Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@23:26:18 GMT

ایران و روسیه به دنبال جایگزین سوئیفت

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۸۵۵۰

ایران و روسیه به دنبال جایگزین سوئیفت

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، یوری یوشاکوف- دستیار رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت که ایران و روسیه در حال برنامه‌ریزی بر سر استفاده از سیستم پیام رسان مالی روسی مشابه سوئیفت و سیستم ایرانی "سپام" به عنوان جایگزین سیستم سوئیفت و محافظت از روابط دوجانبه خود در برابر تحریم‌های دیگر کشورها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوامبر سال گذشته سیستم پیام‌رسان سوئیفت تحت فشارهای آمریکا مجبور شد دسترسی بانک‌های ایرانی به این سامانه را که به دنبال توافق اتمی سال ۲۰۱۵ مجددا برقرار شده بود، قطع کند. سیستم سوئیفت یک سامانه ارتباطی بین بانکی جهانی است که در سال ۱۹۷۳ در بلژیک تاسیس و چهار سال بعد به طور رسمی راه‌اندازی شد.

یوشاکوف افزود: به منظور مراقبت از تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی، در حال ارزیابی اقدامات لازم نظیر استفاده از ارزهای ملی و اتصال سیستم پیام‌رسان مالی روسیه و ایران به یکدیگر هستیم.

لازم به ذکر است ایران در سال ۱۳۷۰ به عضویت سوئیفت درآمد اما به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بر ضد برنامه هسته‌ای ایران در سال ۱۳۹۰ دسترسی بانک‌های ایرانی به این سیستم قطع شد. به دنبال امضای برجام در تیر ماه ۱۳۹۴، دسترسی بانک‌های ایرانی مجددا به این سامانه برقرار و پس از خروج آمریکا از این توافق و بازگشت یکجانبه تحریم‌ها، مجددا سوئیفت تصمیم به قطع همکاری با بانک‌های ایرانی گرفت.

طبق اعلام گمرک روسیه، در هفت ماهه نخست امسال، ایران و روسیه با یکدیگر ۱.۳۳ میلیارد دلار مراوده تجاری داشته اند که از این بین، سهم صادرات روسیه به ایران حدود ۱ میلیارد دلار و صادرات ایران به روسیه ۳۳۳ میلیون دلار بوده است. مبادلات دوجانبه ایران و روسیه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۴ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سوئیفت ایران و روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع همکاری سیستم پرداخت سامسونگ با میر روسیه

سرویس پرداخت «سامسونگ پی» شرکت سامسونگ الکترونیکس، از سوم آوریل، دیگر با کارت‌های پرداخت ملی میر (Mir) روسیه کار نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، کارت‌های پرداخت صادره از سوی سیستم ملی پرداخت میر، پس از این که رقبای آمریکایی، فعالیتهایشان را در روسیه در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، متوقف کردند و کارت‌های پرداخت صادره توسط آنها غیرفعال شدند، اهمیت بیشتری یافتند.

مقامات آمریکایی در فوریه، تحریم‌های گسترده ای را علیه روسیه وضع کردند که شامل سیستم ملی کارت پرداخت (NSPK) بود که کارت‌های میر را کنترل می‌کند.

«سامسونگ پی» در بیانیه ای در وب سایت خود اعلام کرد از سوم آوریل سال ۲۰۲۴، افزودن و استفاده از کارت‌های میر در «سامسونگ پی»، امکان پذیر نخواهد بود.

سرویس پرداخت سامسونگ اعلام کرد خدماتش در بلاروس که هدف تحریم‌های سنگین غربی قرار گرفته است، ادامه خواهد داشت.

سیستم ملی کارت پرداخت روسیه تائید کرد که استفاده از کارت‌های میر در اپلیکیشن «سامسونگ پی»، از سوم آوریل، معلق می‌شود. اما اپلیکیشن پرداخت میر را همچنان می‌توان از فروشگاه برنامه روسی «رواستور» (RuStore)، برای کاربران اندروید و گالری اپلیکیشن اندروید، دانلود کرد.

اپلیکیشن پرداخت میر در فروشگاههای برنامه اپل و گوگل قابل دسترس نیست.

بر اساس گزارش رویترز، آنتون گورلکین، معاون کمیته سیاست اطلاعاتی پارلمان روسیه، روز چهارشنبه در تلگرام نوشت: آمریکایی‌ها برای دشوار کردن زندگی روس‌ها،   با کره‌ای‌ها هماهنگ شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (عکس) جایگزین سراتو به بازار آمد!
  • سوئیفت و راه‌اندازی پلتفرم جدید برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی
  • جایگزین سراتو به بازار آمد!/ عکس
  • قطع همکاری سیستم پرداخت سامسونگ با میر روسیه
  • زمینه‌های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه
  • انتقاد تند از علی مطهری، سرلیست «صدای ملت» | مردم ادای شادی درمی‌آورند | نوروز ایرانی تعطیل بردار نیست | به دنبال تبدیل عید به عزایید؟
  • استقبال از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار‌های روسیه
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • چه شربتی را جایگزین نوشابه و دلستر کنیم؟
  • آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای مستقل در مبارزه با تروریسم