Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:51:04 GMT

کنگره آمریکا مخالف مذاکره ترامپ با طالبان بود

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۶۶۵۷

کنگره آمریکا مخالف مذاکره ترامپ با طالبان بود

«پیرمحمد ملازهی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به تعلیق مذاکرات آمریکا با طالبان از سوی دونالد ترامپ، گفت: هم دلایل داخلی و هم دلایل خارجی موجب شد ترامپ مذاکرات از سوی نماینده این کشور با طالبان را به حالت تعلیق درآورد و دیدار را با رهبران طالبان در کمپ دیوید لغو کند.  

وی یکی از دلایل تعلیق مذاکرات را اختلاف دیدگاه شدی درباره صلح میان کنگره و دولت آمریکا عنوان و تصریح کرد: دیدار و مذاکره در کمپ دیوید بسیار محرمانه بود و تا وقتی ترامپ آن را در توییتر اعلام نکرده بود، نمایندگان کنگره از انجام آن بی‌اطلاع بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنگره به شدت مخالف توافقات حاصل شده میان زلمای خلیل‌زاد با طالبان بود و دلیل این مخالفت هم، بی‌خبری آنها از روند مذاکرات و توافقات حاصله بود.  

کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: علاوه بر وجود اختلاف میان دولت و کنگره، در درون کاخ سفید نیز نسبت به مذاکره با طالبان و دستیابی به توافق به آنها اختلاف دیدگاه وجود داشت. به طوری که جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به شدت با این موضوع مخالفت کرده بود.  

ملازهی با اشاره به بدبینی دولت وحدت ملی افغانستان  نسبت به مذاکرات میان آمریکا و طالبان گفت: دولت مرکزی افغانستان در مذاکرات میان آمریکا و طالبان از سوی واشنگتن دور زده شده بود و آنها دخالتی در انجام مذاکرات نداشتند. همین مسئله موجب نارضایتی شدید دولت شده بود، به ویژه آنکه خلیل‌زاد پس از دور نهم مذاکرات با طالبان به کابل آمده بود و هرچند توافقات حاصله را تشریح کرد اما متنی به آنان نداد.  

وی اضافه کرد: علاوه بر دولت، مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان نیز با مذاکرات آمریکا و طالبان مخالف بودند؛ این نارضایتی پس از گنجانده شدن عبارت «امارت اسلامی افغانستان» تشدید یافت چراکه این عبارت، به معنای نفی دستاوردهای ۱۵ ساله اخیر مانند به رسمیت شناختن حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، آزادی رسانه‌ها و غیره است. طالبان با این مسائل مخالف است و پس از به قدرت رسیدن، بی‌تردید این توافقات را رعایت نمی‌کند.  

 کارشناس ارشد مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: مجموعه این شرایط باعث شد دولت، گروه‌های سیاسی و مردم نسبت به مذاکراتی که در دوحه در جریان بود، مخالف باشند و احساس کنند یک معامله پنهانی میان طرفین در حال انجام است و اگر طالبان به قدرت بازگردد، مجددا به دنبال احیای امارت اسلامی مانند آنچه که در دهه ۹۰ میلادی انجام داد، خواهد بود.  

رویکرد خلیل زاد با همه تردید آمیز بود

ملازهی به رویکرد نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان اشاره کرد و ابراز داشت: رویکرد خلیل‌زاد با همه تردیدآمیز بود و اعتمادآفرینی نکرد. او نه تنها با دولت افغانستان برخورد نادرستی داشت و به درخواست‌های آنها بی‌اعتنایی می‌کرد، بلکه حتی حاضر نشد به کنگره برود و نمایندگان کنگره را در جریان مذاکرات با طالبان قرار دهد.  

وی با بیان اینکه تشدید اختلافات داخلی در آمریکا نسبت به مذاکره با طالبان و مخالفت شدید کابل با این مسئله موجب شد تا ترامپ مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد، عنوان کرد: هدف ترامپ در انجام مذاکرات صلح با طالبان آن است که از این مسئله به عنوان یک برگ برنده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ استفاده کند و اکنون چون دید نمی‌تواند فعلا از آن استفاده کند، برای همین مذاکرات با طالبان را معلق کرد.  

تعلیق مذاکرات امریکا با طالبان به معنای شکست مذاکرات نیست

 کارشناس ارشد مسائل شبه قاره با بیان اینکه ما نباید تعلیق مذاکرات با طالبان از سوی ترامپ به معنای شکست مذاکرات و عدم انجام مجدد گفت‌وگو میان طرفین تعبیر کنیم، یادآور شد: با توجه به رویکردی که از ترامپ سراغ داریم، انجام این کار از سوی ترامپ به مثابه تاکتیکی برای امتیازگیری و قرار دادن طرف مقابل در یک شرایط خاص است تا از آنان امتیازات بیشتری بگیرد.  

ملازهی درباره تاثیر تعلیق مذاکرات با طالبان بر وضعیت داخلی افغانستان گفت: احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با این مسئله بیش از پیش شده است. اکنون بیشتر بحث‌ها بر چگونگی برگزاری انتخابات متمرکز است. ۱۸ نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تائید صلاحیت شده‌اند که حنیف اتمر، مهمترین و جدی‌ترین نامزدهای انتخاباتی اخیرا از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرده است.  

وی اضافه کرد: ۱۲ نفر از کاندیداها، شورایی را تشکیل داده‌اند و نسبت به مداخله اشرف غنی بر روند انتخابات و همچنین سوء استفاده وی از امکانات دولتی ابراز نگرانی کرده‌اند و گفته‌اند احتمال تقلب گسترده در انتخابات افزایش یافته است.  

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه عبدالله عبدالله و اشرف غنی مهمترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند، اظهارداشت: در دور قبلی انتخابات، حرف و حدیث‌های فراوانی نسبت به پیروزی عبدالله عبدالله در انتخابات وجود داشت ولی پشتون‌ها حاضر نشدند قدرت را به نماینده جریان تاجیک‌ها، واگذار کنند در حالی که عبدالله از پدر پشتون و از مادر تاجیک است ولی پشتون‌ها وی را یک پشتون یا حتی نیمه پشتون هم محسوب نمی‌کنند.  

ملازهی با تاکید بر اینکه طالبان با عبدالله و اشرف غنی هر دو مخالف است، گفت: طالبان دولت وحدت ملی را دولتی دست نشانده آمریکا می‌داند و به همین خاطر، بعید است که با عبدالله و اشرف غنی وارد مذاکره شود. شاید اگر نفر سوم ریاست جمهوری را برعهده گیرد، انجام مذاکره میان کابل و طالبان آسان‌تر باشد.  

وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان نقش تعیین‌کننده‌ای در وضعیت آتی این کشور دارد، ادامه داد: اگر اشرف غنی مجددا رئیس‌جمهور شود، شرایط بدتر خواهد شد با این حال او از شانس بالایی برای پیروزی برخودار است. از طرف دیگر، به نظر اکثریت احزاب ائتلاف شمال پشت سر عبدالله هستند و از او حمایت می‌کنند.  

پیشنهاد ظریف راهکار خوبی برای حال و فصل مسائل افغانستان است

این کارشناس ارشد مسائل افغانستان درباره پیشنهاد اخیر محمدجواد ظریف درباره شکل‌گیری یک سازوکار منطقه‌ای برای تسهیل در صلح افغانستان خاطرنشان کرد: بحران افغانستان در سه لایه نهفته است؛ لایه ملی و داخلی، لایه منطقه‌ای و لایه بین‌المللی. در بعد ملی، مسئله به دلایل داخلی و اختلافات قومی و قبیله‌ای است. از سوی دیگر، افغانستان صحنه رقابت‌ میان کشورهای منطقه مانند پاکستان، عربستان، امارات، هند و ایران و همچنین آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین در عرصه جهانی است.  

