Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نام اربعین که به گوش می رسد، شور و شوق کربلا و هیجان حضور در بین زائران حسینی سراسر مشتاقان کوی یار را فرا می گیرد و آن وقت است که ایلام می شود دروازه عتبات عالیات و مرز مهران، میزبان خیل عظیم زائران.

سراسر مهران و کوچه و برزن ایلام می شود مزین به علم کربلا و زنان و مردان این دیار میزبان زائران کوی عشق و جاده های منتهی به استان های مرزی ایلام، کرمانشاه و خوزستان شلوغ ترین جاده های کشور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها، عطر و بوی حسینی و شور و شوقی وصف ناپذیر همه وجود عاشقان و زائران و مجاوران و مشتاقان عزیز زهرا همه عالم را فرا گرفته است.

هرلحظه به بزرگترین اجتماع بشری نزدیک می شویم، کنگره بزرگ و اجتماعی میلیونی و عظیم که هر مسلمانی به عشق زیارت آقا اباعبدالله الحسین(ع) از شهر و خانه و کاشانه اش با وجود به جان خریدن همه مخاطرات بین راه پا در این وادی نهاده تا ذره ای از عشق و علاقه وافر خود را به نمایش بگذارد.

زمان کوتاهی مانده تا این کنگره بزرگ و اینک همه شیفتگان آقا اباعبدالله الحسین(ع) از زن و مرد، کوچک و بزرگ همه سیاه پوش و عزادار برای رسیدن به حرم سیدالشهدا(ع) و کربلا لحظه‌ شماری می‌کنند و هرکس به نوعی این شور و شوق خود را به نمایش گذاشته و از دلدادگی به معشوق غروری وصف‌ناپذیر در اعماق وجودشان دارند.

** مرز مهران انتخاب اول زائران/ افزایش بی سابقه تردد زائران در سال جاری

مرز بین المللی مهران به عنوان انتخاب اول مردم و زائران سراسر کشور ، همچنان مسیر اصلی تردد زائران عتبات عالیات در ایام محرم و اربعین حسینی (ع) سال جاری است.

نزدیک بودن فاصله مهران تا کربلا، واقع‌ شدن مهران در نقطه صفر مرزی، امنیت مرز، شیعه بودن استان های عراقی با مرز مهران و اینکه استان ایلام را به‌ خاطر میزبانی شایسته از زائران حسینی به عنوان پایتخت خادمین اربعین حسینی لقب داده‌اند باعث شده است که این مرز همچنان به عنوان انتخاب اول زائران برای رفتن به عتبات عالیات در نظر گرفته شود.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، هم اکنون جمعیت زیادی از زائران در حال عزیمت به شهر مرزی مهران هستند، از ابتدای ماه محرم تاکنون ۳۵۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده اند، در روزهای ابتدایی ماه محرم روزانه شاهد خروج بیش از ۲۱ هزار نفر زائر عتبات عالیات از پایانه مرزی مهران بودیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی خروج زائران را نشان می دهد.

بنا به گفته مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر (ورود و خروج) از مرز بین المللی مهران تردد کردند، ثبت این میزان تردد مسافران و به خصوص زائران با توجه به اینکه نزدیک هنوز تا ایام اربعین بیش از یک ماه مانده است، بی سابقه است.

بدون شک زیرساخت مناسب و نزدیکی مرز مهران به شهرهای عراق دلیل استقبال مسافران و زائران از این مرز است، با تلاش مجموعه مدیریتی ارشد استان تمام شرایط تسهیل در جهت عبور و مرور زائران در این مرز فراهم است و تمام مجموعه مدیریتی ستاد اربعین استان تلاش خود را در جهت فراهم کردن آسایش و راحتی زائران انجام می دهند.

** خروج از پایانه مرزی مهران روان است
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، خروج زائران کربلای معلی از پایانه مرزی مهران در ساعات روز و پایانی شب همچنان به صورت روان و عادی ادامه دارد.

هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۲۰ هزار  نفر مسافر و زائر از مرز بین المللی مهران تردد می کنند، بسیاری از منابع پیش بینی کرده اند که با توجه به حذف روادید شمار زائران کنگره اربعین سال جاری تا پنج میلیون نفر افزایش یابد که براساس روال سال های ماقبل انتظار می رود که همچنان ایلام و مرز مهران انتخاب آنان برای ورود و خروج مرزی باشد.

** زائران بدون مدارک معتبر به مرز مهران مراجعه نکنند

حذف روادید برای سفر به عتبات عالیات به معنای عدم نیاز به مدارک شناسایی معتبر نیست و زائران اربعین نباید به هیچ عنوان بدون گذرنامه و کارت شناسایی به مرز مهران مراجعه کنند.

روادید سفر به عراق که پیش از این رایگان شده بود از ابتدای ماه محرم برابر با ۱۰ شهریورماه جاری به مدت ۲ ماه و تا پایان ماه صفر به طور کامل حذف شده است.

بنا به گفته مسئولان ستاد اربعین استان ایلام، تمامی زائران در این مدت برای سفر به عراق باید مدارک شناسایی معتبر به همراه داشته باشند در غیر اینصورت از تردد آنها در مرز مهران جلوگیری خواهد شد، همچنین تمامی متقاضیان سفر به عتبات عالیات باید به منظور بهره مندی از بیمه سفر در سامانه سماح ثبت نام کنند.

با حذف روادید در اربعین امسال ممکن است برخی زائران تصور کنند بدون هیچگونه مدارکی می توانند به عتبات عالیات تردد کنند که به هیچ عنوان صحیح نیست.

در نشست اخیر ستاد اربعین ایلام مسئولان استانی بر کنترل مرحله ای تردد خودروهای منتهی به شهرهای ایلام و مهران تاکید کردند، به این معنا که از مبادی ورودی تمامی شهرستان های استان تا مرز مهران در حدود هشت مرحله مدارک شناسایی زائران کنترل شده و زائران غیر مجاز به شهرهای خود برگشت داده می شوند.

تاکید مسئولان ستاد اربعین استان ایلام این است که زائران پیش از مراجعه به مرز مهران در سامانه سماح ثبت نام کنند و مدارک شناسایی شامل گذرنامه با شش ماه اعتبار و کارت هویتی معتبر به همراه داشته باشند در غیر اینصورت از تردد آنها جلوگیری شده و به شهرهای خود برگشت داده می شوند.

هیچ زائری بدون دریافت مدارک از مرز مهران خارج نمی شود و با توجه به حذف روادید بین دو کشور ، کشور عراق نیز امسال بر این موضوع تاکید کرده و از ورود غیر قانونی زائران بدون مدارک جلوگیری می کند.

نیروی انتظامی و هنگ مرزی مستقر در مرز مهران همچنان از خروج زائرانی که فاقد مدارک بوده جلوگیری می کنند و تنها زائرانی را که دارای گذرنامه می باشند اجازه ورود به پایانه مرزی مهران می دهد.

** آخرین وضعیت زیرساخت های مهران تا قبل از اربعین ۹۸ 

با توجه به فرصت باقیمانده تا برگزاری آیین بزرگ اربعین در کشور عراق و حضور میلیون ها زائر ایرانی در این مراسم سفر مقامات کشوری به استان ایلام به عنوان گذرگاه اصلی زائران ایرانی اربعین همچنان ادامه دارد و عملیات بهسازی مسیرهای گوناگون ایلام برای دسترسی راحت و ایمن به مرز بین المللی مهران تا پیش از آغاز این آیین با پیشرفت فیزیکی مناسب و با شتاب و جدیت تمام در بخش های مختلف در دست اجراست.

تلاش برای تکمیل چهارخطه کردن محور ایلام - مهران به عنوان مسیر اصلی تردد زائران همچنان ادامه دارد، به گفته مسئولان راه و شهرسازی استان ، در حال حاضر این پروژه در سه قطعه مختلف در حال اجرا است، قطعه اول به طول ۱۱ کیلومتر است که ۲ کیلومتر این قطعه به صورت چهار خطه اجرا و زیر بار ترافیک قرار دارد.

تونل موازی تونل راه کربلا به طول ۷۶۰ متر نیز حفاری شده و پیمانکار مشغول عملیات کف برداری است که برای عبور اضطراری آماده می شود و سپس عملیات لاینینگ (پوشش بتونی) و روشنایی اجرا خواهد شد، همچنین عملیات حفاری تونل کیلومتر هفت نیز در این قطعه به طول ۸۴۰ متر نیز آغاز شده که تا کنون ۲۶۰ حفاری شده است.

طول قطعه دوم نیز ۱۹ کیلومتر است که تاکنون ۱۰ کیلومتر آن به صورت چهارخطه اجرا شده و زیر بار ترافیک قرار دارد و تا قبل از اربعین سال جاری ۶ کیلومتر دیگر از این قطعه تکمیل و زیر با ترافیک می رود.

قطعه سوم این پروژه که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا (ص) است به طول ۳۹ کیلومتر است که تاکنون ۲۵ کیلومتر آن تکمیل شده است و سه کیلومتر دیگر قبل از اریعین انجام می شود، ۱۱ کیلومتر دیگر این مسیر (رفت) انجام شده و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

** دومین تونل ترانزیتی کشور پیش از اربعین زیر بار ترافیک می رود

 تونل اربعین به عنوان یکی از بزرگترین تونل های ترانزیتی کشور در سر راه ارتباطی استان ایلام برای استفاده و تردد زائران آماده است.

حذف ۱۵ کیلومتر گردنه حادثه خیز در این مسیر نقش اساسی در ایمنی بیشتر سفر و کوتاهی مسیر زائران بسوی استان ایلام و مرز مهران دارد.

عملیات روشنایی و نصب جت فن ها در این تونل تکمیل و پایان یافته است و تنها مشکل انتقال برق به این تونل وجود دارد که توسط مسئولان ذی ربط در حال انجام است.

با توجه به روزهای باقی مانده تا اربعین حسینی، لحظه به لحظه سیل خروشان جمعیت میلیونی زائران برای رفتن به عتبات عالیات افزوده می شود، همه چیز برای خلق حماسه ماندگار دیگری آماده است که به یاری خداوند، بزودی راهپیمایان اربعین حماسه ای دیگری را خلق خواهند کرد.

۳۰۳۲/۶۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان ایلام مرز مهران زائران اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با استقبال خوب علما و اندیشمندان از کشور‌های مختلف، بیش از ۱۳۰ مقاله به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیس و فرانسه دریافت و حدود ۹۰ مقاله پذیرفته شد.

این مقالات با ویرایش اولیه در ۶ مجلد (سه جلد فارسی و ۲ جلد عربی و یک جلد انگلیسی و فرانسه) تدوین و چاپ شده است که در اجلاس عمومی همایش که فردا پنجشنبه سی ام فروردین در سالن اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط با حضور اندیشمندان و علمای کشور‌های مختلف برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

سومین همایش بین المللی معرفت و رسالت حسینی با حضور اساتید دانشگاه و مرکز پژوهش‌های کربلا (وابسته به عتبه حسینی)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سندیکای دانشگاهیان کربلا، مرکز مطالعات راهبردی حشد الشعبی، ستاد فرهنگی اربعین و بنیاد بین‌المللی اربعین و با شرکت اندیشمندانی از شش کشور عراق، ایران، کویت، سوریه، ترکیه و بحرین دانشگاه صنعتی فرات الاوسط برگزار می‌شود.

در این همایش آیت الله دقیق از علمای مبارز عراق، آیت الله حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق، آل کاظم سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، عبدالامیر قرشی معاون پژوهشی عتبه حسینی و چند تن از رؤسای دانشگاه‌های ایران و عراق و رئیس مرکز مطالعات راهبردی حشد در اربعین و مقاومت اسلامی طوفان الاقصی و بازتاب‌های جهانی فرهنگ و شعائر حسینی و چشم انداز‌های جهانی اربعین سخنرانی خواهند کرد.

 

دیگر خبرها

  • همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» در کربلا آغاز شد
  • تخصیص بیش از هزار میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های اربعین شهرستان مهران
  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • احداث پارکینگ با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در پایانه مرزی مهران
  • احداث پارکینگ با ظرفیت پذیرش ۱۰ هزار خودور زائران اربعین در پایانه مرزی مهران
  • پیگیری اعتبارات لازم برای طرح ۶ خطه شهر مهران
  • ایجاد پارکینگ با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در مرز مهران
  • پل کیلومتر ۵۶ مسیر ایلام - مهران تا خرداد ماه تکمیل می شود
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا
  • مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق