Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@07:51:41 GMT

پیش‌نیازهای تحقق مأموریت‌های آموزش و پرورش

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۱۵۱۴

پیش‌نیازهای تحقق مأموریت‌های آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا؛ محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش،‌ در آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و فعلی این وزارتخانه که امروز شنبه ۲۳ شهریورماه، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، طی سخنانی بیان کرد: از جناب آقای دکتر روحانی که به اینجانب اعتماد کردند و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه بیان کرد: با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی با گسترش چتر آموزش در سراسر کشور، پوشش تحصیلی کامل شد و فاصله‌های جنسیتی بین دختر و پسر، فاصله‌های قومیتی و منطقه‌ای به سرعت کاهش پیدا کرد. عدالت آموزشی گسترش یافت و فرصت‌های یادگیری به نحوی گسترده شد که امروز در کشور هیچ نهادی فراگیرتر از آموزش و پرورش نیست.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: اکنون حدود ۵۰ هزار مدرسه در کشور کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارد و این نشان از گستردگی حوزه آموزش و پرورش در سراسر کشور است. پوشش دوره ابتدایی در کشور از ۶۲ به بیش از ۹۰ درصد، متوسطه اول از ۳۱ به ۹۵ درصد و متوسطه دوم از ۱۷.۵ به ۸۵ درصد افزایش یافته است. امروز جمعیت دانش‌آموزان دختر به نیمی از جمعیت دانش‌آموزان کشور رسیده است، همچنین تعداد کلاس‌ها از ۲۶ هزار کلاس به بیش از ۵۷۰ هزار کلاس رسیده است و این یعنی هر کجا در این کشور جمعیتی زندگی می‌کند، نهاد آموزش و پرورش ایفای نقش دارد.

یکی از خطراتی که همه سازمان‌ها را تهدید می‌کند، فاصله گرفتن از مأموریت‌های اصلی آنهاست و از این‌ رو این پرسش مطرح است که آموزش و پرورش برای حل چه مسئله‌ای و برای پیاده کردن چه مأموریتی راه‌اندازی شده است وزیر آموزش و پرورش افزود: سرانه فضای آموزشی طی ۴۰ سال اخیر سه و نیم برابر شده است. نقطه عطف انفجار جمعیتی به آموزش و پرورش تحمیل شد و این مجموعه توانست از روز‌های سخت مدارس چند نوبته سربلند بیرون بیاید. در این زمینه اگر سایر بخش‌های دولت قدرت پاسخگویی به شرایط موجود را داشتند، امروز شرایط بهتری را شاهد بودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سؤال اصلی این است که نظام آموزش و پرورش تا چه حد در دستیابی به اهداف و اولویت‌های خود موفق بوده است، گفت: یکی از نگرانی‌های امروز افزایش آسیب‌های اجتماعی است و اساس مقابله با آن هم آموزش مصونیت لازم و مقابله با آسیب‌ها در دوره آموزش عمومی است. افراد باید به حدی از توانمندی دست یابند که توان نه گفتن داشته باشند. یکی از خطراتی که همه سازمان‌ها را تهدید می‌کند، فاصله گرفتن از مأموریت‌های اصلی آنهاست و از این‌ رو این پرسش مطرح است که آموزش و پرورش برای حل چه مسئله‌ای و برای پیاده کردن چه مأموریتی راه‌اندازی شده است.   دسترسی به آموزش باکیفیت حق همه شهروندان است
وی افزود: آموزش و پرورش باید بتواند نیاز‌های دانشی را تکمیل کند؛ امروز در این زمینه رتبه پنجم دنیا را داریم، اگرچه با جزیره‌ای عمل کردن زمینه تأثیرگذاری بیشتر از بین می‌رود. فرصت یادگیری را بهبود بخشیدیم، اما توزیع آن عادلانه نیست. دسترسی به آموزش باکیفیت حق همه شهروندان است، تلاش‌های بسیاری شده، اما کافی نیست. مفهوم حقیقی توسعه یافتگی یعنی اگر جامعه‌ای دچار تغییر شد، خود را نبازد. اگر امروز و در چنین شرایطی دچار حیرت می‌شویم، باید رویه را اصلاح کنیم.

