Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@04:41:19 GMT

آقازاده‌ها از کجا آمدند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۷۴۵۱

آقازاده‌ها از کجا آمدند؟

کمترین و نخستین گناهی که می‌شود بابت آن یقه خیلی از ویژه‌خوارهای اقتصادی یا دست‌اندازان به بیت‌المال را گرفت، همین تغییر کاربری کلمه «آقازاده» است! یعنی توقع نداشته باشید مطلبی مانند این گزارش، هدفش ردیف کردن نام برخی مفسدان اقتصادی و بعد هم شمردن جُرم‌ها و اتهامات و فراتر از آن، محاکمه‌شان باشد.

مجید تربت‌زاده /

کمترین و نخستین گناهی که می‌شود بابت آن یقه خیلی از ویژه‌خوارهای اقتصادی یا دست‌اندازان به بیت‌المال را گرفت، همین تغییر کاربری کلمه «آقازاده» است! یعنی توقع نداشته باشید مطلبی مانند این گزارش، هدفش ردیف کردن نام برخی مفسدان اقتصادی و بعد هم شمردن جُرم‌ها و اتهامات و فراتر از آن، محاکمه‌شان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما خیلی تلاش کنیم در نهایت می‌توانیم بابت همان که بالاتر گفتیم، یقه برخی‌ها را بگیریم که چرا آبروی کلمه ریشه‌دار و درست و حسابی «آقازاده» را با کارهایشان برده‌اند؟  پیدا کردن، محاکمه و رسیدن به حساب فرصت‌طلب‌های سیری‌ناپذیری که  سال‌هاست در سایه زد و بند، رانت و وابستگی به این و آن، آقازادگی کرده و حالش را برده‌اند، قطعاً به عهده نهادها و دستگاه‌های متولی مبارزه با فساد اقتصادی است. یعنی تقریباً همان حرکتی که به‌تازگی از سوی قوه قضائیه به صورت جدی آغاز شده و در سخنان برخی مسئولان و شخصیت‌ها نیز، عزم و جزمش به صورت جدی‌تر دیده می‌شود.

آقازاده 10 ساله

«آقازاده» با مفهومی که این روزها من، شما و دیگران از آن استفاده می‌کنیم، پیشینه تاریخی ندارد و ساخته و پرداخته رخدادهای دستِ کم 10 یا 15 سال اخیر است. بر فرض که قدمت استفاده از آن را 15 یا حتی 20 ساله بدانیم اما پُرکاربرد شدن و یا داغ شدنش در فضای رسانه‌ای و در محاورات روزانه مردم برمی‌گردد به همین چند سال اخیر.

البته این نکته هم قابل توجه است که این داغ شدن، دقیقاً با پیدایش و داغ شدن بحث مفاسد و مفسدان اقتصادی، اختلاس، رانت‌خواری و ... در ادبیات رسانه‌ای و سیاسی همزمان است. بنابراین پیدایش مفهومی تازه و نو از «آقازاده» همه‌اش زیر سر خود آقازاده‌ها نیست و باید آن را واکنش طبیعی مردم و مطالباتشان، ادبیات رسانه‌ای و فضای مجازی به رخدادهای سال‌های اخیر دانست.

ژن خوب

همه ماجرا هم فساد اقتصادی نیست. پای فساد سیاسی و قدرت‌طلبی هم در میان است. یعنی گاهی پدیده «آقازادگی» خودش را از همان ابتدا در شکل و شمایل اقتصادی و فسادهای پیرامونش نشان نمی‌دهد. ژست ماجرا گاهی فقط سیاسی است. منتها کیست که نداند وقتی قرار به  سوءاستفاده از آقازادگی باشد، تهِ ماجرا به مسائل اقتصادی هم می‌رسد.

بر همین اساس، سال 1396 شاهد پیدایش قرائت دیگری از اصطلاح «آقازاده» بودیم. فرزند یک مسئول سابق در یک برنامه تلویزیونی، موقعیت و پیشرفتش را حاصل «ژن خوب» دانست تا اگر بعدها کسی خواست اتهامی به او بزند، گناهش بیفتد گردن عامل وراثت! واژه «ژن خوب» خیلی خوب و به‌سرعت در ادبیات سیاسی و انتقادی آن روزها جا افتاد و سبب شد مدتی مردم واژه «آقازاده» را فراموش کنند.

