Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روند نجومی و افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد در سالیان متمادی با رشد قارچ گونه و قابل مشهودی مواجه بوده و زنگ خطر را به شکل جدی و محسوس برای مسئولان و جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی به صدا در آورده است.

عدل هاشمی پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح می کند: بارها به دلیل هجوم جوانان بیکار به دفتر ارتباطات مردمی در تهران مجبور می شدم که کار مجلس و حتی جلسات علنی و کمیسیون ها را رها کرده و برای پاسخگویی به آنان در محل دفتر حضور یابم که گاه تا نیمه های شب هم به طول می انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاهی بیشترین تعداد مراجعه کنندگان برای درخواست شغل هستند، تصریح کرد: حتی در بین سیل بیکاران حوزه کهگیلویه بزرگ خانواده هایی با سه تا چهار فرزند بیکار وحتی جانباز و از خانواده معزز شهدا هم هستند.

به گفته هاشمی پور یکی از دغدغه های جدی خانواده ها و مسئولان در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ علاوه بر نبود زیرساخت ها و ضعف در امور زیربنایی و نبود کارخانجات و طرح های اشتغالزا و اقتصادی ، معضل بیکاری است که همین امر باعث مهاجرت خیره کننده مردم از این شهرستان ها شده است.

آنگونه که آمارها نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر همواره بین استان های یکم تا پنجم به لحاظ نرخ بیکاری قرار داشت و اوج این فرایند ناخوشایند حتی بین سال های ۹۰ تا ۹۴ با میانگین نرخ ۱۷.۸ درصد بود.

برخی کارشناسان و متولیان امر نیز عدم استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در استان در سالیان متمادی، فقر و محرومیت تاریخی و حاکم در استان، ضعف سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی، کمبود زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و نیز وابستگی شدید اقتصاد این استان به منابع دولتی و بانکی دلایل عمده در ساختار معیوب اقتصادی و مساله اشتغال در استان می‌دانند.

البته موضوع بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد همچون سایر معضلات و پدیده‌های اجتماعی چندعاملی است و نمی‌توان تنها یک عامل را دلیل اصلی در بروز این مشکل قلمداد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه یادآور شد: معضل بیکاری در استان ریشه تاریخی دارد و نمی توان در یک بازه زمانی کوتاه آن را کاهش چند رقمی داد.

حسن نوروزی تصریح کرد: گرایش روزافزون جوانان و تحصیل کردگان به سمت مشاغل دولتی و پشت میز نشینی نیز از دیگر دلایل عمده بیکاری در این استان است.

وی با بیان اینکه بر اساس تعریف شغل در کشور و اینکه هر فردی از جمعیت فعال این استان در طول هفته یک ساعت کار کند شاغل محسوب می شود، گفت: نرخ بیکاری را به طور معمول برای جمعیت ۱۰ سال به بالا محاسبه می کنند.

وی تصریح کرد: میزان نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد طی یک دهه اخیر بین ۱۴ تا بالای ۱۷ درصد در نوسان بود.

نوروزی ضعف محسوس زیرساخت ها در بخش های مختلف و فقر تاریخی حاکم بر این استان را یادآور شد و افزود: اقتصاد، تولید و حتی میزان اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر متکی به بودجه ها و منابع دولتی است.

وی یکی از پیش نیازهای اساسی برای توسعه و رشد اقتصادی و کاهش میزان بیکاری را گذر از مدرک گرایی، توجه به اهمیت مهارت آموزی و کسب دانش های فنی و حرفه ای دانست.

نوروزی گفت: کسب دانش های صرف تئوری و نظری در دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی بدون یافتن مهارت ها و دانش های فنی و کاربردی از بزرگترین چالش های فرارو در ساختار نظام آموزشی است که سایر حوزه ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی گرایش محدود جوانان جویای کار و دانش آموختگان دانشگاهی به سمت دانش های فنی و حرفه ای را یادآور شد و گفت: نبود انگیزه در بین جوانان برای یادگیری و انجام کارهای فنی زمینه بروز بسیاری از چالش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه از جمله افزایش میزان بیکاری شده است.

مدیر اشتغال اداره کل تعاونف کار و رفاه اجتماعی نیز میانگین نرخ بیکاری در استان در هم اینک حدود ۱۱.۳ درصد عنوان کرد.

آیت ارمغانی تأکید کرد: این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری سال ۱۳۹۷ در شهرستان بهمئی که جزء چهار شهرستان حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ محسوب می شود ۱۷.۷درصد بوده است.

وی میانگین نرخ بیکاری در شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده را نیز بالای ۱۳ درصد اعلام کرد.

ارمغانی تصریح کرد: نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی در استان همچنان حدود ۲۹درصد اعلام شده است.

۳۰۱۶/۶۱۱۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی کهگیلویه وبویراحمد اشتغال زایی نرخ بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۰۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان/ تسهیلات اثر گذار بودند

انسیه خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه به دنبال کسب و کار بانوان برای بهبود شرایط معیشت آنها هستیم، ابراز داشت: به این منظور تلاش شد تا سهم پرداخت مشاغل خانگی به بانوان افزایش یابد.

وی ضمن بیان اینکه طی سال گذشته ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی مشاغل خانگی به بانوان پرداخت شد، افزود: هدف از این مهم استقلال مالی، توانمند سازی بانوان و زنان سرپرست خانوار است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از کاهش دو درصدی نرخ بیکاری بانوان طی سال گذشته در کشور خبر داد و ابراز داشت: می‌توان گفت پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی توانسته در این کاهش بیکاری اثر گذار باشد.

خزعلی ضمن بیان اینکه برای سال جاری نیز روند کاهش نرخ بیکاری برای بانوان در دست پیگیری است، تصریح کرد: امیدواریم بانک‌ها نیز برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به بانوان همکاری بیشتری داشته باشند.

وی ضمن بیان اینکه در کنار همه اینها بازار فروشی نیز برای تولیدات بانوان نیز لازم است، افزود: مکان‌یابی برای این بازارچه‌ها و ایجاد یک پلتفرم مجازی در دست اقدام قرار دارد.

کد خبر 6081835

دیگر خبرها

  • بدحجابی در کافه‌ها و مطب‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان/ تسهیلات اثر گذار بودند
  • گفت‌وگوی مسوولان قضایی استان تهران با شهروندان
  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است
  • ثبت بیش از ۱۱ هزار درخواست اشتغال مددجویان خراسان‌ جنوبی
  • تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی
  • خدمات خوب دانشگاه آزاد اسلامی، سبب رفع انحصار در آموزش عالی شد
  • مشارکت ۵ درصدی بانوان در امر اهدای خون
  • انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد
  • جزئیات تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال در ۱۴۰۳