Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرارداد توسعه میدان گازی بلال بین شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی به منظور تولید روزانه روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش و ۱۵ هزار بشکه میعانات گازی به امضا رسید ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال (بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی) بین شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی طرح – GC و الحاق قرارداد مذکور به قرارداد بیع متقابل طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای 11 تا 24 پارس جنوبی امضاء شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقف هزینه سرمایه‌ای این طرح مبلغ 440 میلیون دلار بوده که مقرر است از محل سرمایه صندوق توسعه ملی تأمین شود.

مطابق مفاد قراردادی که به امضاء رسیده، پیمانکار موظف است طی 34 ماه، حفاری در مجموع 8 حلقه چاه تولیدی شامل یک حلقه چاه توصیفی – اکتشافی با هدف توصیف و تولید لایه های گازی مربوطه به همراه حفر یک حلقه چاه Learning و 6 حلقه چاه توسعه ای، ساخت و نصب یک جکت سرچاهی چهارپایه، ساخت و نصب یک عرشه با ظرفیت تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز غنی و احداث یک رشته خط لوله به طول تقریبی 20 کیلومتر به همراه نصب کابل فیبر نوری را انجام دهد.

همچنین شرکت پتروپارس مسئولیت راهبری، مدیریت و یکپارچه‌سازی قرارداد، انجام مطالعات مخزنی، طراحی حفاری و تهیه اسناد مناقصات فرعی را برعهده خواهد داشت که با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ شرکت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های مشابه، نسبت به برگزاری مناقصات فرعی با رعایت آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران و تحت نظارت و تأیید کامل کارفرما اقدام خواهد کرد.

برداشت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز ترش و 15 هزار بشکه میعانات گازی از دستاوردهای طرح توسعه میدان گازی بلال به شمار می رود که با ارسال از طریق خط لوله به سکوی C فاز 12 و انتقال به ساحل کنگان پس از شیرین سازی در پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی به خط سراسری گاز تزریق می شود.

میدان گازی بلال در بخش شرقی میدان گازی پارس‌جنوبی و در 90 کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان واقع شده است.

انتهای پیام/

R32317/P/S7,80/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

پس از تایید مقامات هلند برای توقف دائمی عملیات حفاری در میدان گازی "گرونینگن" به منظور کاهش خطرات زمین لرزه در منطقه شمالی این کشور، این میدان گازی به طور رسمی تعطیل شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، پس از تایید مقامات هلند برای توقف دائمی عملیات حفاری در میدان گازی "گرونینگن" به منظور کاهش خطرات زمین لرزه در منطقه شمالی این کشور، این میدان گازی روز جمعه به طور رسمی تعطیل شد.

پس از سال ها کاهش تولید با هدف محدودکردن خطر زمین لرزه‌هایی که فرآیند حفاری در این منطقه ایجاد می کند، از اکتبر 2023، این میدان گازی تنها با کسری از ظرفیت کامل خود تولید کرده است. زمین لرزه در این منطقه در طول سال‌ها به هزاران ساختمان آسیب رسانده است.

با این حال، 11 حلقه چاه در این میدان در صورت وقوع یک زمستان سرد و به دلیل وضعیت نامشخص بین المللی با توجه به درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین باز می‌ماند.

مردم هلند با جهش هزینه قبوض انرژی دست و پنجه نرم می‌کنندافزایش صورتحساب انرژی برای خانواده‌های هلندی

پس از آن که دولت متعهد شد که تولید در این میدان گازی هرگز از سر گرفته نخواهد شد تا خطرات زمین لرزه در این منطقه محدود شود، مجلس سنای هلند در هفته جاری میلادی، قانونی را برای تعطیلی دائمی این میدان تصویب کرد.

سناتورها در ابتدا قصد داشتند این قانون را دو هفته پیش تصویب کنند، اما پس از ابراز نگرانی چندین حزب در مورد صادرات این کشور، رای نهایی را به تعویق انداختند و موجب خشم مقامات محلی در استان شمالی شدند.

هانس ویجلبریف، وزیر معادن، که از تعطیلی حمایت می‌کرد، گفت اگر این تعطیلی منجر به تاخیر طولانی و عدم اطمینان بیشتر در مورد خطر زلزله برای مردم منطقه شود، استعفا خواهد داد.

مقامات گرونینگن پارلمان را به عقب نشینی از وعده خود مبنی بر پایان دادن به حفاری گاز در این میدان متهم کردند.

این میدان که بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا محسوب می‌شود و در سال 1963 افتتاح شد، یکی از پشتوانه‌های اصلی اقتصاد هلند بوده و هنوز هم دارای ذخایر عظیم گاز است. این میدان در اوج دوره تولید خود یعنی 10 سال پیش بیش از 50 میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کرد.

با این حال، این منطقه از سال 1986 بیش از 1600 زمین لرزه را ثبت کرده است که به 85000 ساختمان آسیب رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • افزایش ۱۲۰۰ صندلی روزانه به ناوگان هوایی کشور
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • توسعه همکاری‌های منطقه ای ایران در جهت تبدیل شدن به‌هاب گازی منطقه
  • برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷
  • برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷ در سال جاری
  • بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد