Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@08:14:01 GMT

سیاه‌ترین سیاهی که تاکنون دیده‌اید!

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۶۲۹۶

سیاه‌ترین سیاهی که تاکنون دیده‌اید!

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" در پروژه جدید خود توانستند سیاه‌ترین ماده‌ای که تاکنون دیده شده را ابداع کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ام.آی.تی نیوز، پژوهشگران موفق شده‌اند ماده‌ای را در آزمایشگاه ابداع کنند که ۱۰ برابر سیاه‌تر از هر رنگ سیاه دیگری است. این ماده، از نانولوله‌های کربنی ساخته شده که روی سطحی از فویل آلومینیومی قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فویل آلومینیومی می‌تواند بیش از ۹۹.۹۶ درصد نوری که به آن وارد می‌شود، جذب کند تا سیاهی این ماده تا حد امکان حفظ شود.

در این بررسی، پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) به سرپرستی "برایان واردل" (Brian Wardle)، یک الماس ۱۶.۷۸ قیراطی به ارزش دو میلیون دلار را با این ماده جدید فوق‌العاده سیاه پوشاندند و توانستند یک الماس درخشان را به یک فضای خالی سیاه تبدیل کنند.

واردل گفت: مواد سیاه رنگ، کاربردهای بسیاری در نورشناسی و علوم فضایی دارند و توجه هنرمندان را نیز به خود جلب می‌کنند. ماده‌ای که ما ابداع کرده‌ایم، ۱۰ برابر سیاه‌تر از هر ماده سیاه‌ رنگی است که تاکنون دیده‌ایم اما من باور دارم که دست یافتن به سیاه‌ترین سیاه، یک هدف همیشگی است. ممکن است در آینده ماده جدیدی ابداع شود که رنگ آن از این ماده جدید هم سیاه‌تر باشد و نهایتا به شناخت مکانیسم‌های مهم موثر در آن بینجامد.

هدف واردل و گروهش، مهندسی یک ماده فوق‌العاده سیاه نبود؛ بلکه آنها قصد داشتند روش‌هایی را برای قرار دادن نانولوله‌های کربنی روی مواد رسانای الکتریسیته از جمله آلومینیوم بررسی کنند تا ویژگی‌های الکتریکی و حرارتی آن را ارتقا دهند.

آنها طی تلاش‌های خود برای قرار دادن نانولوله‌های کربنی روی آلومینیوم، به یک مانع برخوردند. آنها دریافتند لایه‌ای از اکسید که آلومینیوم را می‌پوشاند، هنگام قرار گرفتن در معرض هوا، مانند یک عایق عمل می‌کند و مانع رسانایی الکتریسیته و گرما می‌شود؛ آنها تلاش‌ کردند تا روش‌هایی برای پاکسازی لایه اکسید آلومینیوم ارائه دهند.

پژوهشگران در بررسی مواد گوناگون دریافتند که یون‌های کلرید می‌توانند لایه اکسید روی سطح آلومینوم را از بین ببرند. آنها دریافتند که اگر فویل آلومینیومی را در آب نمک قرار دهند، می‌توانند لایه اکسید را حذف کنند. پژوهشگران پس از این مرحله، فویل را به محیطی بدون اکسیژن منتقل کردند تا از دوباره اکسید شدن آن پیشگیری کنند.

با برداشتن لایه اکسید، امکان قرار دادن نانولوله‌های کربن روی آلومینیوم در دمای بسیار پایین فراهم شد. پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن نانولوله‌های کربن روی آلومینیوم می‌تواند قابلیت‌های حرارتی و الکتریکی آن را افزایش دهد.

"کیهانگ کوی" (Kehang Cui)، پژوهشگر دانشگاه ام.آی.تی و از نویسندگان این پروژه گفت: این ماده، پیش از قرار دادن نانولوله‌های کربن روی آن، سیاه بود اما پس از قرار گرفتن نانولوله‌ها، سیاه‌تر شد؛ در نتیجه ما تصمیم گرفتیم انعکاس نور را در آن بررسی کنیم.

این ماده جدید علاوه بر جاذبه هنری، می‌تواند کارایی بسیاری نیز داشته باشد و در ساخت چشم‌بندهای نوری یا تلسکوپ‌های فضایی به کار برود.

یافته‌های این پژوهش، در مجله "ACS Applied Materials & Interfaces" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نانولوله كربني آلومینیوم الماس دانشگاه ام ای تی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۶۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی فناوری‌های جدید در زنجیره آلومینیوم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) موثقی نیا با اشاره به فناوری‌های جدید در زنجیره آلومینیوم  افزود:  تکنولوژی ساخت این واحد، بومی و برای نخستین بار است که در کشور اجرا و راه اندازی می‌شود. افتتاح  مرحله  نخست واحد فیلتراسیون گِل قرمز شرکت آلومینای ایران (جاجرم)، دستاورد دیگر فناوری در زنجیره آلومینیوم به شمار می‌آید. در این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.
در بخش معدن نیز عملیات اجرایی کارخانه‌های "فلوتاسیون مس-طلا" شادان و نیز "فرآوری طلا" خونیک در استان خراسان جنوبی آغاز شد.
موثقی نیا افزود: در زنجیره مس نیز استخراج پیش باطله برداری از معدن سریدون در سرچشمه شهرستان رفسنجان شروع شد.
این معدن با ذخیره یک میلیارد تنی ماده معدنی مس، ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد داشت و برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. مدت بهره برداری از معدن سریدون ۲۵ سال خواهد بود. همچنین "جانجا"؛ معدن جدیدی که در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است در سال‌های آتی، گرمابخش توسعه صنعت مس خواهد شد. این معدن اکنون مراحل اولیه معدنکاری را پشت سر می‌گذارد و سبب ساز توسعه و تحول در منطقه می‌شود.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو  گفت: در این حوزه شرکت توسعه زنجیره مس در آستانه رونمایی قرار دارد. این شرکت قرار است نقش آفرینی برجسته‌ای در بخش‌های بالادستی و پائین دستی صنعت مس داشته باشد. موضوع فوق با توجه به مصرف روزافزون فلز سرخ و اهمیت آن در صنایع پیشرفته و هوشمند، اهمیت دوچندانی می‌یابد.
موثقی نیا به عملکرد بخش اکتشاف نیز اشاره کرد و  افزود: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی صورت گرفته که این رقم ۱۳ درصد بیش از برنامه پیش بینی شده بوده است.
وی ادامه داد: در بخش حفاری اکتشافات نیز با هدف رفع کمبود نیروی ماهر در این حوزه، برگزاری نخستین دوره آموزش رایگان حفاری مغزه گیری اکتشافی برای توسعه معدن زغالسنگ کوهبنان (استان کرمان)، از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان به شمار می‌آید.
موثقی نیا گفت: برگزاری چهارمین جشنواره اینوماین (ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی)، نخستین نمایشگاه بین المللی گوهرسنگ ها، ماشین آلات و تجهیزات وابسته، نخستین دوره مسابقات ملی گوهرتراشی از جمله اقداماتی بود که در حوزه گوهرسنگ‌ها برگزار شد.

دیگر خبرها

  • گوهری با 1+6 وارد سال جدید شد (عکس)
  • لبخند جامانده تیم ملی پس از اردو (عکس)
  • اسرار زندگی در ۳۷۰۰ سال قبل؛ زنان عصر برنز چه شکلی بودند؟
  • بومی سازی فناوری‌های جدید در زنجیره آلومینیوم
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • توپ از دست مسعود نمی‌افتد!
  • کشف هیولایی در کیهان
  • چین کم‌مصرف‌ترین و کارآمدترین تراشه هوش مصنوعی را ساخت
  • پسران حسینی دور هم جمع شدند(عکس)
  • گیاهی که اندازه شیر گاو پروتئین دارد