Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@09:14:04 GMT

نیاز اساسی جامعه ایران به شناخت جهان غرب

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۱۴۷۳

نیاز اساسی جامعه ایران به شناخت جهان غرب

مفهوم کنونی غرب از منظر سیاسی متفاوت با مفهومی است که در گذشته تصور می‌شد. غرب در گذشته به معنای بلوک سرمایه‌داری در مقابل بلوک سوسیالیستی آن زمان بود. به طوری‌که شعار «نه شرقی، نه غربی» پس از پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر غیر متعهد بودن ایران به این بلوک‌بندی‌هابود. اما امروزه با وجود کشورهای کمونیستی‌ مانند چین و کوبا دیگر بلوک شرق از میان رفته و آن‌چه هست، غرب و هژمونی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
جهان امروز به طور کامل یک جهان غربی‌شده‌است به این معنا که جهان کنونی،  مبانی نظری، فکری و زیبایی‌شناختی غرب را به طور کامل پذیرفته است و نفوذ و ریشه‌های عمیق فرهنگی غرب در جای‌جای دنیا ریشه دوانیده‌است. از انتخاب عروسک چشم آبی بلوند برای فرزندانمان گرفته تا انتخاب هنرپیشه یا مجری برنامه‌های تلویزیونی بر اساس معیار زیبایی‌شناختی غربی‌ها، همگی از غربی‌شدن جهان خبر می‌دهد.

امام علی(ع) می فرمایند:«بها و ارزش هر انسانی به آن چیزی است که آن‌را زیبا می‌بیند و می‌پسندد». زمانی که معیار و ترجیحات زیبایی‌شناختی ما براساس غرب و الگوهای آن‌ها قرار بگیرد، این‌جاست که دیگر از لحاظ اعتبار و ارزش با آن‌ها تفاوتی نداریم و این پذیرش فرهنگی، همان دروازه ورود غرب به کشورهاست. به‌‌طوری‌که اگر خود آن‌ها هم حتی به لحاظ سیاسی وارد نشوند، با قبول اساس و معیار زیبایی‌شناختی غرب در فرهنگ و مشابه‌کردن خود به آنها، خودبه‌خود آن‌ها را وارد می‌کنیم.
 اگر تفکیک غرب به دوران «قرون وسطا» و «جدید» بپذیریم، باید گفت در گذشته، غرب به دیدگاه «حقیقت‌محور» اعتقاد داشت و شعاری که در قرون وسطا همانند شعار ادیان دیگر حاکم بود، شعار«نجات» بود؛ همان چیزی‌که در قرآن از آن به «فلاح» و در فارسی به «رستگاری» معنا می‌شود و برخلاف نگاه ژورنالیستی‌ که امروزه وجود دارد، قرون وسطا دوران تاریکی، توحش و تباهی نبود و بیشتر پیشرفت‌های مادی و مخترعان، متعلق به کشیشان آن دوران است. اما اگر در دوران جدید (از رنسانس تا امروز) شاهد افزایش انواع کشفیات، ثروت و قدرت غربی‌ها هستیم به دلیل تغییر نگاه «حقیقت‌محور» به « واقع‌محور» است؛ زیرا هدف آن‌ها از دنیای روحانی به دنیای مادی معطوف تغییر یافته‌است. 
از زمانی‌که غرب دیدگاه «حقیقت‌بینی» خود را (دیدگاه حاکم بر قرون وسطا) کنار گذاشت شاهد افزایش بیماری‌ها، تباهی، فساد و به موازات آن پیشرفت علم و تکنولوژی به مثابه نیاز آن‌ها بوده‌ایم. در حال حاضر با تغییر فرهنگ اروپایی قرون وسطا به فرهنگ اروپایی امروزی، شاهد عینیت یافتن جمله معروف هابز «انسان، گرگ انسان است» در جوامع اروپایی هستیم که متاسفانه این فرهنگ در حال نسوخ به همه جوامع جهان است و این چیزی است که باید جلو آن را گرفت. 
این سقوط فکری و فرهنگی غربی‌ها که از پروتستانتیسیسم (لوتر) شروع شد، سرزمین غرب را که روزی در جنگ‌های صلیبی، متحد و برادر بودند،  به سرزمینی تهی از ارزش‌های انسانی بدل‌کرد و با حاکم شدن افکار ماکیاولیستی در آن‌جا، هر روز فتوحات، چپاول و خیانت آن‌ها به خود و سرزمین‌های دیگر افزایش یافت. به طوری‌که برتراندراسل در اثر خود «ماتریالیست» می نویسد: روح دوره جدید، روح ماکیاولیستی است.
غرب با حاکم‌کردن دیدگاه «ظاهرگرایانه» که مبتنی بر واقع نگری، واقعیت‌انگاری، رئالیسم است، توانست دنیا را زیر سلطه خود بکشاند و تسلط جهانی را به‌دست آورد. در حقیقت، آن‌چه که غرب را غرب کرد و باعث هژمونی آن بر جهان شد، براساس این دیدگاه فرهنگی است. 
در آخرین جنگ صلیبی که به «جنگ کودکان» معروف است به دلیل شکست اروپاییان در جنگ‌های صلیبی، کودکان و فرزندانی پیدا شدند که  به پاک‌کردن لکه ننگ پدرانشان در این جنگ‌ها تصمیم گرفتند و به سوی فلسطین سرازیر شدند. به طوری‌که هزاران جوان و افراد دیگر به آن‌ها پیوستند و ارتشی را موسوم به ارتش کودکان تشکیل دادند که با اجیر کردن کشتی‌هایی در سواحل فلسطین  به تاراج  پول فلسطینی‌ها و اعراب پرداختند و ‌چنین بود که دینشان، پول هایشان شد (اشاره به حدیث حضرت علی) و جهانی ثروتمند، قوی، اما بیمار را به اسم غرب تشکیل دادند.
 در کتاب «فرهنگ اسلام در اروپا» که عنوان اصلی آن «خورشید الله بر فراز اروپا»ست به وقایعی از تاریخ مسلمانان اشاره شده‌است مبنی بر این‌که فردریک کبیر، پادشاه آلمان زمانی‌که به فتوای پاپ به جنگ با مسلمانان رفت، در آن‌جا متوجه پیشرفت و نبوغ مسلمانان شد و با وجود مورد تکفیر قرار گرفتن پاپ، تصمیم به آتش‌بس و صلح با مسلمانان گرفت. تا جایی‌که عد‌ه‌ای از قبایل عربی را به اروپا کوچ داد تا تمدن و فرهنگ اعراب را آموزش دهد. اروپاییان فن و علم را از مسلمانان گرفتند، بدون این‌که دچار استحاله فرهنگی شوند.
ما نیز در حال حاضر باید مانند رفتار اروپاییان در گذشته، خیلی چیزها را از آن‌ها کسب کنیم بدون این‌که از فرهنگشان متاثر و دچار از خودبیگانگی فرهنگی شویم و این ممکن نیست مگر با شناخت دقیق، عمیق و همه جانبه غرب. ما زمانی می‌توانیم تحت تاثیر غربی‌ها قرار نگیریم که بینش، ایده‌آل‌ها، آمال و معیار زیبایی‌شناختی ما تقلیدی از غرب نباشد و زمانی‌که این اتفاق بیفتد می‌توانیم جامعه را از سیاست و فرهنگ غرب واکسینه کنیم که بدون استحاله فرهنگی به فرهنگ خودی و بومی روی آوریم.
آن‌چه که امروز نیاز اساسی جامعه ما را شکل می‌دهد، شناخت درست و عمیق از غرب است.  ترجمه آثاری در این زمینه و به زبان خود آن‌ها در شناخت دنیای غرب به عنوان یک واقعیت جاافتاده و جهانی، نیازی جدی و مبرم است که نباید با ترجمه این شش اثر متوقف شود. 

کد خبر 1299315

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد رجبی فلسفه مطالعات فرهنگی سینمای ایران باشگاه استقلال لیگ برتر نوزدهم باشگاه پرسپولیس بازیگران سینما و تلویزیون ایران ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ نماز جمعه جان بولتون عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۱۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز

حمیدرضا نامداری در گفت وگو با خبرنگار مهر از برنامه ریزی برای اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی در سطح مناطق البرز با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

وی افزود: طبق توافق با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز، برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و اجتماعی در سطح پارک‌ها و محلات مختلف استان البرز در مناسبت‌های پیش رو اجرا خواهد شد.

به گفته نامداری، جامعه هدف ما در این راستا، بانوان، جوانان و کودکان هستند که جهاد تبیین، فرهنگ سازی، امیدآفرینی و توجه به جایگاه والای خانواده در سطح جامعه از مهم‌ترین سیاست‌های این اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز بر ضرورت اهمیت ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب در کشور و ایجاد نشاط میان اقشار مختلف جامعه به ویژه توجه به مناطق کم برخوردار تاکید کرد.

وی اولویت اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی البرز را در دهه‌های کرامت و ولایت در مناطق حسن آباد، شاهین ویلا، حصارک بالا، سهرابیه، کلاک و آق تپه مهرشهر عنوان کرد.

کد خبر 6086147

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • حوزه های علمیه از اساسی ترین پایگاه های فرهنگی جامعه هستند
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه
  • لزوم ترویج و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه
  • سعدی سخنگوی بین‌المللی فرهنگ ایران است
  • بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است
  • جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم
  • توجه به ارزش های دینی در تولید محصولات فرهنگی
  • جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد