Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شاعر خراسانی گفت: در حماسه عاشورا آنچه از همه بیشتر به چشم می‌خورد ظلم‌ستیزی است که باید شاعران در سراییدن اشعار عاشورایی به این پیام توجه داشته باشند.

به گزارش قدس آنلاین، قیام امام حسین(ع) دارای پیام عظیم هیهات‌من‌الذله و مبارزه با ظلم و استکبار بود و شعر حسینی و عاشورایی که فاقد این پیام باشد، دارای ارزش لازمه شعر حسینی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد عباس ساعی، شاعر و منتقد خراسانی در نشست نقد و بررسی شعر عاشورایی و نقش آن در ادبیات آیینی با عنوان «بی سر سرودن» که با حضور جمعی از شاعران و دوستداران ادب آیینی در فرهنگسرای بهشت برگزار شد، همراه با معرفی ادبیات آیینی و آسیب‌های وارد بر آن، گفت: در شعر بلند محتشم کاشانی که وقایع‌نگاری کربلا را به صورتی زیبا و شاعرانه ترسیم کرده است، تنها مهره مفقوده حلقه توصیفات وی فقدان پیام ظلم‌ستیزی و علت قیام امام حسین(ع) است به گونه‌ای که گمان می‌رود شاعر تعمدی در کتمان برخی واقعیات معنوی و مفهومی در لابه‌لای توصیفات و نوعی رد گم کردن موضوع اصلی که همان پیام قیام امام حسین(ع) است، داشته و اینکه می‌بینیم این شعر پس از چهار قرن با روی کار آمدن حکومت‌های مختلف به عنوان یک شعر عاشورایی همواره مورد وثوق هر حکومتی بوده است، خود نشانگر این است که پیام اصلی عاشورا و قیام محرم در آن محو شده است.

این پژوهشگر ادبی با اشاره به لزوم نقد این اثر ارزشمند، یادآور شد: اکنون پس از طی چهار قرن این حق برما واجب است که به ترکیب‌بند محتشم با دید نقادانه نظر کرده و نکات مثبت و منفی کار را برای افزایش کیفیت شعرهای آیینی شناسایی کنیم.

ساعی  عدم وجود پیام امام حسین(ع) در واقعه عاشورا، نامشخص بودن وجه دستوری شعر و عدم وجود رگه‌هایی از ظلم‌ستیزی را از مشکلات ترکیب‌بند محتشم کاشانی دانست و یادآور شد: در حماسه عاشورا آنچه از همه بیشتر به چشم می‌خورد ظلم‌ستیزی است، اما در اثر ارزنده محتشم خبری از آن نیست، همچنین به جای اینکه در مقابل این واقعیت اسف‌انگیز موضعگیری مشخص داشته باشد، یقه چرخ روزگار را می‌گیرد و جریان را به باد مخالف نسبت می‌دهد، به جای اینکه پیام امام حسین(ع) را برای مخاطب عاطفی بیان کند، تنها سخن از فریاد العطش امام حسین(ع) می‌زند.

وی در ادامه عدم موضعگیری شاعر را علت اصلی شکوفا ماندن این ترکیب‌بند دانست و گفت: این ترکیب‌بند که با «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» شروع می‌شود و همه ما را حیرت‌زده می‌کند، در ادامه با فضای غم و اندوه اوج می‌گیرد؛ در واقع شاعر در واکاوی این فاجعه موفق عمل کرده اما در وارد کردن ضربه آخر به شدت ناموفق است، چراکه در این شعر هدف امام حسین(ع) کمرنگ و کسی متهم نمی‌شود که اگر غیر از این بود، صفویه نسبت به آن اقبال نشان نمی‌داد.

ساعی در انتها با انتقاد از آثار ارائه شده در مجالس عزاداری که به گفته او شایستگی و لیاقت این‌گونه مجالس را ندارند، گفت: شاعران آیینی برای کسب توفیقات بیشتر باید اشراف کامل نسبت به مسائل و معارف دینی داشته باشند، اما متأسفانه شعرهایی که امروزه به عنوان شعر عاشورایی شاهد آن هستیم، نواقصی ناشی از کمبود اطلاعات و معلومات در این زمینه دارند.

این نشست همچنین همراه با قرائت سوگ سروده‌هایی توسط شاعران آیینی همچون مسعود یوسف‌پور، منیژه رضوان، علی صلایانی، جمیله سادات کراماتی و جمعی دیگر از شاعران همراه بود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شعر عاشورا ظلم ستیزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۲۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری در رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

اجتماع مردمی وعده صادق سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه از ساعت ۱۹ در رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود در این مراسم حسین طاهری مداحی خواهد کرد.

کد خبر 6079477 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • ایران در عملیات «وعده صادق» قصد انتقال پیام قدرت بازدارندگی به استکبار جهانی را داشت
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • فرمانده کل ارتش: جز حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب، کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود/ در راستای بیانیه گام دوم وظیفه‌ ارتش این است که هم منتظر باشد، هم مستحق ظهور؛ یعنی ارتشی که آرمانش نابودی رژیم صهیونیستی و فروکشیدن استکبار از اریکه‌ قدرت
  • ایران به برکت مردم و نظامیان ما پرچمدار ظلم‌ستیزی در جهان شده است
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد
  • اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود
  • وعده صادق به الگوی مبارزه با ظلم و استکبار تبدیل شد