Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:44:48 GMT

توسعه گردشگری از رهگذر باغ‌های تاریخی

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۰۵۳۶

توسعه گردشگری از رهگذر باغ‌های تاریخی

 وجود آثار تاریخی متعدد و جاذبه‌های طبیعی همچون کویر، خراسان جنوبی را در ردیف استان‌های شاخص در این حوزه جای داده و باغ و عمارت اکبریه بیرجند نیز در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.

۱۱۹ باغ تاریخی شناسایی شده در خراسان جنوبی که ۶۵ باغ آن در فهرست آثار ملی و یک باغ در فهرست میراث جهانی ثبت شده، نمادی از ذوق و هنر معماری ایرانی و اسلامی را به تصویر می‌کشد و با قرار گرفتن در حاشیه کویر زینت‌بخش شهر و روستاهای منطقه نیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه صنعت گردشگری خراسان جنوبی با معرفی چنین باغ‌هایی موجب رشد اقتصادی و ایجاد شغل در استانی می‌شود که سومین استان پهناور ایران به شمار می‌رود و خلق ثروت از منابع خدادادی و طبیعی راهگشای بسیاری از محرومیت‌ها و مشکلات است.

ارگ کلاه‌فرنگی که در مرکز شهر بیرجند واقع شده، ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری محسوب می‌شود که به دلیل کاربری اداری در دسترس نبوده و به درستی از آن بهره‌برداری نشده است.

بدیهی است لازمه توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت باغ‌های تاریخی، خروج این اثرها از کاربری اداری و تبدیل آنها به کاربری گردشگری است.

با توجه به شرایط خراسان جنوبی به لحاظ خشکسالی متوالی، محرومیت و فقر، باید از ظرفیت اماکن و باغ‌های تاریخی برای درآمدزایی و اشتغالزایی استفاده شود.

 بهترین گزینه در احیای باغ‌های تاریخی، احیای کاربری اولیه آن است، یعنی باغ ایرانی، باغ ایرانی بماند.

 باغ‌های تاریخی استان به عنوان نمونه منحصر به فرد از معماری در مناطق کویری خراسان به یادگار مانده‌اند.

 این باغ‌ها نشانه‌ای از نبوغ مهندسی و هنر معماران ایرانی است که با شناخت و تمرکز بر داشته‌های زمین، با استفاده از تکنیک حفر قنات، دسترسی به آب های زیرزمینی را آسان کرده و با هنر و ذوق سرشار خود، معماری، آب و گیاه را در کنار هم جمع کرده و هنری والا به نام باغ ایرانی خلق کرده‌ است.

با توجه به وجود تعداد زیادی باغ تاریخی در استان، خراسان جنوبی می‌تواند مقصد گردشگران برای بازدید از باغ‌های ایرانی باشد.

هرچند ۲ سال قبل  کمیته‌ای مامور رفع سریع مشکل باغ‌های تاریخی استان به دستور استاندار وقت ایجاد شد اما همچنان این باغ‌ها از دسترس عموم خارج است که برای توسعه صنعت گردشگری استان باید اقدام عاجل برای بازتعریف کاربری این باغ‌ها به کاربردی گردشگری صورت پذیرد.

تاکنون بیش از ۸۱۶ اثر میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و گردشگری استان خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی و سه اثر در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

سه اثر شامل مجموعه باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت (مشترک بین خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان) در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید که بیابان لوت و مجموعه قنات بلده فردوس استان سال ۹۵ در فهرست آثار جهانی ثبت شد.

خبرنگار ایرنا

۷۵۵۹* ۶۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری خراسان جنوبی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۰۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از برگزاری جشنواره رود و ریل برای انتخاب روستای بیشه برای ثبت در فهرست جهانی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عطا حسن‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران، گفت: جشنواره رود و ریل امروز 30 فروردین‌ماه در روستای بیشه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هشت روستای گردشگری ایران برای ثبت در فهرست بهترین روستاهای جهانی ایران انتخاب شده‌ است، اضافه کرد:  بیشه در بخش پاپی خرم‌آباد یکی از این روستاها است.

بازدید مسافران از «فلک‌الافلاک»، بام گردشگری لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: برگزاری جشنواره رود و ریل یکی از برنامه‌های در نظر گرفته‌ شده برای انتخاب روستای بیشه در فهرست جهانی است.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: مشارکت جوامع محلی و معرفی جاذبه‌های خط راه‌آهن سراسری ایران و رودخانه سزار از اهداف برگزاری جشنواره رود و ریل در لرستان است.

وی با اشاره به ثبت خطّ راه‌آهن سراسری ایران در میراث جهانی، یادآور شد: مردم لرستان از دو اثر طبیعی و صنعتی در مجاورت روستای بیشه ارتزاق می‌کنند.

ایران در سال 2024 امکان ارسال هشت پرونده به سازمان گردشگری ملل متحد برای انتخاب روستاهای برگزیده گردشگری در فهرست جهانی را دارد.

روستای ابیانه (اصفهان)، روستای کندلوس (مازندران)، پالنگان (کردستان)، بیشه (لرستان)، میمند (کرمان)، روستای فهرج (یزد)، اصفهک (خراسان جنوبی) و قلعه بالا (سمنان) از روستاهای معرفی‌شدۀ ایران برای ثبت در فهرست جهانی است.

آبشار بیشه چهل‌وهشتمین اثر ملی است که در 27 اسفند 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

انتهای پیام/ 644/

دیگر خبرها

  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران
  • بازدید از بناهای تاریخی خراسان جنوبی فردا رایگان است
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است
  • دستگاه‌های اجرایی، جذب اعتبارات تملک دارایی را به روزهای پایانی موکول نکنند
  • ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد
  • راه اندازی ۱۱ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۹ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • راه اندازی  ۹ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی