Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:35:19 GMT

نرخ رسوب‌گذاری سالانه سدها در ایران قابل قبول است

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۸۸۶۰

نرخ رسوب‌گذاری سالانه سدها در ایران قابل قبول است

«وحید عسکری نژاد» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص وضعیت رسوب سدها پس از سیلاب‌های اخیر افزود: یکی از مبانی اصلی طراحی سدها، ترسیب و تله‌اندازی رسوبات در مخزن سدها است که این حجم ترسیب بر اساس طول عمر و دوره بهره‌برداری سد تعیین می‌شود و بر این اساس، طبق مشخصات فنی سدها، همواره حجمی تحت عنوان حجم مرده برای تله‌اندازی ذرات رسوب در نظر گرفته شده و تراز مجاری آب‌بر سد با پیش‌بینی تراز نهشته‌های رسوبی در طول عمر سد تعیین و جانمایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در طول دوران بهره‌برداری مفید از سد، تجمع رسوبات انتقالی در حجم مرده سد صورت می‌گیرد و جریانات غلیظ از طریق دریچه‌های تحتانی تخلیه می‌شوند. به دلایلی نظیر پیچیدگی، صعوبت و هزینه اجرا، محدودیت‌های کیفی و زیست‌محیطی، مورفولوژی مخزن و حجم و ماهیت نهشته‌های رسوبی، برداشت فیزیکی رسوبات در سطوح بزرگ مقیاس در دنیا انجام نمیشود ولی برای پایش وضعیت رسوبات نهشته شده در مخازن با هدف امکان بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌ سدها، هر ۵ تا ۱۰ سال یک‌بار عملیات هیدروگرافی مخازن صورت گرفته و برآوردی از میزان رسوبات و پروفیل‌های رسوب‌گذاری مخزن سدها ارائه می‌شود.

عسکری نژاد خاطرنشان ساخت: بر این اساس اکنون رخ رسوب‌گذاری سالانه سدها در ایران در مقایسه با مقدار متوسط جهانی در حد قابل قبول است. گرچه مدیریت فرسایش و رسوب همانند بسیاری از مسائل دیگر موضوعی فرابخشی بوده که نیازمند انجام برخی اقدام‌های موثر و همچنین جلوگیری از انجام اقدام‌های مخرب در سطح حوضه‌های آبریز است.  

رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور گفت: از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۹۷ تا شهریورماه ۹۸)‌ تاکنون میزان آب ورودی به مخازن سدهای کشور حدود ۸۹ میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته با افزایش قابل توجه ۳.۵ برابری مواجه بوده و در چند مرحله سیلاب مهم که در سال آبی جاری اتفاق افتاد سدهای کشور نقش بسیار مهمی را در مهار، ذخیره‌سازی و تنظیم آب ناشی از جریانات سیلابی بازی کردند و اهمیت، حساسیت و پیچیدگی برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب سدها در توالی سال‌های خشک و تر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: برنامه‌ریزی منابع و مصارف سدها با دو رویکرد کلی تأمین حداکثری در شرایط خشکسالی و ذخیره‌سازی حداکثری در شرایط ترسالی و با اهدافی نظیر کمینه‌سازی ریسک تأمین آب شرب و صنعت از مخازن، کاهش خسارات احتمالی کشاورزی، رعایت ملاحظات ایمنی و پایداری سدها، رعایت موارد کیفی و ملاحظات زیست‌محیطی و غیره صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: در شرایطی که آوردهای پیش‌بینی‌شده به مخزن به دلیل وقوع خشکسالی محقق نشود، برنامه‌ریزی به نحوی بازنگری می‌گردد که بتوان تا حدی که تهدیدی برای مسائل فنی، کمی و کیفی آب شرب وجود نداشته باشد از ذخایر آب مخازن بهره‌مند شد. همچنین در شرایط ترسالی و وقوع رخداد سیلاب نیز مهار آب و حداکثر ذخیره‌سازی توسط مخازن سدها صورت می‌پذیرد تابتوان از منابع آب ذخیره‌شده برای تأمین مصارف در سال‌های آینده بهره برد و همچنین جریانات لحظه‌ای و تداوم سیلاب‌های مخرب را توسط مخزن مهار و کنترل کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: إيران سیل سدسازی شرکت مدیریت منابع آب ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۸۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای تهران در روز جاری

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۵ قرار گرفته است و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.

همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۷۷ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۳۰ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۲۸ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

کد خبر 6087144 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • تنفس هوای قابل قبول در تهران
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • حال هوای تهران خوب است
  • کیفیت هوای تهران در روز جاری
  • نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است
  • شستشوی ۷ مخزن با ظرفیت ۵۲ هزارو ۶۰۰ مترمکعب در ارومیه
  • افزایش ظرفیت مخازن آب شهری کردستان