Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، معتمدیان استاندار خراسان جنوبی دیشب در جلسه دیدار با نخبگان و فناوران استان گفت: تدوین سند سازگاری با شرایط کم آبی خراسان جنوبی که در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور به تصویب رسید و در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی نخستین استانی است که به صورت پایلوت این طرح را که نقش کلیدی در توسعه استان دارد اجرا می‌کند، افزود: در اجرای سند سازگاری با شرایط کم آبی استان توسعه کشت گلخانه‌ای، احداث سامانه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت در نظر گرفته شده و هرگز در این شرایط اقتصادی به دنبال کاهش سطح کشت محصولات کشاورزی استان نیستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه میانگین استفاده از منابع آب زیرزمینی در چند سال گذشته در کشور ۶۰ درصد و در خراسان جنوبی ۸۵ درصد بوده است، افزود: علیرغم کمبود منابع آبی در استان در چند سال گذشته محصولات آب‌بر کاشته شد که نتیجه آن نشست زمین در دشت‌های این استان است.

استاندار با بیان اینکه ۹۱ درصد آب در بخش کشاورزی استان استفاده می‌شود و فقط ۲۸ درصد اشتغال استان در این بخش است، گفت: ۲ درصد مصرف آب استان در بخش صنعت و ۳۸ درصد اشتغال هم در این بخش است که این موضوع نشان از این است که مسیر را درست نرفته ایم.

معتمدیان با بیان اینکه در زمینه آبخیزداری در گذشته توجه جدی نشده است، افزود: در گذشته هفت سد در استان با بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد تومان احداث شده که حداکثر ذخیره آب در این سد‌ها ۲۵ میلیون متر مکعب است در حالی که ۲ یا سه برابر نرم کشوری تبخیر آب در استان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور با اعتبار چهار میلیارد دلار، ۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد استان خواهد شد، افزود: ۲۱۷ میلیون مترمکعب نیاز آبی استان در افق ۱۴۲۵ است که ۶۰ میلیون مترمکعب آن از خارج از استان تامین و بقیه نیاز آبی استان باید با اجرای برنامه‌های مختلف سازگاری با اقلیم تامین شود.

بنا به گفته استاندار در صورتی که شرکت متولی منابع مالی خود را تامین کند، آب در افق ۱۴۰۳ به بیرجند می‌رسد.

وی گفت: انتقال آب به خراسان جنوبی مکمل سند سازگاری با کم‌آبی است و این ۶۰ میلیون مترمکعب آب به خراسان جنوبی از دریای عمان منتقل خواهد شد.

معتمدیان با بیان اینکه در این طرح دولت هیچ سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد و مجوز‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی داده می‌شود، افزود: هفته آینده در این زمینه کمیته‌ای تشکیل می‌شود تا مسیر انتقال خط لوله را شناسایی و تملک اراضی برای شرکت مورد نظر را انجام دهد که براساس آن ابتدا آب به سیستان و بلوچستان و در مرحله بعد به خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی همچنین از طراحی مهندسی مهاجرت معکوس در استان برای تقویت وضعیت معیشتی مرزنشینان خبرداد و افزود: در حال حاضر در هر مرحله ۷۱۴ هزار تومان به حساب مرزنشینان استان واریز می‌شود.

معتمدیان از تدوین سند توسعه روستا‌های استان براساس ظرفیت‌ها خبرداد و گفت: در این سند برای هر روستا شناسنامه‌ای طراحی شده و در هر روستا بیش از ۱۷ زمینه برای اشتغال معرفی شده ا ست.

وی معادن، مرز و محصولات استراتژیک از جمله مزیت‌های این استان دانست و افزود: چند موضوع به عنوان اولویت توسعه استان در دستور کار قرار دارد که یکی از مهمترین آن هم مرزی باکشور افغانستان است و خراسان جنوبی نزدیک‌ترین مسیری است که مسیر ترانزیتی ۱۱ کشور آسیای میانه را ۴۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.

معتمدیان عمده مشکلات واحد‌های تولیدی استان را بازار فروش و عدم رقابت با تولیدکنندگان سایر استان‌ها به دلیل نداشتن زیرساخت ارتباطی دانست و گفت: هم اکنون حدود ۳۵ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود که سهم خراسان جنوبی از این مقدار ناچیز است.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های استان را شناسایی و مسیر‌های میانبری را انتخاب کرد تا در کوتاهترین زمان به اهداف توسعه استان برسیم از نخبگان خواست در زمینه اجرای سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی به مسئولان کمک کنند و از مسئولان خواست تا در تمام نشست‌های توسعه‌ای استان از نظر مشاوران علمی و اساتید دانشگاه‌ها استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی بابیان اینکه باید پیوندی بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برقرار شود، گفت: در این زمینه باید در کنار همدیگر ضمن استفاده از دانش افراد دانشگاهی از تجربیات دستگاه‌های اجرایی هم استفاده شود.

معتمدیان افزود: هر اقدامی برای توسعه خراسان جنوبی باید متمرکز بر مبانی فرهنگی و ارزشی استان باشد که ضمن توجه به مبنای فرهنگی استان به دنبال توسعه گردشگری آن نیز هستیم.

انتهای پیام/ک

تصویب تدوین سند سازگاری باشرایط کم آبی خراسان جنوبی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیشه ۳۶ در خراسان جنوبی

از دیروز سامانه بارشی در خراسان جنوبی فعال شده که بارش باران در این ایام در نزد قدیمی‌ها به شیشه ۳۶ معروف است.

بارش ها سبب بروز خسارت در برخی از نقاط استان شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • شیشه ۳۶ در خراسان جنوبی
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • (ویدئو) مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟!
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)
  • عملیات اجرایی کمربند جنوبی خط انتقال آب به اراک
  • آغاز عملیات اجرایی فاز ‌سوم طرح آبرسانی رینگ جنوبی اراک
  • آغاز رزمایش دریایی آمریکا-فیلیپین با حضور ۱۷ هزار نیروی نظامی