Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:28:33 GMT

۳۱ مجلس تعزیه در سیستان و بلوچستان برپا شد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۶۶۵۱

۳۱ مجلس تعزیه در سیستان و بلوچستان برپا شد

حسین مسگرانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان زهک سه اجرا، هامون ۶ اجرا، هیرمند هشت اجرا، دلگان چهار اجرا، نیمروز هفت اجرا و شهر زاهدان سه اجرای تعزیه از ابتدای محرم تا کنون داشته است.

وی ادامه داد:تمام مراسمات برگزار شده در سیستان و بلوچستان دارای مجوز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان همچنین به فراخوان مسابقه سوگواره عکس عاشورایی در این استان اشاره کرد و افزود: این فراخوان با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی،کمک به ارتقا و معرفی عکاسان جوان در این استان منتشر شد.

وی اظهار داشت: سوگواره عکس عاشورایی با موضوع سنت‌ها و آیین‌های عزاداری مانند تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، جلوه‌های ماه محرم در زندگی امروزی و منظر شهری، شام غریبان، مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی، شیرخوارگان حسینی، کاروان‌های عزاداری، کودک و محرم، عاشورا و قداست آب، کاروان عاشورایی، محرم و فرهنگ عاشورایی، محرم و فرهنگ حجاب و عفاف، مسجد و محرم، حاشیه مراسم هیات‌های عزاداری، عزاداری در تکایا و حسینه‌ها و مساجد، عکاسی از پیاده‌روی اربعین حسینی، زوار پاکستانی اربعین حسینی و بخش ویژه نماز ظهر عاشورا برگزار خواهد شد.

مسگرانی آخرین مهلت ارسال آثار را ۳۰ مهر اعلام کرد و افزود:متقاضیان می‌توانند آثار خود را برای شرکت در این سوگواره به آدرس زاهدان، بلوار خرمشهر ۱۴، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی،کانون عکاسان مستقل سیستان و بلوچستان ارسال کنند و یا با شماره‌های ۰۹۱۵۱۴۹۹۹۳۴ – ۰۹۱۲۵۱۲۴۵۰۶ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، تعزیه به عنوان میراث معنوی اسلام و اصیل ترین روایت منظوم کربلا و حماسه عاشوراست که هر سال به پشتوانه مردم دوستدار اهل بیت (ع) در شهرها و روستاها مختلف اجرا می‌شود.

 تاریخ تعزیه در ایران با سوگواری و دسته‌روی هیات‌های حسینی همسو بوده و حرکتی هنری مردمی برای پرشور کردن عزاداری‌های ماه محرم است.

تعزیه در سیستان و بلوچستان از دوران بسیار کهن تا کنون رواج داشته و منطقه سیستان در شمال این استان مهد این نمایش‌های آیینی در این منطقه است.

۹۹۱۴**۳۲۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان عاشورای حسینی محرم ۹۸ فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: نمایشگاه قرآن کرمانشاه از ۱۵ تا ۲۰ فروردین‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه هشتم فروردین _ در جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت به‌صورت هم‌زمان در ایام ماه مبارک رمضان به‌عنوان یکی از الگوهای بسیار خوب در کشور است و بر این اساس استان کرمانشاه نیز سال گذشته برای نخستین‌بار این نمایشگاه را با برنامه‌ریزی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برپا کرد.

وی با تأکید بر اهداف برپایی نمایشگاه قرآن و عترت، افزود: این نمایشگاه به منظور ترویج فرهنگ و روحیه انس با قرآن و آشنایی با فضای قرآنی و همچنین درک مفاهیم از راه‌های مختلف در غرفه‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال نمایشگاه قرآن و عترت در استان کرمانشاه از تاریخ پانزدهم تا بیستم فروردین‌ماه با بیش از ۴۰ غرفه با موضوعات مختلف در محل دائمی نمایشگاه‌ها در پارک شاهد آغاز به کار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: غرفه‌های نمایشگاه قرآن و عترت با موضوعات متعدد، اما با یک محوریت واحد به مدت ۶ روز فعالیت داشته و امسال با شناسایی و سپس رفع نواقص در نمایشگاه سال گذشته به دنبال یک فضای شاد معنوی به ویژه برای جامعه هدف کودک و نوجوان خواهیم بود.

جلالی به لزوم همکاری تمامی دستگاه‌ها بر برپایی یک نمایشگاه قرآنی مطلوب در استان کرمانشاه تأکید و بیان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه محصولات مختلف قرآنی، کرسی‌های تلاوت، تفسیر آیات، بازی‌های قرآنی برای سنین کودک و نوجوان، معرفی کتاب‌ها، مفاخر حوزه قرآنی و همچنین فعالین، حافظان و قاریان و… به همراه یک فضایی شاد و معنوی دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: لازمه شناخت و تبلیغات مناسب برای معرفی نمایشگاه قرآن و عترت به کار فضای رسانه به ویژه صدا و سیما است که با پوشش خبری از قبل و حین برنامه‌های اجرایی در این نمایشگاه می‌توان مردم را به این نمایشگاه دعوت و جذب کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه عنوان کرد: فعالان قرآنی، مؤسسات قرآنی و دستگاه‌های اداری مختلف استان مانند آموزش و پرورش، دانشگاه رازی، بسیج، سپاه، کمیته امداد، بهزیستی و ادارات اوقاف و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی نیز در نمایشگاه قرآن کرمانشاه با برپایی غرفه‌هایی قرآنی از جمله شرکت کنندگان و برگزارکنندگان نمایشگاه خواهند بود.

کد خبر 739761

دیگر خبرها

  • پویش داستان نویسی بیداری اسلامی در شمال سیستان و بلوچستان
  • پویش داستان نویسی بیداری اسلامی در در شمال سیستان و بلوچستان
  • نمایشگاه قرآنی در کرمانشاه برپا می‌شود
  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • تأمین آب شرب باکیفیت در جنوب سیستان و بلوچستان
  • دیدار مدیرکل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان با مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه مرکز تئاتر کانون