Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه نماز، روزه و سایر اعمال نیک نشانه وقت گذاشتن برای خداوند است، گفت: گاهی برخی همه دارائی خود یعنی جانشان را برای خدا می‌گذارند. چنان‌که امام حسین(ع) همه چیز خود از جمله علی اصغرش را در راه رضای خدا به خدا واگذار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» به مناسبت دهه دوم ماه محرم در جلسه سخنرانی در حسینیه شیخ زاهد با اشاره به آیه شریفه «إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون» گفت: همه ما جزو اموال خدا در خزاین الهی بودیم و «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» همه چیز در دنیا جزو ملک خدا است، ما پیش از این در خزاین خدا بودیم و پس از این باید یک روز به خزاین الهی برگردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: فکر کنیم به اینکه ما چقدر همت می‌کنیم سالم به خزائن الهی برگردیم، میثم تمار خندان از همه چیز خود در راه امیر مومنان علی(ع) گذشته بود، امام حسین(ع) همه چیز خود از جمله علی اصغرش را در راه رضای خدا به خدا واگذار کرد.

 

وی با بیان اینکه وقتی انسان خود را مالک چیزی نداند و خدا را مالک همه چیز خود بداند برای او وقت می‌گذارد، اظهار کرد: نماز، روزه و سایر اعمال نیک بخشی از وقت گذاشتن برای خداوند است گاهی برخی همه دارائی خود یعنی جانشان را برای خدا می‌گذارند.

 

آیت الله جاودان با بیان اینکه وقتی حضرت ابراهیم(ع) تسلیم خدا شد هیچ چیزی جز خدا نمی‌دید، تاکید کرد: حضرت حتی برای قربانی کردن فرزندش برای خدا کوچکترین شکی نداشت به همین دلیل روز قیامت در بهشت او را در کنار چهارده معصوم(ع) قرار می‌دهند آنجا خورشید به تمام معنا طول کرده است اصلا غروب معنا ندارد.

 

وی در ادامه بیان کرد:‌ امام حسین(ع) محمد حنفیه پسر امیرمومنان امام علی(ع) را به کربلا دعوت کرد اما او نپذیرفت وقتی خبر شهادت امام حسین(ع) رسید فکر می‌کرد که چون او در کربلا کشته نشده پس فریب نخورده است، علت این تفکر او عدم معرفت نسبت به شان و جایگاه امام بود حتی پس از شهادت امام حسین(ع) با وجود امام سجاد(ع) او مدعی بزرگی در خاندان بنی‌هاشم می‌شود.

 

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در مقابل حضرت ابوالفضل(ع) نسبت به مقام و جایگاه امام معصوم(ع) معرفت کامل داشتند. امام صادق(ع) چهار هزار شاگرد داشتند از بین همه اینها تنها ۴۰ تا ۵۰ نفر با درجات متفاوت نسبت به مقام امامت ایشان آنگونه که شایسته است معرفت داشتند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام پس از پیامبر(ص) بسیاری از روایات و احادیث ایشان را جمع‌آوری کرده و سوزاندند که روایات مربوط به خلافت و امامت ائمه معصومین(ع) از جمله امیرمومنان امام علی(ع) به گوش کسی نرسد.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: عاشورا عزاداری محرم عاشورای حسینی ماه محرم مسجد تاسوعای حسینی عزاداری امام حسین ع خبرگزاری شبستان نماز ظهر عاشورا استان بوشهر عاشورای حسینی فرهنگ عاشورایی آیت الله جاودان سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۲۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفال به حافظ پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳؛‌ای پیک راستان خبر یار ما بگو...

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

ای پیک راستان خبر یار ما بگو
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو

ما محرمان خلوت انسیم غم مخور
با یار آشنا سخن آشنا بگو

برهم چو می‌زد آن سر زلفین مشکبار
با ما سر چه داشت ز بهر خدا بگو

هر کس که گفت خاک در دوست توتیاست
گو این سخن معاینه در چشم ما بگو

آن کس که منع ما ز خرابات می‌کند
گو در حضور پیر من این ماجرا بگو

گر دیگرت بر آن در دولت گذر بود
بعد از ادای خدمت و عرض دعا بگو

هر چند ما بدیم تو ما را بدان مگیر
شاهانه ماجرای گناه گدا بگو

بر این فقیر نامه آن محتشم بخوان
با این گدا حکایت آن پادشا بگو

جان‌ها ز دام زلف چو بر خاک می‌فشاند
بر آن غریب ما چه گذشت‌ای صبا بگو

جان پرور است قصهٔ ارباب معرفت
رمزی برو بپرس حدیثی بیا بگو

حافظ گرت به مجلس او راه می‌دهند‌
می‌نوش و ترک زرق ز بهر خدا بگو

شرح لغت: معاینه:آشکارا/ ادای خدمت: رساندن سلام بندگی.

تفسیر عرفانی:‌

۱- حضرت حافظ در بیت‌های دهم و یازدهم می‌فرماید:

آن شراب در سبو، با عشوه‌ای دل صوفی را ربود. پس به ساقی بگو کی و چه موقع به مجلس می‌آید و وقت خوردن آن را معین می‌کند.

*‌ای حافظ اگر تو را به مجلس او راه دهد، می‌خوارگی کن و برای رضای خدا، ریا کاری و نفاق را کنار بگذار.

حال خود باید نیت خود را تفسیر نمایید.

۲- کسی، چیزی یا مکانی را که صمیمانه طالب آن می‌باشید، بسیار از شما فاصله دارد. زیرا فرهنگ بسیاری از خانواده‌ها با هم تفاوت دارد و به اندازه کهکشان‌ها از یکدیگر دورند و یا از نظر فیزیکی، مسافتی فراوان دارد. به شما مژده میدهم که این فاصله با صبر و حوصله، کم و کمتر می‌شود. بطوریکه به مراد دلتان می‌رسید. پس حوصله کنید. جای نگرانی نمی‌باشد.

تعبیر غزل:

در انتظار رسیدن خبری از کسی هستی. کسی که فکر می‌کنی حرف تو را خوب می‌فهمد. در عین حال وقتی به موقعیت خود فکر می‌کنی و اعمالی که در گذشته مرتکب شده ای، از رسیدن خبر ناامید می‌شوی. نگران نباش، هر چند کمی دیر، ولی بالاخره کسی که منتظرش هستی از راه می‌رسد و خبر دلخواه تو را به تو می‌رساند.

دیگر خبرها

  • پرسپولیس از آبادان به صدر رفت | برد پرگل سرخ‌ها برای جا گذاشتن استقلال
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • تفال به حافظ پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳؛‌ای پیک راستان خبر یار ما بگو...
  • امتناع بازیکنان رئال مادرید از پا گذاشتن روی لوگوی منچسترسیتی هنگام ورود به زمین اتحاد / فیلم
  • ورود حجم قابل توجه‌ای سیلاب به شهر زاهدان
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با مداحی حسین طاهری در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود