Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی-  بعد از سه دهه بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و هشدارهای زیست محیطی در سال ۹۳ با تشکیل ستاد احیای دریاچه و تعریف طرحهایی در بازه زمانی۱۰ ساله مقرر شد این زیست بوم از حالت بحرانی نجات پیدا کند.

هر چند در این مدت مانور تبلیغاتی دولتها مبنی بر طرح های ستاد احیا و بهبود نسبی دریاچه ارومیه بیش از واقعیت اقدامات عملی چشمگیر بود اما طرح های خوبی از جمله اجرای طرح آبیاری تحت فشار، انتقال آب بین حوزه ای، لایروبی رودخانه و سرشاخه های اصلی دریاچه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..نیز در دست اجراست.

اما در سالهای اخیر به خصوص دو سال گذشته دولت با وجود قرار دادن احیای دریاچه ارومیه در وعده های نخست انتخاباتی خود هیچ ریالی برای تداوم طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص نداده است.

 در دو سال اخیر به ویژه امسال در سایه بارشهای رحمت الهی دریاچه ارومیه بهبود نسبی یافته است ولی هنوز این زیست بوم از حالت بحرانی خشک شدن خارج نشده و هنوز عواقب زیانبار این بحران مردم منطقه را تهدید می کند.

در خصوص آخرین وضعیت طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفتگویی با رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی انجام داده ایم که در ذیل می خوانید.

امسال ریالی در خصوص طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب نشده است

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص اقدامات این ستاد در سالهای اخیر به خبرنگار مهر گفت: امسال ریالی برای تداوم طرح های این ستاد اصلا مصوب نشده است که تخصیص یابد.

عدم تامین اعتبارات مورد نیاز موجب رکود و حتی تعلیق طرح ها خواهد شد و این بی نظمی در روند پرداخت و تخصیص اعتبارات موجب عقب افتادن زمان بندی طرح ها و نیز احیای دریاچه ارومیه می شودفرهاد سرخوش با بیان اینکه مقرر بود تا شهریور ماه امسال اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به طرح ها اختصاص یابد عنوان کرد: این اعتبار تنها در حد حرف و وعده بود و متاسفانه تاکنون ریالی به طرح ها اختصاص داده نشده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت اوراق به طرح ها اختصاص داده شد گفت: عدم تامین اعتبارات مورد نیاز موجب رکود و حتی تعلیق طرح ها خواهد شد و این بی نظمی در روند پرداخت و تخصیص اعتبارات موجب عقب افتادن زمان بندی طرح ها و نیز احیای دریاچه ارومیه می شود.

سرخوش با تاکید بر اینکه اگر اعتبارات امسال تخصیص نیابد طرح های ستاد احیا تعلیق می شود افزود: اگر اعتباری تخصیص نیابد نمی توان از دستگاه های اجرایی توقع تداوم اجرای طرح ها را داشت.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه امسال با وجود پیگیری‌های مکرر، ریالی به طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده نشده است افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه فصل کاری در استان رو به پایان است و به دلیل عدم تزریق اعتبارات مورد نیاز، طرح‌ها اجرایی نشده‌اند.

فصل کاری اجرای طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه رو به اتمام است

درخصوص آخرین وضعیت روند اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیو به دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: این طرح بزرگترین پروژه ستاد احیا دریاچه ارومیه است که از محل صندوق توسعه ملی در دست اجراست و تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده ولی امسال نیز اعتباری برای تداوم این طرح اختصاص نیافته است.

سرخوش با بیان اینکه طول این تومل ۳۶ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر از آن اجرایی شده است گفت: این طرح اوایل سال ۹۹ آماده بهره برداری می شود که نقش مهمی دراحیای دریاچه ارومیه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط جوی در نیمه دوم سال امکان ادامه اجرای طرح ها متوقف می شود و عدم تزریق اعتبارات مورد نیاز نیز، باعث شده که تا کنون طرح ها اجرایی نشوند و ستاد احیا به طور کلی از برنامه زمان بندی شده عقب بماند که این مسئله مطلوب نیست.

سرخوش با بیان اینکه گستره این دریاچه با افزایش ۸۴۰ کیلومتری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۲۵۴ کیلومترمربع رسید افزود: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۹۲ سانتی متر برآورد شده که ۱۰۶ سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد، این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

کد خبر 4717390

منبع: مهر

کلیدواژه: دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه ماه محرم قزوین بوشهر مراسم عزاداری شیراز عاشورا ایلام اربعین حسینی شهرکرد خطبه های نماز جمعه ماه محرم و صفر گرگان تاسوعا و عاشورا خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۸۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروش زرینه رود به سمت دریاچه ارومیه + فیلم | آب تنه درختان اطراف رودخانه را هم گرفت

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین آب‌های رودخانه‌های اطراف دریاچه ارومیه در صورت مدیریت درست و رعایت حق‌آبه دریاچه و همچنین جلوگیری از برداشت‌های غیر قانونی در مسیر حرکت به سوی رودخانه می‌توانند جان دوباره‌ای به دریاچه ارومیه بدهند و در فصل گرما هم با وجود تبخیر چشمگیر آب نگذارند این دریاچه مثل سال‌های قبل گرفتار خشکی‌های گسترده‌تر شود

کد خبر 844506 برچسب‌ها برف خبر مهم دریاچه ارومیه استان آذربایجان غربی باران

دیگر خبرها

  • خروش زرینه رود به سمت دریاچه ارومیه + فیلم | آب تنه درختان اطراف رودخانه را هم گرفت
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • اجرای پویش کتابخوانی با محوریت حفظ آب در آذربایجان غربی
  • تداوم فرونشست در اصفهان / احیای زاینده رود مانند دریاچه ارومیه مد نظر قرار گیرد
  • لزوم مشارکت شرکت‌های بیمه در طرح‌های ایمن‌سازی معابر سطح شهر و جاده‌ای
  • پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی
  • اختصاص پنج هزار میلیارد ریالی مسئولیت اجتماعی نفتی‌ها در شیراز
  • عکس/ جشنواره فرهنگی، ورزشی دریاچه ارومیه
  • تصاویر| جشنواره دریاچه ارومیه