Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:31:53 GMT

پرورش شتر در حوضه دریاچه ارومیه توجیه اقتصادی دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۴۱۳۱

پرورش شتر در حوضه دریاچه ارومیه توجیه اقتصادی دارد

به گزارش ایرنا، اکبر فتحی روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از ۳ حوضه آبریز آذربایجان شرقی تقریباً در شرایط اقلیمی نامساعدی قرار دارد، شناسایی و ترویج مشاغل جایگزین در این مناطق در اولویت های سازمان جهادکشاورزی استان است.

وی افزود: علوفه ای که شتر از آن تغذیه می کند با سایر علوفه های دامی تفاوت داشته و به عنوان گیاهان غیرقابل استفاده برای سایر دام ها می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فتحی با بیان اینکه پرورش شتر ۲ کوهانه، صرفه اقتصادی بیشتری از شتران تک کوهانه دارد، گفت: با پرداخت تسهیلات تلاش داریم تا پرورش شترهای ۲ کوهانه را به لحاظ صرفه اقتصادی بیشتر از شتران تک کوهانه توسعه دهیم تا کشاورزان و دامداران از مزایای این شغل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دورگ گیری نیز در حال حاضر در میان گله های شتر در حال افزایش می باشد، تاکید کرد: با عنایت به تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع، توسعه پرورش شتر جزو سیاست های اجرایی سازمان جهادکشاورزی استان است.

فتحی با بیان اینکه پسروی دریاچه ارومیه هرچند تهدیدی زیست‌محیطی محسوب می‌شود، در برخی حوزه‌ها فرصتی برای کسب و کارهای جدید و افزایش شیوه‌های جدید کشاورزی است افزود: آذربایجان شرقی استانی کوهستانی است، اما در حاشیه دریاچه ارومیه کشت انواع گیاهان از جمله پسته و البته پرورش شتر امکان پذیر می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره مزایای پرورش شتر در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه گفت: گیاهانی مانند خارشتر در این محدوده رشد می‌کند که هیچ مصرفی جز تغذیه برای شتر ندارد در حقیقت غذای آماده برای این حیوان در این محدوده مهیا شده است که می تواند به عنوان معیشت جایگزین در این اراضی مطرح گردند.

فتحی با بیان اینکه پرورش شتر در سال‌های اخیر در استان رونق گرفته و اکنون ۱۸۰۰ نفر شتر در استان پرورش داده می‌شود ادامه داد: مزیت دیگری که از پرورش شتر در این محدوده داریم تولید ۵۰ تن گوشت شتر است و علاوه بر شیر شتر نیز که هم گران‌قیمت است و هم مشتریان زیادی دارد در این طرح به دست می آید.

وی با اشاره به این‌که چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، عنوان کرد: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود. این مساله مانع طوفان‌های نمکی نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه با وجود مزیت‌هایی که برای پرورش شتر در این محدوده وجود دارد مشکلاتی برای پرورش‌دهندگان به وجود آمده است افزود: جهت چرای شتر در اراضی ملی حاشیه دریاچه ارومیه موانع قانونی وجود دارد که تلاش می شود از طریق تبصره های قانونی و با توجه به اهمیت پرورش آن این مشکل رفع شود.

فتحی افزود: با رفع مشکلات پرورش‌دهندگان شتر در حاشیه دریاچه ارومیه، امکان افزایش تعداد شتر در این منطقه وجود دارد.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان نیز به ویژگی های شتر ۲ کوهانه اشاره کرد و افزود: این نژاد که نسبت به آب و هوای استان آذربایجان شرقی سازگار می باشد؛ میانگین محصول پشم و کرک آن سالیانه ۵ کیلوگرم و در حیوانات نر بالغ بیش از ۸ کیلو و در نرهای اخته شده به ۱۰ کیلوگرم می‌رسد.  

 محمدحسین اقدم گفت: رنگ شترهای دو کوهانه اغلب قهوه‌ای تیره بوده و متوسط وزن ۴۶۰ کیلوگرم و وزن آنها به ۷۵۰ تا ۸۵۰ کیلوگرم و وزن لاشه آنها به ۳۷۵ تا ۴۷۵ کیلوگرم می‌رسد.  

وی با بیان اینکه میزان شیر تولیدی آنها کمتر از شترهای یک کوهانه می‌باشد افزود: پراکنش آن در استان اردبیل (شهرستانهای پارس آباد و ...) و استان آذربایجان شرقی می باشد.

اقدم با اشاره به مزایای پرورش شتر نسبت به سایر دام ها در کشور و قابلیت سازگاری با شرایط سخت محیطی مناطق خشک و نیمه خشک، تحمل گرما، کم آبی و کیفیت پایین  علوفه و مقاومت نسبی در مقابل امراض و عوامل بیماری زا گفت: شتر پتانسیل آن را دارد که در شرایط تغذیه دستی در مقایسه با دام های پر تولید هم وزن خود مثل گاو افزایش وزن بالایی را نشان دهد و در مقایسه با گوسفند و بز مقدار ماده خشک کمتری نسبت به وزن متابولیکی خود مصرف کند.

وی با بیان اینکه شتر در مقایسه با سایر دام های اهلی علوفه را با قابلیت هضم بالا و بازده بیشتری نسبت به گاو و گوسفند استفاده می کند افزود: این حیوان قادر است از انواع خاص گیاهان مرتعی به میزانی استفاده کند که سایر دام ها قادر به استفاده از آن نیستند و حداقل نیاز به تاسیسات، تجهیزات و امکانات پرورش و نگهداری و در نتیجه کمترین نیاز به سرمایه گذاری سنگین را در مقایسه با سایر دام ها دارد.

۳۰۷۷/۳۰۹۳

                                                                                                      

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تبریز کشاورزی اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۴۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: دومین مرحله از رهاسازی آب در فاز اول از محل سد سیلوه پیرانشهر از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی‌سیب رهاسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم ۵ مترمکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپرآباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ مترمکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد