Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@05:29:54 GMT

بایدن از فدرالی کردن افغانستان سخن گفت

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۰۰۴۸

بایدن از فدرالی کردن افغانستان سخن گفت

جو بایدن در جریان مناظره نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا گفت، از نظر او افغانستان را دیگر نمی‌توان به عنوان یک کشور واحد یکپارچه کرد و در افغانستان "سه کشور" وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سی‌ان‌اس نیوز، جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات و معاون رئیس جمهور سابق در این مناظره درباره وضعیت افغانستان گفت، از نظر او افغانستان "سه کشور متفاوت" را در خود دارد و تنها پاکستان کنترل سه استان در شرق این کشور را در کترل خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین پیشنهاد داد که سربازان آمریکایی از افغانستان خارج شوند اما پاکستان پایگاه‌هایی را در اختیار ارتش آمریکا قرار دهد تا از طریق آن پایگاه‌ها، "آمریکا اطمینان حاصل کند که تروریست‌ها هرگز دوباره به سرزمین ما از مبدا افغانستان حمله نخواهند کرد".

این اظهارنظرهای جو بایدن تمامیت ارضی افغانستان را زیر سوال برده و به نوعی ایده فدرالی ساختن افغانستان را در بطن خود دارد. بایدن این صحبتها را در پاسخ به پرسشی مطرح کرد که در واقع از او پرسیده نشده بود بلکه دقایقی قبل از او از دو رقیب دموکراتش در این مناظره یعنی سناتور الیزابت وارن و پیت بوتجج پرسیده شده بود.

الیزابت وارن در اظهارنظری بر وعده‌اش برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان در عرض اولین سال ریاست جمهوری‌اش تاکید کرد و بوجج نیز از "پایان دادن به جنگ بی پایان" در  افغانستان حمایت کرد.

او یادآور شد: این که ما بخواهیم اطمینان حاصل کنیم افغانستان سکوی اجرای حملات در آینده علیه آمریکا نباشد نیاز به تعهد بی پایان نظامیان ما به این کشور ندارد.

بایدن در این مناظره ابتدا با پرسشی درباره نقشش برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از عراق و موثر بودن این خروج سریع نظامیان آمریکایی در پا گرفتن گروه تروریستی داعش در این کشور روبه‌رو شد اما او در پاسخ به این پرسش ابتدا ترجیح داد به موضوع افغانستان بپردازد.

بایدن به تحسین از سوابق خودش به عنوان کسی که "بیشتر از هر کس دیگری به افغانستان رفت و آمد داشته" پرداخت.

بایدن در ادامه توضیح داد: کلیت هدف ما از رفتن به افغانستان این بود که این کشور را به گونه‌ای یکپارچه سازیم که دیگر نیاز به عملیاتهای ضد شبه‌نظامیان نداشته باشیم.

با این حال وی افزود: این کشور نمی‌تواند یکپارچه شود و بگذارید آن را دوباره بگویم که این کشور در آینده یکپارچه نخواهد شد. در این کشور سه کشور متفاوت حضور دارند. پاکستان صاحب سه استان در شرق افغانستان است. آنها اصلا به عنوان بخشی از افغانستان اداره نمی‌شوند و این شبکه حقانی است که آن جا را اداره می‌کند.

بایدن در ادامه خاطر نشان کرد: مساله اکنون مربوط به یک راهبرد مبارزه با تروریسم است. ما می‌توانیم جلوی قربانی شدن مجددا آمریکا نسبت به حملات تروریستی برآمده از افغانستان را از طریق به دست آوردن پایگاه‌های دیگری بگیریم و به دنبال آن باشیم که پاکستانی‌ها پایگاه‌هایی را به ما برای جابجایی‌های هوایی و برخورد با مسائلی که می دانیم بدهند.

او گفت: ما نیاز به این که سربازانمان در افغانستان باشند نداریم و من آنها را به خانه برخواهم گرداند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جو بایدن افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه تند بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه (رژیم) اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران را در خصوص این مسأله پاسخگو می‌داند و در همین رابطه تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

به گزارش ایلنا، وی با تکرار برخی ادعاهی بی‌اساس افزود: «این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع ایران و برنامه موشکی و پهپادی ایران را که امکان این حمله گستاخانه را فراهم کردند، هدف قرار می‌دهند. همان‌طور که صبح روز پس از حمله با دیگر رهبران گروه هفت گفتگو کردم، متعهد به تشدید جمعی فشار اقتصادی علیه ایران هستیم و متحدان ما نیز تحریم‌ها و تدابیر مضاعفی را اتخاذ کرده‌اند یا خواهند کرد تا برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده ایران را محدود کنند».

بایدن افزود: «بعد از روی کار آمدن دولت من، آمریکا بیش از ۶۰۰ فرد و نهاد را تحریم کرده است از جمله ایران و گروه‌های نیابتی این کشور، حماس، حزب الله، حوثی‌ها و کتائب حزب الله. من تیم خود، از جمله وزارت خزانه‌داری را موظف کرده‌ام تا همچنان به اعمال تحریم‌هایی که صنایع نظامی ایران را بیش از پیش تضعیف می‌کند، ادامه دهند».

در ادامه آمده است: «بگذارید برای همه کسانی که به فراهم کردن زمینه حملات ایران کمک کرده یا از آن حمایت می‌کنند، روشن کنیم: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است. ما به امنیت پرسنل و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم و در انجام تمام اقدام‌های لازم برای پاسخگو کردن شما تردید نخواهیم کرد».

ایران روز شنبه در انتقامی قانونی برای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری این کشور در دمشق سوریه که طی آن تعدادی از مستشاران عالی رتبه ایران به شهادت رسیدند، بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک بالستیک و کروز به سمت اهدافی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

عملیات «وعده صادق» علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

دیگر خبرها

  • هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی
  • بیانیه ضد ایرانی جو بایدن
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • بیانیه تند بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • لاپوشانی جنایات نظامیان صهیونیست از سوی بلینکن
  • بایدن: اسرائیل و اوکراین برای دفاع از خودشان به ما وابسته‌اند
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است
  • دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