Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،ربابه شب‌خیز مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی زنجان گفت : آفت «زنجره مو» از جمله آفاتی است که همه ساله در باغات انگور مناطق مختلف کشورمان از جمله استان زنجان مشاهده می‌شود به طوری که هر جا درخت انگوری هست این آفت نیز قابل مشاهده بوده و علاوه بر مو توان خسارت‌زایی به درختان هسته‌دار و دانه‌دار و حتی غیر مثمر را نیز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 شب‌خیز با بیان اینکه درختان ضعیف بیش‌تر در معرض آسیب‌ها و خسارات ناشی از آفت زنجره مو قرار دارند، عنوان کرد: خسارت عمده این آفت مربوط به تغذیه پوره‌ها از شیره گیاهی ریشه مو بوده و با ضعیف شدن درختان انگور در اثر پدیده خشکسالی و سرمازدگی شرایط برای شیوع آفت زنجره در باغات انگور فراهم می‌شود به طوری که در صورت عدم مدیریت اصولی باغ، کشاورزان خسارات قابل توجهی را متحمل خواهند شد.

وی اهمیت و لزوم مدیریت صحیح باغ و انجام عملیات «به باغی» در راستای کنترل آفت زنجره مو را مورد تاکید قرار داد و افزود: بیل‌کاری تابستانه پای درخت بویژه در زمان اوج خروج پوره‌های سن آخر، کوددهی و آبیاری منظم و مرتب و جلوگیری از ایجاد تنش و استرس در درخت، مبارزه شیمیایی با سموم توصیه شده مانند گاچو، دیازینون و فیپرونیل در زمانی که پوره‌ها در سطح خاک بوده و قصد ورود به منطقه ریشه را دارند، مبارزه با علف‌های هرز و خشک نگه داشتن سطح خاک در اواسط تیر ماه و حذف سرشاخه‌های جوان تخم‌ریزی شده بر روی آن‌ها از جمله مهم‌ترین عملیاتی است که کشاورزان در مقابله با آفت زنجره مو باید به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

شب‌خیز انجام «یخ آب زمستانه» را در کنترل آفت زنجره مو بسیار ضروری و مهم دانست و گفت: یخ آب زمستانه در از بین بردن پوره‌های داخل خاک در زمستان بسیار حائز اهمیت است به طوری که حذف یخ آب زمستانه یکی از عوامل اصلی شیوع این آفت محسوب می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه صرف استفاده از سموم در مقابله با آفت زنجره مو به هیچ عنوان اثربخش نخواهد بود، خاطرنشان کرد: زنجره مو آفتی است که تکمیل یک نسل آن چهار تا پنج سال به طول می‌انجامد لذا کنترل آن در کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و انجام عملیات «به باغی» و مدیریت اصولی باغ توسط باغدار امری ضرروی است.

وی عقد قرار داد با کارشناسان بخش خصوصی در قالب طرح شبکه مراقبت و همراهی آن‌ها با کارشناسان پهنه‌های تولید در سطح مراکز و مدیریت‌های جهاد کشاورزی در اجرای عملیات پایش و ردیابی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای بهره‌برداران، اطلاع‌رسانی از طریق پیامک و بنر، توزیع بروشور‌های آموزشی، تهیه گزارش خبری و برنامه‌های آموزشی و پخش در رسانه‌های استانی و اجرای برنامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی را از جمله اقدامات انجام گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای کنترل جمعیت آفات در حوزه زراعت و باغات از جمله آافت زنجره برشمرد.

شب‌خیز با بیان اینکه نتایج اقدامات انجام گرفته منجر به کاهش و کنترل جمعیت آفت زنجره به زیر سطح آستانه زیان اقتصادی در استان شده است، اضافه کرد: دست‌یابی به نتیجه ایده‌آل مستلزم انجام اقدامات مذکور به صورت همگانی و مستمر توسط بهره‌برداران خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای کنترل آفت زنجره مو دستورالعمل استفاده از سم کونفیدور به میزان مشخص پای هر درخت در سطوح گسترده چندان اجرایی نیست، بیان داشت: با رعایت اصول به باغی و مدیریت باغ این آفت به خوبی کنترل شده و نیازی به استفاده از روش‌های مبارزه شیمیایی نخواهد بود.

انتهای پیام/ن  
کنترل موفقت‌آمیز آفت «زنجره مو»

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیا می‌دانستید که دهان ما خانه تعداد زیادی باکتری است؟ در واقع تعداد باکتری‌های موجود در دهان انسان از تعداد افراد کل دنیا بیشتر است! شاید باورنکردنی به نظر برسد، اما حقیقت دارد. دهان ما مملو از میکروارگانیسم‌های ریز است که نقش مهمی در سلامت کلی ما دارند. این باکتری‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند و در حالی که برخی از آنها بی ضرر هستند، برخی دیگر می‌توانند مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه ایجاد کنند. بیایید عمیق‌تر در دنیای شگفت‌انگیز باکتری‌های دهان غواصی کنیم تا بفهمیم چرا این باکتری‌ها بسیار فراوان هستند و چه کاری می‌توانیم برای کنترل آنها انجام دهیم.

باکتری‌ها موجودات تک سلولی هستند که آنقدر ریز هستند که بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند. آنها در همه جا وجود دارند، از جمله در دهان ما. شاید تعجب کنید که چرا در چنین فضای کوچکی این همه باکتری وجود دارد. خوب، دهان ما محیط مناسبی را برای رشد این میکروارگانیسم ها فراهم می‌کند. دهان گرم و مرطوب است و غذای زیادی برای تغذیه باکتری ها وجود دارد. دهان ما همچنین محل قرارگیری سطوح مختلف مانند دندان، لثه و زبان است که زیستگاه‌های مختلفی را برای استعمار باکتری‌ها فراهم می‌کند!

همه باکتری های موجود در دهان ما مضر نیستند. در واقع، بسیاری از آنها مفید هستند و به حفظ تعادل سالم در اکوسیستم دهان ما کمک می‌کنند. این باکتری‌های خوب به تجزیه ذرات غذا، مبارزه با میکروب های مضر و حتی محافظت از دندان های ما در برابر پوسیدگی کمک می کنند. با این حال، هنگامی که تعادل به هم می‌خورد، باکتری‌های مضر می‌توانند بر اوضاع مسلط شوند و باعث مشکلات سلامت دهان شوند. بهداشت نامناسب دهان، مانند مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن منظم، می تواند منجر به ایجاد یک لایه چسبنده حاوی باکتری شود. اگر این لایه برداشته نشود، به جرم دندان تبدیل خواهد شد که به بیماری لثه کمک می‌کند.

اما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا باکتری‌های موجود در دهان خود را تحت کنترل نگه داریم؟ پاسخ ساده است: رعایت بهداشت دهان و دندان. مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینات و تمیز کردن دندان ها از اقدامات ضروری برای حفظ سلامت دهان است. با انجام این کار، می توانید به کنترل باکتری های مضر کمک کنید و از مشکلاتی مانند حفره دندان و بیماری لثه جلوگیری کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ تعادل سالم باکتری ها و اطمینان از داشتن دهانی سالم کلیدی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • تغییر معادله قدرت با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق»
  • هشدار سرمازدگی تا ۲ روز آینده در استان همدان
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • بیانیه هشدار آمیز خواهر رهبر کره شمالی؛ خود را در معرض خطر قرار ندهید
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • مقابله با سوداگران زمین با همکاری مردم میسر می‌شود
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان
  • عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه