Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر همه دانش آموزان از آموزش با کیفیت برخوردار نیستند و معتقدیم فرصت های آموزشی عادلانه توزیع نمی شود.

قدس آنلاین: محسن حاجی میرزایی روز شنبه در آیین معارفه و تکریم وزیر آموزش و پرورش با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: باید توسعه فرصت های عدالت در آموزش و پرورش را به عنوان هدف در برنامه های خودمان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: حق همه دانش آموزان است که دسترسی به آموزش با کیفیت داشته باشند، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید در این زمینه گام برداریم.

وی در ادامه از رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامیکه به وی اعتماد کردند تقدیر کرد و اظهار داشت: ۴١ هزار معلم و دانش آموز شهید داریم. با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب، خدمات آموزش و پرورش از بزرگترین خدمات به مردم است و چتر آموزش در همه جامعه گسترانده شده است. پوشش تحصیلی افزایش یافت و فاصله های آموزش کمتر و عدالت آموزشی گسترش داده شد و ۵٠ هزار مدرسه زیر ۵٠ دانش آموز دارند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی پیش دبستانی از ١٢ درصد قبل از انقلاب به ٧٠ درصد رسیده است، افزود: امروز نسبت دختران به پسران در اول و دوم متوسطه ۴٨ درصد را نشان می دهد، همچنین دوره دبستان ٩٨ درصد پوشش تحصیلی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از خطراتی که پس از تجربه چند دهه فعالیت در نظام اجرایی برای من روشن شده و همه سازمان ها را تهدید می‌کند، این است که از ماموریت های اصلی خود فاصله بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش  خاطرنشان کرد: هر دستگاهی در باره اینکه برای تحقق چه هدفی شکل گرفته و آیا اهداف و برنامه های آن تحقق یافته است یا نه پاسخگو باشد. البته مهم ترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای ورود به جامعه، به زیستن، ایستادن روی پای خود در شرایط دشوار است. باید فطرت دانش آموزان به نحو موثری شکوفا و ارزش های ما به نسل آینده منتقل شود.
وی با بیان اینکه توانایی برای ایفای نقش اجتماعی از مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: امروز یکی از نگرانی‌های بزرگ ما توسعه آسیب های اجتماعی است، اما معتقدیم اساس این آسیب ها  می تواند در آموزش و پرورش درمان شود. 

رشد جزیره ای نشان دهند رشد در همه جوانب نیست
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: همچنین معتقدیم  حل پایدار و قطعی این آسیب ها در گرو این است که باید مصونیت‌های لازم در دوره آموزش عمومی ایجاد شود و افراد درک درستی از خود داشته و توانایی نه گفتن داشته باشند. باید در جهت توسعه آموزش کار کنیم، اما در مسیر تحقق ماموریت هایمان هنوز در گام های نخستین قرار داریم.
وی اضافه کرد: باید تجربیات خود را به آیندگان منتقل کنیم، البته هرچند در المپیادها رشد و موفقیت های چشمگیر کسب کرده ایم و در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه پنجم را داریم، اما رشد جزیره‌ای نشان دهنده رشد در همه جوانب نیست. 
وزیر آموزش و پرورش گفت: اندیشمندان معتقدند سرعت تحول به گونه ای است که در آینده چهره مشاغل تغییر می‌کند و متحول می‌شود، دانش آموزان ما تا چه حد آمادگی ورود به عرصه‌های جدید را دارند؟
وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت باید به گونه ای باشد که به نیازهای یادگیرنده پاسخ دهد، چون دانش آموزان تصمیم گیرنده هستند. آموزش و پرورش فروش کالا از تولید کننده به مصرف کننده نیست، دانش آموزان خریدار صرف نیستند این مجموعه باید برای نیازهای آنها حرف های روشن بزند. ترویج شادی و نشاط به عنوان یک حق مسلم نکته ‌ای است که باید به آن توجه کرد.

اشکالات ساختاری در بودجه ریزی
حاجی میرزایی در ادامه به نقش مهم معلمی اشاره کرد و گفت: غنی ترین شغل هستی معلمی است، باید معلمان را ارج بگذاریم، آنها باید از برترین منزلت ‌های اجتماعی برخوردار باشند. تلاش می‌کنیم لایحه ویژه‌ای برای معلمان تنظیم کنیم و قانون ویژه برای آنها داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید واقع بین باشیم. مسائل آزاردهنده‌ای که روی زمین مانده را بهبود دهیم، وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی نیازمند توجه سریع و عاجل است. چون اعتبارات آموزش و پرورش علی رغم تخصیص بیش از ۱۰۰ درصدی به علت اشکال ساختاری که در بودجه ریزی وجود دارد، تکافو نمی‌کند و باید برای حل آن تلاش کنیم.
وی ادامه داد: تلاش می شود بودجه سال ۹۹ کاستی‌ های کمتری داشته باشد و انباشت مطالبات و انتقال آن به سال های بعد نداشته باشیم. چون وقتی معلمی با تاخیر حقوقش را می‌گیرد بیش از معیشت معلمان، نظام حکمرانی اقتدار و صلابت ما آسیب می بیند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد آموزش و پرورش گفت: باید پای اقتصاددان ها به آموزش و پرورش باز شود و از ظرفیت های انبوه موجود برای حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده شود.

نیروهای حق‌التدریس، پیش‌دبستانی و آموزشیاران استخدام می‌شوند

حاجی میرزایی در حاشیه این مراسم نیز درباره آیین نامه اجرایی که در هفته دولت درباره تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی و حق التدریسی ابلاغ شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کسانی که از سال ۷۹ تا ۹۱ به عنوان مربی پیش دبستانی یا معلم حق التدریس یا آموزشیار نهضت سوادآموزی به شکل های مختلفی با آموزش و پرورش همکاری کرده اند، پس از طی این مراحل و از طریق آزمون و دوره آموزشی در آموزش و پرورش استخدام می شوند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: برای بازگشایی مدارس تمام تلاش های آموزش و پرورش و همکاران ما در این وزارت خانه انجام شده است و تلاش می شود بازگشایی مدارس بدون هیچ مشکلی انجام شود.

وی با بیان اینکه تعداد معلمان را افزایش می دهیم، اظهار داشت: تلاش می شود کلاس های درس از ابتدی مهر با حضور معلمان تشکیل شود. تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش حضور به موقع ۱۴ میلیون دانش آموز در کلاس درس است.

حاجی میرزایی با اشاره به تعداد کلاس های درس و معلمان در مدارس تصریح کرد: امسال ۵۵۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور وجود دارد و با بیش از ۹۰۰ هزار معلم و کارمند  ارائه خدمات آموزشی را در همه مناطق کشور به عهده دارند.

مراسم معارفه و تکریم وزیر آموزش و پرورش امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این مراسم محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معارفه و از سیدمحمد بطحایی وزیر پیشین و سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش تقدیر شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش استخدام آموزش و پرورش معلمان حق التدریسی آموزشیاران استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۲۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲ برابر می‌شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نرخ حق التدریس جذابیت کافی ندارد، گفت: هم اکنون از هر ۱۰ معلم کمتر از ۲ معلم اضافه تدریس را می‌پذیرند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات افزایش رقم ساعات حق‌التدریس معلمان اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌های کمبود معلم در آموزش و پرورش استفاده از نیرو‌های توانمند است و باید انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا از ظرفیت معلمان موجود که گزینش شده و دارای سابقه کار و هستند، استفاده کنیم.

وی افزود: استفاده از نیرو‌های موجود باعث جبران کمبود معلم با استفاده از معلمان با تجربه می‌شود و دیگر معلمان بدون تجربه به کلاس‌های درس نمی‌روند.

فرهادی ادامه داد: کمبود معلم مقطعی بوده و همیشگی نیست بنابراین به دلیل نیاز کوتاه مدت به دنبال استخدام نیرو‌های جدید نباشیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای تحقق این موضوع باید دو اتفاق بیفتد، گفت: نخست آنکه دستمزد ساعات حق‌التدریس معلمان به موقع پرداخت شود، وزارت آموزش و پرورش دستگاه درآمدزا نیست و منابع مالی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کند و این سازمان قول همراهی برای پرداخت به موقع حق‌التدریس‌ها را داده است.

وی بیان کرد: معلمان با تجربه باید انگیزه کافی برای تدریس اضافه را داشته باشند با همین رویکرد آیین نامه‌ای را تدوین و سه پیشنهاد ارائه کردیم، این آیین‌نامه به شورای حقوق و دستمزد ارائه شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه نظر سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش مبلغ حق‌التدریس معلمان مثبت است، افزود: این کار به نفع دولت، معلمان و دانش آموزان است، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده است که مبلغ حق‌التدریس حدود دو برابر شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ضریب اشتغال مثبت معلمان کمتر از ۱.۲ است یعنی از ده معلم کمتر از دو معلم اضافه تدریس دارند، اگر این رقم به ۱.۴ برسد، کل نیاز آموزش و پرورش مرتفع می‌شود و بخشی از اقتصاد معلمان تأمین خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مبلغ حق‌التدریس معلمان از مهر امسال اجرا می‌شود؟ گفت: در تلاش هستیم تا از مهر امسال اجرا شود.

فرهادی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود نرخ حق‌التدریس جذابیت کافی ندارد بنابراین در شورای حقوق و دستمزد افزایش نرخ حق‌التدریس تا دو برابر را پیگیری کردیم که در دستور کار قرار دارد.

دیگر خبرها

  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • حقوق کدام معلمان دو برابر می‌شود؟
  • نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مبلغ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • افتتاح خانه محیط زیست دماوند همزمان با هفته زمین پاک 
  • معلمان اضافه کار را نمی‌پذیرند/ نرخ حق‌التدریس ۲ برابر می‌شود
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • تقویت جایگاه مدارس مستلزم رفع محدودیت‌ها و تفویض برخی اختیارات است
  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی
  • پویش سپاس از معلم در ۴۸ واحد آموزشی خوانسار