Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@12:04:41 GMT

این مواد غذایی سرحالتان می‌کند!

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۴۹۶۳

این مواد غذایی سرحالتان می‌کند!

خبرگزاری آریا - جدا از این که برخی افراد به نوشیدن قهوه علاقه دارند، برخی دیگر آن را فقط برای سرحال شدن می‌نوشند تا بتوانند با انرژی بیشتری به کارهایشان بپردازند.
به گزارش خبرگزاری آریا از باشگاه خبرنگاران جوان، قهوه با تمام خواص فوق‌العاده‌ای که برای سلامتی دارد ممکن است در برخی افراد باعث تپش قلب، ضربان نامنظم قلب، اضطراب، لرزش و برخی مشکلات ناخواسته‌ی دیگر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گاهی اوقات هم هیچ مشکلی در میان نیست فقط قهوه موجود نیست. پس خوب است نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های دیگری که کمک می‌کند تا بیدار و سرحال شوید و باعث افزایش انرژی‌تان می‌شوند را بشناسید تا در صورت لزوم آن‌ها را جایگزین کنید.
1- چای ماچا
ماچا (Matcha) پودری سبزرنگ است که از آسیاب کردن برگ‌های جوان چای به دست می‌آید و می‌تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه استفاده شود، به‌خصوص برای افرادی که نمی‌خواهند احساس لرزش یا عصبی بودن ناشی از مصرف قهوه را تجربه کنند.
ماچا حاوی کافئین به همراه اسیدآمینه ال – تیانین (L-theanine) است که ذهن را بدون ایجاد حالت خواب‌ آلودگی آرام می‌کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد ال تیانین وقتی با کافئین مصرف می‌شود اثرات مثبتی در عملکرد شناختی و خلق‌وخوی ایجاد کند.
این مورد می‌تواند این مساله را توضیح دهد که چرا بسیاری از مردم انرژی دریافت شده از چای سبز را انرژی آرامی می‌دانند که باعث ایجاد احساس لرزش و ناآرامی نمی‌شود.
اضافه کردن پودر کاکائو به شیر گرم با کمی شیرین‌کننده می‌تواند یک نوشیدنی صبحگاهی برایتان بسازد که غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی با خاصیت زیاد و عطر و طعم مشابه قهوه باشد و حتی ممکن است باعث شود تا روحیه خوبی داشته باشید
2- چای سبز
چای سبز علاوه بر داشتن فواید زیاد برای سلامتی، جایگزین مناسبی برای قهوه نیز محسوب می‌شود. چای سبز با حداقل فرآوری انجام شده بر روی آن، دارای بیشترین مزایای سلامتی در بین چای‌هاست. چندین مطالعه نشان داده است افرادی که چای سبز می‌نوشند بسیار کمتر از دیگران به سرطان مثانه، سینه، ریه، معده، پانکراس و کولورکتال مبتلا می‌شوند.
علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز به کاهش دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.
چای سبز همچنین به بهبود عملکرد ذهنی و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. هر چند در مورد میزان مصرف چای سبز در روز برای به دست آوردن حداکثر مزایای سلامتی آن بین محققان اختلاف‌نظر وجود دارد؛ اما پیشنهادات بیشتر حدود 3 تا 5 فنجان است.
3- اسموتی‌ ها
مواد طبیعی زیادی وجود دارند که می‌توانند به جای قهوه انرژی شما را تقویت کنند، بنابراین منطقی است که آن‌ها را به صورت ترکیبات موجود در اسموتی در ابتدای روز مصرف کنید تا سرحال شوید! اسموتی‌ها کمک می‌کنند تا تعداد واحد‌های میوه و سبزیجاتی که باید در طول روز مصرف کنیم و اغلب ما از آن غافلیم را دریافت کنیم.
اضافه کردن پروتئینی مانند ماست نیز به شما در احساس سیری کمک می‌کند. اسموتی‌ها با داشتن کربوهیدرات، فیبر، آنتی‌اکسیدان و پروتئین یک شروع خوب برای یک روز پرانرژی هستند.
4- سرکه سیب
سرکه سیب می‌تواند به عنوان یک تقویت‌کننده انرژی و جایگزین خوبی برای قهوه در صبح‌ها مصرف شود. این نوشیدنی بدون کافئین است و از سیب تخمیر شده به دست می‌آید.
سرکه سیب دارای ترکیبی به نام اسید استیک است که نشان داده شده اثرات مفیدی بر حساسیت به انسولین و سطح قند خون دارد البته دقت داشته باشید با این که سرکه سیب می‌تواند انرژی لازم را به شما بدهد و فواید زیادی هم دارد؛ اما آن را همیشه با آب مخلوط کرده و میل کنید، زیرا اسیدیته موجود در آن در صورت مصرف مستقیم می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب برساند.
5- شیر طلایی
اگرچه افراد غالباً شب‌ها شیر طلایی می‌نوشند، اما این نوشیدنی می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه‌ی صبحگاهی باشد تا شما را در طول روز پرانرژی نگه دارد. این نوشیدنی سنتی هندی بدون کافئین است و طبع گرمی دارد و شامل زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه است.
می‌توان به این ترکیبات عسل و وانیل را نیز اضافه کرد. ادویه تشکیل دهنده شیر طلایی به دلیل داشتن ماده شیمیایی کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، دارای خواص ضدالتهابی قوی‌ای است.
مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد نوشیدن شیر طلایی می‌تواند سلامت روان، حافظه و تراکم استخوان را بهبود بخشد.
طرز تهیه: در یک ظرف، 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر یا یک جایگزین غیرلبنی را با 1/2 قاشق چای‌خوری زردچوبه آسیاب شده، 1/4 قاشق چای‌خوری دارچین، 1/8 قاشق چای‌خوری زنجبیل آسیاب شده و کمی فلفل سیاه ترکیب کنید. در صورت تمایل، عسل را به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی حرارت کم تا متوسط گرم کنید و مرتباً هم بزنید تا نسوزد. پس از گرم شدن، نوشیدنی را داخل لیوان بریزید و نوش جان کنید.
6- چای یربا ماته
چای یربا ماته (Yerba Mate) یک چای آمریکای جنوبی است که از برگ و شاخه‌های گیاه یربا ماته‌ی این منطقه تهیه می‌شود و صد‌ها سال است به عنوان تقویت‌کننده انرژی مانند قهوه در آن منطقه معروف است. یک فنجان یرباماته تقریباً معادل یک فنجان متوسط قهوه، کافئین دارد.
این نوشیدنی حاوی تئوبرومین است که در شکلات نیز یافت می‌شود و یک ماده محرک طبیعی می‌باشد.
این ماده به شما انرژی ماندگارتری می‌بخشد بدون اینکه احساس لرزش و عصبی بودن ناشی از مصرف قهوه به شما دست بدهد. یربا ماته مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش فشارخون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.
7- کاکائوی داغ خانگی
در حالی که ممکن است شما از کاکائوی گرم به عنوان یک نوشیدنی شبانه که کمکتان می‌کند تا در آرامش بخوابید، استفاده کنید، اما به نظر می‌رسد که می‌تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای قهوه‌ی صبحانه نیز مفید باشد.
اضافه کردن پودر کاکائو به شیر گرم با کمی شیرین‌کننده می‌تواند یک نوشیدنی صبحگاهی برایتان بسازد که غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی با خاصیت زیاد و عطر و طعم مشابه قهوه باشد و حتی ممکن است باعث شود تا روحیه خوبی داشته باشید.
کاکائو همچنین حاوی منیزیم است که می‌تواند به آرامش عضلات بدن کمک کند؛ بنابراین اگر به قهوه وابسته باشید مزه مزه کردن منظم کاکائوی داغ برای شما بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
8- کامبوچا
کامبوچا یکی دیگر از جایگزین‌های بالقوه قهوه برای کسانی است که سعی در کاهش مصرف آن دارند. کامبوچا از چای به عنوان واسطه تخمیر خود استفاده می‌کند، بنابراین این نوشیدنی نیز باعث می‌شود تا فرد مصرف کننده از مزایای ترکیب ال تیانین با کافئین که همان تأمین انرژی بیشتر بدون احساس لرزش و عصبی شدن است، بهره ببرد البته میزان کافئین موجود در یک فنجان کامبوچا کمتر از یک فنجان چای است بنابراین برای افرادی که می‌خواهند کافئین ملایمی دریافت کنند عالی است.
علاوه بر این، کامبوچا حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که به هضم غذا کمک می‌کند و همین باعث می‌شود موتورتان به کار بیفتد و به خوبی از خواب بیدار شوید!
9- چای ریشه قاصدک
شاید عجیب باشد، اما ریشه گیاه قاصدک که معمولاً به عنوان علف هرز در نظر گرفته می‌شود، مزه‌ای شبیه به قهوه دارد و این باعث می‌شود برای کسانی که به دنبال طعم قهوه هستند، مطلوب باشد.
می‌توانید این گیاه را به راحتی در باغچه‌ی خانه‌تان بکارید و یا از عطاری‌ها ریشه‌ی آن را تهیه کنید و یا این که چای کیسه‌ای آن را استفاده کنید.
10- نوشیدنی آب و لیمو
سرحال شدن صبحگاهی چندان هم پیچیده نیست. آب و لیمو یک راه عالی برای شروع یک روز پرانرژیست. این نوشیدنی فاقد کالری و کافئین است و مقداری ویتامین C دارد.
ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، از پوستتان در برابر آفتاب محافظت می‌کند و برای ایجاد کلاژن، پروتئینی که ساختار اساسی پوست، تاندون‌ها و رباط‌های شما را فراهم می‌کند، ضروری است.
بدین منظور فقط به یک لیوان آب و آب نصف لیمو (1 قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر) نیاز دارید که حدود 10 ٪ از RDI شما را برای ویتامین C را فراهم می‌کند.
11- چای رویبوس
رویبوس یا چای قرمز نوشیدنی عاری از کافئین است که از آفریقای جنوبی سرچشمه گرفته است. برخلاف قهوه و سایر چای‌ها، رویبوس آنتی‌اکسیدان تانن کمی دارد، که با این که مفید است، اما می‌تواند در جذب آهن مداخله کند.
با وجود مقدار کم تانن، رویبوس مقدار قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌های دیگر را تأمین می‌کند و به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۴۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد غذایی که برای سلامت مو مفیدند

ریزش مو می تواند به دلایل مختلفی مانند کمبودهای تغذیه ای، اختلالات ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی، برخی داروها، اختلالات خودایمنی، عفونت ها، استرس یا پیری طبیعی ایجاد شود. «آلوپسی» اصطلاح پزشکی برای ریزش مو است و هر کسی اشکال مختلفی از آلوپسی را تجربه می کند.

«آلوپسی آندروژنیک» شایع ترین نوع ریزش موی پیشرونده است و معمولاً به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می شود. در مردان، این ریزش مو بیشتر در قسمت تاج سر و جلوی سر اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به طاسی کامل در آن نواحی شود، در حالی که زنانی که این نوع ریزش مو را تجربه می‌کنند، شاهد نازک شدن مو در سرتاسر سر به‌ویژه در اطراف قسمت مرکزی هستند. اگر زنان از آلوپسی آندروژنیک رنج ببرند به ندرت شاهد طاسی کامل خواهند بود.

وب‌سایت شِیپ (Shape) در گفت‌وگو با دو متخصص تغذیه از آنها خواسته است تا بهترین خوراکی‌ها که به سلامت مو کمک می‌کنند را نام ببرند.

نقش تغذیه در سلامت مو

«آماندا ساوسدا»، کارشناس تغذیه می‌گوید غذایی که می‌خورید و نمی‌خورید، برای حفظ سلامتی‌تان کلیدی است که سلامتی مو نیز قسمتی از آن است. او قبل از اینکه از غذای خاصی نام ببرد، توصیه می‌کند مطمئن شوید بدنتان روزانه مقدار کالری کافی را دریافت می‌کند. به گفته ساوسدا، بدن برای رشد مو و تولید هورمون‌های مورد نیاز برای موی سالم به انرژی نیاز دارد.

بر اساس اطلاعات حاصل از گزارش کتابخانه ملی پزشکی در انگلیس، یک زن بالغ به طور متوسط به حدود ۲۰۰۰ کالری در روز نیاز دارد. علاوه بر انرژی، مواد مغذی که از طریق غذا دریافت می‌کنیم نیز تاثیر مستقیمی بر سلامت موها دارند.

«فرانسیس لارگمن رات»، متخصص تغذیه می‌گوید: موها از پروتئین به‌ویژه کراتین ساخته شده‌اند، بنابراین منطقی است که ما باید مقدار کافی پروتئین را در رژیم غذایی خود برای حمایت از رشد موی سالم مصرف کنیم.

سایر مواد مغذی مورد نیاز برای موهای سالم عبارتد از روی، اسیدهای چرب امگا ۳، اسید فولیک، ویتامین ب ۶، ویتامین ب۱۲، ویتامین سی، ویتامین دی، منیزیم و بیوتین.

لارگمن رات در ادامه افزود: این ویتامین‌ها و مواد معدنی در رشد سلول‌های جدید نقش دارند و موهای ما بدون آنها نمی‌توانند رشد کنند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که وقتی مصرف کربوهیدرات‌ محدود شود می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

غذای شماره یک برای سلامت مو

هم ساوسدا و هم لارگمن رات از ماهی سالمون مخصوصا نوع آزاد و غیرپرورشی آن به‌ عنوان غذای شماره یک برای سلامت مو یاد می‌کنند. لارگمن رات می‌گوید: این نوع ماهی، پروتئین باکیفیتی از جمله کلاژن دریایی، امگا ۳ و روی را برای بدن تامین می‌کند که همگی از مواد مغذی مهم مرتبط با سلامت مو به‌ شمار می‌روند.

علاوه بر این کمبود ویتامین دی ممکن است با ریزش مو همراه باشد به همین دلیل مهم است که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

لارگمن آرت توصیه می‌کند دوبار در هفته ماهی سالمون بخورید و از خوردن پوست آن غافل نشوید، زیرا مملو از کلاژن است که به سلامت مو کمک می‌کند.

سایر غذاهای عالی برای سلامت مو

- بادام: بادام سرشار از پروتئین گیاهی است. لارگمن رات همچنین اشاره می‌کند که بادام حاوی سطوح بالایی از آهن و منیزیم است که آن را به یک غذای عالی برای سلامت مو تبدیل می‌کند.

- گردو: گردو نیز یک منبع گیاهی عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و منیزیم است که همگی به حفظ فرم موها کمک می‌کنند.

- تخم مرغ: تخم مرغ منبع با ارزشی از پروتئین است که به سلامت مو کمک می‌کند. به گفته لارگمن رات هر ۶ گرم تخم مرغ پروتئینی با استاندارد طلایی را ارائه می‌دهد (ارزش بیولوژیکی بالا با هر ۹ اسید آمینه ضروری). علاوه بر این، تخم مرغ منبع عالی ویتامین ب۱۲ و بیوتین، ۴۴ واحد بین‌المللی ویتامین دی و آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین‌ است.

- مرکبات: کاسه میوه خود را با پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و لیمو پر کنید، به گفته لارگمن رات، همه آنها مملو از اسید فولیک‌ هستند. اسید فولیک برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است که اکسیژن را به سلول‌های اطراف بدن از جمله پوست سر می‌رساند.

ساوسدا نیز خاطر نشان می‌کند این میوه‌ها سرشار از ویتامین سی‌ هستند که به ساخت کلاژن کمک و موهای سالم را تقویت می‌کند.

-مرغ: اگر ماهی سالمون دوست ندارید یا به هر دلیلی به راحتی در دسترستان نیست، همچنان می‌توانید موهای فوق‌العاده سالمی داشته باشید. ساوسدا می‌گوید که پروتئین مرغ جایگزین خوب ماهی برای دریافت کلاژن است. همچنین می‌توانید از استخوان‌های مرغ برای تهیه آب مرغ به‌عنوان منبع کلاژن استفاده کنید.

- حبوبات: حبوبات مانند لوبیا و عدس یکی دیگر از منابع عالی پروتئین گیاهی‌ و همچنین حاوی ویتامین ب و آهن‌ هستند. ساوسدا خوردن منظم آنها را برای رشد موها توصیه می‌کند.

غذاهایی که مصرف آنها برای داشتن موهای سالم باید محدود شود

به گزارش ایندیپندنت، مانند هر جنبه دیگری از سلامتی، بهتر است برخی از مواد غذایی را در حد اعتدال یا کم استفاده کنیم. به گفته ساوسدا، غذاهای التهاب‌آور در رتبه اول‌ قرار دارند و بهتر است مصرف آنها را تا حد امکان محدود کنید. این به این معنی است که شیرینی یا غذاهای فوق فرآوری‌شده را زیاد نخورید. او می‌گوید: این نوع غذاها اغلب فاقد مواد مغذی‌ هستند و برای قند خونتان نیز مناسب نیستند.

ساوسدا افزود اگرچه که می‌توانید غذاهای مورد علاقه خود را که مواد مغذی کمتری دارند بخورید اما اگر سلامت موهایتان برایتان مهم است، بهتر است از میزان مصرف آنها آگاه باشید.

لارگمن رات همچنین خاطرنشان می‌کند ارزش همه ماهی‌ها در مورد سلامت مو با یکدیگر برابر نیست. او می‌گوید در حالی که ماهی‌های غنی از امگا ۳ برای سلامت مو بسیار عالی‌ هستند اما از مصرف ماهی‌هایی با سطح جیوه بالا مثل ماهی تن پرهیز کنید. جیوه یک فلز سنگین است که پس از انباشته شدن در بدن می‌تواند باعث ریزش مو شود.

عوامل سبک زندگی برای سلامت موها

علاوه بر همه موارد فوق، برای تقویت و حفظ سلامت مو به یک سبک زندگی سالم هم نیاز دارید.

لارگمت رات می‌گوید قبل از هر چیز مطمئن باشید که بدنتان سیراب است. او اشاره می‌کند که پوست خشک به خشکی مو منجر می‌شود که می‌تواند آن را شکننده و مستعد آسیب کند. همچنین از دنبال کردن رژیم‌های غذایی یویویی (رژیم‌های غذایی که مرتب در حال افزایش و کاهش کالری و مواد مغذی‌ هستند) که می‌توانند به ریزش مو منجر شوند، خودداری کنید.

ساوسدا همچنین اضطراب را عامل بزرگی در کاهش سلامت مو می‌داند. مدیریت اضطراب به‌ویژه استرس‌های پنهان، برای داشتن موهای سالم مهم است. اضطراب پنهان، همان استرس مزمنی است که به آن عادت می‌کنید اما همچنان وجود دارد و می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و بر چرخه رشد مو تاثیر می‌گذارد.

هر دوی این متخصصان همچنین تاکید دارند که مراقبت کافی از مو نیز ضروری است، به این معنی که حالت دادن موها با گرما را محدود کنید و هنگام استفاده از ابزارهای حرارتی، همیشه از محصولات محافظ گرما استفاده کنید. همچنین ممکن است اقداماتی چون خوابیدن روی یک بالش ساتن و خشک کردن موها با حوله «مایکروفایبر» (Microfiber) که برای محافظت از تارهای مو طراحی شده‌اند، مفید باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۴۰ تن مواد غذایی فاسد در همدان 
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • موافقان و مخالفان نوشیدن قهوه چه می‌گویند؟
  • کدام مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر دارد؟
  • مواد غذایی که برای سلامت مو مفیدند
  • همه چیز درباره کلیه سنگ ساز
  • قهوه خور‌ها بخوانند
  • قهوه خورها بخوانند
  • نوشیدنی‌هایی که می‌توانید برای کاهش وزن در صبحانه بنوشید
  • کاهش وزن با این نوشیدنی ترش