Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@20:29:27 GMT

آثار مخرب روانی و جسمی ازدواج زود هنگام

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۷۰۰۰

آثار مخرب روانی و جسمی ازدواج زود هنگام

متخصص زنان و زایمان و عضو کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ازدواج زود هنگام مشکلات جسمی و روانی فراوانی را برای زنان به دنبال دارد و شروع بلوغ جنسی در سنین پایین دلیل بر بلوغ روانی، فیزیولوزیک و آمادگی برای ازدواج نیست.

مرضیه وانونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ازدواج زود هنگام آثار مخرب روحی و جسمی فراوانی را برای زنان در پی دارد، اظهار کرد: نبود بلوغ روانی و عاطفی برای ازدواج بسیار خطرناک است، چنانچه دختران به سن بلوغ فکری و عاطفی نرسند و ازدواج کنند، بعد از رسیدن به بلوغ فکری و ثبات شخصیتی در اکثر موارد تصمیم به طلاق می‌گیرند و یا در غیر این صورت گرفتار طلاق عاطفی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توضیح اینکه ازداواج هم در سنین پایین و هم در سنین بالا عوارض منفی به همراه دارد، افزود: اتفاق نیافتادن ازدواج در سنین پایین دلیل بر این نیست که ازدواج در سنین بالا خوب است و عواقب بدی را به همراه ندارد، بلکه در سنین بالا هم زنان مشکلاتی مانند ناباروری و ... را خواهند داشت.

متخصص زنان و زایمان و عضو کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: سازمان ملل ازداج‌های زیر ۱۸ سال را ازدواج زود هنگام می‌داند، برخی افراد که طرفدار ازدواج زود هنگام هستند، نظرشان این است که دختران زود به بلوغ جنسی می‌رسند و باید ازدواج کنند، اما باید بدانیم که بلوغ جنسی دلیل بر بلوغ روانی و فیزیولوژیک نیست و ازدواج زود هنگام مسائل روانی و جسمی فراوانی را برای فرد به دنبال دارد.

وی با تاکید اینکه در ازدواج زود هنگام فرد به علت جثه کوچک و نارس فیزیولوژیکی که دارد، آمادگی لازم برای مسائل جنسی را نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: شروع رابطه جنسی در سنین پایین مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان‌های دستگاه تناسلی مانند سرطان دهانه رحم است که خطراتی جدی و هزینه‌های درمانی زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند.

وانونی با اشاره به اینکه اگر در سنین کمتر از ۱۵ سال حاملگی اتفاق بیافتد، عوارض بارداری شدیدی را برای افراد به همراه دارد، اضافه کرد: عوارضی مانند زایمان زور ‌رس، فشار خون حاملگی که هم جان مادر و هم جان جنین را به شدت به خطر می‌اندازد، پارگی‌های وسیع  هنگام رابطه جنسی، افسردگی‌های شدید، سقط جنین و ... مواردی از دریای مشکلاتی است که می‌توان در ازدواج‌های زود هنگام برای زنان رخ بدهد و همچنین احتمال داشتن بارداری‌های ناخواسته نیز در این افراد بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: نبود آموزش و آگاهی اجتماعی باعث می‌شود که  زنان مورد آزار و بهره‌کشی جنسی در ازدواج‌های زود هنگام که بهتر است نام آن را ازدواج پرخطر بگذاریم، قرار بگیرند و به علت نداشتن آمادگی در ارتباط با رابطه جنسی، سلامت روانی و جسمی زنان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

کد خبر 389208

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ازدواج كودك همسری متخصصان زنان و زايمان طلاق سرطان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفونت گوش در کودکان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هنگام بروز گوش درد کودکان در سفر چه کنیم؟ (فیلم) هنگام بروز عفونت ادراری در سفر چه کنیم؟ (فیلم) سنگ کلیه؛ علائم و نشانه‌ها (فیلم)

دیگر خبرها

  • همکاری مردم و مسوولان سبب عادی شدن شرایط پس از سیل مخرب بلوچستان شد
  • تجربه استقلال تعیین کننده است/ انتقاد باید سازنده باشد نه مخرب
  • عفونت گوش در کودکان (فیلم)
  • از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم و چگونه باید آن را درمان کنیم ؟
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مددجویان بهزیستی در بوکان
  • تعیین تکلیف پرونده سلامت ۹۵ درصد از زائران حج
  • پرونده سلامت ۹۵ درصد از زائران حج تعیین تکلیف شد
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل
  • «پایان باز» نباید به یک مُد مخرب تبدیل شود