Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@02:41:58 GMT

نقش تعاونی‌ها در توسعه  کسب‌و کار

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۵۰۶۹

نقش تعاونی‌ها در توسعه  کسب‌و کار

در واقع تعاونی‌ها سازمان‌های تجاری مردم‌محور هستند که در تمام فعالیت‌های اقتصادی و تقریباً در همه کشورهای جهان فعالیت می‌کنند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار، با افراد جامعه مشارکت می‌کنند و غالباً مالکیت مستقلی دارند.  با توجه به اهمیت و تعامل با اقتصاد جهانی و تسهیل مسیر توسعه صادرات کالاها و خدمات تعاونی به بازارهای هدف و گسترش ارتباط با شبکه تعاونی‌های کشورهای مختلف، اتاق تعاون مرکزی تشکیل شده و به تبع آن در استان‌ها نیز این اتاق‌ها برای آن که زمینه ارتباط میان تجار، بازرگانان و بخش تولید و خدمات را با دیگر بخش‌ها تقویت کنند، راه‌اندازی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اتاق تعاون البرز نیز از سال ۸۴ فعالیت خود را شروع کرد و اکنون ۱۲۰۰ تعاونی در بخش‌های مختلف استان فعال شده است. تعاونی سهام عدالت شهرستان کرج به عنوان بزرگ‌ترین تعاونی استان حدود ۸۵۰ هزار نفر شامل بازنشستگان، شاغلان دستگاه‌های اجرایی، مددجویان نهادهای حمایتی، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان، خبرنگاران، طلاب، کارگران فصلی و بازنشستگان تامین اجتماعی را زیر پوشش دارد. همچنین تعاونی‌های مصرف کارکنان، تعاونی‌های مسکن و سایر تعاونی‌ها مرجع مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قالب تعاونی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان هستند.  

لزوم توجه ویژه به تعاونی‌ها

رئیس اتاق تعاون البرز با اشاره به نقش تاثیرگذار تعاونی‌ها بر اقتصاد کشور می‌گوید: تعاونی‌ها به عنوان یکی از عرصه‌های تاثیرگذار مشارکت مردمی، قابلیت ایفای نقش‌های سازنده‌ای را در حوزه اقتصادی و اجتماعی دارند و اهمیت دادن به آن‌ها در استفاده از امکانات بالقوه و حمایت از کارآفرینی، تولید ثروت و ارائه خدمات اجتماعی، حرکت به سمت توسعه پایدار است.  

«محمد مختاری» می‌افزاید: اتاق تعاون البرز در سال ۸۴ به عنوان اولین اتاق شهرستان تاسیس شد و به محض تشکیل استان البرز اتاق تعاون نیز به اتاق تعاون البرز ارتقا یافت و همواره سعی شده نقش تسهیلگر داشته باشد.  وی ادامه می‌دهد: بنای کار ما در این مجموعه هماهنگی، هم‌افزایی و تعامل با دستگاه‌های استان و مسئولان در خصوص توسعه و ترویج بخش تعاون و اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد در این بخش است اما با وجود این‌که البرز ظرفیت‌های بالایی دارد از نظر بازدهی و بهره‌وری جایگاه خوبی ندارد و لازم استدر مسیر انجام طرح بزرگ گام برداریم. مختاری اضافه می‌کند: نیروهای بومی استان با شناخت و اطلاعاتی که دارند می‌توانند خوب کار کنند و مشکلات را حل کنند. اگر تعاونی‌ها به‌صورت توانمند در کنار یکدیگر باشند، می‌توانند در واگذاری‌ها سهم خود را از اقتصاد داشته باشند که در این زمینه استاندار و مدیران ذی‌ربط هم باید ما را یاری کنند.  