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه باید به نیاز‌های یادگیرنده پاسخ دهیم، گفت: دانش‌آموزان نباید صرفا دریافت‌کننده باشند، بلکه باید قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری داشته باشند. آموزش و پرورش باید برای نیاز‌های آن‌ها حرف‌های روشنی بزند. چرخ آموزش و پرورش در کشور در حال حرکت است، در این راستا هر چه پیوند‌ها عمیق‌تر باشد، دستاورد‌های بهتری حاصل خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی تصریح کرد: ساختار اعتبارات علی‌رغم تخصیص کامل، دچار مشکل است، در تلاش هستیم برای بودجه سال بعد، بهتر عمل کنیم. وقتی معلمی حقوق خود را دیر دریافت می‌کند، بیش از مشکل معیشتی، اقتدار حاکمیتی ما زیر سؤال می‌رود.   فرصت‌ها عادلانه توزیع نمی‌شود وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متأسفانه فرصت‌ها عادلانه توزیع نمی‌شود، گفت: امروز همه دانش‌آموزان از آموزش باکیفیت برخوردار نیستند. بنابراین گام بعدی حرکت در جهت توسعه فرصت‌های عدالت در آموزش و پرورش است.

وی افزود: آماده کرده انسان‌ها برای زیست شرافتمندانه و مشارکت مؤثر در فعالیت‌های جامعه، برای دوری از استیصال و درماندگی، از جمله مهمترین رویکردهای آموزش است. فطرت پاک دانش‌آموزان باید به نحو مؤثری تربیت شود و آموزش ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، از جمله مأموریت‌های مهم این نهاد است. آسیب‌های اجتماعی در همین فضا می‌تواند درمان شود، تحقق این مهم در گروی این است که آموزش مصونیت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان در اولویت قرار گیرد.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: دسترسی به آموزش باکیفیت حق همه شهروندان است و ما متعهدیم از این حق دفاع کنیم. درست است که تلاش‌های زیادی انجام شده تا نابرابری میان مناطق برطرف شود، اما در این زمینه در میانه راه هستیم و نیاز به تلاش و جدیت بیشتری در این زمینه است. آموزش و پرورش باید بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد، نیازهای امروز و فردای جامعه چه آموزش‌هایی را مورد تأکید قرار می‌دهد. امروز اندیشمندان معتقدند که سرعت تحولات به گونه‌ای است که جریان کسب و کار دچار تغییرات اساسی و بسیاری از مشاغل حذف خواهد شد؛‌ مفهوم حقیقی توسعه‌یافتگی یعنی اینکه اگر ‌جامعه به محیطی وارد شد بتواند روی پای خود بایستد و از خود دفاع کند.

وی با اشاره به حدیث «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس»، گفت: پلیدی‌ها و تیرگی‌ها در صورتی به جامعه هجوم می‌آورد که آن جامعه، عالم و آگاه به زمان خود نباشد. آموزش و پرورش باید بتواند به نیازهای یادگیرنده پاسخ دهد، البته که افراد هم متفاوت‌اند. آموزش و پرورش فروش کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده نیست. دانش‌آموزان دریافت‌کننده صرف نیستند، آنها انتخاب‌گر هستند، ذوق دارند، نفرت و خستگی و درماندگی دارند و این مجموعه باید بتواند نیازهای آنها را درک کند و پاسخ روشنی به آنها بدهد.

وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند توجه عاجل است. برای سال‌های طولانی اعتبارات آموزش و پرورش علی‌رغم اختصاص صددرصدی، دارای اشکال ساختاری در پیش‌بینی بودجه بوده است

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما باید دانش‌آموزان را برای ایفای نقش فعال و داوطلبانه تربیت کنیم. در این راستا معلم رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است. معتقدم غنی‌ترین شغل هستی، معلمی است. اگر شغلی پرمخاطره‌تر، عمیق‌تر، پیچیده‌تر و غنی‌تر از معلمی بود، خداوند پیامبران را برای آن کار مبعوث می‌کرد. امر تعلیم و تربیت مسئله خطیری است و نیاز به اتصال با قرآن و عترت دارد. ما باید معلمان را ارج بگذاریم و آنان از برترین منزلت‌های اجتماعی برخوردار باشند. تلاش می‌کنیم در این زمینه قانون و لایحه‌ای تنظیم و تقدیم مجلس کنیم.

وی با بیان اینکه حرکت در مسیر این تحول چند پیش‌نیاز لازم دارد، بیان کرد: اجرا و استقرار یک برنامه خود شرط لازم است اما کافی نیست. اجرا و تحقق یک برنامه، سه برابر پیچیده‌تر و دشوارتر از طراحی یک برنامه است. برنامه طراحی شده در اختیار داریم اما امروز به هسته سخت رسیده‌ایم و آموزش و پرورش می‌خواهد از لاک خود بیرون بیاید و چتر خود را در تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور گسترده کند. برای تحقق این هدف چند پیش‌نیاز لازم است؛ نخست ساماندهی گفت‌وگوها در درون خود آموزش و پرورش است. این سند باید تبدیل به درک مشترک و وجدان عمومی شود. هر چیزی که نتوانیم در پیرامون آن مسئله روشنی تعریف کنیم که مورد اشتراک و موافقت همگان باشد، در تحقق آن موفق نخواهیم بود. میزان موفقیت ما در سند، تولید کتابچه‌ها نیست، بلکه به اشتراک گذاشتن مفاهیم سند در میان فرهنگیان و سپس در درون جامعه است.

حاجی‌میرزایی گفت: پیش‌نیاز دیگر، مشارکت همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. آموزش و‌ پرورش، صنعت، بهداشت و سلامت و سایر بخش‌ها در ارتباط با هم قرار نگرفته‌اند. ما در پیوند ارگانیک و همبستگی بین اجزای مختلف کشور توفیق کمی داشته‌ایم. قطعا پیوندها هر چه عمیق‌تر باشد، می‌توانیم در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم. توجه به واقعیت‌ها، پیش‌نیاز آخر است. ما باید واقع‌بین باشیم. واقع‌بینی در این شرایط به این معناست که ابتدا مسائل آزاردهنده که در زمین مانده و موجب آزار ماست را بهبود ببخشیم، تا فرصت برای اندیشیدن فراهم و گام‌های بلندتر برای دستیابی به اهداف برداشته شود. وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند توجه عاجل است. برای سال‌های طولانی اعتبارات آموزش و پرورش علی‌رغم اختصاص صددرصدی، دارای اشکال ساختاری در پیش‌بینی بودجه بوده است.

وی در پایان افزود: تلاش خواهیم کرد که بودجه سال ۹۹ کاستی‌های کمتری داشته باشد و با پدیده انباشت مطالبات و انتقال به سال‌های بعد مواجه نشویم. اقتصاد آموزش و پرورش بسیار مهم است و امیدوارم پای اقتصاددان‌ها به آموزش و پرورش باز شود و از منابع و بهره‌مندی از دارایی‌های انبوه آموزش و پرورش در جهت حل مسائل و مشکلات این حوزه استفاده کنیم. با ایمان به توانایی، باور، وطن دوستی و عشق به میهن در معلمان سراسر کشور، امید به آینده بهتر داریم. از خداوند متعال می خواهم ‌در این روزهای مهم ما را در انجام رسالت خطیر یاری کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا جامعه آموزش و پرورش حاجی میرزایی وزیر معارفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۱۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در اولین نشست تخصصی و هم اندیشی رابطان آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور با تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» موضوعاتی را پیرامون این امر مطرح کرد.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت آموزش و تقویت توان علمی تمامی اجزا و ارکان سازمان گفت: امروزه برتری در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… از آن کسی است که از منظر علمی و پژوهشی قوی و قدرتمند باشد بر این اساس هیچ راهی نداریم جز اینکه در حوزه علمی قوی‌تر از قبل باشیم؛ چراکه این موضوع از مطالبات مقام معظم رهبری است و در قوانین مختلف به آن اشاره شده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از الزامات قدرت را تقویت بنیه پژوهشی و علمی دانست و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون این موضوع، الزامات قانونی در این حوزه را تشریح کرد.

