مراسم روز ملی سینما در موزه سینما برگزار شد+ عکس
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۶۵۰۱
به مناسبت بزرگداشت روز ملی سینما، عصر دیروز (جمعه ۲۲ شهریور)، مراسمی به همراه نمایش فیلم «تمرین آخر، تعزیه حر دلاور» ساخته ناصر تقوایی در موزه سینما برگزار شد. حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی و جمع زیادی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.
فیلم «تمرین آخر؛ تعزیه حر دلاور» که در سال ۱۳۸۳ ساخته شده، مستندی است از تمرین تعزیه حر دلاور که متن آن در اوایل دوره قاجار توسط میرعزای کشی مشهور به کاشانی نوشته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع سینما، نمایش نخستین تصاویر سینمای ایران از فیلمهای میرزا ابراهیمخان عکاسباشی و ... از دیگر بخشهای این مراسم بودند.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: سینمای ایران روز سینما موزه سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهر شهر فرنگه، از همه رنگه! | فقرا هم خارج را دیدند!
همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: «شهر فرنگ»؛ شهر کوچکی بود که در قوطی استوانهایشکلی ساخته شده بود و میشد ندیدهها و نشنیدههای ایران و سایر سرزمینهای دور و نزدیک را در آن دید.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
سال ۱۲۷۸ بود که برای نخستین بار مظفرالدینشاه قاجار، جعبه جادویی «شهر فرنگ» را روانه تهران کرد. او در نمایشگاه دستاوردهای سده نوزدهم در شهر پاریس با این وسیله آشنا شد و دستور داد یکی از این جعبههای جادویی را برای دربار بخرند و بیاورند. تا مدتها اهل حرم با این جعبه جادویی سرگرم بودند.
اردشیر آل عوض، محقق فرهنگ عامه، درباره اینکه جعبه جادو باعث به وجود آمدن شغل تازهای در تهران قدیم شد میگوید: «چیزی نگذشت که آوازه جعبه شهر فرنگ در تهران پیچید و استادان ایرانی هم نمونههایی از آن را ساختند. مردم نیز دلبستگی بسیاری به این سوغات فرنگ نشان دادند. از آن زمان یکی از شغلها و راههای به دست آوردن درآمدی اندک، گرداندن شهر فرنگ در کوی و برزن بود. صاحب شهر فرنگ «شهر فرنگی» نامیده میشد. او دستگاه را همچون کولهپشتی به کول میگرفت و در کوچهپسکوچهها، خیابانها و میدانهای شهر میگشت و هرجـا جمعیتی میدید، شهر فرنگ را زمین میگذاشت و با گرفتن اجرتی ناچیز، بخشی از عکسها، و اگر پول بیشتری میدادند،همۀ عکسها را به مشتریان نشان میداد.
درون دستگاه، همیشه پردهای جلو تصاویر کشیده شده بود. شهر فرنگی معمولاً عکسهای زیبای رنگی یا سیاهسفید از شهرهای اروپا، عجایب جهان و نیز حیوانات را از مجلههای خارجی درمیآورد و آنها را بهصورت طومار بلندی به هم میچسباند و برای نمایش آماده میکرد. اغلب تصاویری که نشان داده میشد مربوط به کشورهای خارجی بود به همین دلیل اسم آن را شهر فرنگ و صاحبانش را شهر فرنگی میگفتند. در بیشتر محلههای تهران، بهویژه در سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ خورشیدی، کار شهر فرنگیها رونق بسیار داشت. درست است که در آن زمان چندین سینما در تهران سرگرم نمایش فیلم بودند، اما همه مردم توان رفتن به سینما را نداشتند و ناگزیر دل به همان شهر فرنگیها خوش میکردند تا آنکه سینما و تلویزیون آن اندازه در خانهها زیاد شد و جا باز کرد که شهر فرنگیها ادامه دادن کارشان را بیفایده دیدند، چون دیگر نمایش عکسهای گوناگون آنها خریداری نداشت.»
ابعاد این جعبه به عرض ۳، طول۵ و ارتفاع ۴ وجب بود و جلو شهر فرنگ که معمولاً اندکی هلالی بود، یک، ۲ یا ۳ دریچۀ فلزی به شکل لولۀ بخاری، در یک ردیف و به فاصلههای مساوی، به اندازۀ ۱۰ سانتیمتر بیرون زده بود، بهطوریکه ۳ کودک بتوانند در کنار هم شانهبهشانه جای بگیرند. در پشت هریک از این دریچهها، یک ذرهبین بزرگ تعبیه شده بود تا عکسها را درشتتر و زیباتر نشان دهد. درون جعبه میان طومار عکسها و ذرهبین، فانـوسی وجود داشت کـه روی عکسها نـورافشانی میکرد. ایـن دستگاه را گاهی با رنگهای مختلف و لامپهای کوچک رنگارنگی که با باتری خشک روشن میشد، میآراستند.
کد خبر 843817 برچسبها هویت شهری تهران