آقازاده‌های خارجکی

همان طور که فساد، چه اقتصادی و چه اخلاقی‌اش مختص به کشور ما نیست، پدیده آقازادگی یا ژن خوب هم پدیده‌ای نیست که فقط در ایران کاربرد داشته باشد. مثلاً ویکی پدیا در این باره می‌نویسد: «ژن خوب، در کشورهای مختلف عموماً با واژه «سیاست خانوادگی» یا «Family Politics» شناخته شده و به حضور افراد یک خانواده در مناصب انتخابی و انتصابی یک کشور گفته می‌شود. نمونه‌های متعددی از خانواده‌های سیاسی و سیاست خانوادگی در همه کشورهای جهان وجود دارد. شاید انتظار این باشد که این نوع از سیاست و حضور یک خانواده در منصب قدرت بیشتر در کشورهای توسعه نیافته یا غیردموکراتیک اتفاق بیفتد، اما شواهد مختلف نشان می‌دهد که رابطه مشخصی میان این دو برقرار نیست؛ به‌طوری که برعکس پیش‌بینی‌های اولیه، بیشترین میزان سیاست خانوادگی در آمریکا و انگلیس مشاهده شده‌است.

در آمریکا بیش از ۴۰۰ خانواده وجود دارند که در ایالات مختلف یا در سطح ملی، بیش از سه نفر از خانواده منصب سیاسی دارند. در انگلیس نیز در یک برآورد اولیه و ناقص بیش از ۹۰ خانواده قدرتمند که افراد وابسته به خانواده مناصب سیاسی سطح بالا دارند، جمع‌آوری شده‌است».

اینجا، آنجا، همه جا!

مطالبه‌های جدی و مردمی برای کم کردن روی «آقازاده»‌های نوکیسه‌ای که هر روز در فضای مجازی و رسانه‌ای از آن‌ها رونمایی می‌شد، به کنار؛ اما متأسفانه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی این مطالبه و عزم مبارزه با مفاسد اقتصادی را با عملکردی غلط به حاشیه بردند. وقتی گاه و بیگاه آقازاده و آقازادگی تبدیل به حربه‌ای شد که عده‌ای از آن برای تصفیه‌حساب و یا یقه‌گیری سیاسی استفاده کنند، شفافیت و صراحت هم از فضای سیاسی و اقتصادی رخت بر بست تا حاشیه امن‌تری برای خیلی از آقازاده‌ها فراهم شود. فضای غبارآلودی که در آن راست و دروغ و شایعه و واقعیت از هم چندان قابل تشخیص نباشد، بهشت آقازاده‌ها و رانت‌خوارها به شمار می‌آید.

به امروز نگاه نکنید که پرونده خیلی از مفسدان اقتصادی یا در نوبت رسیدگی است و یا با اتهام‌های سنگین بسته شده و شک و شبهه‌ای هم در آقازادگی آن‌ها وجود ندارد، تا همین یکی دو سال پیش، شما با چند جست و جوی ساده در اینترنت می‌توانستید فهرست بلند بالایی از متهمان به آقازادگی را پیدا کنید که در میان آن‌ها از فرزندان مسئولان رده بالای کشورگرفته تا مسئولان رده پایین و نمایندگان مجلس پیدا می‌شدند. زمینه‌های اتهامی هم متنوع بود، یعنی رد پای برخی آقازاده در قراردادهای بزرگ نفتی دیده می‌شد، اثر انگشت برخی دیگر در واردات انبوه فلان کالا و رد پا و اثر انگشت و چهار دست و پای برخی دیگر در فساد بانکی، اختلاس‌های کلان، اشغال پست و مقام‌های مختلف و نان و آبدار و ... به چشم می‌آمد!

فهرستی که طولانی‌تر می‌شود

بله... درست می‌گویید، همین امروزهم می‌شود این فهرست‌ها را در سایت‌ها و خبرگزاری مختلف دید. اما توصیه ما این است که هم در جست‌وجوهای اینترنتی و خبری‌تان سختگیر باشید و هم در باور کردن یا نکردن همه آنچه این روزها در فضای مجازی و خبری در این باره منتشر می‌شود. یک تفاوت جریانی که امروز به دنبال آقازادگی‌ستیزی و رانت‌زُدایی است، با برخی جریان‌هایی که پیش از این دائم واژه آقازاده‌ها را داغ می‌کردند، در این است که حرف‌هایشان از مرحله ادعا و شعار گذشته و شما می‌توانید فهرستی از آقازاده‌ها و مفسدانی را پیدا کنید که  یا دارند دوران محکومیتشان را می‌گذرانند و یا فعلاً رشته آقازادگیشان قیچی  و دستشان از ویژه‌خواری کوتاه شده است. شواهد هم نشان می‌دهد در روزها و ماه‌های آینده این فهرست طولانی‌تر و پربارتر هم خواهد شد. 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آقازاده ها بیت المال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد

 سخنگوی وزارت خارجه قطر، امروز (سه شنبه) تاکید کرد: تا زمانی که میانجیگری قطر در مساله غزه ادامه دارد، دلیلی برای بسته شدن دفتر حماس در دوحه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا از رویترز، «ماجد محمد الانصاری» افزود: سران حماس در دوحه حضور دارند و محدودیتی برای ورود و خروج آن ها از قطر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هیات های مذاکره کننده اکنون در قطر حضور ندارند، گفت: تلاش می کنیم با کمک همه طرف ها به راه حلی که مورد قبول همه باشد، دست یابیم.

الانصاری تصریح کرد: میانجی ها از اینکه پیش از ماه رمضان به توافق آتش بس دست نیافتند، احساس سرخوردگی می کنند. چالش نخست ما این است که طرف های درگیر، جدیت لازم برای دستیابی به نتیجه داشته باشند.

وی اظهار داشت: برخی وزیران کابینه نتانیاهو، تلاش های مثبت قطر را زیر سوال می برند و ما ناخرسندی خود را از زیر سوال بردن تلاش های میانجی ها به ویژه تلاش های قطر اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: هیچ طرفی در جامعه جهانی، حمله به «رفح» را نمی پذیرد زیرا این منطقه، بدون حمله زمینی نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

الانصاری با بیان اینکه در این مرحله نیازمند ارزیابی تلاش های انجام گرفته برای میانجیگری هستیم، اضافه کرد: همه باید برای توقف جنگ و حمله به رفح تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز یکشنبه اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از قطر را تکذیب کرد.

شبکه روسیا الیوم به نقل از دو مقام حماس اعلام کرد که این جنبش قصد ندارد دفتر سیاسی خود را به خارج از دوحه منتقل کند.

بر اساس این گزارش، این دو مقام حماس، گزارش ها مبنی بر اینکه رهبری این جنبش در نظر دارد قطر را ترک کند و کشور دیگری را به عنوان میزبان انتخاب کند، رد کردند.

این دو مقام افزودند که این جنبش خواهان تقویت روابط با ترکیه از جمله دریافت کمک مستقیم از این کشور است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز روز شنبه ادعا کرد که جنبش حماس حداقل با دو کشور منطقه برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش از دوحه گفت و گو کرده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرده بود که اقدام حماس برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از دوحه در نتیجه فشار مصر و قطر بر این جنبش با هدف کاهش شروط مذاکره با رژیم اسرائیل انجام می شود.

وال استریت ژورنال نوشته بود که اگر حماس قطر را ترک کند مذاکرات دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست در غزه، ممکن است به شکست منجر شود.

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • عکسی درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی
  • قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد
  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  • پسران معاون سابق قوه قضائیه مازراتی، پورشه و بنز داشتند | جزئیات تکان دهنده دادگاه رسیدگی به اتهامات آقازاده‌های جنجالی | ماجرای ماده مخدر گُل چه بود؟
  • تحکیم بنیان خانواده با سبک زندگی اسلامی
  • بیانیه دفتر سیاسی انصارالله یمن درباره غزه
  • ورود رئیس‌جمهور به پاکستان
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • قرارگاه آلوده‌سازی آقازاده‌های مسئولان ایران به روایت سریال تلویزیون! | فیلم