مشارکت مردم در تعاونی‌ها

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز با بیان این‌که بیش از هزار تعاونی در استان فعال است می‌گوید: این تعداد تعاونی به طور مستقیم حدود ۱۰ هزار نفر را به عنوان شاغل در مجموعه خود پذیرفته و در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.   «حسین فلاح‌نژاد» می‌افزاید: قانون تعاونی‌ها در کشور ما قانون مترقی است و عمده فعالیت‌ها را در تعاونی به اعضا واگذار کرده است و ادامه فعالیت و حرکت آن از سوی اعضا باید صورت گیرد. اگر مردم در تعاونی خود مشارکت فعال داشته باشند می‌توانند تعاونی‌ها را هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ اجتماعی به اهداف خود برسانند؛ اما اگر توجهی به تعاونی‌ها صورت نگیرد و نظارت‌های لازم بر آن‌ها انجام نشود نخواهند توانست اهداف خود را در این بخش محقق کنند و دچار مشکلاتی نیز خواهند شد.  

وی ادامه می‌دهد: تعاونی نوعی مردمی‌سازی اقتصاد است. مردم ما تعاونی را بهتر از بخش‌ها و روش‌های دیگر برای خصوصی‌سازی می‌پذیرند که نماد آن را در بازه زمانی بعد از جنگ تحمیلی به‌ویژه در توزیع اقلام اساسی دیدیم و این نقش کم‌کم خود را به سمت حوزه‌های دیگر کشاند. اکنون در حوزه‌های خدماتی، صنعتی و دانش‌بنیان تعاونی‌ها حرف‌های خوبی برای گفتن دارند؛ همچنین می‌توانیم با تفکر تعاونی و سرمایه‌گذاری مناسب به توسعه کسب و کارهای نوین و فناورانه و استارت‌آپ‌ها بپردازیم و این موضوع را در جهت اشتغال تقویت کنیم.  

فلاح‌نژاد اضافه می‌کند: با توجه به اهمیت تحقق سهم تعاونی‌ها در اشتغال و اقتصاد استان، این اداره کل با شرکای اجتماعی خود در بخش تعاون مانند اتاق تعاون و اتحادیه‌ها در کنار هم یک تعامل و هماهنگی خوبی با یکدیگر برقرار کرده و همگی برای ترویج فرهنگ تعاون در جامعه، تغییر نگرش‌ها نسبت به ظرفیت‌های تعاونی و تلاش در جهت تحقق سهم پیش‌بینی‌شده این بخش در اقتصاد کشور و استان تلاش می‌کنند.  

وی با بیان این‌که تعامل بین حوزه تعاون اداره کل، تعاونگران و اتاق تعاون استان بسیار مطلوب است، می‌افزاید: همراهی خوبی در حوزه تعاون استان و اداره کل وجود دارد که می‌توان به منظور توسعه و پیشرفت تعاونی‌ها از این تعاملات بهره برد. نتیجه این همدلی و ارتباط تنگاتگ موجب حل بسیاری از مشکلات این بخش و نیز توسعه و ترویج و شکوفایی بخش تعاون در البرز شده است.  سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که امروزه برای نجات اقتصاد کشور استفاده می‌شود حرکت به سمت اقتصاد تعاون است. برای رسیدن به این مهم تعاونی‌ها باید راهکارها و روش‌های جدیدی را به کار گیرند تا بتوانند اطمینان مردم را جلب کنند و با کارکرد مناسب آنچه را برای تعاون در اشتغال و اقتصاد تعریف شده، محقق کنند.  

سهم بخش تعاون در  اقتصاد

رئیس اتاق تعاون البرز با بیان این‌که بخش تعاون به سهم خود از اقتصاد کشور نرسیده است، ادامه می‌دهد: امروز بخش تعاون ۲۵ درصد از سهم اقتصاد کشور را باید بر عهده داشته باشد که این رقم کم است؛ دلیل آن هم این است که به آن توجهی نشده است به خصوص در بحث ادغامی که در وزارتخانه انجام شد، دولت کوچک نشد، تجمیع شد و به همین دلیل این بخش نتوانست به اهداف خود برسد. برای رسیدن به این سهم باید بیشتر کار شود. تعاون می‌تواند عمده مشکلات در زمینه اشتغال و تولید را حل کند.  

«محمد مختاری» می‌افزاید: اکنون مردم ارقام کوچکی سرمایه در اختیار دارند که نمی‌توانند آن را به کار گیرند. اگر این سرمایه‌ها تجمیع و در یک سبد قرار داده شوند، می‌توانند منابع سنگین و ارزشمندی را ایجاد و مشکلات موجود در بخش سرمایه‌گذاری را حل کنند. از این طریق می‌توانیم طرح‌های بزرگی را بر عهده بخش تعاون بگذاریم. وی می‌گوید: با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی می‌توان جایگاه نوینی برای تعاونی‌ها تبیین کرد. باید امسال بتوانیم رویکردی نو برای فعالیت تعاونی‌ها تعریف کنیم و از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی برای این مهم برای توانمندسازی و خارج شدن از فضای سنتی تعاونی‌ها استفاده کنیم تا تعاونی‌ها حرکتی رو به جلو داشته باشند.

نقش محوری تعاونی‌ها  در شرایط تحریم

تقویت کارآفرینی و مدیریت، تمرکز سرمایه‌های کوچک در قالب سرمایه‌های متوسط و کلان بخشی از اهداف شکل‌گیری بخش تعاون است؛ بخشی که بر اساس قانون اساسی باید سهم ۲۵‌درصدی از اقتصاد کشور را در اختیار داشته باشد، اما هنوز با سهم ۷ درصدی فعلی تا جایگاه قانونی‌اش فاصله بسیار زیادی دارد. استان البرز نیز که همواره بیکاری جزو مهم‌ترین آسیب‌های آن بوده، می‌تواند با تقویت بخش تعاون و حمایت از تعاونی‌ها و تجمیع سرمایه‌های خرد با افزایش شاغلان این بخش گامی مهم در راستای کاهش بیکاری بردارد.  به گزارش همشهری، نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی بر نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور تاکید می‌کند و می‌گوید: اقتصاد ما متشکل از اقتصاد خصوصی، اقتصاد دولتی و تعاونی است که اقتصاد دولتی به هیچ یک از این‌ها میدان نداده بلکه در این میان اقتصاد خصولتی نیز به آن‌ها افزوده شده است؛ با همه این‌ها، تعاونی‌ها با وجود تحریم، موفق عمل کرده‌اند.  

«عزیز اکبریان» با اشاره به فعالیت خوب تعاونی‌های محلی و بومی در ارتباط با آن سوی مرزها می‌افزاید: تعاونی‌ها می‌توانند در این قالب تهاتر کنند و با استفاده از پول رایج کشورهای طرفین مراودات اقتصادی و بدون استفاده از دلار و یورو بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند.  وی ادامه می‌دهد: امروز مشکل ما در نقل و انتقال پول است. همکاری تعاونی‌ها با تجار دیگر کشورها موجب انجام مراودات اقتصادی و فروش تولیدات کشورمان است. در مقابل می‌توانیم کالای دیگر را از آن کشورها وارد ایران کنیم و این فعالیت‌ها مرهون نقش تعاونی‌هاست.  

اکبریان با اشاره به اهمیت آسیب‌شناسی مشکلات تعاونی‌های کشور اضافه می‌کند: بعد از انقلاب اسلامی مشکلاتی در این حوزه داشتیم؛ برای نمونه گسترش تعاونی‌ها تا ۱۰ هزار مورد صورت گرفت اما بعدها ۵ هزار تعاونی منحل شد و امید است دیگر چنین مواردی تکرار نشود.  نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: راهکارهای قانونی و علمی و فرهنگ درستی باید برای تعاونی‌ها اجرایی شود. نیاز است فرهنگ مشاوره‌ای و همکاری گسترش یابد و اختلافات ایجادشده در این همکاری‌ها و تخریب و ویرانگری‌ها کنار گذاشته شود. اگر اختلافات در زمینه فعالیت تعاونی‌ها نباشد پیشرفت خوبی در این حوزه حاصل می‌شود. لازم است منافع ملی مد نظر باشد زیرا در شرایط تحریم کنونی فعالیت تعاونی‌ها مانند اوایل انقلاب اسلامی می‌تواند برای کشور و نظام راهگشا باشد.

کد خبر 454787 برچسب‌ها استان البرز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سهام عدالت استان البرز مجلس شورای اسلامی تحریم انقلاب اسلامی استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۵۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به تعاونی‌ها و مبارزه با انحصارگرایی در مازندران؛ راهکار اجرایی شدن شعار سال

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در گفتگوی ویژه خبری صداوسیمای مازندران با موضوع؛ بررسی تحقق شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، ضمن گرامیداشت رور ارتش و یاد و خاطره شهدای اخیر کشورمان در دمشق اظهار کرد: خاک ما ناموس ماست و جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران کنسولگری جنایت بزرگی بود.

وی ضمن اظهار امیدواری از عملیاتی شدن شعار سال، علت نامگذاری شعار سال توسط رهبری، افزود: مسائل فرهنگی از اولویت و مسائل اقتصادی از فوریت بیشتری برخوردار است و رهبر بزرگورمان هر ساله گره‌های اصلی اقتصاد را شناسایی کرده و نامی متناسب با آن انتخاب می‌کنند که کدی برای توجه همه مسئولان است تا ماشین اقتصاد بهتر حرکت کند.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: اقتصاد در زندگی انسان حرف اول را می‌زند از نگاه دینی هم همینطور است، از نظر جامعه شناختی هم آسیب‌های اجتماعی معلول مسائل اقتصادی است، پس اگر اقتصاد درست شود خیلی از مسائل دیگر حل می‌شود و این حق، حق واقعی مردم است که خودکفا شوند، فقر و احتیاج انسان را ذلیل می‌کند و برخلاف عزت نفس است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به نقش مردم در تحقق شعار سال، افزود: مشارکت مردم به این معنا نیست که فقط خصوصی‌سازی شود، در آغاز اصل ۴۴ قانون اساسی توضیح داده شده که اقتصاد جمهوری اسلامی ما در سه بخش دولتی، تعاونی‌ها و بخش خصوصی است که تعاونی‌ها باید نقش مهمی داشته باشند یعنی ۲۵ درصد اقتصاد در این بخش باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: اگر بخش تعاونی‌ها جدی گرفته شود مردمی شدن اقتصاد تحقق پیدا می‌کند ولی اگر فقط بخش خصوصی اقتصاد را در دست بگیرد مردمی شدن نیست، چرا که مقام معظم رهبری از کلمه بسیج مردمی در حوزه اقتصاد استفاده کردند یعنی عامه مردم باید دست اندرکار باشند نه اینکه مردم اجیر چهار بنگاه بزرگ باشند در اصل هر فرد باید کارفرمای خودش باشد.

امام جمعه ساری ادامه داد: در اقتصاد سرمایه‌داری دنیای امروز یا نئولیبراستی چهار سرمایه‌دار بزرگ آمدند اقتصاد را در دست گرفتند و بقیه همه کارگر اینها هستند، اما اگر ما اقتصاد را خرد کرده و به سراغ بنگاه‌های کوچک اقتصادی که زیر ۵۰ نفر نیرو داشته باشند برویم خود به خود بدنه اجتماع را وارد کار می‌کنیم و همه خودشان صاحب کار می‌شوند و دلسوزی و انگیزه کاری آنها بیشتر می‌شود.

این مسئول همچنین گفت: تصدی‌گری دولت در موارد خاص در قانون مشخص شده است، واگذاری کار به مردم در قالب تعاونی باید صورت بگیرد و منجر به تولید شود، در اصل ۴۳ آمده که دولت باید ابزار لازم کار را فراهم کند، الان در یک کشور پیشرفته بیش از ۱۳ میلیون نفر در بنگاه‌های کوچک زیر ۵۰نفر کار می‌کنند مسئله دیگر اینکه با انحصار باید برخورد شود.

وی اضافه کرد: اینکه یک حوزه اقتصاد و تولید را دست افراد محدود بدهیم آسیب می‌رساند پس برای مشارکت اقتصادی راهکار تشویق و توجه به تعاونی‌ها و مبارزه با انحصارگرایی و ایجاد تولید آزاد را می‌توان درنظر گرفت.

آیت الله محمدی لائینی بیان کرد: می‌گویند طبق آمار نرخ مشارکت تعاونی‌ها در اقتصاد مازندران زیر ۵درصد محقق شد و تعاونی‌ها مشکل دارند و فقط اسمشان است، برنامه هفتم توسعه بناست اجرایی شود و شعار سال را در قالب این برنامه باید پیگیری کرد، اما مقام معظم رهبری معدل اجرا شدن ۶ برنامه قبلی را ۳۵ درصد اعلام کردند که زیبنده نیست امسال باید شعار بیش از ۵۰ درصد محقق شود.

نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری تصریح کرد: نگاه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب این است که اگر مردم در هر زمینه ورود پیدا کنند موفق هستیم، تاکنون شعارش بوده، اما میدان برای آنان باز نبود، بنگاه‌داری بانک‌ها و تصدی‌گری دولت موانع کار است که مقام رهبری در سال گذشته مطرح و تاکید کردند.

آیت الله محمدی لائینی اعلام کرد: بنده امسال و سال‌های گذشته هم به آقای استاندار و هم به همه مسئولین گفتم که شما گزارشی بدهید ببینید چقدر از شعار سال گذشته عملی شده و همینطور اینکه سفر قبلی ریاست جمهوری به مازندران مصوباتی داشت بگوئید چند مصوبه عملی شده که نیاز با ارائه گزارش است.

وی گفت: البته در استان در بحث تورم و نرخ بیکاری توفیقاتی داشتیم، در رشد اقتصادی هم سال‌ها صفر بودیم و سال گذشته بیش از ۴ درصد رشد داشتیم و بیش از ۶۰هزار تن صادرات اقلام کشاورزی داشتیم، اما فاصله‌ها تا نقطه مطلوب که واقعا آرمانی هم نیست زیاد است.

نماینده ولی فقیه در مازندران خطاب به مسئولان خواستار شد: موانع را برطرف و با دیوان‌سالاری اداری برخورد کنید، نیاز به انقلاب اداری داریم، یکی از بهترین حوزه‌هایی که می‌توانیم نمونه‌هایی از بنگاه‌های کوچک اقتصادی و مشارکت مردمی را نشان بدهیم حوزه کشاورزی است که تولیدات و مشارکت مردمی در آن بالاست، اما مشکل داریم موانع در مسیر صادرات است، کشاورزی و صنایع تبدیلی باید با هم باشند، نمی‌شود که نزدیک سه میلیون تن تولید داشته باشیم، اما صنایع تبدیلی خیر.

این مسئول ادامه داد: صادقانه حرف‌ها را بگوئیم، مشکلات را بگوئیم، تعویض روزانه مدیران کار دست مردم می‌دهد، ثبات مسئولیتی بحث دیگری است، میز خدمت چرا برگزار می‌شود اگر اداره شما کارآمد است؟
ادارات ما چابک نیستند، حرف مردم را بیشتر گوش کنیم، موانع را برطرف کنیم، سال گذشته و امسال در حوزه برنج و مرکبات مشکل و افت قیمت داشتیم حالا در بحث برنج تصمیماتی گرفته شد که دیرهنگام بود، بار‌ها با مسئولان از مشکلات گفتیم.

گفتنی است در این گفتگو با فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران مصاحبه تلفنی برقرار شد و درباره تحقق نقش ۲۵درصدی تعاونی‌ها در حوزه تولید سوال شد که آمار تحقق را زیر ۵ درصد اعلام و درباره پیشرفت‌های محقق شده در حوزه اقتصادی استان مطالبی بیان کرد.

دیگر خبرها

  • الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • افزایش تعاونی‌ها به حل مشکلات استان‌ها کمک می‌کند
  • واکاوی عوامل تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • برنامه های هند برای توسعه تعاونی ها
  • توجه به تعاونی‌ها و مبارزه با انحصارگرایی در مازندران؛ راهکار اجرایی شدن شعار سال
  • هدفگذاری برای ایجاد ۶۰ تعاونی با ۱۶۰۰ فرصت شغلی طی امسال
  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • آموزش تعاونی ها به فنی وحرفه ای سپرده می شود