ملازهی با بیان اینکه پیشنهاد ظریف، راهکار خوبی برای حل و فصل مسائل افغانستان است به شرطی که پاکستان در این سازوکار صادقانه وارد شود، ابراز داشت: هر کدام از کشورهای منطقه، در میان جریان‌های سیاسی افغانستان نمایندگانی دارند و اگر این امکان وجود داشته باشد که کشورهای منطقه به یک تفاهم در میان خود برسند، آنگاه این احتمال وجود خواهد داشت که گروه‌های داخلی افغانستان تحت تاثیر آن تفاهم به یک جمع‌بندی مشترک برسند.  

وی درباره احتمال خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان هم بیان کرد: آنچه ترامپ می‌خواهد این است که بخش اعظمی از نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان خارج شود اما به معنای خروج کامل آمریکایی‌ها از افغانستان نیست. ایالات متحده به طور کامل افغانستان را رها نمی‌کند. در واقع آمریکایی‌ها به دنبال تغییر تاکتیک در افغانستان هستند و می‌خواهند نقش خود را به گروه‌های نیابتی واگذار کنند.  

این تحلیلگر ارشد مسائل افغانستان درباره تاثیر توافق آمریکا بر طالبان بر پیوستن نیروهای افراطی این جریان به داعش هم یادآور شد: قطعا در صورت توافق میان آمریکا و طالبان، نیروهای تندرو افغانستانی به داعش خواهند پیوست. طالبان بخشی از شورای کویته است. ۲۳ گروه به غیر از داعش، در مخالفت با آمریکا در افغانستان در حال جنگیدن هستند. آن بخشی که مذاکرات صلح را نمی‌پذیرد به سمت داعش می‌رود و نقش مهمتری را ایفا خواهد کرد.  

ملازهی با بیان اینکه روس‌ها اعتقاد دارند آمریکا می‌خواهد از طالبان و داعش به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به رقبای خود استفاده کند، عنوان کرد: در متن توافق آمریکا و طالبان آمده که طالبان اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای ضربه زدن به آمریکا و متحدانش استفاده شود. این عبارت به معنای اجازه ضربه نزدن به رقبای آمریکا از خاک افغانستان نیست و همین مسئله موجب شده تا این جمع‌بندی ایجاد شود که آمریکا می‌خواهد از طالبان و داعش برای ضربه زدن به روسیه، چین و ایران استفاده کند.  

احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان

وی با تشریح وضعیت داخلی افغانستان در مقابل به قدرت رسیدن طالبان گفت: اکنون احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود درصدد تشکیل جنبشی برای متحد کردن افغانستان برای مقابله با طالبان در دره پنجشیر است. این مسئله به معنای احیای ائتلاف شمال و تسلیح گروه‌های ائتلاف شمال در مقابل طالبان است. در واقع، اگر طالبان به قدرت برسد، توزیع قدرتی شکل نگیرد و طالبان به سمت انحصار قدرت حرکت کند، آنگاه باید شاهد شکل‌گیری ائتلاف شمال و آغاز مقاومت در افغانستان باشیم.  

این کارشناس ارشد مسائل شبه قاره با اشاره به احتمال بروز جنگ داخلی در افغانستان اظهار داشت: احتمال دارد با آغاز درگیری میان ائتلاف شمال و طالبان، افغانستان به دو کشور پشتون‌ستان شامل جنوب افغانستان و خراسان شامل مرکز و شمال افغانستان تجزیه شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عبدالله عبدالله اشرف غنی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طالبان دونالد ترامپ محمدجواد ظریف ایالات متحده آمریکا کاخ سفید توئیتر دولت افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۶۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • چرا نماینده طالبان برای مذاکره درباره حقابه هیرمند به ایران نیامد؟ + جزئیات
  • هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند