Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون طلا در بازار‌های جهان گران شد، کاهش قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار، گرانترین سهام متعلق به کدام شرکتهاست؟، ثروتمندترین کشور‌های دنیا کدام‌اند؟، بالاترین متوسط ثروت تا پایان سال ۲۰۱۸، ترامپ به توافق تجاری موقت با چین فکر می‌کند، تقاضا برای نفت تا سه سال دیگر به حداکثر می‌رسد و واردات ۱۳۰ میلیون دلاری چادر مشکی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتیاق شرکت‌های ترکیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: شرکت های ترک‌ نسبت به دیگر شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اشتیاق بیشتری دارند و سرمایه گذاران این کشور در دهه گذشته حضور وسیعی در استان‌های همجوار داشتند. رضا کامی درباره اینکه آیا مانعی برای سرمایه‌گذاری ترک‌ها در ایران وجود دارد؟  گفت: ترک‌ها در دهه گذشته سرمایه‌گذاری نسبتا خوبی در ایران داشتند و ۱۰۰ شرکت بزرگ و متوسط در نقاط مختلف کشور به خصوص آذربایجان و ارس سرمایه گذاری کرده‌اند و بیشترین سرمایه‌گذاریِ آن‌ها در بخش صنایع و تولید بوده است. وی افزود: شرکت‌های ایرانی به ویژه در بخش‌های خدماتی و بازرگانی در ترکیه فعالیت دارند و حضور روبه افزایش دارند. وی پیشتر نیز به ایرنا گفته بود که دولت ترکیه به شکل رسمی اعلام کرده همراهی با آمریکا در تحریم علیه ایران ندارد و جایگزین شدن انرژی نفت و گاز ایران با دیگر کشورها را نمی پذیرد و بنابراین می‌توان نسبت به ادامه تجارت دوجانبه دو کشور امیدوار بود.

طلا در بازارهای جهان گران شد

به دنبال بلاتکلیفی در مورد سیاست های پولی بانک های مرکزی در جهان قیمت طلا تقویت شد اما خوش بینی در مورد مذاکرات تجاری آمریکا و چین مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 8.01 دلار افزایش 1507.27 دلار فروخته شد. قیمت ها در این هفته تاکنون حدود 3 درصد کاهش یافته است که سومین هفته کاهشی متوالی خواهد بود. به گفته یک تحلیلگر بازار، «کم شدن تنش ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان، سرمایه گذاران را برا آن داشته است تا پول‌هایشان را از طلا به عنوان دارایی امن خارج کرده و به سوی دارایی‌های ریسک دار سوق داده شوند.» «موج بزرگ بعدی حرکت قیمت طلا ناشی از نتیجه نشست آتی فدرال رزرو خواهد بود... احتمالا قیمت ها در بازه 1480 تا1550 دلار در هر اونس نوسان کنند.»

کاهش قیمت نفت به زیر 60 دلار

ازآنجایی که نگرانی در مورد رکود اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت از پیشرفت در حل اختلاف تجاری آمریکا و چین پیشی گرفته است، قیمت نفت در معاملات امروز به زیر 60 دلار در هر بشکه کاهش یافت. اوپک و آژانس بین المللی انرژی با انتشار گزارش هایی بر مازاد نفت در سال آینده اشاره کردند. گریج ارلام، تحلیلگر بازار گفت: «قیمت نفت در روزهای اخیر علی رغم افزایش ارزش بازارهای بورس و کاهش ذخایر زیاد ذخایر نفتی، کاهش یافته است... آژانس بین المللی انرژی همچنان کاهش تقاضا برای نفت را به علت نگرانی در مورد رشد اقتصادی در جهان پیش بینی می کنند.» هر بشکه نفت برنت با 47 سنت کاهش 59.91 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 40 سنت کاهش 54.69 دلار معامله شد. امید به پیشرفت در اختلافات تجاری سبب تقویت قیمت نفت شد. دو اقتصاد بزرگ جهان در حال آماده شدن برای دور جدید مذاکرات هستند.

