی افزود: من فکر نمی کنم کسی بتواند از این کار نتیجه بگیرد، آیا چرت زدن عمدی در یک یا دو روز در هفته می‌تواند، سلامت قلب را بهبود ببخشد یا نه؛ بنابراین هیچ کس نباید از این مسئله استفاده کند که چرت زدن راهی برای کاهش خطر حمله قلبی است.

در حال حاضر، به مراتب بهتر است برای حفظ سلامتی از خواب شبانه کافی و خوب، توصیه‌های معمول و رژیم‌های سالم و سطح فعالیت مناسب بدنی، بهره بگیریم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سکته مغزی بیمارستان بیماری قلبی خواب طب سبک زندگی سلامت خواب قلب مغز چرت نیمروزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۲۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی به افتخار هنر چهارم

«معماری» را می‌توان چهارمین هنر از هنرهای هفت‌گانه برشمرد، زیرا هنری وابسته به حس بصری است که به‌رغم پدیدآوردن یک فضای امن به تجسمی کردن هنرهای بصری نیز می‌پردازد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، معماری از قدیمی‌ترین هنرها در ایران است و آثار برجای مانده از هنر معماری، نشان دهنده آن است که ایران از کانون‌های نخستین شهرسازی، سدسازی و مهندسی بوده است؛ سابقه این هنر حداقل از ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح تا عصر حاضر نمونه‌های فراوانی از سوریه تا هندوستان شمالی و کناره‌های چین، از قفقاز تا زنگبار پراکنده و از تنوع خاصی برخوردار است.

در ایران سوم اردیبهشت مصادف با زادروز «شیخ بهایی»، فیلسوف و معمار ایرانی «روز معمار» نام گرفته است که آثار متعدد و ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از ادبیات، فلسفه و معماری از خود به جای گذاشته است.

شهر و معماری ایرانی به‌عنوان بخشی از مهم‌ترین مظاهر فرهنگی سرزمین ایران و در پی استمرار هزاران ساله فرهنگ ایرانی در هماهنگی با اندیشه معنوی ایرانیان و دیدگاه آنان نسبت به هستی و انسان و هم‌نوایی با الگوهای ویژه فرهنگی انسان ایرانی و طبیعت متنوع سرزمین ایران مصادیق ارزشمندی از نحوه تعامل انسان با طبیعت و فرهنگ را به منصه ظهور رسانده است.

بی‌شک، معماری و شهر ایرانی عرضه کننده ارزشمندترین مصادیق تعامل با طبیعت در همسویی با ویژگی‌های فرهنگی و اعتقادی و تجلی‌گاه مفهوم توسعه پایدار در شهر و معماری است، چراکه معماری ایرانی به‌واسطه موقعیت خاص سرزمین ایران در جغرافیای جهانی و از سوی دیگر در هماهنگی با خصلت کمال‌گرای ایرانیان همواره پذیرای نوآوری‌ها و ابتکارات در شکل‌دادن به فضای معماری بوده است.

در سنت تاریخی تکامل معماری ایرانی هرگونه نوآوری و ابتکار در دستگاه معماری ایرانی هم‌نوا با ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی سرزمین ایران قرار گرفته و عرضه می‌شده است، البته اهتمام معماران ایرانی در این راستا عامل اساسی استمرار هویت معماری ایرانی در عین تکامل و بهره‌گیری آن از پدیده‌های نوین در طول هزاره‌ها بوده است؛ امری که امروزه بیشتر در سایه تسلط ابداعات فنی بر وجوه فرهنگی معماری و از سوی دیگر پذیرش بی‌چون و چرای دستاوردهای حاصل از تمدن‌های دیگر با سرزمین ما مغفول مانده است.

رسالت معماران ایرانی در دوره معاصر برای کشف و بهره‌مندی از تجارب هزاران ساله اندوخته در گوشه گوشه این سرزمین در باب نحوه تعامل شهر و معماری با بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی و از سوی دیگر بهره‌گیری از دانش و فن روز و مواجه خلاق و فعال از طریق ایجاد تعامل بین فرایندهای جهانی و محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بی‌تردید آثار نخبگان جامعه حرفه‌ای در این راستا به مثابه چراغی فراروی مسیر معماران جوان بوده و بیانگر مسئولیت خطیری است که زندگی حرفه‌ای استاد «محمد پاک‌نژاد» نمودی ارزشمند از تلاش متعهدانه برای انجام آن است؛ او یکی از بازماندگان معماران سنتی ایران است که نسل اندر نسل، معمار و در اصطلاح «تاق زن» بوده‌اند.

یکی از آثار بسیار مهم استاد پاک‌نژاد، تاق بازار باغ قلندرهای اصفهان است که به گفته اهل فن، یکی از شاهکارهای معماری معاصر محسوب می‌شود.

همچنین استاد «احمد منتظری» به‌عنوان یکی از فارغ‌التحصیلان رشته معماری شاگردان بسیار زیادی را در این دیار تربیت کرده و آثار شاخصی را هم در این شهر از خود به یادگار گذاشته است؛ استاد منتظری سال‌ها در دانشگاه هنر اصفهان تدریس و چند اثر شاخص در حوزه عمومی و مسکونی این دیار برجا گذاشته است.

مهندسی معماری یادآور اوج شکوه و زیبایی اندیشه و هنر درخشان ایران است

سید مرتضی حسام‌نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تبریک فرارسیدن روز معمار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهندسی معماری که از ریشه عمران و آبادانی می‌آید، یادآور اوج شکوه و زیبایی اندیشه و هنر درخشان ایرانی و تداعی بخش ابتکار، خلاقیت، نوآوری و واقعیت گرایی در ساختن تمدن و فرهنگ غنی و ارزشمند ایران زمین است که ریشه در حکمت الهی دارد و ابداعات خاص معماری الهام بخش شکوه و جاودانگی حق تعالی است.

وی می‌افزاید: امیدواریم با تکیه بر دانش و هنر و با تلاش و همدلی جامعه مهندسی، به تحقق معماری ارزشمند و اصیل ایرانی-اسلامی نائل شویم و معماران با تمرکز بر هنر، دانش و خلاقیت خود بتوانند معماری معاصر با هویت اجتماعی و فرهنگی ایرانی-اسلامی رقم بزنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید می‌کند: آثار هنرمندان معمار به عنوان نهادهای ارزشمند فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک کشور شناخته می‌شود و تمدن‌های تاریخی و باستانی امروزه از طریق آثار و ابنیه معماری که به‌جای مانده‌اند، شناخته می‌شوند.

حسام‌نژاد خاطرنشان می‌کند: حسن تلاقی ارزشمند نام‌گذاری سوم اردیبشهت به‌نام روز معمار با زادروز تولد شیخ بهایی، فرصت مناسبی برای تقدیر و تجلیل از تلاش‌های صادقانه و مجدانه معماران ایران زمین است که نقش برجسته‌ای در توسعه و آبادانی و پیشرفت میهن اسلامی‌مان داشته‌اند که این روز را به تمام مهندسان به‌ویژه همکاران در شهرداری اصفهان تبریک می‌گویم.

کد خبر 746586

دیگر خبرها

  • چهارم اردیبهشت ؛ روزی به نام رادیو
  • پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک
  • پیشنهاد دولت برای افزایش تعطیلی هفته چه روزی است؟
  • برای کاهش میزان نمک مصرفی روزانه خودتان آشپزی کنید
  • استقلال و پرسپولیس به چه کسانی واگذار شدند؟
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • فواید خوردن کره برای بدن
  • فعالیت شبانه‌روزی در پروژه پارک آبی و آکواریوم
  • روزی به افتخار هنر چهارم
  • (عکس) روزی که پروین را از پیروزی کنار گذاشتند!