وی با بیان این موضوع که رویکرد سازمان بازرسی کل کشور در دوران تحول و تعالی علم محور و علم پایه است، اظهار کرد: طی چند مدت اخیر بازرسی‌های کلان تعریف شده در سازمان بازرسی بر مبنای نظام مسائل کشور بوده که صاحب نظران درون و برون سازمانی چندین هزار ساعت بر روی آن کار کارشناسی کردند و این امر در سال جاری نیز دنبال و تقویت می‌شود.

رحمانیان یکی از ملزومات کشف سو جریان را بهره‌گیری از دانش لازم دانست و اظهار کرد: زمانی یک بازرس خوب گزارش بازرسی می‌نویسد که گزارش آن مبتنی بر اندیشه‌های علمی بوده و از مبانی علمی قوی برخوردار باشد بر همین اساس باید علم و دانش خود را مداوم به روز رسانی کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم رابطان آموزشی اشاره کرد و بر لزوم ارتقا جایگاه مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان به عنوان یک مرکز پژوهشی منطقه‌ای تاکید کرد.

وی با اشاره به احصای قوانین مرتبط با شعار سال از جمله قوانین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، قانون جهش تولید مسکن و قوانین مرتبط با حمایت از کارآفرینان، اقتصاد دیجیتال و… و همچنین تکالیف قانونی دستگاه‌ها در این رابطه، گفت: باید بررسی شود که آیا قوانین مرتبط اجرا شده یا خیر و در صورتی که ترک فعل یا استنکافی از سوی مدیران صورت گرفته نسبت به تهیه گزارش اختصاصی و در نهایت ارسال به مراجع ذی‌صلاح اقدام شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از وظایف مهم این سازمان برای تحقق شعار سال را نظارت بر حسن جریان امور دانست و تاکید کرد؛ باید از این طریق از ایجاد رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود و موضوعات مرتبط با شفافیت شناسایی و حذف بستر و گلوگاه‌های فسادزا به صورت جدی دنبال شود.

رحمانیان از رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان خواست پیرامون موضوعات اساسی و کاربردی که مشکل جامعه از منظر نظارتی است اقدام تحقیقاتی و پژوهشی کنند و به منظور ارتقا عملکرد و خلاقیت، ابتکار آموزش‌های کاربردی و انجام مطالعات تطبیقی، تقویت و فعال کردن هیأت‌های اندیشه ورز، انجام تعاملات مناسب با مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی و احصای شاخصه‌های موقعیت‌های فسادزا و معرفی به بازرسان اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد امین کیخای فرزانه رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست موضوعاتی را پیرامون اهمیت نقش آموزش و پژوهش مطرح کرد.

کد خبر 6081174

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین استخر دانش آموزی استان سمنان
  • امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • سند تحول و تعالی قوه قضاییه در یک نگاه/ از تحول در نظام مدیریتی تا رفع موانع تحقق مأموریت‌ها
  • مهم‌ترین ویژگی‌های سند جدید تحول قضایی؛ از تحول در نظام مدیریتی تا رفع موانع تحقق مأموریت‌ها
  • هر تجاوزی که به منافع کشور صورت گیرد، با پاسخ پشیمان کننده رو به رو خواهد شد
  • اگر دشمنان اقدامی کنند، با تجهیزات مهلک‌تری پاسخ خواهیم داد
  • پژوهشگاه هوافضا؛ گامی در جهت تحقق اهداف فضایی کشور
  • از تحول در نظام مدیریتی تا رفع موانع تحقق مأموریت‌ها