Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@13:51:21 GMT

افشای نام یک مقام سعودی مرتبط با حملات ۱۱ سپتامبر

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۵۱۲۸

افشای نام یک مقام سعودی مرتبط با حملات ۱۱ سپتامبر

خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر در شکوائیه‌ای عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که به هماهنگی آن حملات کمک کرده است. آن‌ها ماه هاست که دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند اطلاعات موجود در این زمینه را منتشر کند.
اما با این حال وزارت دادگستری آمریکا فقط با افشای نام یکی از مقام‌های سعودی که به عاملان حملات ۱۱ سپتامبر کمک کرده موافقت و اعلام کرده است که تصمیم دارد اسم این مسئول برجسته سعودی را فقط در اختیار خانواده‌های قربانیان قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این خانواده‌ها اخیرا در نامه‌ای به ترامپ نوشتند که انتشار این اطلاعات کمک می‌کند تا آن‌ها تمام حقیقت را بدانند و عربستان سعودی را پای میز عدالت بیاورند. پانزده نفر از ۱۹ نفری که با ربودن هواپیما و کوبیدن آن به برج‌های سازمان تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون این حملات را رقم زدند، سعودی بودند.
وکیل خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر می‌گوید ۱۱ مقام دیگر سعودی در پشتیبانی از القاعده و حملات ۱۱ سپتامبر دست داشته اند با این حال دولت امریکا همچنان از انتشار نقش عربستان در این حملات خودداری می‌کند.
این سوال مطرح است که چرا دولت امریکا همچنان بر پنهان کردن نقش عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر اصرار دارد؟ آن هم در حالیکه بر اساس قانون جاستا "عدالت علیه حامیان تروریسم" که در سال ۲۰۱۶ در کنگره تصویب شد سعودی‌ها را می‌توان تحت پیگرد قرار داد.
تحلیلگران در پاسخ به این سوال پیش از این به انگیزه‌های اقتصادی دولت امریکا واستفاده ابزاری از این کشور برای پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای خود مانند طرح معامله قرن اشاره کرده اند، اما به نظر می‌رسد به سه دلیل دیگر در این ارتباط می‌توان اشاره کرد:
نخست اینکه امریکا به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر به افغانستان و سپس به بهانه حمایت دولت بغداد از شبکه القاعده به عراق حمله کرد در حالیکه باید عربستان را هدف قرار می‌داد بنابر این افشا نشدن جزئیات دخالت سعودی‌ها در این حملات به معنای سرپوش گذاشتن بر اشتباه دولت امریکا و در نتیجه مجبورنشدن به پرداخت خسارت لشکرکشی به عراق است.
دوم اینکه ممکن است گمانه زنی‌ها مبنی بر نقش مشترک دولت وقت امریکا و سعودی‌ها در حملات سازماندهی شده ۱۱ سپتامبر درست باشد و فاش نشدن جزئیات مداخله ارتباط عربستان با این پرونده با هدف جلوگیری از افشای نقش متقابل مقام‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی امریکا از سوی سعودی‌ها باشد و در واقع این پنهان کاری محصول یک تصمیم گیری مشترک است.
بر این اساس می‌توان حدس زد این توجیه که افشای جزئیات پرونده گزارش حملات ۱۱ سپتامبر تهدیدی برای امنیت ملی امریکاست فقط با هدف پنهان کردن این نقش مشترک است.
سوم اینکه این پرونده همچنان در دست امریکا به عنوان یک اهرم فشار بر سر سعودی‌ها باقی خواهد ماند و احتمالا با گذشت زمان و مرگ مقام‌های سعودی که در این پرونده دست داشته اند بخش‌های دیگری از نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر فاش خواهد شد بدون اینکه اتهامی به نقش دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا وارد شود. تا همچنان باج گیری از عربستان استمرار داشته باشد.
دولتمردان امریکا نه تنها نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر را پنهان می‌کنند بلکه ابعاد تکثیر تفکر افراطی و تولید گروه‌های تروریستی از سوی فرقه وهابیت را که منبع آن در عربستان است نیز نادیده می‌گیرند. در این ارتباط سخنان کریس مورفی سناتور آمریکایی تامل برانگیز است که می‌گوید درک نمی‌کنم چرا سال‌ها چشمان خود را بر ترویج تفکر وهابیت از سوی عربستان که به امنیت ملی ما ضربه می‌زند بسته ایم. در حالی که سعودی‌ها به مدت ۲۰ سال وهابیتی را صادر کرده اند که سنگ بنای افراط گرایی بین المللی است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حملات 11 سپتامبر عربستان وزارت دادگستری آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۵۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۲ پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری در خوزستان

دادستان عمومی و انقلاب بندر امام خمینی گفت: در راستای مبارزه قاطع دستگاه قضایی با مفاسد اقتصادی دو پیمانکارمرتبط با پرونده تخلفات مالی صورت گرفته از سوی یکی از اعضای شورای شهر و تعدادی از کارمندان شهرداری با دستور مقام قضایی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و به نقل از دادگستری خوزستان، محمدرضا جعفری‌اصل اظهار کرد: در راستای مبارزه قاطع دستگاه قضائی با مفاسد اقتصادی دو پیمانکار مرتبط با پرونده تخلفات مالی صورت گرفته از سوی یکی از اعضای شورای شهر و تعدادی از کارمندان شهرداری با دستور مقام قضائی بازداشت شدند.

وی افزود: بر اساس گزارش سربازان گمنام امام زمان (عج)، متهمان بازداشت شده مرتکب تخلفات و فساد گسترده مالی شده‌اند، پس از وصول گزارش اولیه بلافاصله پرونده قضائی تشکیل و تحقیقات تحت نظر معاون دادستان آغاز که منجر به بازداشت آنان شد.

دادستان عمومی و انقلاب ماهشهر ادامه داد: با تکمیل تحقیقات اولیه، حسب مورد اتهاماتی از جمله پرداخت رشوه، تبانی در معاملات و مناقصات شهرداری، تحصیل مال از طریق نامشروع، معاونت در ارتشاء به متهمان تفهیم شده است.

جعفری‌اصل تصریح کرد: پرونده در حال رسیدگی است و پس از بررسی همه جوانب، اخذ نظر کارشناس رسمی دادگستری، انجام مراحل حسابرسی و همچنین اقدامات تخصصی و اطلاعاتی، نسبت به افراد مرتبط و مسئول در این فساد مالی تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 740002

دیگر خبرها

  • دختر شایسته عربستان در مسابقات جهانی شرکت می‌کند!/عکس
  • (تصاویر) رومی القحطانی؛ زیباترین دختر عربستان و نماینده سعودی در مسابقه دختر شایسته جهان کیست؟
  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • واکنش چین به اتهامات آمریکا و انگلیس
  • بازداشت افراد مرتبط با داعش و وهابیت در افغانستان
  • بازداشت ۲ پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری در خوزستان
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز