Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@04:22:10 GMT

دریچه‌ای تازه در پنجره تماشا‌

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۷۸۰۳

دریچه‌ای تازه در پنجره تماشا‌

مرحوم جمشید مشایخی درباره‌اش گفته بود او را به‌دلیل شباهت شعرش با شعر حافظ (از نظر ارتباط تنگاتنگ با مردم) «حافظ گیلان» می‌داند. چنین نقل قولی آنچنان بی‌راه نیست. مخصوصاً اگر پا از ادبیات فارسی معاصر کمی فراتر بگذاریم و سری به استان گیلان بزنیم و پای حرف‌های گیلک‌ها بنشینیم. محسن بوالحسنی خبرنگار

حضور او در شعر معاصر ایران باعث شد که نه فقط در شعر فارسی معاصر، بلکه در ادبیات بومی و محلی نیز کاری کرد کارستان که شعرهای گیلکی‌اش به عمق جان و زبان و دل آن خطه سبز نشست و از طرفی شعر بومی و محلی که داشت کم‌کم به محاق فراموشی می‌رفت امروز حتی پا از مرزهای استان و کشور هم بیرون گذاشته و خاطره‌ای جدید شده در دل خاطرات همیشگی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میر احمد سیدفخری‌نژاد یا همان شیون فومنی (۳ دی ۱۳۲۵ - 23شهریور ۱۳۷۷) در شعر فارسی هم با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی و ارائه قالب‌های معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تأثیرگذار و توانای شعر معاصر به‌شمار می‌رود و در کنار فن درخشان شاعری‌اش در بخش تحقیق و پژوهش در زمینه فرهنگ و ادب گیلان و ارائه مجموعه اشعار گیلکی در قالب غزلیات، منظومه‌ها و دو بینی‌های محلی از جمله درخشان‌ترین چهره‌های استان گیلان و البته شعر معاصر فارسی است. اما در کنار این دو بُعد، ترانه‌سرایی را هم باید یکی از شاخصه‌های کاری پرونده فومنی به حساب آورد که با مهارت، چیرگی و تسلط بر موسیقی، آواها و ملودی‌های محلی و فارسی از او به‌عنوان موفق‌ترین شاعر ترانه‌سرا در فرهنگ و ادبیات بومی می‌توان نام آورد ترانه‌هایش را خوانندگان سرشناس گیلکی با آوایی خوش خوانده و ماندگارتر کرده‌اند. او اما فقط به همین‌ها خلاصه ‌نمی‌شود او در طول عمرش برای کودکان و نوجوانان شعر و قصه نوشت و داستان کوتاه و فیلمنامه برای بزرگسالان. پس بیراه نیست، مردی با کارنامه‌ای این‌ چنین ادبی که چادر خیمه‌اش را در دل و روح مردم روز و روزگار خود زده است را هم‌قطار با گلچین دانست و از مطرح‌ترین شاعران بومی سرای و از شاعران شمالی ایران که تمام عمر خود را روی این دغدغه طی طریق کردند که منعکس‌کننده عناصربومی زادگاهشان در شعر باشند و با همین جهان‌بینی، استعداد و البته دغدغه دریچه‌ای تازه باشند در پنجره تماشا. فومنی در غزل بیشتر دنباله‌رو سبک هندی است و عاشق استعاره و تشبیه و تصویرسازی و ترکیب‌سازی‌های آن سبک.
با این‌حال تصاویر و زبان امروزی این غزل‌نویسی‌ها وقتی با تمثیل‌ها، ترکیب سازی‌ها، خلاقانه در کنار عناصر بومی و حتی اصطلاحات و ترکیبات زبانی گیلک، مثل: این سفر (این دفعه)، وعده خلافی، خرسخواری، تن شده، چموش پا تاوه و... می‌آید، شعری باشکوه حاصل می‌شود که عصاره دست و ذهن این شاعر است.
شاعری با قافیه‌های نرم و طبیعی و به‌جا و استفاده از وزن و ردیف و عروضی که اصلاً به رخ کشیده نمی‌شود مگر در متن و بستر حرف.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز ۵ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ حسین زره کارگر گفت: خانواده‌ها می‌توانند از امروز ۵ اردیبهشت، برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی فرزندان خود در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴، در همه مقاطع تحصیلی، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir، پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir و یا سامانه irtextbook.ir بر اساس جدول زمانی اعلام شده مراجعه کنند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه مدیران مدارس به دانش آموزانی که موفق به گذراندن پایه تحصیلی شده اند در خصوص ثبت سفارش کتاب‌های درسی اطلاع رسانی کنند، افزود: در صورت موفقیت نشدن دانش آموز در پایه فعلی، هنگام اصلاح سفارش کتاب‌های درسی، می‌توان پایه تحصیلی را تغییر داد.

دیگر خبرها

  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز ۵ اردیبهشت
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • بومی سازی قالب پنجره
  • برگزاری بازی های بومی محلی در روستای آرتون طالقان
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز
  • انتصاب سرپرست فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی