Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@11:04:23 GMT

فهم؛ مهم‌ترین نتیجه انس عمیق با قرآن

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۷۰۹۴

فهم؛ مهم‌ترین نتیجه انس عمیق با قرآن

کبری پیردهقان، برگزیده هفتمین آیین تکریم چهره‌های قرآنی کشور و پیشکسوت قرآنی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به معنای واژه «انس»، بیان کرد: انس در لغت به معنی همدلی و خوگرفتن است و انس با قرآن یعنی یادآوری این کتاب آسمانی؛ چرا که قرآن موجبِ تذکر دانسته‌ها و سرشته‌های انسان است.

وی با تأکید بر اینکه هر کسی با قرآن مأنوس نباشد بیمار است، گفت: قرآن شفاست و کسی که انس، مصاحبت و همنشینی‌اش با قرآن کریم منجر به تأثیر شود، به دور از هر ترس و آسیب و بیماری به آرامش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیردهقان نمونه بارز انس را در رابطه مادر و فرزند خواند و ادامه داد: انس مادر و فرزند حظ و بهره دو سویه است و هر چه مادر بتواند بر عمق این انس بیفزاید، هر دو بیشتر بهره خواهند برد.

انس با قرآن، لازمه درک حقیقی آن است

مدیر دارالقرآن فاطمه الزهرا(س) بروجن با استناد به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه درک زیبایی‌های قرآن تنها از طریق انس با آن میسر است، ادامه داد: قرآن نور است و تمام بایدها و نبایدها را در خود دارد که لازمه درک حقیقی و یادآوری آموزه‌های این نسخه شفابخش، انس و الفت با آن است.

این فعال باسابقه قرآن در بروجن با بیان اینکه قرآن دستورالعمل خالق برای کالای وجود انسان است، افزود: هرگاه خریدار کالایی می‌خرد تمام جوانب احتیاط را برای استفاده صحیح آن به کار می‌گیرد از جمله اینکه دستورالعمل سازنده را با احتیاطِ بیشتر از آنچه توصیه شده است، رعایت می‌کند. حال آنکه انسان غالباً در خصوص کالای وجود خود غافل و سهل‌انگار است و هر جا مطامع شخصی، اسم و رسم دنیوی و سود و بهره‌ای بوده از قرآن، یعنی دستورالعمل زندگی، استفاده کرده است.

در قرآن تزکیه بر آموزش مقدم است

پیردهقان با تأکید بر اینکه این شیوه استفاده از قرآن حاصل عدم انس است، بیان کرد: رعایت فرامین خداوند در انس با قرآن اتفاق می‌افتد و جان و روح، دنیا و آخرت و رفتار و کردار انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چهره برگزیده قرآنی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش قرآن منجر به انس افراد با آن شده است یا خیر، گفت: در قرآن تزکیه بر آموزش مقدم است در حالی‌که سردر دفترِ مهم‌ترین نظام آموزشی در تضاد با این شیوه‌نامه مهم است.

امروز مشاهده می‌شود قرآن که باید زیربنای فکری دانش‌آموز را تشکیل دهد، جایگاه یک درس ساده جنبی را در مدارس دارد که هر آموزگاری می‌تواند تدریس آن‌را بر عهده بگیرد

پیردهقان با اشاره به وجود خلأ در امر پرورش، گفت: امروز مشاهده می‌شود قرآن که باید زیربنای فکری دانش‌آموز را تشکیل دهد، جایگاه یک درس ساده جنبی را در مدارس دارد که هر آموزگاری می‌تواند تدریس آن‌را بر عهده بگیرد.

این استاد پیشکسوت قرآن در بروجن با تأکید بر نقش تأثیرگذار معلم قرآن در جذب مخاطب، بیان کرد: معلمی که به انس نرسیده و قادر نباشد یک آیه را بدون غلط قرائت کند چگونه می‌تواند دانش‌آموز قرآنی تربیت کند؟

وی با ضروری خواندن آشنایی کامل معلم با معالم قرآن، ادامه داد: اگر معلم تربیت‌یافته معالم قرآن و متخلق به اخلاق قرآنی باشد، دانش‌آموزان و به‌دنبال آن جامعه از تربیت دینی برخوردار خواهند شد و هجمه فرهنگ بیگانه قادر نخواهد بود اکثریت جامعه را به هر سو که بخواهد حرکت دهد.

پیردهقان با اشاره به یکی از ده‌ها برکت آموزش و تربیت صحیح قرآنی، گفت: اگر فرهنگ قرآنی به‌درستی نهادینه شود خانواده‌ها نیز جهت قرآنی شدن فرزندان گام بر می‌دارند و برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ضرورت پرهیز از نگاهِ صرفاً منفعت‌طلبانه به قرآن

مدیر دارالقرآن فاطمه زهرا(س) بروجن با تأکید بر قداست و آسمانی بودن قرآن و باور عمومی بر این مهم، اظهار کرد: یقین مردم به قدسی بودنِ قرآن را در بسیاری از موارد می‌توان دید از جمله همه ما از دیرباز منزل نو را با قرآن منور می‌کنیم و یا مسافر را از زیر قرآن رد می‌کنیم.

پیردهقان با بیان اینکه این باور عمومی ارزشمند است، اضافه کرد: مردم یقین دارند که کتاب الهی خداوند آثار امنیت‌بخش دارد اما نباید صرفاً از نگاه منفعت‌طلبانه به قرآن نگاه کرد بلکه باید با آن مرتبط و مأنوس و عامل به آن بود.

وی تبعات انس یا عدم انس با قرآن را با استناد به تاریخ یادآوری کرد و گفت: تربیت قرآنی و انس واقعی حرّ با این کتاب، سبب شد تا در آخرین لحظات در تشخیص مسیر حق و باطل به اشتباه نیفتد؛ چرا که به گواه تاریخ، معلم دوران نوجوانی حرّ که پدر در خانه استخدام کرده بود به خوبی معنای حق و باطل را برایش تبیین کرده بود.

اگر تربیت قرآنیِ صحیح و انس واقعی شکل نگیرد، حقیقت قرآن به دست حافظ قرآن و در محراب نماز به شهادت می‌رسد

پیردهقان در ادامه قاتل امیرالمؤمنین(ع) را نمونه بارز نرسیدن به انس قرآن دانست و افزود: اگر تربیت قرآنیِ صحیح و انس واقعی شکل نگیرد، حقیقت قرآن به دست حافظ قرآن و در محراب نماز به شهادت می‌رسد.

پیشکسوت قرآنی استان با اشاره به رسالت قرآنیان در خصوص تبیین مبانی قرآن و مأنوس کردن مردم با آن، بیان کرد: فعالان عرصه آموزش و ترویج قرآن اگر بتوانند آیات کاربردی قرآن را استخراج و در سبک زندگی مردم وارد کنند، می‌توان گفت که تربیت واقعی قرآنی شکل گرفته است؛ چرا که ما در ندیدن قرآن و عمل به آن دچار مشکل هستیم.

وی با استناد به آیه ۵۹ سوره مبارکه انعام، بیان کرد: قرآن به اشاره خودش «کتاب مُبین» است پس به تمام موضوعات مورد نیاز بشر اشاره دارد که هر کسی باید بتواند به فراخور حال خود از این مائده الهی بچشد.

پیردهقان آموزش قرآن را مقدمه انس دانست و ادامه داد: اگر آموزش روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، تفسیر، تدبر و ... به نحو احسن ارائه شود اما فهم قرآن و به‌دنبال آن شکل‌گیری شاکله ذهن و شخصیت فرد بر مبنای قرآن نباشد، انس واقعی اتفاق نیفتاده است.

این فعال با سابقه قرآنی در استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مرسوم شدن جلسات خانگی قرآن به‌ویژه میان بانوان، تصریح کرد: این حرکت بسیار نیکو و پسندیده است اما چه خوب است که به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، با تبیین یکی دو آیه کاربردی برای بانوان در هر جلسه همراه باشد.

پیردهقان با ابراز تأسف از عدم آگاهی بسیاری از بانوان فعال در این جلسات از نسخه شفابخش قرآن، گفت: قرآن رهنمودهای راهگشایی در خصوص فرزندپروری، همسرداری، حجاب و ... برای بانوان دارد که اگر آشنا شوند و در زندگی به کار گیرند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

قرآن و عترت جدایی‌ناپذیرند

وی «فهم قرآن» را مهم‌ترین نتیجه انس عمیق و عملی با قرآن دانست و تصریح کرد: فهم واقعی قرآن سبب جاری شدن حق آل‌محمد(ص) می‌شود؛ چرا که اهل‌ بیت(ع) مصداق عملی مبانی قرآن هستند و می‌دانیم که قرآن و عترت جدایی ناپذیرند.

پیردهقان تأکید کرد: کسانی که صرفاً به قرآن یا صرفاً به عترت متمسک می‌شوند راه را به بیراهه رفته‌اند و کسانی که با معالم قرآن مأنوس و در سبک و سیاق سیره عملی اهل بیت(ع) عمل کنند، فائز خواهند بود.

نه فقط قرآنیان بلکه همگان باید بدانیم که نحوه رفتار با امامی که منتظرش هستیم در رفتار با ولی‌فقیه تمرین می‌شود، رفتار مردم با امام حسین(ع) در صحرای کربلا بسیار بدتر از رفتارشان با مسلم بن عقیل در کوفه بود

این چهره ممتاز قرآنی استان با اشاره به قرار داشتن در «گام دوم انقلاب»، گفت: نه فقط قرآنیان بلکه همگان باید بدانیم که نحوه رفتار با امامی که منتظرش هستیم در رفتار با ولی‌فقیه تمرین می‌شود، رفتار مردم با امام حسین(ع) در صحرای کربلا بسیار بدتر از رفتارشان با مسلم بن عقیل در کوفه بود.

پیردهقان در پایان گفت: تمرین همراهی با امام زمان(عج) در ولایت‌پذیری امروز ما تحقق می‌یابد که امیدواریم بتوانیم پرچم انقلاب اسلامی را به دست صاحب واقعی‌اش برسانیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری انس با قرآن موسسات قرآنی پیشکسوت قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت بیش از ۲۴ هزار نفر در پویش قرآنی زندگی با آیه ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: طرح«مسطورا» با هدف تبدیل کردن آیه های قرآن به گفتمان رایج بین مردم طراحی شده است.

وی افزود: در این طرح به دنبال این هستیم که در طول سه سال مردم بتوانند ۱۵۰ آیه قرآن را حفظ کنند به این صورت که در سال جاری ۵۰ آیه در بین عموم مردم حفظ شود که ۳۰ آیه در ماه رمضان مورد تمرکز قرار خواهد گرفت.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: متن کار و محتوا در طرح «مسطورا» بر اساس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی نوشته شده است که امیدواریم مبلغان ما نیز در این راستا فعالیت داشته باشند.

حجت الاسلام سالاری مکی گفت: برای رسیدن به اهداف طرح «مسطورا» می‌توان از ظرفیت هیئت‌های مذهبی، مساجد، جلسات قرآن خانگی و صدا و سیما استفاده شود و نکته قابل توجه این است که برای درک عمیق این فرازهای قرآن انیمیشن‌هایی نیز تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با طرح «مسطورا» اقدام قرآنی ویژه ای را رقم بزنیم، گفت: علاقمندان برای شرکت در این طرح می‌توانند عدد ۵ را ۳۰۰۰۱۹۳۸ ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • شرکت بیش از ۲۴ هزار نفر در پویش قرآنی زندگی با آیه ها
  • برای ساختن انسان باید محیط متناسب و سالم به وجود آورد
  • محفل انس با قرآن کریم با شرکت فعالانی از جامعه قرآنی استان اردبیل
  • قرآن در تخصیص بودجه باید عنوان مستقلی داشته باشد
  • افتتاح موسسه قرآنی در سیرجان
  • زندگی با آیه‌ها طرحی برای تربیت کنشگران عرصه جهاد تبیین
  • دنباله‌روی از الگو‌های حکمرانی غربی نتیجه فاصله‌گیری از قرآن است
  • بخش بین الملل نمایشگاه قرآن
  • گناه، پلیدی روح است و «اهل بیت» باید از این پلیدی دور باشند
  • برگزاری ۳۳ محفل جمع خوانی قرآن کریم در آذربایجان غربی