Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه تعارضی بین جلسات سنتی مسجدی و مؤسسات قرآنی نمی‌بیینم، گفت: برخی از جلسات قرآنی مساجد به دلیل مسایلی به خارج از آن ها منتقل می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستانحسین اخوان‌اقدم» درباره نقش راهبردی جلسات خانگی قرآن گفت: اصولاً جلسات سنتی به طور عام، تأثیر بی‌بدیلی در روند آموزش قرآن در طول سالیان متمادی آموزش در کشور و حتی دیگر کشورها داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌تردید می‌توان گفت خاستگاه اصلی بروز و ظهور قاریان، حافظان و قرآنیان در همین جلسات سنتی قرآن بوده است، حال این امر در قالب هیئات در گذشته دور و پیش از انقلاب اسلامی و با شتاب گسترده‌ای به شکل جلساتی صرفاً برای آموزش قرآن که ما آن را سنتی می‌نامیم، پس از پیروزی انقلاب اسلامی سر و شکل پیدا کرده است.

 

کارشناس‌مسئول فرهنگی ـ هنری فرهنگسرای قرآن ادامه داد: به طور ویژه اگر بخواهیم در مورد جلسات سنتی خانگی صحبت کنیم، بیشتر به دلیل این بوده است که فضای مسجد و یا حسینیه و یا مراکزی از این شکل، به جهت تداخل‌هایی که وجود داشته است از شبستان مساجد به خانه‌ها منتقل شده است. تا هم استاد راحت‌تر بتواند در آنجا فعالیت کند و هم شاگردان بتوانند راحت‌تر در آنجا مستقر شوند؛ زیرا خیلی از مساجد، مشکلات خاص خودشان را دارند به طور مثال در آن ساعت کلاس آموزش قرآن، مراسم ترحیم می‌گذارند، سخنرانی و همایش‌ و یا تجمع‌ها برگزار می‌شود.

 

جلسات خانگی بانوان؛ نیازمند آسیب‌شناسی

اخوان‌اقدم با اشاره به اینکه مسائل فوق، برپایی جلسات قرآن در مساجد را تحت‌الشاع قرار می‌داد، اظهار کرد: اساتید به دلیل اینکه وقفه‌ای در جلسات‌شان به وجود نیاید، این جلسات را به منازل منتقل کردند، لذا این جلسات خانگی قرآن، شعبه‌ای از همان جلسات سنتی قرآن به طور عام است. اگر بخواهیم تأثیر اینها را بررسی کنیم، باید به طور کلی تأثیر جلسات سنتی را بررسی کنیم که جز آن، جلسات خانگی قرآن نیز هست.

 

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن اضافه کرد: از منظر دیگر جلسات خانگی، بیشتر مربوط به بانوان بوده است و البته برخی از اوقات نقش قرآن در این جلسات خانگی کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود که نیازمند آسیب‌شناسی است تا راه‌حلی برای برون‌‌رفت از این مشکل پیدا شود. بر این مبنا که جلسات بانوان باید چگونه و با چه سازوکاری شکل گیرد و ادامه پیدا کند و بهینه‌سازی شود تا خدمت بیشتری به بانوان کند.

 

وی با تأکید بر اینکه جلسات سنتی بانوان با سازوکار منظم لازم و ضروری است، ادامه داد: زیرا در جلسات سنتی آقایان، امکان پخش صوت‌ها از میکروفون و بلندگو است و لذا می‌تواند از سوی اساتید مورد ارزیابی قرار گیرد، اما جلسات بانوان نیز از این موهبت محروم هستند که این می‌تواند با تشکیل جلسات سنتی در منازل و یا در مکان‌هایی محدود که بانوان بتوانند راحت‌تر در آنجا جلساتشان را برگزار کنند، با مربی خود و مجرب کارسازی شود و مورد توجه قرار گیرد.

 

اخوان‌اقدم درباره ویژگی شاخص این جلسات سنتی قرآن، اظهار کرد: جلسات سنتی قرآن چه در منزل و چه در محیط مسجد، با شاخص اصلی همراه بوده است چون ورودی و خروجی‌هایی مثل دوره‌های آموزش ترمی نداشته است و از آن مهم‌تر اینکه ورود نیز آزاد بوده است و خروج هم آزاد بوده است. البته باید گفت در جلسات سنتی که برخی از مربیان به آن سر و شکل کلاسی می‌دهند، بازخوردها و توقع‌های استاد و شاگردی وجود دارد، به معنای دیگر توقع استاد این است که شاگرد مرتب و فعال در کلاس حضور پیدا کند و روند روبه رشد داشته باشد و توقع شاگرد این است که مورد توجه قرار گیرد و حس ارتقا و پیشرفت در آن کلاس وجود داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: اما این نه شهریه دارد و نه محدود به زمان خاصی است و نه به صورت کلاسیک فایل‌های آموزشی بطور خاص در آنجا عنوان می‌شود، بیشتر به ارزیابی و بازخوردگیری و ارائه فنون مربوطه و سرمشق دادن برای ادامه مسیر معطوف می‌شود. از سوی دیگر افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، توقع دریافت گواهینامه و امثال آن را ندارد زیرا هدف اصلی‌شان ساختن خودشان است.

 

جلسات سنتی قرآن؛ جلسات انس و متخلق شدن به اخلاق و رفتار قرآنی ـ اسلامی

این مدرس قرآن با اشاره به ویژگی‌ دیگر جلسات سنتی قرآن، بیان کرد: اگر مربی مجربی که کلاس را اداره می‌کند، توجه پیدا کند، جلسات سنتی قرآن، جلسات انس و متخلق شدن به اخلاق و رفتار قرآنی ـ اسلامی است و استاد مربوطه این جلسات را بهانه‌ای قرار می‌دهد برای اینکه آدم‌سازی و انسان‌سازی کند و قرآن را از جهت محتوا و مفهوم به عنوان سرمشق زندگی افراد قرار دهد و آنها را با قرآن گره بزند و آنها را در مسیر قرآن قرار دهد، یعنی جلسات سنتی قرآن جلسات آدم‌سازی و انسان‌سازی اسلامی است.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا تعدد مؤسسات قرآنی در کم‌‌رونقی این جلسات سنتی قرآن نقش‌آفرین بوده است؟ اضافه کرد: تعارضی بین جلسات قرآن و مؤسسات قرآنی نمی‌بینم، رونق جلسات بستگی به مربی، کارگزاران و عواملی دارد که این جلسات را حمایت می‌کند چنانکه جلسه قرآن بنده از حدود سال ۷۰ تا کنون در مسجدی در نارمک به قوت خود باقی است آن هم با تعداد شاگردان مناسب اگر به این عوامل توجه شود، شاهد کاهش جلسات قرآن نخواهیم بود.

 

تعدد روبه رشد جلسات قرآن

اخوان‌اقدم درباره اینکه پس دلیل کاهش حضور و استقبال مردم از این جلسات قرآن چیست؟ تصریح کرد: برخی از این کاهش‌ها به تعدد روبه رشد جلسات قرآن در سطح ایران و شهرها باز می‌گردد. پیش از انقلاب اسلامی در تهران شاید ۱۰ جلسه قرآن به صورت سنتی نشستن پشت رحل قرآن، تبیین آیات و گفت‌وگو درباره نکات آیات نداشته‌ایم، اما در حال حاضر در شبی در تهران تعداد قابل توجهی جلسه قرآن وجود دارد به گونه‌ای که شما هر شب در هر محله می‌توانید جلسه قرآنی را پیدا کنید. بنابر این هنگامی که تعدد جلسات روبه بالا می‌رود، شاگردان پخش می‌شوند و هر فرد به جلسه قرآن محله خود آن هم با توجه به ساختار، قدرت، قوت و بیان استاد آن جلسه در آن جلسه حضور پیدا خواهد کرد. حال ممکن است آماری نیز پیدا کنیم که جلسه قرآنی تغییر کاربری داده باشد و در قالب مؤسسه قرآنی فعالیت کند و سپس به دلیل عدم موفقیت هم آن جلسه و هم آن مؤسسه تعطیل شده باشد که این نیازمند تحقیق آماری است، اما بالعکسش را شاهد هستم، چنانکه استاد بنده آقای محمد قدیری‌بیان، هم جلسه قرآنی ویژه نوجوانان و جوانان در مسجد شاه‌آبادی دارد و هم مؤسسه قرآنی راه‌اندازی کرده است که این دو کارشان از هم جدا شده و در حال انجام است.

