Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی گفت: از ۱۵ تریلیون دلاری که قرار است تا سال ۲۰۳۵ به اقتصاد جهان از بابت هوش مصنوعی تزریق شود، رقم ۱۴ میلیون دلار آن متعلق به امریکا، کانادا و چین است. تاریخ انتشار: 22:00 - 22 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۷۹۴۲

نادر نقشینه، پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با اشاره به وسعت هوش مصنوعی در علوم مختلف نظیر ادبیات، ریاضی، مهندسی و غیره اظهار داشت: از طریق هوش مصنوعی، تمام اطاعات را به صورت صفر و یک گردآوری می‌کنیم و به نتیجه دلخواه می‌رسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین به نوعی از هوش مصنوعی بعنوان هوش عمومی اشاره کرد و افزود: در زندگی روزمره با نوعی از هوش مصنوعی سر و کار داریم که برای خواندن پلاک خودرو یا تشخیص بیماری‌ها و یا برخی مسائل موجود در دادگاه‌ها استفاده می‌شود.

رئیس آزمایشگاه پایش دیجیتال، از رقابت جدی و شدید کشور‌های دارنده این علم بر سر هوش مصنوعی گفت و افزود: در گذشته دانشمندان قصد داشتند هوش مصنوعی را همچون مغز مورد بهره برداری قرار دهند که در این راستا ابتدا باید مغز را به خوبی می‌شناختند.

نقشینه یادآور شد: در دهه ۵۰ الکترود‌هایی را به منظور مرور خاطرات در مغز انسان استفاده می‌کردند؛ یا برخی افراد در پی صدمات مغزی از ویژگی‌هایی خاص نظیر بهره هوشی در حوزه موسیقی برخوردار می‌شدند. بعد‌ها دانشمندان تصمیم گرفتند هوشی شبیه این تجربیات بسازند؛ لذا ابتدا باید مغز را مورد شناسایی قرار می‌دادند.

وی به نوعی از آزمایش بنام تورینگ اشاره کرد که سنجش و معیاری برای میزانِ تقلید ماشین از مغز انسان است و ادامه داد: بسته به کاربرد هوش مصنوعی، می‌توان انواع هوش را استفاده کرد؛ برخی هوش‌های مصنوعی از چند المان هوشی دیگر تولید می‌شوند؛ همچنین از برخی هوش‌های مصنوعی در حوزه نظامی استفاده می‌کنند که سیستم‌های کنترلی را ایجاد می‌نماید.

این پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی ادامه داد: وقتی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، یعنی یک ماشین چندین برابر انسان کار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی‌ها در حوزه هوش مصنوعی به این مسئله بازمی گردد که آیا نقطه پایانی برای هوش مصنوعی در نظر گرفته ایم یا خیر.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علم و فناوری هوش مصنوعی آموزش تحقیق و پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۵۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی بهتر سلول‌های خورشیدی با نوعی ماده معدنی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تلاش برای حفظ انرژی یکی از اولویت‌های محققان است که بنیاد ملی علم ایران هم از طرح‌های با این هدف حمایت می‌کند.

خانم شریعتی‌نیا با مدرک دکتری تخصصی شیمی معدنی از دانشگاه تربیت‌مدرس درباره این طرح توضیح داد: در حال حاضر انسان با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف داشته است، نیاز بیشتری به انرژی پیدا کرده و ازاین‌رو در پی تأمین انرژی موردنیاز از منابع مختلف تجدیدپذیر است. یکی از این منابع که طی ۲۰ سال اخیر، از آن استفاده می‌شود انرژی خورشیدی است.

وی ادامه داد: امروزه برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تولید گسترده گاز‌های گلخانه‌ای، باران‌های اسیدی و حفظ سلامت جو زمین که از مهم‌ترین شروط توسعه اقتصادی پایدار جهانی به شمار می‌آیند، به منابعی نظیر خورشید، باد و زمین روی آورده شده است. این منابع مانند سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای محدودیت دسترسی ندارند، به همین دلیل به سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای منابع تجدیدپذیر گفته می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: انرژی نو یا انرژی تجدیدپذیر به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان از منابع بدون کربن استفاده می‌شود. از انرژی خورشیدی، بادی، دریایی، زمین گرمایی، آبی و کربن خنثی مانند زیست‌توده و همچنین هیدروژن که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به‌عنوان انرژی نو نام برده می‌شود. گرچه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌تواند تنها راهکار پاسخگویی به افزایش تقاضای انرژی باشد، اما ظرفیت قابل‌توجهی برای ایجاد رشد اقتصادی سبز و تنوع‌بخشی به سبد منابع اولیه انرژی را دارد.

وی اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت که انرژی نو مفهومی متفاوت با انرژی تجدیدپذیر است. این تفاوت به منزله این نیست که مصادیق هرکدام از این مفاهیم کاملاً از یکدیگر مجزاست؛ بلکه بدان معناست که تمام انواع منابع انرژی نو نیز در حقیقت تجدیدپذیرند، اما تمام منابع انرژی تجدیدپذیر منابع انرژی نو به شمار نمی‌روند. منابع انرژی نو اصولاً به آن دسته از منابع نوین انرژی تجدیدپذیر گفته می‌شود که توسعه و استفاده از آنها در سالیان اخیر تحقق‌یافته است.

شریعتی‌نیا در ادامه گفت: استفاده از سلول‌های خورشیدی موجب کاهش تولید انرژی سوخت فسیلی، آلودگی هوا و انتشار کربن‌دی‌اکسید می‌شود. می‌توان کل سقف خانه را با صفحات خورشیدی یا سلول‌های خورشیدی با لایه نازک ورقه‌ای روی تمام پنجره‌های خود پوشاند تا تمام نیاز‌های برق یا حتی بخش بزرگی از آن را برآورده کرد و به‌این‌ترتیب، از سقف که فضای بدون استفاده‌ای است، بهره برد.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: ازاین‌رو در این تحقیق، ساخت سلول‌های خورشیدی حساس‌شده با رنگ با استفاده از نوعی مواد معدنی انجام می‌شود. در واقع، هدف از کاربرد این مواد اسپینلی، دستیابی به سلول‌های خورشیدی حساس‌شده با رنگ با کارایی بالا و بهبود بازدهی آنهاست.

«ساخت و کاربرد مواد معدنی اسپینلی برای ساخت سلول‌های خورشیدی حساس‌شده با رنگ» عنوان طرح پژوهشی زهرا شریعتی‌نیا عضو هیئت‌علمی دانشگاه امیرکبیر است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

دیگر خبرها

  • مایکروسافت ظاهراً به‌دنبال افزایش همکاری با سامسونگ در حوزه هوش مصنوعی است
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان
  • استفاده از هوش مصنوعی در حوزه انرژی اتمی افزایش می‌یابد
  • نه صفر، نه یک!
  • برگزاری اولین کنفرانس دوسالانه بین المللی هوش مصنوعی و علوم داده
  • طراحی بهتر سلول‌های خورشیدی با نوعی ماده معدنی
  • بازار پنج هزار میلیارد دلاری در انتظار حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی
  • بازار ۵ هزار میلیارد دلاری گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی
  • اولین فصلنامه «هوش مصنوعی» منتشر شد
  • افزایش ۴۹ درصدی درآمد گمرکات هرمزگان