Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@10:42:48 GMT

خدمت‌رسانی ۱۵۰۰ موکب خوزستانی به زائران اربعین

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۱۷۴۶

خدمت‌رسانی ۱۵۰۰ موکب خوزستانی به زائران اربعین

حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اعلام کرد: امسال یک هزار و 500 موکب مردمی از خوزستان به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند. از این تعداد 300 موکب در مرز چذابه، 400 موکب در مرز شلمچه، 60 موکب در عراق و مابقی در چهار ورودی استان خوزستان استقرار می‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به ثبت موکب‌ها از طریق ثبت‌نام مواکب در سامانه Mokeb.org افزود: مواکب‌ از سال‌های گذشته، پروانه موقت سالانه دریافت می‌کردند اما امسال مواکب برای دریافت پروانه دائم باید در این سامانه ثبت‌نام کنند. تاکنون بیش از یک هزار و 70 موکب در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و روزانه بر این تعداد افزوده می‌شود.

موسوی با بیان اینکه افراد می‌توانند با کد ملی، موکب خود را ثبت کنند، ادامه داد: همه‌ مردم استان بدون محدودیت و گزینش، با مراجعه به سامانه و ثبت‌نام می‌توانند موکب‌دار باشند و موکب‌داری، صددرصد مردمی است.   مسئول ستاد عتبات عالیات خوزستان، گفت: امسال 60 موکب از استان خوزستان در کشور عراق و در شهرهای العماره، نجف، کاظمین، کربلا و مسیر نجف تا کربلا مستقر می‌شوند و ظرفیت اسکان روزانه 100 هزار نفر و توزیع 350 هزار پرس غذا را دارند.

وی در پایان گفت: همچنین از سوی مواکب خوزستان، روزانه در مرز شلمچه 100هزار نفر اسکان می‌یابند و 200 هزار پرس غذا توزیع می‌شود. در مرز چذابه نیز روزانه اسکان 80 هزار نفر و توزیع 180هزار پرس غذا انجام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان مواکب اربعین ستاد بازسازی عتبات عالیات قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوراکی‌های متفاوت سفره افطار خوزستانی‌ها | از هریسه تا لگیمات و محلبی

به گزارش همشهری ‌آنلاین به دلیل تنوع قومی در خوزستان انواع غذاهای عربی و بختیاری و غذاهای مربوط به اقوام شوشتری و دزفولی جزو محبوب‌ترین افطارهای سنتی ماه رمضان در این استان محسوب می‌شوند.
از میان غذاهای ماه رمضان در خوزستان و اهواز می‌توان به خورشت بامیه، قیمه نخودی، تشریبه، ماقوده، قورمه سبزی اهوازی، هریسه، محلبی و فلافل اشاره کرد. در کنار این غذاها که معمولا برای افطارهای ماه رمضان تهیه و سرو می‌شوند، شیرینی‌های ماه رمضانی خوشمزه‌ای مثل لگیمات و بامیه هم طرفداران زیادی دارند و معمولا با چای یا قهوه عربی سرو می‌شوند.
هریسه، خوراکی است که از پختن غلات یا حبوبات به همراه آب یا شیر درست می‌شود و گاهی به آن گوشت یا شکر اضافه می‌شود؛ غذایی شبیه حلیم که معمولا پای ثابت سفره افطار خوزستانی‌هاست.
شیرینی خوشمزه خوزستانی‌ها در ماه مبارک رمضان هم لگیمات است. یک نوع شیرینی شبیه بامیه که در سفره افطار همه شهرها دیده می‌شود. لگیمات معمولا به جای شربت با شیره خرما سرو می‌شود. محلبی نیز یک دسر خوشمزه خوزستانی است که در ایام رمضان بازار داغی دارد. شیر، نشاسته ذرت، خامه و شکر از جمله مواد تشکیل دهنده این دسر است.
رسم دیگر خوزستانی‌ها در ماه مبارک رمضان این است که دو روز قبل از عید فطر در میان عرب‌های خوزستان، ام الحلس یا ام الوسخ (به معنی روز پاکیزگی و پیرایش) نامیده می‌شود. آنان این ۲ روز را به خانه‌تکانی و تمیز کردن خانه اختصاص می‌دهند. خانواده‌ها همچنین وسایل نو و جدید را جایگزین وسایل قدیمی خانه‌های خود می‌کنند. جوان‌ها روز عید فطر لباس محلی دشداشه (لباس مردانه عرب‌ها) می‌پوشند. دختران نیز دست‌های خود را حنا می‌بندند و چادر عربی بر سر می‌کنند. خانواده‌ها برای ایام عید سفره عید تدارک می‌بینند و در این سفره که تا چند روز در خانه گسترده می‌ماند میوه، آجیل، شیرینی و بیسکویت می‌گذارند. روزهای ماه مبارک در خوزستان با شور و حال خاصی همراه است.

بیشتر بخوانید:
از افطاری بلوچ ها چه می‌دانید؟ | تباهگ، چانگال و پکوره

غذاهای محلی در ایام روزه‌داری | حلوای سیاه، پای ثابت افطار و سحر مردم این استان

کد خبر 840959 برچسب‌ها خبر مهم استان خوزستان رمضان- افطار رمضان

دیگر خبرها

  • سامانه ۱۳۷ برای خدمت رسانی به معلولین فعال است+فیلم
  • خیران خوزستانی در خط مقدم خدمت به محرومان قرار دارند
  • خدمت‌رسانی دندانپزشکان از سراسر کشور به زائران رضوی
  • خدمت رسانی دندانپزشکان از سراسر کشور به زائران و مجاوران رضوی
  • آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خدمت رسانی در شب‌های قدر
  • خدمت رسانی رایگان قطار شهری و اتوبوسرانی مشهددر شب‌های قدر
  • خوراکی‌های متفاوت سفره افطار خوزستانی‌ها | از هریسه تا لگیمات و محلبی
  • اشک و لبخند دختران ورزشکار خوزستانی در سالی که گذشت
  • تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین
  • ساخت سامانه رباتیک معاینات پزشکی از راه دور توسط جوان خوزستانی