Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به مضرات و معایب مصرف سیگار الکترونیک هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا حیدری، با بیان این مطلب که سیگار‌های الکترونیکی در جهان با هدف کاهش مصرف سیگار‌های سنتی وارد بازار شدند، گفت: برخلاف تصور افراد این سیگار‌ها برای سلامتی انسان ضرر دارد و طبق هشدار سازمان جهانی بهداشت مواد معطر موجود در سیگار‌های الکترونیکی به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری، افزود: سیگار‌های الکترونیکی نه تنها باعث ترک دخانیات نمی‌شود، بلکه عاملی برای شروع مصرف سیگار‌های سنتی و حتی قلیان در بین نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود.   به گفته وی، مواد معطر موجود در سیگار‌های الکترونیکی و دود آنها، حاوی ترکیبات حلقوی است و باعث بروز سرطان می‌شود.   حیدری با اشاره به ورود نیکوتین موجود در سیگار‌های الکترونیکی به دهان فرد به صورت اسپری؛ وابستگی به مواد دخانی را از تبعات مصرف این محصولات برشمرد و گفت: مصرف سیگار‌های الکترونیک، کنجکاوی نوجوانان برای شروع استعمال قلیان و حتی سیگار‌های سنتی را بیشتر می‌کند و متأسفانه در برخی از کشور‌ها واردات و توزیع سیگار‌های الکترونیکی آزاد است.   وی خاطرنشان کرد: ممنوعیت واردات، تولید و توزیع این سیگار‌ها به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شده و سیگار الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب‌رسان معرفی شده است؛ به نحوی که عرضه سیگار الکترونیکی یک نوع قاچاق محسوب می‌شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.   حیدری اظهار داشت: اخیرا فردی که به دلیل کشیدن سیگار الکترونیکی دچار بیماری شدید تنفسی شده بود در ایالات متحده امریکا جان خود را از دست داده است و این اولین مرگ مرتبط با مصرف سیگار برقی است.   وی با اشاره به علائم ناشی از مصرف سیگار الکترونیک در مبتلایان، افزود: مبتلایان علائمی نظیر سرفه، تنگی نفس، خستگی و در برخی موارد استفراغ و اسهال داشتند و هیچ سند و مدرکی دال بر وجود یک بیماری عفونی ناشی از ویروس یا باکتری در بدنشان وجود نداشت.   منبع: مهر انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعد از خوردن غذای تند چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟

همه غذاهای تند را دوست ندارند. این امر به طور حتم عمدتاً به فرهنگ غذایی محل زندگی تان بستگی دارد. مثلاً بسیاری از مردم دنیا در کشوری بزرگ شده اند که فلفل تند یکی از اجزای جدایی ناپذیر فرهنگ غذایی آنجا است.

با این حال، حتی برخی از آن ها هم به طور مرتب غذای تند مصرف نمی کنند. در مقابل، افرادی وجود دارند که به کلی از خوردن غذای تند پرهیز می کنند. جزء هر کدام از این دسته ها که باشید، مصرف منظم غذای تند با فوایدی همراه است.

اما آیا تا به حال این سؤال برایتان پیش آمده که وقتی غذای تند می خورید چه اتفاقی در بدن تان رخ می دهد؟ این سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

۱- ممکن است وزن کم کنید

به گزارش روزیاتو، مصرف مواد غذایی تند نه تنها به کاهش وزن، بلکه به حفظ وزن هم کمک می کند. مواد غذایی تند حاوی ماده ای به نام کاپسایسین هستند، یکی از ترکیبات فعال فلفل چیلی که می تواند به این امر کمک کند.

منظور این نیست که برای کاهش وزن نیازی به کاهش میزان کالری دریافتی نیست. اما مصرف مواد غذایی تند ممکن است به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن و درنتیجه، افزایش کالری سوزی کمک کند.

تحقیقات نشان داده ماده ی کاپسایسین نقشی مهمی در بدن انسان دارد و از فواید متعددی برای سلامت متابولیک برخوردار است، بخصوص برای کاهش وزن در افراد چاق.

۲- ممکن است درد را کاهش دهد

مواد غذایی تند می توانند در برخی شرایط اثر تسکین دهنده داشته باشند. در این مورد هم پای ماده ی کاپسایسین در میان است. تصور می شود این ماده می تواند یک ماده شیمیایی در مغز به نام «ماده P» که در انتقال سیگنال ها درد از پایانه های عصبی به مغز نقش دارد را تحت تأثیر قرار دهد.

در حقیقت، پژوش ها نشان داده استفاده ی موضعی از ژلی با غلظت کاپسایسین ۲/۵ تا ۸ درصد به تسکین درد کمک می کند. تحقیقات می گوید این ژل می تواند به ویژه درمانی مؤثر برای درد ناشی از آرتروز باشد، اما در کاهش دردهای عصب شناختی هم مؤثر است.

۳- ممکن است به جلوگیری از زخم معده کمک کند

تصور رایج این است که مواد غذایی تند باعث زخم معده می شوند، اما در حقیقت، عکس آن صحیح است. دلیلش این است که ماده کاپسایسین جلوی تولید اسید در معده را می گیرد.

مصرف طولانی مدت دارو و عواملی همچون باکتری هلیکوباکتر پیلوری اغلب دلیل زخم معده هستند. کاپسایسین حالا به عنوان درمانی برای جلوگیری از زخم معده در کسانی که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف می کنند، شناخته می شود.

۴- ممکن است دستگاه ایمنی بدن را تقویت کند

مواد غذایی تند می توانند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کنند. دلیلش این است که این مواد غذایی سرشاز از آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد مراقب می کنند. رادیکال های آزاد در ابتلا به بسیاری از بیماری ها مؤثر دانسته می شوند.

۵- ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

پژوهشی نشان داد ماده ی کاپسایسین توانسته بود تعداد زیادی از سلول های سرطان پروستات را در جوندگان بدون آسیب زدن به سلول های سالم، با موفقیت از میان ببرد.

گرچه به پژوهش بیشتری درباره ی تأثیر کاپسایسین در مبارزه با سرطان نیاز است، اما تحقیق دیگری نشان داد درمان ترکیبی با استفاده کاپسایسین می تواند تأثیر درمان ضد سرطان را بیشتر کند، به ویژه در افراد مبتلا به سرطان های ریه و پروستات، امری که ارزش درمانی کاپسایسین را نشان می دهد.

۶- ممکن است بیشتر عمر کنید

مصرف مواد غذایی تند ممکن است باعث افزایش طول عمر شود. پژوهشی نشان داد میان عادت به مصرف مواد غذایی تند با کاهش ریسک مرگ مرتبط بود.

بر اساس این پژوهش، ریسک مرگ در افرادی که بین ۵ تا ۷ روز در هفته مواد غذایی تند مصرف می کردند، در مقایسه با کسانی بود که کمتر از این مقدار در هفته مواد غذایی تند مصرف می کردند، ۱۴ درصد کمتر بود.

۷- ممکن است هوس شیرینی را کمتر کند

پژوهش ها نشان داده مصرف زیاد قند با بروز بسیاری از مشکلات پزشکی مرتبط است، بنابراین چه بهتر که بتوانیم از میل خود به خوردن شیرینی بکاهیم. بعد از مصرف مواد غذایی تند، قند مزه ی ناخوشایندی پیدا می کند، به همین دلیل می تواند یک بازدارنده ی طبیعی باشد. چیزی شبیه به مزه ای که دهان با نوشیدن آب پرتقال بعد از مسواک زدن پیدا می کند.

مصرف مواد غذایی تند به جای شیرینی جات می تواند ترفندی ساده و مؤثر برای کنترل هوس های غذایی خود باشد.

۸- ممکن است به تخلیه ی سینوس ها کمک کند

مواد غذایی تند نوعی ضد احتقان طبیعی هستند. به همین دلیل است که بسیاری از اوقات بعد از خوردن آن آبریزش بینی می گیریم. کاپسایسین موجود در فلفل ها شبیه به ماده ای است که در بسیاری از ضد احتقان ها وجود دارد، به همین دلیل هر چه فلفلی تندتر باشد، تأثیر آن بیشتر است.

به علاوه، فلفل چیلی سرشاز از ویتامین A است که در تشکیل یک غشای مخاطی قدرتمند نقش دارد، امری که در جلوگیری از ورود میکروب ها به بدن مؤثر است.

 ۹- ممکن است به کاهش التهاب کمک کند

ماده ی کپسایسین از خواص ضد التهابی برخوردار است، به همین دلیل مصرف مواد غذایی تند ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

در حقیقت، پژوهشی نشان داد آثر ضد التهابی کپسایسین در موش ها با داروی ضد التهابی دیکلوفناک قابل مقایسه بود.

۱۰- ممکن است برای قلب مفید باشد

فلفل تند می تواند سطح کلسترول مضر را کاهش و سطح کلسترول مفید را افزایش دهد و بنابراین باعث بهبود گردش خون و کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی شود.

در حقیقت، در حال حاضر توانایی کپسایسین در درمان مشکلات مربوط به گردش خون، سفت شدن عروق خونی و نامنظم شدن ضربان قلب مورد مطالعه قرار دارد.

۱۱- ممکن است قدرت چشایی تان را تغییر دهد

اگر هر روز مواد غذایی تند مصرف کنید، ممکن است قدرت چشایی تان تغییر کند. دلیلش این است که قدرت چشایی شما خود را با میزان تندی ای که مصرف می کنید، مطابقت می دهد. این امر باعث می شود تحمل بیشتری در برابر مواد غذایی تند پیدا کنید.

همچنین این امر ممکن است مزه ی دیگر مواد غذایی را هم برای شما تغییر دهد. مصرف زیاد مواد غذایی تند می تواند باعث شود مواد غذایی دیگر به طور موقت برایتان بی مزه شوند.

۱۲- ممکن است به تسکین یبوست کمک کند

خوردن مواد غذایی تند اغلب باعث می شود آب بیشتری بنوشید و درنتیجه، به حفظ مایعات بدن و تسکین یبوست کمک می کند.

۱۳- ممکن است دچار اسهال شوید

البته این تأثیر مواد غذایی تند در افرادی که سیستم معده ای روده ای حساس تری دارند می تواند شدیدتر باشد. این بدان معنی است که گیرنده های روده به شدت فعال می شوند و تمام فرآیند سرعت بیشتری پیدا می کند.

این امر مانع از آن می شود که روده ها بتوانند آب جذب کنند و در نهایت به اسهال دچار و مجبور می شویم به سمت دستشویی بشتابیم.

۱۴- ممکن است مشکلات معده ای روده ای را تشدید کند

به طور مشابه، مصرف روزانه ی مواد غذایی تند می تواند کسانی که از قبل دچار مشکلات معده ای روده ای هستند را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال، افراد مبتلا به بیماری کرون باید از مصرف مواد غذایی تند خودداری کنند.

۱۵- ممکن است سوزش معده را تشدید کند

کسانی که گهگاه از سوزش معده یا رفلاکس اسید معده رنج می برند، مصرف مواد غذایی تند اغلب تأثیر خوبی روی آن ها ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • طرز تهیه کله کنجی شیرینی سنتی ایلام
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • تامین تدریجی قند خون در ماه مبارک رمضان با خرما
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر
  • بعد از خوردن غذای تند چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟
  • 8 مورد از مهم ترین فواید روزه داری
  • ۴ دم‌نوش فوق‌العاده برای رهایی از سرماخوردگی