 

وی تأکید کرد: اگر فردی بخواهد به معنای واقعی کلمه در زمینه آموزش قرآن چه به صورت سنتی و چه به صورت مؤسسه‌ای کار کند، جای کار دارد و این بسته به خود فرد دارد که با چه هدفی این موضوع را پیگیری می‌کند و چه میزان ضرورت‌ها را حس کرده است و چه میزان امکانات و بودجه در اختیار دارد.

 

نظام باید متولی و حامی اصلی رونق جلسات قرآنی سنتی و مردمی باشد

اخوان‌اقدم درباره مدل‌های حمایتی از جلسات قرآن اظهار کرد: برای جلسات قرآن باید به دنبال حامی بگردیم، طبق قانون منشور توسعه فرهنگ قرآنی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن الکریم، مرکز رسیدگی به امور مساجد و یا کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور است؛ کدام نهاد و چه فردی قرار است این اتفاق را رقم بزند، آنچه ما می‌فهمیم این است که نظام و دولت جمهوری اسلامی که باید متولی و حامی اصلی رونق جلسات قرآنی سنتی و مردمی باشد، این نبوده است و آنگونه که باید و شاید حمایتی صورت نگرفته است، حال این حمایت می‌تواند مادی، معنوی، امکاناتی و اعطای تسهیلاتی باشد که هر کدام جایگاه خودش را دارد و باید انجام شود.

 

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه ضرورت این حمایت اظهر من‌الشمس و بدیهی است چنانکه در کلام وحی آمده است «الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ»، تصریح کرد: هنگامی که امکانات دولت اسلامی شکل پیدا می‌کند، باید در جهت رشد مادی و معنوی مسلمانان تلاش کند، یکی آن نیز در زمینه آموزش قرآن است چنانکه مسلمانی که با قرآن حشر و نشر داشته باشد، عاقبتش بخیر خواهد بود و هم در جایگاه فردی و اجتماعی شایسته‌ای قرار خواهد داشت.

 

وی افزود: آیا این امکانات توسط دولت اسلامی محقق می‌شود و آیا حق این جلسات سنتی قرآنی که به انسان‌‌سازی می‌پردازد، ایفاد شده است و این موضوع باید مورد ارزیابی قرار گیرد. البته من معتقد به دخالت این دستگاه‌ها در این موضوع نیستم، بلکه فقط می‌گویم ارزیابی کنند و ببیند این جلسات سنتی قرآن به چه چیز نیازمند هستند مثلا به حمایت مالی نیازمند است برای رفت و آمد استاد و یا برای حق ‌القدم استاد، برای اهدای جوایز و یا پذیرایی و یا تفریحات جانبی شرکت‌کنندگان در این جلسات و ... که پس از مدتی سازوکاری پیدا می‌کند که براساس بودجه مصوبه حق اینها داده می‌شود، چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه اقدام نمی‌کند؟ مگر غیر از این است که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای بودجه دولتی است، آیا تا به حال به این فکر افتاده است که حمایت جلسات سنتی قرآن از طریق بودجه دولتی انجام شود، این توقع زیادی نیست!

 

امهات آموزش قرآن به صورت چهره به چهره باید انجام شود

اخوان‌اقدم درباره میزان بهره‌گیری فضای مجازی در زمینه آموزش قرآن، اظهار کرد: البته فضای مجازی کمک‌کار مناسبی برای آموزش قرآن است، آموزش غیر حضوری پیرامون بیان امهات مطالب و بیان قواعد نظری می‌تواند از طریق فضای مجازی انجام شود، چنانکه از طریق فضای مجازی می‌تواند گفت‌وگو‌ها و بازخوردها و ارزیابی‌های قرآنی انجام شود، اما آموزش قرآن، پازلی است که می‌توان برخی از قطعات این پازل، مجازی و غیر حضوری باشد، اما امهات آموزش قرآن به صورت چهره به چهره باید انجام شود چون بازخوردها در آموزش قرآن به صورت حضوری پاسخگوی نیاز مخاطبان است، اما خودمان نیز از فضای مجازی استفاده می‌کنیم و از بسته‌های آموزش غیر حضوری قرآن سال‌هاست که در جلسه قرآن خودمان استفاده می‌کنیم. چنانکه افراد تازه وارد به جلسات قرآن ما در مرحله اول تعیین سطح می‌شوند و متناسب با معلومات آنها، بسته آموزشی در اختیارشان قرار می‌گیرد که در منزل تمرین می‌کنند و سپس بازخورد آن در جلسه قرآن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بنابراین فضای مجازی می‌تواند به آموزش قرآن کمک کند اما محدود و باید سیرش در فضای حضوری تداوم داشته باشد.

 

وی درباره راه‌اندازی جلسات قرآن ویژه اصناف و گروه‌های خاص، تصریح کرد: این موضوع خیلی عالی است و می‌تواند مورد توجه قرار گیرد به گونه‌ای که از این موضوع نیز توسط اقشار چون دانشجو، کاسبان و اصناف مختلف مورد استقبال قرار می‌گیرد و از سوی دیگر می‌تواند نقطه عطفی در زمینه آموزش قرآن در سطح جامعه باشد.

 

منبع: ایکنا

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عاشورا عزاداری محرم عاشورای حسینی مسجد خبرگزاری شبستان استان بوشهر محرم تاسوعای حسینی نماز ظهر عاشورا جلسات قرآن قرآن کریم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۸۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها حضور داشتند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، دبیر نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر که شب گذشته، ۲۵ فروردین‌ماه، پخش شد در خصوص روند فعلی و آینده نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» و چرایی اجرا و پرداختن به این طرح گفت: قرآن کریم کتاب زندگی است. به این معنی که ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی و نیازهای مختلف را پاسخ می‌دهد. فعالیت‌های مختلف قرآنی از تلاوت، قرائت و حفظ مقدمه‌ای برای انس با قرآن کریم است و انس خود مقدمه‌ای برای فهم و تدبر است و تدبر در قرآن نیز مقدمه‌ای برای عمل به آیات است.

وی افزود: هدف اصلی برگزاری تمامی این فعالیت‌های قرآنی این است که بتوانیم مفاهیم اصلی قرآن را در زندگی خودمان جاری و ساری کنیم؛ لذا طرح زندگی با آیه‌ها با این محوریت شکل گرفت تا ما بتوانیم تعدادی از آیات قرآن کریم را که در بردارنده نیازهای واقعی امروز جامعه است، برای قشرهای مختلف ازجمله کودکان، نوجوانان، بانوان، آقایان و طیف‌های مختلف آن هم با ادبیات خودشان توضیح دهیم تا بتوانند مفاهیم زندگی‌ساز قرآنی را در فضای نیازهای خودشان جاری کنند و با این هدف این طرح شکل گرفت.

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با بیان اینکه در مسیر اجرای این طرح بر روی حفظ موضوعی متمرکز شدیم، گفت: لذا تلاش شد تا آیات قرآن را ابتدا بتوانیم بخوانیم، بعد آنها را بفهمیم و در ادامه حفظ کنیم تا در نهایت مقدمه بهتری برای عمل قرآنی شود. برهمین اساس سال گذشته و در فصل پاییز بر روی مباحث عفاف و حجاب متمرکز شدیم و ۱۲ آیه که مسائل و نیازهای جامعه را در زمینه حجاب و عفاف پاسخ می‌داد، استخراج کردیم و طرح آزمایشی خود را شروع کردیم. این طرح در مرحله مقدماتی مورد اقبال زیادی قرار گرفت و امید پیدا کردیم که با جدیت بیشتری بتوانیم یک طرح چندساله را پی بگیریم؛ اما شروع اصلی این طرح و گام اول آن همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شد.

تقی‌زاده درباره استمرار این طرح گفت: ذهنیت ما این است که حدود ۱۵۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم می‌تواند در طول ۴ الی ۵ سال تصویر خوبی از مباحث مختلفی که مورد نیاز مخاطب است ازجمله مباحث فردی، اجتماعی، سیاسی و نیازهایی که در خانواده و در مشاغل و کارهای افراد وجود دارد در بسته‌های محتوایی جذاب ایجاد کنیم تا یک انس اولیه با مفاهیم و مضامین قرآنی را برای مخاطب شکل دهد.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با ضرورت دستور کار قرار گرفتن آیات انتخاب شده به عنوان اهداف اصلی اجرای طرح نهضت زندگی با آیه‌ها گفت: ما قبل از اینکه طرح زندگی با آیه‌ها را شروع کنیم با استفاده از مراکز معتبر نظرسنجی و افکارسنجی یک بررسی دقیق را بر روی نیازهای مخاطبان شروع کردیم. بر اساس این افکارسنجی‌ها آمارهای جالبی به دست آمد و گزاره‌های که ما پیوسته در ذهن داشتیم که مردم به قرآن اقبال و علاقه دارند با این نظرسنجی‌ها دقیق شد.

۷۵ درصد مردم از این که قرآن را حفظ نیستند حسرت می‌خوردند

وی ادامه داد: در برخی از محورهای این نظرسنجی‌ها از سوی افرادی که به سوالات پاسخ داده بودند، بالغ بر ۷۵ درصد مردم جامعه از این که قرآن را حفظ نیستند، حسرت می‌خوردند؛ و یا بالغ بر ۷۰ درصد مردم اعلام می‌کردند که حاضرند مبالغ قابل توجهی را برای آموزش و یادگیری قرآن هزینه کنند و همچنین بالغ بر ۹۲ درصد افرادی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده بودند، تمایل داشتند که فهم و تدبر در قرآن کریم را پیش ببرند. بر همین اساس این آمارها سرمایه‌ای شد که با بررسی دقیق آنها و در یک کار عمیق پژوهشی از بررسی صحبت‌های بزرگان، آیاتی کلیدی مورد تاکید قرار گرفت که مقرر شد برای جامعه توضیح داده بشوند.

تقی‌زاده تصریح کید: در ادامه و بعد از انتخاب این آیات با قشرهای مختلف ازجمله تیم‌های رسانه‌ای، هنری، محتوایی و علمی گفت‌وگوهایی شد تا در نهایت ۱۵۰ به دست آمد که نتیجه این مباحثات است. بعد به این جمع‌بندی رسیدیم، اگر بخواهیم یک تصویر اولیه از محورهای مختلفی که در قرآن برای امروز جامعه مطرح است، ارائه کنیم باید حداقل تعدادی از این آیات قرآن کریم در جامعه عرضه شود.

دبیر نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» در پاسخ به این سوال که این طرح تا چه حد می‌تواند در مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم کمک‌کننده باشد گفت: حفظ کل قرآن کریم و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان یک آرمان مطالبه کرده‌اند نیاز به طراحی گام‌هایی دارد. معتقدیم در طرح نهضت زندگی با آیه‌ها به دلیل اینکه تمرکز بر حفظ موضوعی است و ویژگی حفظ موضوعی این است که افراد، به دلیل اینکه با توجه به کاربرد و معنا، آیات قرآن کریم را حفظ می‌کنند و به راحتی از ذهن‌شان دور نمی‌شود، حلاوت و شیرینی امتداد قرآن در زندگی را احساس کنند. این اتفاق کمک می‌کند که ما بتوانیم گستره زیادی از اقشار مختلف، خصوصاً دانش‌آموزان و نوجوانان را به سمت انس و حفظ قرآن حرکت دهیم. در ادامه طبیعتاً امید داریم بتوانیم تعدادی از این مخاطبان را به اینکه حفظ قرآن را شروع کنند، سوق دهیم تا در راستای کمک به دغدغه مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

محصولات تولید شده بیش از ۷۰۰ میلیون بار دیده شد

رییس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با آمار شرکت‌کنندگان در این طرح و رسیدن به نقطه مطلوب گفت: در ماه مبارک رمضان تلاش کردیم که اضلاع مختلفی را در این پویش کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم جامعه مخاطب خودمان را بیشتر از مفاهیم و معارف آیات قرآن کریم متأثر کنیم. به همین جهت از یک طرف تبلیغات محیطی گسترده‌ای داشتیم که بالغ بر ۵ هزار سازه تبلیغی در تهران و شهرستان‌های مختلف از بیلبورد و عرشه‌های پل تا امور دیگری که باعث می‌شد، آیات قرآن به چشم افراد بخورد و آنها یک انس پیدا کنند به این طرح اختصاص دادیم. در بحث فضای مجازی نیز از تمامی پلتفرم‌ها ازجمله روبیکا، تلوبیون، شاد، بله، باد صبا و مجموعه زیرساخت‌هایی که وجود داشت استفاده کردیم. در طول این مدت در فضای مجازی محصولات مختلفی که تولید شده بود بیش از ۷۰۰ میلیون بار دیده شدند و در مسابقه این طرح نیز بالغ بر ۱۰ میلیون نفر مشارکت کردند.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای ویژه‌ای که در مسیر تبلیغات این طرح روی آن سرمایه‌گذاری شد صدا و سیما بود، افزود: صدا و سیما علاوه بر برنامه پربیننده محفل که یک برنامه قرآنی بود امسال هم سعی کرد بحث‌های محتوایی که نشان بدهد قرآن زندگی‌ها را سامان می‌دهد، بیشتر کند در این مسیر یک سرریزی هم به سمت این نهضت زندگی با آیه‌ها داشت و حدود ۱۸ برنامه تلویزیونی در شبکه‌های مختلف ازجمله برنامه‌های افطار و سحر و ۴۵۰۰ دقیقه مسابقات تلویزیونی با عنوان زندگی با آیه‌ها در شبکه‌های مختلف برگزار و باعث شد تا یک حجم زیادی از مخاطبان با این حرکت و با این نهضت ارتباط بگیرند و در مسابقات مختلف آن شرکت کنند.

تقی‌زاده در خصوص پیش‌بینی اجرای این طرح و تحقق اهداف آن گفت: یکی از ویژگی‌های متمایز طرح زندگی با آیه‌ها این بود که مردم به صورت خیلی جدی در آن میدان‌داری کردند. امروز در زمینه محرم و مراسم عزاداری می‌بینیم که خود مردم همه جزئیات داستان از اینکه سخنران را هماهنگ کنند تا اینکه برای مراسم هزینه کنند خودشان دنبال می‌کنند تا در نهایت یک اتفاق ملی بزرگ رقم بخورد. در فضای قرآنی امسال نیز اقشار مختلف مردمی که در روستاها بودند تا شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ نشان دادند خودشان در این زمینه میدان‌داری کردند. در این حوزه برای ما حدود سی‌هزار محصول از سمت مردم آمد. میدان‌داری مردم و اقشاری مانند مبلغین که برای اولین بار در شب‌های قدر به عنوان ید بیضا، قرآن در دست گرفتند و بر منابر سخنرانی قرآن را به مردم ارائه کردند اتفاقات متفاوتی بود که نشان می‌داد این‌بار مردم به صورت ویژه خودشان داردند یک اتفاق قرآنی را رقم زده‌اند.

برپایی بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام

دبیر نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» ادامه داد: در محفل قرآنی امام حسنی‌ها که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، بالغ بر صد و هشتاد هزار نفر تا حدود یک هفته مانده به برگزاری این محفل ثبت‌نام کردند که باعث شد ما لینک ثبت‌نام را ببندیم. در مجموع صد و بیست هزار نفر به ورزشگاه آزادی آمدند و یک اتفاق بزرگ و ویژه را که شاید بتوان آن را بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام دانست شکل دهند. این نشان می‌دهد که مردم علاقه و رغبت بسیار زیادی نسبت به انس با قرآن دارند و اساتید و فعالان قرآنی که میدان این اتفاق بودند حضور گسترده‌ای داشتند و در شهرها، محیط‌های مختلف همچون مؤسسات، خانه‌های قرآن، مساجد، جلسات خانگی و … دارایی‌هایی بودند که دست به دست هم نشان دادند اگر یک هم‌افزایی با یک ذهنیت و طرح اولیه‌ای از سوی بزرگان فضای قرآنی و فرهنگی کشور شکل بگیرد، مردم حاضرند میدان‌داری کنند و اتفاقات بزرگی رقم بخورد. این میدان‌داری برای ادامه مسیر سرمایه اصلی ما است.

کد خبر 6077849 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • تجهیزات نظامی آمریکا از خاورمیانه خارج نمی‌شود
  • طرح محله‌های قرآنی در ۸ محله بندرعباس برگزار شد
  • جلسات تدبر در سوره رعد برگزار می‌شود
  • حضور ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • حس آرامش و امنیت با آیه‌های قرآنی
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • فعالیت‌های قرآنی در بیجار افزایش می‌یابد
  • ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها حضور داشتند
  • ۱۵۰۲ عضو جدید به کانون های مساجد خراسان شمالی اضافه شدند