مسکو و تهران در حال ایجاد جایگزین سوییفت هستند

آبان‌ماه گذشته و در پی تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، دسترسی بسیاری از بانک‌های ایرانی به سیستم پیام‌رسان سوییفت، قطع شد. این در حالی بود که سوییفت به‌عنوان یک پیام‌رسان بین‌بانکی اروپایی بر اساس «قوانین مسدودساز»، نباید به تحریم‌های آمریکا علیه ایران متعهد می‌شد. روز جمعه، «یوری اوشاکف»، دستیار کرملین اما خبر داده که ایران و روسیه در تلاش هستند تا با مرتبط ساختن سیستم پیام‌رسان مالی روسیه و سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی ایران (سپام)، جایگزینی برای سوییفت در روابط بین بانکی خود ایجاد کنند که مانع تحریم‌های کشورهای ثالث شود. بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، اوشاکف گفته است: «ما در حال اقداماتی برای ایجاد سامان‌دهی‌های مستقیم هستیم، استفاده از پول‌های ملی و ایجاد تعامل بین سپام و سیستم پیام‌رسان مالی روسیه، به‌عنوان جایگزینی برای پرداخت از طریق سوییفت.»

گرانترین سهام متعلق به کدام شرکتهاست؟

۱- برکشایر هاثاوی Berkshire Hathaway

این شرکت که وارن بافت، سومین فرد ثروتمند جهان مدیریت آن را بر عهده دارد یک صندوق سرمایه‌گذاری است که علاوه بر در اختیار داشتن چندین شرکت مختلف، بخشی از سهام شرکت های اپل، امریکن اکسپرس، کوکا کولا و ولزفارگو را در اختیار دارد. ارزش هر سهم این شرکت در حال حاضر ۲۹۶ هزار و ۹۲۲ دلار است.

۲- لیند اوند اشپرونگلی Lindt & Sprüngli AG

این گروه در سال ۱۸۵۴ میلادی در شهر زوریخ سوئیس بنیان گذاری شد و در زمینه تولید شکلات فعالیت دارد. این گروه با پیوستن برخی از شکلات‌سازهای مشهور دیگر از اتریش و ایتالیا به خود اکنون بخش بزرگی از بازار این محصول را در اختیار دارد. ارزش هر سهم این شرکت در حال حاضر ۸۰ هزار فرانک ( بیش از ۸۲ هزار دلار) است.

۳- نکست Next

یک شرکت چند ملیتی تولید لباس که مقر اصلی آن در شهر لایکستر انگلیس است. این برند تنها در اروپا ۷۰۰ شعبه دارد. ارزش هر سهم این شرکت در حال حاضر ۵۷۶۶ پوند ( بیش از ۷۰۶۹ دلار) است.

۴- سی بورد کورپوریشن

یک گروه حمل و نقل دریایی که مقر آن در کانزاس آمریکا قرار دارد. این شرکت بیش از ۲۳ هزار کارمند دارد. ارزش هر سهم این شرکت در حال حاضر ۳۹۶۳  دلار است.

۵- NVR

یک شرکت فعال در حوزه ساخت و ساز که مقر آن در ویرجینیا آمریکا است. ارزش هر سهم این شرکت در حال حاضر ۳۵۴۶.۲۳  دلار است.

واردات ۱۳۰ میلیون دلاری چادر مشکی

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از گرانی چادر مشکی، گفت: ایران کشور مسلمانی است که اعتقادات دینی و مذهبی پررنگی دارد و استفاه از چادر با قیمت مناسب یکی از دغدغه‌های خانم‌ها است اما این روزها گرانی این محصول خانواده‌ها را در تامین آن به سختی انداخته است. وی افزود: واردات چادر مشکی موردنیاز بانوان حدود 130 میلیون دلار ارزبری دارد، بنابراین باید با تامین مواد اولیه، به روزرسانی ماشین آلات، استفاده از تکنولوژی روز دنیا و متخصصان این حوزه زمینه تولید چادر مشکی را در داخل کشور فراهم کرد. /خانه ملت

ثروتمندترین کشورهای دنیا کدام‌اند؟

متوسط ثروت یکی از مهمترین شاخص های مقایسه وضعیت زندگی مردم در کشورهای مختلف جهان با یکدیگر است. این شاخص از طریق تقسیم میزان کل تولیدات ناخالص داخلی یک کشور در طول یک سال بر جمعیت آن کشور به دست می‌آید. با این حال از آنجایی که این شاخص اختلاف بین درآمدهای مختلف را در نظر نمی‌گیرد، با انتقاداتی مواجه است و به همین دلیل این بانک سوئیسی کشورها را در دو دسته بر حسب سرانه ثروت و میانه ثروت رده‌بندی کرده است. میانه ثروت از طریق تقسیم توزیع ثروت به دو گروه با جمعیت برابر و محاسبه متوسط ثروت این دو گروه به دست می‌آید. برای مثال متوسط ثروت آمریکا  که میزبان ۴۱ درصد کل جمعیت میلیونرهای جهان است، هفت برابر سرانه ثروت این کشور است.

بالاترین متوسط ثروت تا پایان سال ۲۰۱۸

۱-سوئیس: ۵۳۰ هزار و ۲۲۴ دلار

۲- استرالیا: ۴۱۱ هزار و ۶۰ دلار

۳-آمریکا: ۴۰۳ هزار و ۹۷۴ دلار

۴- بلژیک: ۳۱۳ هزار و ۴۵ دلار

۵- نروژ: ۲۹۱ هزار و ۱۰۳ دلار

۶- نیوزلند: ۲۸۹ هزار و ۷۹۸ دلار

۷- کانادا: ۲۸۸ هزار و ۲۶۳ دلار

۸- دانمارک: ۲۸۶ هزار و ۷۱۲ دلار

۹- سنگاپور: ۲۸۳ هزار و ۱۱۸ دلار

۱۰- فرانسه: ۲۸۰ هزار و ۵۸۰ دلار

بالاترین میانه‌های ثروت تا پایان سال ۲۰۱۸

۱- استرالیا: ۱۹۱ هزار و ۴۵۳ دلار

۲- سوئیس: ۱۸۳ هزار و ۳۳۹ دلار

۳- بلژیک" ۱۶۳ هزار و ۴۲۹ دلار

۴- هلند: ۱۱۴ هزار و ۹۳۵ دلار

۵- فرانسه: ۱۰۶ هزار و ۸۲۷ دلار

۶- کانادا: ۱۰۶ هزار و ۳۴۲ دلار

۷- ژاپن: ۱۰۳ هزار و ۸۶۱ دلار

۸- نیوزلند: ۹۸ هزار و ۶۱۳ دلار

۹- انگلیس: ۹۷ هزار و ۱۶۹ دلار

۱۰- سنگاپور: ۹۱ هزار و ۶۵۶ دلار

ترامپ به توافق تجاری موقت با چین فکر می‌کند

سی‌ان‌بی‌سی: رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، اعلام کرد که توافق تجاری موقت با چین را هم در نظر خواهد گرفت، هرچند آن را به یک توافق دائمی، ترجیح نمی‌دهد. ترامپ به خبرنگارارن گفت که دوست دارد با دومین اقتصاد بزرگ جهان به توافقی کامل و جامع دست پیدا کند، هرچند او در را برای امضای یک توافق محدود با پکن، باز گذاشته است. او در اجتماع انتخاباتی جمهوری‌خواهان در بالتیمور، به خبرنگارارن گفت: اگر می‌خواهیم توافق کنیم، بیایید آن را به سرانجام برسانیم. افراد بسیاری در مورد این توافق صحبت کردند. من شاهد این هستم که تحلیل‌گران بسیاری می‌گویند که یک توافق موقت داشته باشیم. به این معنا که ما از موارد مورد مذاکره، بخش‌هایی که آسان‌تر هستند، را مورد توافق قرار دهیم. اما از نظر من، ما یا توافق می‌کنیم یا توافق نمی‌کنیم. اما فکر می‌کنم این (توافق موقت یا محدود) چیزی است که ما در نظر خواهیم گرفت. اظهارات ترامپ باعث ایجاد سردرگمی و امید در بازارها شد، اما سخنگوی کاخ سفید، جاد دیره، تاکید کرد که رییس‌جمهور یک توافق کامل را ترجیح می‌دهد و در نظر ندارد توافق موقت داشته باشد. این باعث شد بازارها سود اولیه خود را از دست بدهند.  

۸ میلیون تن گندم خریدیم، ۷ میلیارد بدهکاریم

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه ۸ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شده است، گفت: از کل مبلغ ریالی خرید تضمینی گندم امسال ۷ میلیارد تومان به کشاورزان بدهکار هستیم. /ایسنا

پیش‌بینی‌: تقاضا برای نفت تا سه سال دیگر به حداکثر می‌رسد

شرکت DNL GL که در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت دارد و به شرکت‌های بخش نفت و انرژی تجدیدپذیر مشاوره می دهد، پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت تا سه سال دیگر به حداکثر خواهد رسید که برخلاف سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز جدید در حال توسعه است. مدیر دورنمای گذر انرژی DNL GL در گفت وگو با رویترز اظهار کرد دلیل چنین پیش‌بینی باور قوی این شرکت درباره اوج گیری خودروهای برقی و همچنین رشد کمتر بخش پتروشیمی بوده است. شرکت DNL GL انتظار دارد خودروهای برقی به ۵۰ درصد از فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۳۲ برسند؛ در حالی که سال گذشته پیش‌بینی کرده بود تا اواسط دهه ۲۰۳۰ به چنین موفقیتی نایل خواهند شد. این شرکت برآورد کرده که تا اواسط قرن جاری، ۷۳ درصد از خودروهای سواری برقی خواهند بود که بالاتر از ۲.۵ درصد فعلی است. در نروژ که مقر مرکزی شرکت DNL GL است، بیش از ۴۰ درصد از خودروهای جدید به فروش رفته در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۹، خودروهای برقی بوده‌اند و دولت نروژ مایل است تا سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای برقی به ۱۰۰ درصد برسد. همچنین شرکت DNL GL برآورد کرد که تقاضا برای گاز طبیعی که پلی برای گذر از سوختهای فسیلی به انرژی تجدیدپذیر است، در سال ۲۰۲۶ از تقاضا برای نفت پیشی خواهد گرفت و در سال ۲۰۳۳ ثابت می‌شود.

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در حال نهایی شدن است

فرهاد دژپسند درباره سرنوشت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، اظهار داشت: در حال حاضر این لایحه در قالب اصلاح قانون مالیات‌ مستقیم در وزارت امور اقتصاد و دارایی در حال نهایی شدن است. وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: پس از اینکه اصلاح قانون مالیات مستقیم در وزارت اقتصاد نهایی شود، به دولت ارسال شده و پس از بررسی به مجلس تقدیم می‌شود.

وزیر نفت عراق: ایران به بازارهای نفتی بازمی‌گردد

ثامر الغضبان وزیر نفت عراق گفت: کشورهای اوپک پلاس باید قبول کنند و با این حقیقت کنار بیایند که ایران و ونزوئلا به بازارهای نفتی از «راه عادی » بازخواهند گشت. /رویترز

از سرنوشت برنج‌های وارداتی اطلاعی در دست نیست

مهر نوشت: بعد از اینکه قانون انتزاع یا تمرکز وظایف بخش کشاورزی لغو شد، امسال برای اولین بار اعلام شد که در فصل برداشت برنج، امکان واردات این محصول فراهم است اما با فشار جامعه کشاورزان و رسانه ها این لغو ممنوعیت برداشته شد و رییس سازمان برنامه و بودجه به کشاورزان قول داد که این ممنوعیت شکسته نخواهد شد. ممنویت واردات برنج در فصل برداشت سالها است که با نظر وزارت جهاد کشاورزی در فصل برداشت برای حمایت از تولید کنندگان داخلی اعمال می شود، ولی ستاد تنظیم بازار امسال ظاهرا بدون نظر بخش کشاورزی این تصمیم را گرفت و در فصل برداشت اجازه واردات برنج را صادر کرد و همین امر باعث شد که تجار و بازرگانان برای واردات این محصول اقدام کنند و محصول خود را به گمرک بیاورند اما امکان ترخیص آن را نداشته باشند و مشکلاتی نیز برای آنها نیز ایجاد کرد و از سویی دیگر این موضوع محلی برای جدال بین گمرک ایران، کارگروه تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است. در حال حاضر از سرنوشت برنج های وارداتی اطلاعی در دست نیست و از این رو گمرک ایران در مکاتبه ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تعیین تکلیف موجودی برنج در بنادر کشور شده است.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سرمایه گذاری مسکو سوییفت قیمت نفت طلای جهانی سامانه سماح ماه محرم جان بولتون مقتدی صدر سحر خدایاری مایکل شوماخر کاروان اسرا نفتکش آدریان دریا اسدالله عسگراولادی صبا کمالی شفافیت آرای نمایندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۶۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟

به گزارش جماران، خبرگزاری دولت کره شمالی  اعلام کرد  هیاتی از پیونگ یانگ به ریاست وزیر تجارت بین‌الملل  این کشور سفر به ایران را آغاز کرد. براساس این خبر، "یون جونگ هو" وزیر روابط اقتصادی خارجی دیروز سه شنبه در رأس یک هیات ، پیونگ یانگ را به صورت هوایی به مقصد ایران ترک کرد. این خبرگزاری جزئیات دیگری ارائه نکرد. تا لحظه تنظیم این خیر، مقامات جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان هیات اقتصادی کره شمالی، این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند.

رفت و آمدها میان تهران و پیونگ یانگ با وجود رابطه حسنه میان دو کشور چندان زیاد نیست. براساس گزارشی که عصر ایران منتشر کرده است  آخرین بار در آگوست ۲۰۱۹، یک  هیأت عالی‌رتبه کره شمالی به ایران سفر کرد. پیش از آن نیز وزیر امور خارجه کره شمالی در سال ۲۰۱۸ با  هیأتی عازم تهران شده بود. در سال 96  یک هیئت دیپلماتیک متشکل از رئیس کل پرزیدیوم مجمع عالی خلق این کشور و جمعی از شخصیت‌های سیاسی جهت حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشور در آن زمان به تهران سفر کرده بودند. از دیگر سفر هیئت‌های کره شمالی به ایران را می‌توان به سفر پاک کیل یون معاون وزیر امور خارجه کره شمالی به ایران در ۶ اسفند ۱۳۸۹ اشاره کرد.

 هیئت‌های ایرانی نیز دیدارهایی از کره شمالی داشته‌اند که می‌توان به سفر آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس ایران و ملاقات با کیم ایل سونگ، رهبر کره شمالی در سال 1360، سفر نخست‌وزیر وقت ایران، میرحسین موسوی به پیونگ یانگ در آبان ۱۳۶۲ و سفر آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت ایران در اردیبهشت سال ۱۳۶۸ به پایتخت کره شمالی و دیدار با مقامات بلندپایه این کشور از جمله «کیم ایل سونگ» رهبر وقت کره شمالی اشاره کرد.

تایم انگلیس اندکی پس از انتشار خبر سفر هیات کره شمالی به تهران در این باره نوشت:  خبرگزاری مرکزی رسمی کره در اقدامی که چندان مرسوم این کشور نیست با انتشار یک خبر یک جمله ای از سفر هیئت کره شمالی به سرپرستی یون جونگ هو وزیر روابط اقتصادی خارجی به تهران خبر داده است. یون در اوایل ماه آوریل به روسیه سفر کرده بود و در رسانه های دولتی به عنوان یکی از بازیگران کلیدی تجارت بین پیونگ یانگ و مسکو معرفی می شود. یون جونگ هو در کارنامه کاری خود فعالیت بر روی پرونده سوریه و نظارت بر رابطه دمشق و پیونگ یانگ را هم دارد.

در حالی که بعید است کره شمالی جزئیات بیشتری در مورد این سفر فاش کند اما ناگفته پیداست که این دو کشور که هر دو رابطه خصمانه ای با ایالات متحده دارند همکاری های نظامی با یکدیگر داشته و دارند.  کره شمالی آخرین بار در سال 2019 یکی از اعضای ارشد پارلمان خود را به ایران فرستاد.

بان کیل جو، استاد پژوهشی دانشگاه کره جنوبی در این باره به تایم می گوید: جنگ اوکراین راه را برای همکاری بین کره شمالی و ایران هموار کرده است. کره شمالی اکنون در حال اعزام یک هیئت اقتصادی است، اما این آغاز یک همکاری نظامی گسترده‌تر بین این دو خواهد بود.

ایالات متحده مدتهاست ایران و کره شمالی را به همکاری نظامی در زمینه های موشکی و هسته ای که از دهه 1980 تا دهه اول 2000 ادامه داشت، متهم کرده است. در سال های اخیر این همکاری به دلیل تحریم ها و همچنین توسعه تولید تسلیحات داخلی در هر دو کشور کاهش یافته بود.

واشنگتن ، ایران و کره شمالی را به نقض تحریم‌ها در ارسال تسلیحات به روسیه برای جنگ در اوکراین متهم کرده است. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در ماه جاری در جریان سفر به کره جنوبی ادعا کرده بود  که مسکو در ازای دریافت تسلیحات، به برنامه های تسلیحاتی کره شمالی و ایران کمک می کند.

جونگ پاک، مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده در پرونده کره شمالی  این هفته در مصاحبه ای گفته بود که یکی از خطرهای موجود این است که ماهیت رابطه پیشرفته و سطح بالای کره شمالی و روسیه بتواند تسلیحات این کشور را برای گروه های دیگر در سراسر جهان جذاب کند.

سازمان جاسوسی کره جنوبی هفته گذشته هشداری نادر درباره همکاری ایران و کره شمالی صادر و ادعا کرد این احتمال وجود دارد که پیونگ یانگ بتواند به ایران در حمله به رژیم اسرائیل کمک کرده باشد.  کره جنوبی پیش از این نیز ادعا کرده بود که حماس  از سلاح های کره شمالی علیه اسرائیل استفاده کرده است.

تایم در ادامه این گزارش می نویسد که تاکنون هیچ خبر مستند و یا ادعای قابل توجهی درباره  انتقال تسلیحات بین کره شمالی و ایران در دوره اخیر منتشر نشده است. با این وجود این رسانه به نقل از کارشناسان از وجود پتانسیل همکاری نظامی میان دو طرف سخن گفته است.

لمی کیم، کارشناسان تسلیحاتی نیز مدعی شده است:  کره شمالی که از نظر انرژی تحت فشار قرار دارد می تواند از نفت ایران منتفع شود و ممکن است به دنبال دستیابی به پهپادهایی مانند پهپادهایی باشد که تهران به روسیه فرستاده است. از سوی دیگر برنامه هسته ای ایران می تواند از طریق فناوری کره شمالی تقویت شود. همکاری نظامی بیشتر بین دو کشور بسیار محتمل است.

ایران به نوبه خود بارها فروش پهپادها به روسیه را برای استفاده در اوکراین رد کرده  اما گفته است که "تعداد کمی" را قبل از تهاجم فوریه 2022 ارسال کرده است.

مسکو و پیونگ یانگ اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات را با وجود تعداد زیادی عکس ماهواره ای منتشر شده توسط گروه های تحقیقاتی و دولت ایالات متحده که جریان تسلیحات از کره شمالی به روسیه و سپس به انبارهای مهمات در نزدیکی مرز با اوکراین را نشان می دهد، رد کرده اند.

 روسیه اخیراً از حق وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کرد تا از تحقیق در مورد ادعای انتقال اسلحه توسط کره شمالی جلوگیری کند. این تحقیق قرار بود در چهارچوب نظارت بر تحریم های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی انجام شود.

کو گی یون، استاد پژوهشگر مرکز آسیای دانشگاه ملی سئول، با اشاره به سفر هیئت کره شمالی، گفت: «به نظر می‌رسد که این بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای ایجاد ائتلافی علیه ایالات متحده است.»

نکته ای که تاکنون مورد توجه رسانه ها درباره این سفر قرار گرفته زمان بندی آن است.  این دیدار در زمان تشدید تنش ها در خاورمیانه انجام می شود. در اوایل ماه جاری، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در پی پاسخ نظامی مستقیم به اسرائیل اعمال کرد. قابلیت‌های پهپادی ایران، به‌ویژه نمونه شاهد، در این حمله نقش داشتند. در میان این تنش‌ها، چین بر حمایت خود از ایران تاکید کرد  که نشان‌دهنده تداوم روابط قوی دوجانبه  میان تهران و پکن است.

 

دیگر خبرها

  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه